janx kirjoitti:Pyörätohtori oli sitä mieltä, että rullajarrun teho varmasti riittää, kun kiekko on vain 20".
Muistitko mainita että kyseessä nojapyörä? Vai jäikö hänelle rengaskoon perusteella harhaluulo lastenpyörästä?
Jukka
janx kirjoitti:Pyörätohtori oli sitä mieltä, että rullajarrun teho varmasti riittää, kun kiekko on vain 20".
Muistitko mainita että kyseessä nojapyörä? Vai jäikö hänelle rengaskoon perusteella harhaluulo lastenpyörästä?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:janx kirjoitti:Pyörätohtori oli sitä mieltä, että rullajarrun teho varmasti riittää, kun kiekko on vain 20".
Muistitko mainita että kyseessä nojapyörä? Vai jäikö hänelle rengaskoon perusteella harhaluulo lastenpyörästä?
Jukka
Hyvin toimii 20" kiekossa rullajarrut. Itse asiassa tossa vaimon Spiritissä on 16" etukiekko ja toimii siinäkin. Azubilla ois halvalla Remerx Grand Hill -vanteita:
Toimivaa peruskauraa ja ihan siedettävän näköiset myös...
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy
Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)
jviirret kirjoitti:janx kirjoitti:Pyörätohtori oli sitä mieltä, että rullajarrun teho varmasti riittää, kun kiekko on vain 20".
Muistitko mainita että kyseessä nojapyörä? Vai jäikö hänelle rengaskoon perusteella harhaluulo lastenpyörästä?
Jukka
Totta puhuakseni unohdin mainita koko rengaskoon. Taitaa Tohtori tunnistaa jo meikäläisen nimeltä, kun suoraan alkoi puhumaan 20" kiekosta. Tosin Clwb:seen varmaan oletti, että tulee. Viimeksi kun kävin paikan päällä, niin heitti Tohtori sillä pienen lenkinkin.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Uskon kyllä että riittää. Kun normi ajossa kaupunki maasturissa riittää. Varsinkin malli jossa on se iso jäähdytinlevy .
Vai pitäskö sanoo lämmön siirto elementi.
Nojanalle kirjoitti:Rumpujarrussa on jarrukengät ja rullajarruissa on rullalaakerit joiden välystä säätämällä jarrutetaan, ja siellä on vaseliini seos kitkasta aiheuttamaa leikkausta rajottamassa.
Öö, ei mene wikipedian mukaan noin, vaan ovat kuin vaijeritoimiset jalkajarrut: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rullajarru :
"Rullajarru (engl. Roller brake) on Shimanon tuotemerkki perinteisen käsikäyttöisen rumpujarrun muunnelmalle, jonka toiminta perustuu jarrukenkien puristamiseen jarrurumpua vasten epäkeskon avulla"
IRC:ssä tuli esille tämmönen linkki: http://koti.mbnet.fi/matjarv/ihmeita/spyro/etupyor.htm
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kyllä minun mielestä juuri rullien välys on se tekiä jokasäätää jarrutusta. Mitä piukemmalle sitä kiristetään , sitä suurempi on kenkie puristusvoima. Kun vanhan ajan rummussa se hoidetaan toisenlaisella epäkeskeisellä säätäjällä. Tämä on vaan uudempi ajattelu samalle idealle.
Nojanalle kirjoitti:Kyllä minun mielestä juuri rullien välys on se tekiä jokasäätää jarrutusta. Mitä piukemmalle sitä kiristetään , sitä suurempi on kenkie puristusvoima. Kun vanhan ajan rummussa se hoidetaan toisenlaisella epäkeskeisellä säätäjällä. Tämä on vaan uudempi ajattelu samalle idealle.
Ero on hyvin saman tapainen kuin V-jarrussa ja vannejarrussa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kiitos Jukka tuosta linkistä rullajarrunpurkajan sivulle. Mikähän siinä on, ettei Shimano itse kerro rullajarrun toimtaperiaatetta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Laittokohan tuo innokas purkaja uusia vaseliineja ollenkaan tuonne rullajarruun
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
kissaniitty kirjoitti:Hyvin toimii 20" kiekossa rullajarrut. Itse asiassa tossa vaimon Spiritissä on 16" etukiekko ja toimii siinäkin. Azubilla ois halvalla Remerx Grand Hill -vanteita:
http://www.azub.eu/CZ/sp/
Toimivaa peruskauraa ja ihan siedettävän näköiset myös...
Ilmoittele, jos oot tilaamassa tuolta jotain.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Joo, ilmoittelen kyllä...tosin just tällä hetkellä Azub on niin viimeisen päälle kuosissa, ettei mitään akuuttia tarvetta ole. Ehkä talven aikana tulee tarvis uudelle stongalle tai jotain, toivottavasti ei. Penkki on tod. näk. seuraava uusittava palikka, kattelin että on kiinnityskohdissa pientä hiusmurtumaa. Se onkin rungon ja puomin ohella ainoa alkuperäispalikka...
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy
Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)
Mullakin olis tarkoitus tilaa azubilta uus jakkara jossain vaiheessa. Sillä tosin ei ole mikään kiire, mutta jos joku meinaa tilaa niiltä jotain niin hihkaskaa vaikka YV:llä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
PW kirjoitti:Poika toi Tanskan matkalta tuliaisina tommoset huomiovalot pyörään, ei tartte paristoo. http://www.reelight.com
sl150 steady light.
Valon pidike kiinnitetään akselipulttiin ja pinnoihin kaks tommosta kaarevaa "mötikkää" siihen lampun lähelle ja ilmeisesti niiden pyöriessä antavat virtaa lampulle. Täytyy laitta kokeiluun.
Noita oli kuulemma Köpiksessä monessa pyörässä, joita oli kuulemma paljon.
Petri
Nyt vasta sain asennettua nuo valot, kaks magneettia/ kiekko ja valo pidikkeineen kiinni akselimutterin alle. Valot palaa - 406 mm renkaissa ne on vaan aika alhaalla - no kaikkee ei voi saada.
Tuossa sisällä kun pyörää värkkäsin ni huomasin vaan ett takapyörän valo nappaa aina toiseen magneettiin kiinni, ilmeisesti kiekko sen verran vinossa. Suositeltu etäisyys magneetin ja valon välissä 1-3 mm. Nuo pidikkeet on sen verran pitkät kun levyjarrukiekolle tarkoitettu ett pieni tärähtely ja räminä oli kuultavissa jo asennusvaiheessa vaikkei magneettiin ottanutkaan kiinni. Korvaahan tuo ääni puuttuvan lokarin räminän jos vaikka sais pyörätiellä tilaa Voishan tuon toisen magneetin jättää pois, jos ei muuten saa suoraan - välkkyy vaan väähän harvemmin.
Painoo koko setillä 4 magneettii ja kaks valoo 320g - voi olla jollekin liikaa pyörivissä kiekoissa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:PW kirjoitti:Poika toi Tanskan matkalta tuliaisina tommoset huomiovalot pyörään, ei tartte paristoo. http://www.reelight.com
sl150 steady light.
Valon pidike kiinnitetään akselipulttiin ja pinnoihin kaks tommosta kaarevaa "mötikkää" siihen lampun lähelle ja ilmeisesti niiden pyöriessä antavat virtaa lampulle. Täytyy laitta kokeiluun.
Noita oli kuulemma Köpiksessä monessa pyörässä, joita oli kuulemma paljon.
Petri
Asentelin pystikseen viime kesänä - hyvin on toimineet, takapäässä piti vähän säätää eli meilailla valmistajan kanssa jotta sain riittävän järeän pidikkeen toimiakseen Rohloffin kanssa. Hankaluus kaupungissa on, että kulman takaa tullessani ei näy vasemmalta tuleville. Edessä on rullajarru, joka vie tilaa vasemmalta, vakiopidike riitti oikealle.
Tuota liikenteessä näkymisasiaa taas olen fundeerannut kun tänäänkin joku kaipaili viiriä mun kinneriin, tänään tuli pystypyöräilijä vastaan valot päällä keskellä aurinkoista kevätpäivää ja se pyörä oli mallia mummo. Sedällä oli kirkkaan punainen takki ja selkä siis ryhdikkäästi suorana mutta ensimmäinen asia minkä noteerasi oli ne valot. Samoin Vuoltu ajeli Riistavedellä viime vuonna valot päällä ja sen pyörän havainnoi aika kaukaa tehokkaasti jo esim. peilin kautta.
Kaverille tarjosin tyypit omalla kulkineella ja pääsi katsomaan miltä se vekotin näyttää liikkeessä ja ensimmäisenä silmä hakeutui ledeihin mitkä loisti keulalla... niiden hyvä puoli on myös siinä, etteivät käy juuri akun päälle. Eli äkkiseltään ajateltuna napadynamo ja kunnon tuikku molempiin päihin ei taida olla hullumpi vaihtoehto päivänvalossakaan. Ihan sama homma autoissa, jos tulee valoton auto takaa niin sen havaitsee peileistä paljon myöhemmin ja etäisyyden hahmottaminen on vaikeampaa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.