ukram2 kirjoitti:Liian jyrkkien rotvallien korjausta omatoimisesti voisi ehkä harkita. Mikä olisi paras ja halvin materiaali, ja mikä olisi optimaalinen kulma itse tehdylle luiskalle?
Kaikki rotvallin alle asetellut luiskat katoavat talvella aurauksen takia, joten vaikka kuulostaisi edulliselta laittaa betonia, asfalttia tai rima rotvallin alle, tulee se silti kalliiksi pitkän päälle.
Tästä näkökulmasta pidän parhaana timanttilaikalla varustetulla rälläkällä särmän poistoa rotvallikivestä. Se, miten leveä ja syvä kolo kiveen tehdään riippuu siitä, miten paljon on panostettavissa. Pienikin kolo silti auttaa heti poistamalla terävän renkaaseen purevan särmän. Optimaalinen kulma on pyöräilijän kannalta mahdollisimman loiva ja työmäärän (kustannuksen) kannalta mahdollisimman jyrkkä.
Täytyisi harjoitella tuollaisen ajouran tekemistä ensin kotona rauhassa, jotta sitten kun menee aggrekaatin ja rälläkän kanssa haalarit ja turvaliivi päällä kypärä päässä tositoimiin.

(Naamiointi on tarpeen, jottei kukaan arvaa, että ollaan omankäden oikeutta harjoittamassa)
Arvelisin uran helpoiten syntyvän ajamalla rälläkällä sivuihin sahaukset ja vasaralla ja temmillä kolauttamalla pala pois keskeltä.

Poravasarallakin tietysti voi onnistua, mutta arvelisin sen olevan hitaampi ja epävarmempi työkalu, paitsi ehkä siihen keskipalan irrottamiseen urien teon jälkeen.

Aika helppoa se on vielä hioa siistiksi, mutta liekö tarpeen.
Onkos Petrillä, tai jollain muulla kokemusta reunakivien muokkaamisesta. Kuulostaako tuo hyvältä suunnitelmalta?