TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Front ---> logo oli menosuuntaan.

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Imi »

Käytiin tänään ajelemassa 15 kilsaa Vilijamin kanssa flevoilla, aika moni pää kääntyi kun näki kaksi flevoa rullaamassa.
Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään pyörää. Mielestäni sais olla vielä kapeampi. Kotiappäin keskari nousi 19km/h, joka ei ole paha kun ottaa huomioon että tää oli mun eka kokemus + Täh2-sen eka matka.
-Imi

Liitteet
Kuin kaksi marjaa
Kuin kaksi marjaa
20150604_211304.jpg (72.4 KiB) Katsottu 2767 kertaa
No hands
No hands
20150604_195649.jpg (59.65 KiB) Katsottu 2767 kertaa
leveys
leveys
20150604_211410.jpg (66.25 KiB) Katsottu 2767 kertaa
flevot sivulta
flevot sivulta
20150604_211317.jpg (78.55 KiB) Katsottu 2767 kertaa

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Imi kirjoitti:

Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään pyörää. Mielestäni sais olla vielä kapeampi.

Kaksipyöräinen :?:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Imi kirjoitti:

Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään pyörää. Mielestäni sais olla vielä kapeampi.

Kaksipyöräinen :?:

Kaksipyöräisellä ei voi pysähtyä jalat polkimilla :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Juu kyllä trikessä puolensa on eikä kaiken tarvikaan olla muille perusteltavissa :D
Epäilyttää vaan rupeaako se nostamaan rengasta? Varmaan ne on suunnitelleet sen niin ettei normaali-ihmisen ajossa mene kahdelle pyörälle. Voi meinaan olla aika mielenkiintoinen ajaa kahdella renkaalla, kun takapää on kumin varassa. Ainakin nopea kääntymissuunnan vaihtaminen tuntuu riskaapelilta puuhalta.
Kokeilemalla selviää. Leventää sitten takaisin, jos ei ollutkaan hyväksi :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Juu kyllä trikessä puolensa on eikä kaiken tarvikaan olla muille perusteltavissa :D
Epäilyttää vaan rupeaako se nostamaan rengasta? Varmaan ne on suunnitelleet sen niin ettei normaali-ihmisen ajossa mene kahdelle pyörälle. Voi meinaan olla aika mielenkiintoinen ajaa kahdella renkaalla, kun takapää on kumin varassa. Ainakin nopea kääntymissuunnan vaihtaminen tuntuu riskaapelilta puuhalta.
Kokeilemalla selviää. Leventää sitten takaisin, jos ei ollutkaan hyväksi :wink:

Eikös tuolla pysty kahvoista vääntämällä kallistamaan istuinta sisäkaarteeseen, jolloin vähempikin raideleveys riittää. Olisiko kymmenen senttiä riittävästi, jotta pystyy pysähtymään jalat polkimilla pysähtyessään. Tai ehkä parikymmentä senttiä, että mahtuu salkku takapyörien väliin. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Eikös tuolla pysty kahvoista vääntämällä kallistamaan istuinta sisäkaarteeseen, jolloin vähempikin raideleveys riittää. Olisiko kymmenen senttiä riittävästi, jotta pystyy pysähtymään jalat polkimilla pysähtyessään. Tai ehkä parikymmentä senttiä, että mahtuu salkku takapyörien väliin. 8)

Toki näin. Kallistuksista tulee vaan isompia kuin kaksipyöräisellä, koska nivelpiste näyttäisi oleva noin 30cm korkeudella. Tukipisteen täytyy pysyä renkaiden muodostaman kolmion sisällä. Hyvin sievästi ajaen noin kapeana varmaankin toimiva. Säädettävä raideleveys olisi hyvä, niin voisi kaventaa pikkuhiljaa tuntuman mukaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt on jälleen alkuperäinen kumi paikoillaan, kun oppi vähän hallitsemaan. Tulipa tosi notkea, mutta pystyn ajamaan!
Kumi on niin notkea, että ei tahdo pysyä pystyssä itsekseenkään, eli taka-akselin leveydellä ei ole isoa merkitystä. Ohjeissa raideleveyden voi valita 400-700mm ja toimisi tuolla "salkku mahtuu väliin" leveydelläkin :D

Liitteet
20150605_120939.jpg
20150605_120939.jpg (166.29 KiB) Katsottu 2700 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hauska kolmipyörä kun tarvii jalustimen pysäköitäessä, ettei mene nurin.

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Imi »

Tänään meni taas 4 tuntia etuvaihtajan kanssa, ei ihan halunnut toimia.
Vieläkin pienin ratas laahaa pahasti, mutta kaksi isointa toimii.
Seuraavaksi pitää ostaa 62 hampainen etuhampikas.
Flevolla optimikadenssi on puolet radiuksen kadensista, muuten rupeaa ohjaus vatkaamaan.
Eli menee vaihtaja, kammet ja rattaat uusiksi. No ei ihan just, mutta enintään tonnin jälkeen.

-Imi

Liitteet
Vaihtajan installaatio, vanha istuinkiristin meni uusiokäyttöön.
Vaihtajan installaatio, vanha istuinkiristin meni uusiokäyttöön.
20150605_214636.jpg (75.56 KiB) Katsottu 2673 kertaa
ketju hiertää.
ketju hiertää.
20150605_214857.jpg (90.64 KiB) Katsottu 2673 kertaa

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miten tuo etuvaihtajan sopimattomuus voi olla mahdollista? Vaihtajat ovat pystäriin tarkoitettuja ja satulaputken kulma ei juurikaan vaihtele. Vaihtajan putki on samassa kulmassa kuin minullakin. :shock:

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Imi »

Nyt mä keksin, keskiö on otettu pyörästä jossa ei ollut etuvaihtaja, jolloin satulaputki ei ollut oikealla kohdalla keskiöön nähden.
Vasaralla voi korjata kaiken, kunhan löytää sopivan kokoisen.

-Imi

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja juuva »

Vaihtajan putken kulman lisäksi vaikuttaa keskiön sijainti napaan nähden -> pidempijalkaisella tuo ongelma todennäköisempi. Samoin keskiön siirtäminen aiheuttaa flevolla helposti säätötarpeen etuvaihtajalle ja tarkkaan mitoitetulla vaihtajan kapasiteetilla myös ketjun pituuteen..

Kuvassa näyttäisi että vaihtajaa voisi laskea millin tai pari alemmaksi jolloin tuurilla pienin eturatas toimisi ainakin suurimpien takarattaiden kanssa eikä hankaisi vielä suurimpaan. Toki jos tuon putken kulmaa saa säädettyä loivemmaksi niin sillä sen saa nee toimimaan laajemmalla alueella ellei runko ota vastaan seuraavana.

Minulla söi ketju epähuomiossa jarrulängistä palan kun harjoitusvaiheessa keskiö oli erittäin lähellä penkkiä racer -mallissa, tässä mallissa taitaa runko tulla ensin vastaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Imi kirjoitti:

Seuraavaksi pitää ostaa 62 hampainen etuhampikas.
Flevolla optimikadenssi on puolet radiuksen kadensista, muuten rupeaa ohjaus vatkaamaan.
Eli menee vaihtaja, kammet ja rattaat uusiksi. No ei ihan just, mutta enintään tonnin jälkeen

Älä hätäile ostamisen kanssa. Kadenssi nousee kunhan totut jalkaohjaukseen. Mulla on sama kuin kiinteäpuomisellakin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jori »

juuva kirjoitti:

Kuvassa näyttäisi että vaihtajaa voisi laskea millin tai pari alemmaksi jolloin tuurilla pienin eturatas toimisi ainakin suurimpien takarattaiden kanssa eikä hankaisi vielä suurimpaan. Toki jos tuon putken kulmaa saa säädettyä loivemmaksi niin sillä sen saa nee toimimaan laajemmalla alueella ellei runko ota vastaan seuraavana.

Laita millin päähän näin. Katsotaan sitten, tarvitaanko muuta säätöä.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin