Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Vehkeessä on etupyörässä pienen pieni vaihteellinen napamoottori vapaakytkimellä varustettuna ja akusto (NiMh) piilotettuna rungon sisään.

Eipä ollut tätäkään suunniteltu ympärivuotiseen pyöräilyyn, tuo akku hyytynee ku rapakoihin tulee vähän riitettä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Onpas aika necro-aihe, mutta toisaalta sähköavusteisuus tulee, ja teknologia kehittyy esim vedon hallinnassa.

Miten isoja nuo akut ovat? Saisiko sellaisen esimerkiksi SWB:n rungon alle?
Takaa jousitetussa pyörässä kun tarakkaa ei saa tuettua alas, ja ei viitsisi muutenkin vähäistä tavaramäärää vähentää akulla. Mielestäni pitkärunkoisessa pyörässä kaikkein luonnollisin paikka akulle olisi alhaalla, painopistekin pysyisi siellä. Hienon näköinen peli ainakin tuo motionme:n Magic Pie, vaikka ei noita ole kai kuin se 30 myyty. Painoakin lisää aika mukavasti, mutta voisi auttaa niissä kuuluisissa ärsyttävissä ylämäissä. Jos se ei jarruta juurikaan, niin ihan tasaisella varmaan ajaisin ihan lihasvoimalla.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

N. < +3°C lämpötilassa eZee-konversiosarja alkaa pätkiä sähköapua pienellä kierrosnopeudella. Luulen lukeneeni jostain, että tuollainen jaksoittaisuus olisi peräti eräiden sähköapujen vakio-ominaisuus, mutta mulla tätä ilmenee vain ilmojen kylmettyä ylämäissä, joissa vauhti putoaa riittävästi (sähköavusta huolimatta). Tuon pätkimisen, olisiko noin 1s/1s, huomaa melko selvästi ja se ärsyttää hieman, vaikka osittainenkin apu on huomattavasti parempi kuin ei-apua.

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Katulaillisesti kytketystä(avustaa vain polkiessa) moottorista ei taida olla kummassakaan tilanteessa apua :roll:

Jukka

Tänä aamuna olisi voinut testata liikkeellelähtöä liikennevaloista: olin ryhmittyneenä ensimmäisenä vasemmalle kääntyvien kaistalla. Kun vihreä syttyi, polkaisin tyhjää (huom. kirjaimellisesti): ketju oli pudonnut eturattaalta. Siinä sitten levittelemään käsiä ja luovimaan autojen välistä pientareelle. Onneksi oli tullut varusteltua kaikenlaista lisävaloa pyörään. Jos olisin tuolloin hoksannut, olisin voinut vain jatkaa (tyhjän) polkemista ja vääntää "kaasua". Liikkeellelähtö onnistuisi tasaisella pelkän sähkömoottorin voimin, mutta en nyt tullut testanneeksi, olisiko kiihtyvyys riittänyt autoilijen hermoille. Irakkaan jälkimmäinen skenaario ei onnistu katulaillisella hybridillä.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen tässä nautiskellut pitkin syksyä sähköavusteisilla sh9:llä, sh11:llä ja sh15:llä ajoista, mutta tänään tuli yllätys, kun olin käymässä sh9:llä Vaajakoskelta Jyväskylän keskustassa, jossa jouduin jättämään nojakin ulos pariksi tunniksi. Pakkasta oli reilut 10 astetta ja raaka pohjoistuuli. Kohta paluumatkan alkupuolella kävi sitten niin, mitä ei ole pitkään aikaan tapahtunut. Akun lataus loppui vaikka kilometrejä oli sillä ajettu vasta n. 14. Kytkin toisen akun päälle, jonka piti olla täysi, mutta sekin oli ihan tyhjä.

Onkohan nyt noin, että reilun -10 asteen lämpötilassa ja kovassa tuulessa litiumakutkin hyytyy?

En lähtenyt hyisessä ja kovassa vastatuulessa polkemaan Vaajakoskelle, kun ajotiekin oli kovin luminen. Jätin ajokin tienposkeen, ajoin bussilla Vaajakoskelle ja hain autollani sh9:n kotiin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Itse koteloisin akut niin että ovat lämpimällä kelillä sateelta suojassa ja pakkasilla laittaisin kunnon eristeet ympärille.

Niillä akun purkaantuessa pysyisi sisäinen lämpö yllä ja tätä havaittua ei tapahtuisi. Samoin voisi pyörää säilyttää koko ajan ulkona ja varaaminen tekisi saman.

Tämä tullee olemaan suurin ongelma saada ulkona seisovat sähköautot toimimaan paikallisissa olosuhteissa. Jo suuren akuston lisäksi ne pitää koteloida niin että kesällä/kaahatessa/pikavarauksessa saavat (ilma-)jäähdytystä ja kylmemmässä ovat kunnolla eristetyt.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja terppa »

irakas kirjoitti:

Onkohan nyt noin, että reilun -10 asteen lämpötilassa ja kovassa tuulessa litiumakutkin hyytyy?

Sakari

Eristäminen varmasti auttaisi, auto/konepuolella rakentelevat akun ympärille lämmittimiäkin http://www.arcticheat.fi/ mutta jonkinlainen eristetty kotelo antaisi varmasti lisäkilometrejä sähkönojakkiin, akku olisi vähän niinkuin "termospullossa".

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt täytyy Sakari löytää sopivan kokosia styroks laatikoita. Esimerkiksi jotain kalansäilytyslaatikoita. Pahinta on ajoviima, ne kylmentää akut äkkiä. Pystyskö rakentamaan jonkinlaisen kevyen lämityslaitteen akuille. Sitä olen itsekin miettinyt. Suunittelin että käyttäisin tranglian poltinta , tai näitä lämpökyntilöitä . Kunhan ratkaisen nämä vaaratekjät niin eiköhän onnistu. :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Onkohan nyt noin, että reilun -10 asteen lämpötilassa ja kovassa tuulessa litiumakutkin hyytyy?

Riippuu kuulemma siitä mitä sen lithiumin kaverina on. Onko Lithiumioni(Lion), Lithiumpolymeeri(Lipo), Lifepo vai mikä? Toiset kestää kylmää paremmin kuin toiset...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JoonasS33
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Marras 2010, 21:53

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja JoonasS33 »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt täytyy Sakari löytää sopivan kokosia styroks laatikoita. Esimerkiksi jotain kalansäilytyslaatikoita. Pahinta on ajoviima, ne kylmentää akut äkkiä. Pystyskö rakentamaan jonkinlaisen kevyen lämityslaitteen akuille. Sitä olen itsekin miettinyt. Suunittelin että käyttäisin tranglian poltinta , tai näitä lämpökyntilöitä . Kunhan ratkaisen nämä vaaratekjät niin eiköhän onnistu. :D

Mulla on ollut akut pari talvea jäätelöä varten hankitussa joustavassa ja vetoketjulla suljettavassa kylmälaukussa. Hyvin ovat pelittäneet. Itsekseni olen mietiskellyt, että jos kokeilisin kovilla pakkasilla noita clasohlsonissa myytäviä lämpiäviä hanskoja lisälämmikkeiksi akun kylkeen. Toisaalta isoissa pakkasissa lämpimille hanskoille on parempikin paikka kuin akun kylki.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tein tänään 30 mm polystyreenilevystä polyuretaaniliimaa käyttäen kotelon akuille:

Kuva

En ole vielä testannut käytännössä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä pitäis toimia. Kun laitat lämpösenä akut koteloon. :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Lämpiää ne viileähkötkin akut tuossa kotelossa jos virtaa riittää edes aluksi jonkin verran. Kun ei mene sitten harakoille.

Voisi toimia vaikka niin että jos on varattu edellisenä päivänä, ulkona, ja ovat aamusella kylmänä, niin heti herättyä käy "herättämässä" akutkin pyörittämällä niillä ratasta jarrua vasten vaikka minuutin.

Sitten aamupalalle ja vaatetta päälle laittamaan, niin akut "muhii" eristetyssä kotelossa ja lämpeävät itsestään. Lopulta kapasiteettia löytynee about kuten olisi lämpimästä koteloon laitettu.

Näin maalailee vielä akuton, mutta autoa arkitisissa olosuhteissa käyttänyt. Autopuolella tulleen jo testaamaan teoriaa tänä talvena...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:

Lämpiää ne viileähkötkin akut tuossa kotelossa jos virtaa riittää edes aluksi jonkin verran. Kun ei mene sitten harakoille.

Voisi toimia vaikka niin että jos on varattu edellisenä päivänä, ulkona, ja ovat aamusella kylmänä, niin heti herättyä käy "herättämässä" akutkin pyörittämällä niillä ratasta jarrua vasten vaikka minuutin.

Sitten aamupalalle ja vaatetta päälle laittamaan, niin akut "muhii" eristetyssä kotelossa ja lämpeävät itsestään. Lopulta kapasiteettia löytynee about kuten olisi lämpimästä koteloon laitettu.

Näin maalailee vielä akuton, mutta autoa arkitisissa olosuhteissa käyttänyt. Autopuolella tulleen jo testaamaan teoriaa tänä talvena...

Minulla on mahdollisuus pitää sekä nojakki että akut yöllä sisällä ja ovat siis lämpiminä ajoon lähtiessä. Voihan muuallakin ollessa akut tuoda yön ajaksi sisälle ladattaviksi.

Nyt on vaan kysymys siitä kuinka kauan akut pysyvät lämpiminä laatikossaan. Voisiko nojakkia jättää pakkaseen tunniksi pariksi? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nythän on hyvä kokeilla kun ulkona on 20 pakkasta. :oops:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Nythän on hyvä kokeilla kun ulkona on 20 pakkasta. :oops:

Joo, täytyypä viedä peli ulos heti! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin