wikipediasta löytyi soudettava pyörä jossa on 7-vaihteinen takavaihtaja: http://en.wikipedia.org/wiki/Rowbike
Tosin tässä mallissa näyttää olevan jousi joka huolehtii palautuksesta.
wikipediasta löytyi soudettava pyörä jossa on 7-vaihteinen takavaihtaja: http://en.wikipedia.org/wiki/Rowbike
Tosin tässä mallissa näyttää olevan jousi joka huolehtii palautuksesta.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
Jos laittaisi vapaarattaan vetotankoon ja vaijerin tilalle laittaisi ketjun, joka kiertäisi ympäri systeemin, voisi hyvin käyttää ulkopuolista takavaihtajaa ja ketjunkiristäjää. Silloin voisi tarvittaessa laittaa ylimääräisen ketjun kiristimen sopivaan paikkaan.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Jos laittaisi vapaarattaan vetotankoon ja vaijerin tilalle laittaisi ketjun, joka kiertäisi ympäri systeemin, voisi hyvin käyttää ulkopuolista takavaihtajaa ja ketjunkiristäjää. Silloin voisi tarvittaessa laittaa ylimääräisen ketjun kiristimen sopivaan paikkaan.
Sakari
Näinpä olen nyt tehnytkin, kun uusi rumpuvaihteellinen takapyörä olisi maksanut taaloja, eikä vanhaa kannata hankkia (vaikka olisi löytynytkin), kun hajoaisi kuitenkin ennen pitkää.
Monen vaiheen jälkeen sain tänään kiertävän ketjun toimimaan. Eniten ongelmia tuotti ketjun kuljettaminen niin, ettei se ota kiinni mihinkään eri vaiheissaan. Täytyi asentaa 6 ei taittopyörää, joista puolet on vetopuolella. Ylimääräistä ketjunkiristäjää ei tunnu tarvisevan, kun takavaihtajan ketjunkiristin näyttää riittävän.
Vaijerivaihtoehdossa minulla oli käsiohjaus vetotangossa, mutta ketjuvaihtoehdossa se ei toiminut ollenkaan. Se jumittui heti ohjaustankoa kääntäessä. Jouduin palaamaan jalkaohjaukseen.
Eri asentojensa vuoksi vetotangon pyörivään ohjaustankoon tulee nyt 5 vipua: vaihdevivut (2 kpl), takapyörän jarruvipu, etupyörien jarruvipu ja sähkömoottorin katkaisinvipu. Saa nähdä miten niiden kanssa pärjää ajotilanteissa!
SH15:n runko on kohta täynnä reikiä, kun on joutunut eri vaiheissa kokeilemaan taittopyörien eri asentoja. Neliönmuotoinen 50 x 50 mm putki on ollut erinomainen kokeilualusta ja reijäthän vaan keventävät runkoa.
Ketjuvaihtoehtoa en ole vielä päässyt varsinaisesti koeajamaan, kun jalkatuet ja -ohjaus eivät ole vielä valmiit.
Keskeisin ongelma on tällä hetkellä liukuistuin. Nyt istuin on huonekalupyörien varassa U-muotoisissa AL-kiskoissa, mutta homma ei tunnu toimivan kovinkaan sutjakkaasti. Olen tutkinut erilaisten liukuovien pyörästöjä, mutta ei tunnu löytyvän sopivaa.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
SH15 on tällaisessa vaiheessa: http://picasaweb.google.com/saholm/2010 ... uL5oXQiwE#
Istuimen liukusysteemin tein rullaluistimista, joista leikkasin alaosat ja kiinnitin istuimen pohjaan. Istuin liukuu nyt aika hyvin.
Ensimmäiset koeajot sähköavusteisesti tuntuvat lupaavilta. Kelit ovat vaan niin kovin kehnot, ettei pitempiä lenkkejä ole vielä pystynyt tekemään.
Kun ohjaus tuntui kovin herkältä, asensin ohjausiskunvaimentimen, mutta se tuntui liian jäykältä ja riisuin sen pois. Ehkä kovemmissa vauhdeissa sellainen tarvitaan. Jalkaohjaukseen on harjaannuttava ennenkuin se sujuu kunnolla.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Jalkaohjaukseen on harjaannuttava ennenkuin se sujuu kunnolla.
Nyt meinaat sen opetella vaikka tähän asti olet pythonin/hipparionin juuri jalkaohjauksen vuoksi hylännyt
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Jalkaohjaukseen on harjaannuttava ennenkuin se sujuu kunnolla.
Nyt meinaat sen opetella vaikka tähän asti olet pythonin/hipparionin juuri jalkaohjauksen vuoksi hylännyt
Jukka
SH15:n jalkaohjaus on kyllä ihan eri tyyppinen kuin python/hipparionin, joissa käännettäessä lantiota myöten joutuu kroppaa taivutteleen. SH15:ssa vain jalat ohjaavat suht. pienillä liikkeillä, mutta on siinäkin totuttelua, ettei tule turhia mutkia. Aika näyttää kuinka rasittavaa se on.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Jalkaohjaukseen on harjaannuttava ennenkuin se sujuu kunnolla.
Aika pienen jätön laitoit jalkaohjaukseksi. Taitaa olla vähän rauhaton ajettava.
Tässä vaiheessa lienee ohjauksen rauhoittamiseksi helpointa korjata jalkatuen niveltä taaemmaksi siten, että jalat siirtyvät paitsi eteen-taakse-suunnassa, myös kaarteeseen päin. Siis T muotoinen jalkaohjaustanko, jonka nivel on jonkin matkaa jalkalinjasta perää kohti.
Edit. Sellainenhan se taitaa ollakin. Se siis on kuitenkin samanlainen liike, kuin pythonissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Jalkaohjaukseen on harjaannuttava ennenkuin se sujuu kunnolla.
Aika pienen jätön laitoit jalkaohjaukseksi. Taitaa olla vähän rauhaton ajettava.
Tässä vaiheessa lienee ohjauksen rauhoittamiseksi helpointa korjata jalkatuen niveltä taaemmaksi siten, että jalat siirtyvät paitsi eteen-taakse-suunnassa, myös kaarteeseen päin. Siis T muotoinen jalkaohjaustanko, jonka nivel on jonkin matkaa jalkalinjasta perää kohti.Edit. Sellainenhan se taitaa ollakin. Se siis on kuitenkin samanlainen liike, kuin pythonissa.
Etupyörissä on jättöä n. 5 cm. Kyllä kuvat ovat nyt valitettavasti niin epäselvät, että niistä on vaikea päästä selville ohjausmekanismista. Jalkaohjaustanko ei ole T-mallinen vaan suora ja liike ei ole samanmallinen kuin pythonissa. Ohjausmekanismi meni sen vuoksi vähän monimutkaiseksi, kun vaihdoin käsiohjauksen jalkaohjaukseksi käyttäen nivelissa osittain samoja osia.
Täytynee ottaa video mekanismin selittämiseksi.
Jos jalkaohjaustanko olisi T-mallinen, käännettäessä osuisivat polvet soutuvetotankoon.
Ohjauksen rauhoittamiseksi lienee asennettava ohjauksen iskunvaimennin ja keveämpään asentoon.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Mielenkiintoisen näköinen. Olisi kyllä kiva nähdä videota miten tuo soutumekanismikin toimii.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
GodTdd kirjoitti:Mielenkiintoisen näköinen. Olisi kyllä kiva nähdä videota miten tuo soutumekanismikin toimii.
Joo, on tarkoitus tehdä ajosta video. Ongelma vaan on, että ei ole toistaiseksi sattunut kohdalle kaveria, joka olisi videoinut ajoa kännykälläni. On nykyään niin pimeääkin, mutta eiköhän se pian onnistu.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Joo hienolta näyttää, Sakari tekee mitä mieleen juolahtaa ja muut mitä ossaa . Video ois kiva niin ymmärtäs paremmin miten tuo toimii,
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Joo hienolta näyttää, Sakari tekee mitä mieleen juolahtaa ja muut mitä ossaa
. Video ois kiva niin ymmärtäs paremmin miten tuo toimii,
Petri W
Olet Petri W muuten toinen, joka sanoo tuohon tapaan. Minun isäni sanoi, kun olin vielä poikanen, että: "Sakari se tekee mitä tahtoo, muut tekevät mitä osaavat"
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Joo hienolta näyttää, Sakari tekee mitä mieleen juolahtaa ja muut mitä ossaa
. Video ois kiva niin ymmärtäs paremmin miten tuo toimii,
Petri W
Olet Petri W muuten toinen, joka sanoo tuohon tapaan. Minun isäni sanoi, kun olin vielä poikanen, että: "Sakari se tekee mitä tahtoo, muut tekevät mitä osaavat"
Sakari
Haa , se on siis syntymävika
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Joo hienolta näyttää, Sakari tekee mitä mieleen juolahtaa ja muut mitä ossaa
. Video ois kiva niin ymmärtäs paremmin miten tuo toimii,
Petri W
Olet Petri W muuten toinen, joka sanoo tuohon tapaan. Minun isäni sanoi, kun olin vielä poikanen, että: "Sakari se tekee mitä tahtoo, muut tekevät mitä osaavat"
Sakari
Haa , se on siis syntymävika
![]()
Petri W
Saattaa ollakin!
Olen jatkanut SH15:n yksityiskohtien hiomista ja koeajoja.
Suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut yhdistelmä: liukuistuin/jalkaohjaus. Kun istuin liukuu, jaloille saa tukea kääntämistä varten vain vetovaiheessa. Sen vuoksi olen asentanut jalkaohjaustankoon kiinteästi muoviset rantasandaalit, jotka kiinnitetään tarraremmeillä jalkoihin jotta kääntäminen onnistuisi joka vaiheessa.
Huomenna tulee tyttäreni Vaajakoskelle ja silloin vihdoin otetaan video SH15:lla ajosta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Tässä nyt sitten tyttäreni Maijan ottama video kännykälläni:
http://www.youtube.com/watch?v=Mhxqt4qpMKQ
Taustalla vilahtava 10-vuotias tyttärenpoikani Ilmo ajeli myös menestyksellä. Liukuistuimen ansiosta hänen jalkansa yltivät hyvin jalkaohjaustankoon.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26