Autoepisodi (http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 75#p130113) aiheutti (ja tulee vielä aiheuttamaan) viivästystä 1CV-projektiin.
Viikonloppuna sain tehtyä jigin helpottamaan jarrukorvakkeiden paikoitusta hitsausta varten. Auttoi hommaa huomattavasti. Etujarrusatuloiden korvakkeet sain tehtyä ja kuumaliimailtua paikalleen.
Vaihdevaijerien asennuksen jälkeen vuorossa olikin viimein kauan odotettu ensimmäinen koeajo, sopivasti sunnuntai-illan ratoksi. Mm. erittäin runsaan siitepölymäärän (koivu) takia ajelu oli lyhyt, kotikatua vähän edestakaisin.
Ohjauksen tuntuma oli samantyylinen kuin Mangossa ja Questissa: kevyt ja pyörät kääntyvät herkästi, ei juurikaan taipumusta keskitykseen. Ei mikään yllätys, kun ohjausgeometriakin on samantapainen. Kääntöympyrän halkaisijaa en vielä mitannut, mutta eiköhän tuolla arkiliikenteessä selviä, kun vähän ennakoi ajolinjojaan. Äkkiseltään ei tuntunut Mangoa kankeammalta, eli on ketterämpi kuin Quest.
Jousitus tuntui ajossa hieman jämäkämmältä kuin etukäteen oletin, eli ei ollutkaan rättisitikkamaista lelluvaa kyytiä. Ilmajousissa on, ainakin vielä uusina, sen verran sisäistä kitkaa, ettei jousitus esim. heilu puolelta toiselle poljettaessa. Fiilis voi toki muuttua paineiden säädön myötä, nyt olin laittanut hiharavistuksella etujousiin 4 baaria, ja taakse 5 baaria (sama paine sekä positiivi- että negatiivipuolelle).
Epätasaisuuksissa runko jousti (vääntyi pituusakselin ympäri), mutta tämä ei tuntunut nyt pikatestissä pahalta. Katsotaan miten tulee käymään korin kanssa, myös sen pitää päästä joustamaan mukana, tai vaihtoehtoisesti sen kiinnityksen pitää olla joustava.
Portaaton Nuvinci-vaihdenapa tuntui ajossa hauskalta, välityksen sai säädettyä kokoajan halutunlaiseksi. Hyötysuhteesta en osaa sanoa vielä mitään, voimansiirrossa kun tuntui joustoa muutenkin. Runko joustaa jonkun verran vaihdenavan kiinnitysten alueelta ketjuvoimien takia. Ei kuitenkaan niin paljon, että lähtisin jäykistämään. Veivikammissakin oli vielä oma joustonsa.
Ylämäessä oudokseltaan lyhyet kammet (120 mm) ja iso massa (mutu, ei vielä punnittu) tuntui -> sähköapua virittelemään...
Summa summarum, positiivinen fiilis kuitenkin jäi ensiajelusta.
Tästä on hyvä jatkaa
.

- 01_jarrukorvakkeen_paikoitusjigi.jpg (75.58 KiB) Katsottu 9413 kertaa

- 02_ulkokuva.jpg (164.86 KiB) Katsottu 9413 kertaa

- 03_ulkokuva.jpg (129.86 KiB) Katsottu 9413 kertaa

- 04_ulkokuva.jpg (162.33 KiB) Katsottu 9413 kertaa