Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Ajoin 5km puhistamatonta kevaria, märkää lunta vajaa 10cm, paljon renkaan uria. Yllättävän hyvin kulki, ei vingertäny eikä sutinu.
Takarengas vaihto välillä uraa, se onkin kapeempi ja ehkä pitkä haarukka vähän antaa periks.
Hyvältä tuntuu ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tarviiko lokareita lainkaan?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Tarviiko lokareita lainkaan?

Vähemmän roiskuu ku "kääntyväkeskiöisessä", takarengas on niin kaukana ett sieltä tulee vähemmän ja eturenkaasta osa ilmeisesti pysähtyy penkkiin - kyllä sieltä märimmissä paikoissa roisku, ehkä jotkut lokarit laitan - kuiva lumi saattaa pöllytä.
Takas tullessa, kerran pyllähdin kylelleni ylämäkeen pysähtyessä. Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa, vääntää vaan selkänojaa. Haarukan nivel pyrki siirtymään vasempaan laitaan, ilmeisesti hakee suoraa linjaa ajossa.
Tuo aikasemmin mainitsemani, kääntönivelen vinouden kyllä huomaa ajossa - vänkää ohjausta vasemmalle hiukan. Kun teen uudet dropparit edemmäs, pitäs samalla koittaa oikasta renkaat ja ohjausnivel samaan linjaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa,

Sen mitä pythonilla ajelin niin alkoi haittaamaan kaarteissa yms. tilanteissa joissa pyörä on vähänkään kallellaan. Sama homma oli kyllä silloisessa lowracerissakin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Pari kuvaa jarrusta ja yhes liina ja kumiköysi.

Liitteet
2014-11-07 14.53.41.jpg
2014-11-07 14.53.41.jpg (208.5 KiB) Katsottu 2598 kertaa
2014-11-07 14.54.16.jpg
2014-11-07 14.54.16.jpg (199.38 KiB) Katsottu 2598 kertaa
2014-11-07 14.54.31.jpg
2014-11-07 14.54.31.jpg (206.33 KiB) Katsottu 2598 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa,

Sen mitä pythonilla ajelin niin alkoi haittaamaan kaarteissa yms. tilanteissa joissa pyörä on vähänkään kallellaan. Sama homma oli kyllä silloisessa lowracerissakin...

Jukka

Tuohan on varmaan totta ja huomaan sen kunhan kokemusta karttuu. Taakse vois kokeilla paksumpaa ja vaikka isompaa kumia 29" esimerkiksi tai sitten ostaa ne läskit suoraan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vissiin keltaisessa pythonissa? Musta näyttää jämyltä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Vissiin keltaisessa pythonissa?

Molemmilla, mutta mustalla ajaessa oli ajokokemusta todella vähän. Karkaili alta välillä vaikkei uria ollutkaan. Keltainen oli "uraherkkä" vaikka kuivtteli jo osaavansa ajaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Molemmilla

:shock: Kotisivusi mukaan siinä on putkikoko 15x35x2mm. Yllättävän kova vääntö sinne näköjään tulee. En olisi uskonut etenkään luntattuani putkien koot. Nyt uskon :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei kai se putkikoko vaikuta siihen miten rengas lähtee luiruamaan urissa? Luulen että se johtuu siitä että nuo mainitsemani pyörät olivat niin etupainoisia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Ei kai se putkikoko vaikuta siihen miten rengas lähtee luiruamaan urissa? Luulen että se johtuu siitä että nuo mainitsemani pyörät olivat niin etupainoisia.

Jukka

Ei tosiaan taida vaikuttaa. Jotenkin käsitin että haarukka punoutuisi noissa :oops:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä haarukan taipuma todella vaikuttaa uraherkkyyteen. Tuon joustoliikkeen jäykkyyssuuntien takia joustavalla haarukallakin on tavallaan jättö, ja jopa olkapoikkeama. Näistä syistä tuolla tavalla ripustettu pyörä ohjautuu eri tavalla riippuen haarukan kulmasta ja jopa muodosta. Varsinkin kovin pysty mutta joustava haarukka saattaa olla erittäin uraherkkä.

Minäpä teen tai teetän tästä jonkunlaisen selvityksen, opinnäytteen tai teen itse. Mielenkiintoista. :?

Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin. :roll:

Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin. :roll:

Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?

Parempaa vääntöjäykkyyttä joustoa pienentämättä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin. :roll:

Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?

Parempaa vääntöjäykkyyttä joustoa pienentämättä.

Ok, sain jonkinlaisen kuvan haarukan käyttäytymisestä päähäni :mrgreen:
Nuo jarrua varten hitsatut putket laitoin haarukan kylkeen ihan vaan sen takia ett ne oli nopeet laittaa noin ja oletan ett ne ei oo lopullisella paikallaan jos ja kun kiekko ja rengas vaihtuu, ehkä jarrukin sitten levyjarruksi.
Ei tuo jarru juuri mitään jarruta, enempi psykologinen - pitää vähän kiristää, ehkä sitten vähän enempi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin