Monessa kaupallisessakin on paluupuolen ohjaus hoidettu pelkillä putkilla, eli kyllä ne ainakin yhden ajokauden kestää. Monesti kyllä sitten vaihdetaan rulliin jos mahdollista.
Jukka
Monessa kaupallisessakin on paluupuolen ohjaus hoidettu pelkillä putkilla, eli kyllä ne ainakin yhden ajokauden kestää. Monesti kyllä sitten vaihdetaan rulliin jos mahdollista.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kyllä tästä pyörä kehkeytyy. Hyvä.
Voisiko tästä ohjauksen ratkaisuista saada vähän isommat kuvat - auttaisi muita omissa ratkaisuissaan.
Sivulta ja kiinnityskohdistaan siis.
Pastori kirjoitti:Kyllä tästä pyörä kehkeytyy. Hyvä.
Voisiko tästä ohjauksen ratkaisuista saada vähän isommat kuvat - auttaisi muita omissa ratkaisuissaan.
Sivulta ja kiinnityskohdistaan siis.
Joo, lisää kuvia.
Mun mielestä tuossa on pientä riskiä teloa koipien sisäpuolia tuohon stemmiin joka lähtee ensin eteenpäin... ainakin jos meinaa polkea ja käännellä vähän suuremmalla kulmalla.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Auttasko nämä kuvat?
Orkkistangon paikalla on putkiholkki, jossa prikat hitsattu päihin pultin keskitystä varten. Tuon kun kiristää, niin lattaraudan reunat vähän hankaa stemmiin... pientä välystä pultissa on jos oikein voimalla kääntelee. Ja siinä on vielä viimeistelemättömät reunat, eli hieman vielä pyöristän niitä. Mutta varmaan siihen polvensa lyö kun oikein kääntää...aika näyttää. Vielä pitää keksiä joku kumi/muovi mitä vasten tanko makaa ajoasennossa (stemmin ja valkoisen putken kosketuskohta). Tai sitten hitsata pultti tms. stoppariksi/säätämiseksi...ajatustyö on meneillään...
Ohjaustangon saumoja on vielä viimeistelemättä ja reunat tässäkin pyöristämättä. Otin nuo tangonpätkät hiluineen irti "elintenluovuttajasta" ihan summanmutikassa. Arvioin suunnilleen minkä verran tilaa vivut tarvii ja laikkasin tangon päät irti n.45asteen kulmassa. Sitten n.10cm pätkät lattarautaa tuohon alkuperäiseen penkinsäätöhässäkkään ja hitsaten kiinni. Lattarautojen välissä putki jäykisteenä ja kiinnityspaikkana mittarille. Tankoa voi nyt säätää vähän eri kulmaan ja teleskoopilla etäisyyttä.
alakuvassa näkyy vielä tuo alkuperäinen penkin teleskoopin kiristys.
No niin, ehti vierähtää jokunen päivä viime päivityksestä. Projekti pysähty Bilteman särkyneeseen ketjutyökaluun, ja pyörä kun oli vain ketjuja vaille valmis koeajoon. Sain työkalunkin ostettua, mutta sitten pitikin tehdä harrastetiloille kunnon "päivitys" (pakkelointia, maalausta ja kiintokalusteiden asennusta). Kuukauden illat siinä meni, mutta nyt on sitten siisti harrastehuone talvea varten
Eilen pääsin lopultakin taas pyörän kimppuun. Ketjut vaan sopivaan mittaan ja koeajolle! Eka polkasun jälkeen huomasin että kuukausi taaksepäin jäi aika monet mutterit sormikireyteen...eli takas talliin ja kiristelin paikat kuntoon. Uus yritys, ja katso, sehän liikkuu!!! 10m ja piti jo laskea jalka maahan (melkein kaaduin). Seuraavalla polkasulla päästiinkin jo "ajamaan"...AIVAN MAHTAVAA!!! Kuvittelin että tällä joutuu harjotteleen kuten pari vuotta sitten pythonilla, mutta tuohan toimii kuin pyörä konsanaan.
Tänään laitoin penkkiin pehmusteet, n.15mm paksua pakkasmattoa/solumuovia. Pyörää kun joutuu vielä purkamaan, niin laitoin nuo solumuovipalat kiinni vaneriin Bilteman tarranauhalla. Takajarrunkin sain toimimaan ja niskatuen paikalleen. Tuki on mallia "jäykkä", eli se on nyt mun mitoille paikallaan.
Vaihteetkin sain säädeltyä suurin piirtein kohdilleen. Eilisellä ajolla oli edessä keskimmäinen vaihde ja takana ehkä nelonen. Parempi ottaa edessä suurin käyttöön ja heivata vaihtaja pois, tuskin tarvii niin pienillä nopeuksilla ajella. Vaihteiden säädössä olin hetken vähän ulalla kun ajelin testipukilla pienimmältä isoimmalle ja takas... aina jäi 7. vaihde siirtymättä. No vaihteenvalitsin on 7-vaihteisesta ja takapakassa olikin vain 6 ratasta ...saahan siinä etsiä sitä viimestä vaihdetta! Kävin säätämisen jälkeen ajamassa, mutta tuntuu loikkivan tuo ketju kun kovemmin polkee. Onkohan vika ketjun pituudessa (löysyydessä), vai onkohan tuo takapakka niin kulunut?
:J-P
Dzeipas kirjoitti:Vaihteetkin sain säädeltyä suurin piirtein kohdilleen. Eilisellä ajolla oli edessä keskimmäinen vaihde ja takana ehkä nelonen. Parempi ottaa edessä suurin käyttöön ja heivata vaihtaja pois, tuskin tarvii niin pienillä nopeuksilla ajella. Vaihteiden säädössä olin hetken vähän ulalla kun ajelin testipukilla pienimmältä isoimmalle ja takas... aina jäi 7. vaihde siirtymättä. No vaihteenvalitsin on 7-vaihteisesta ja takapakassa olikin vain 6 ratasta
...saahan siinä etsiä sitä viimestä vaihdetta! Kävin säätämisen jälkeen ajamassa, mutta tuntuu loikkivan tuo ketju kun kovemmin polkee. Onkohan vika ketjun pituudessa (löysyydessä), vai onkohan tuo takapakka niin kulunut?
Vika on tuossa että pakka ja kahva eivät ole yhteensopivat. Sekä 6rattainen että 7rattainen pakka ovat saman paksuisia, 6rattaisessa vain rattaiden välit suuremmat. Jotta vaijerin liike olisi tälle harvemmalle ratasvälille sopiva pitää kahvan olla myös 6vaihteiselle.
Voihan siinä lisäksi olla syynä kulunut pakka, kulunut ketju tai molemmat yhdessä, mutta turhaa niihin paneutua ennen kuin vipu on pakalle oikea.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Eli 7-vaihteista pakkaa hommaamaan. Aloitan tuosta lähikaupasta, Biltemasta... pysytellään matalassa budjetissa. Ketju on myös sieltä ja ihka uusi.
Heitin äsken hitsaushaalarin nurkkaan ja verkkakuteet niskaan, sitten 5km testilenkki tässä lähistöllä. Vaikka vaihtaja heittikin välillä pari vaihdetta ylös tai alas, sain kuitenkin aina sopivan pykälän päälle. Näyttäs että neljä hitainta vaihdetta pysyy päällä ketjun hyppimättä, ja kaks nopeinta loikkii kokoajan. Ongelma toki poistuu kun vaihdan uuden pakan.
Näin lyhyellä kokemuksella (ja heikossa fyysisessä kunnossa), loivakin ylämäki tuntui jäävän taakse hitaammin kuin pystärillä. Hieman jos sai vauhtia ennakkoon niin se auttoi. Ajolinja seilas välillä ihan reilusti, mutta tilanne parani heti kun nosti pään irti niskatuesta. Niskatuki on muuten ihan hyvä (sanoisin jopa että välttämätön tuosa kulmassa), mutta se johtaa kaikki tärinät kypärään ja sitä myöten päähän... eli seuraavaksi alan virittelemään jotain joustavaa selkänojan ja takahaarukan liitoskohtaan.
Summa summarum, "edullinen kokeilu" voidaan täten ensimmäisen pitemmän lenkin jälkeen todeta päättyneeksi! Hurraa! Kuluiksi laskisin:
Reilu satanen rahana ja monta mukavaa talli-iltaa aikana. Kyllä kannatti, suosittelen lämpimästi
:J-P
Dzeipas kirjoitti:Näin lyhyellä kokemuksella (ja heikossa fyysisessä kunnossa), loivakin ylämäki tuntui jäävän taakse hitaammin kuin pystärillä. Hieman jos sai vauhtia ennakkoon niin se auttoi. Ajolinja seilas välillä ihan reilusti, mutta tilanne parani heti kun nosti pään irti niskatuesta. Niskatuki on muuten ihan hyvä (sanoisin jopa että välttämätön tuosa kulmassa), mutta se johtaa kaikki tärinät kypärään ja sitä myöten päähän... eli seuraavaksi alan virittelemään jotain joustavaa selkänojan ja takahaarukan liitoskohtaan.
Kuulostaa normaalilta ensikokemukselta. Vaatii jonku sata kilometriä että olet kasvattanut oikeat lihakset ja voit verrata suorituskykyä tasapuolisesti. Mulla on päässä sama vika, että tasapainon pito on paljon helpompaa kun pää ei nojaa niskatukeen.
Tuota kuvaa katsoin, mutta en oikeen saa selvää että miten vetopuolen ketjuputki on kiinni? Pääseehän se liikkumaan ketjun mukana? Ei nimittäin ole kovin pitkäikäinen putki jos sillä ohjataan kireän ketjun reittiä ja tehoakin siihen hukkuu.
Kun olet vaihtanut oikean pakan niin sen jälkeen tärkein lenkki vaihteiden toiminnan kannalta on vaijeri. Varsinkin nojapyöräissä kun se on yleensä pidempi kuin pystypyörissä ja vaihtajien jousi ei tahdo niissäkään aina jaksaa vetää vaijeria takaisin päin. Pienikin takertelu vaijerissa ja kaikki muu säätäminen on turhaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Niskatuki pitäs kait osua sinne kypärän alapuolelle ei kypärään.
En oo itekään oppinu tai viittiny kypärää ja niskatukee säätämään yhteen, joten ajelen ilman kypärää. Tää ei ollu kehotus ajaa ilman
Halvallakin saa ihan toimivan nojakin, kilsoja taakse ni lihaksetkin tottuu ja mäet nousee. Tarttee myös eri tyyli ku pystärillä, vauhtia ennen mäkeä jos mahollista.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pilkoin pyörän eilen atomeiksi, ja ruiskuttelin väriä pintaan.
Ja värinä tämä:
Tämä aamuna yritin asentaa sitä Biltemasta haettua takapakkaa... jäi yritykseksi. Sen alkuperäisin takanavan rakenne täytyy olla joku muu kuin shimano yhteensopiva... ei siis auttanut kuin ottaa vanha kiero takakiekko ja tämä toinen kiekko kumpikin atomeiksi. Parempi kehä oikaistiin lattiaa vasten, lauta alle ja painoa päälle. Netistä lueskelin rihtaamisen alkeet ja sitten talliin harjoittelemaan. Puolat löysivät omat paikkansa ja takahaarukassa pyöritellen oikaisin ja kirin vanteen suoraan.
Kun takakiekko oli valmis, siirryin kokoamaan pyörää. Huomasin osia pyöritellessä, että ainakaan maalarinhommat ei oo mun vahva laji.. oli niitä lakkavalumia vähän jokapuolella. Siinäpä se iltapäivä sitten meni ja nyt iltasella kävin vielä pikkulenkin heittään... ja tosi mukavaa kun ei ketju loiki kokoajan.
Tein tuommosen hyvin edullisen jousituksen penkin taakse , se jopa vähän joustaa!
:J-P
Dzeipas kirjoitti:Tämä aamuna yritin asentaa sitä Biltemasta haettua takapakkaa... jäi yritykseksi. Sen alkuperäisin takanavan rakenne täytyy olla joku muu kuin shimano yhteensopiva...
Shimanolla on kaksi standardia. Kierteellinen jossa on vapaaratas samassa paketissa ja kierteetön jossa vaihtuu vain kasa hammasrattaita. Biltemasta löytyy molempia:
Kierteellinen: http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupy ... ty-270043/
Kierteetön: http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupy ... ka-270044/
5 ja 6Vaihteiset on aina tuota kierteellistä tyyppiä, 7vaihteisia on molempia ja 8:sta ylöspäin kaikki kierteettömiä.
Näppärän näköisen pyörän olet itsellesi rakennellut ja kun uusilla osilla kasaa niin ei tarvi muutamaan tuhanteen kilometriin olla rassaamassa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mors...
Liminganmiitissä tuli tämäkin nähtyä livenä...
Voisit päivittää hieman uutta ulkoasua fillarista kun se oli aika lailla muuttunut sitten tässä olevista
Tomeran oloinen fillari.
Oli puhetta siitä etujarru modista niin linkkaan tähän kuvat tuosta omasta muutoksesta.
Muistaakseni ainoa muutos orgis osiin on tuon vetopään vaijerinkiinnityksen pieni levitys..
mutta kuvat kertokoon.
Ja tosiaan tässä siis vaihdetaan jarrujen puoleisuus..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Joo, tuli tosiaan tämäkin koeajettua. Oikein jämäkän ja helposti hallittavan tuntuinen pyörä. Kammetkin mun makuun, eli keskiö penkin korkeudella.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Moi
Olipa kiva tavata Limingassa, sai hyviä vinkkejä. Etujarrun modasin tänä aamuna, käytin pulttien tilalta sokkia. Koeajolle lähden kun vähän kuivuu.
Laitan samalla pari kuvaa viimeisimmistä muutoksista. Takana on nyt siis joustoa, vanhasta mopon iskarista lyhennetty patentti.
Penkin yläreunasta on napattu n.10cm pois ja niskatuki on tullut sen verran perässä... ja samalla laskin sitä n.5cm alaspäin. Vieläkään se ei ole järin miellyttävä, ehkä kun kypärän kiristinnuppi hieman painaa.
Nyt on myös mukavampi lähteä lenkille kun reppu ja juomapullo ovat löytäneet paikan. Kävin ihan hetki sitten hakemassa ja asentamassa myös "laajakuva"-peilin, katsotaan miten sitä oppii käytännössä hyödyntään...niskaa se ainakin säästää.
J-P
Laita sivukuva vielä bonuksena.