irakas kirjoitti:Voisitko ottaa kuvan laitteista, joilla lokasuojia prässäätte?
Googlella löytyy
Toki näitä on eri näköisiä, halvimmissa mäntänä ja pumppuna iso pullotunkki.
Jukka
irakas kirjoitti:Voisitko ottaa kuvan laitteista, joilla lokasuojia prässäätte?
Googlella löytyy
Toki näitä on eri näköisiä, halvimmissa mäntänä ja pumppuna iso pullotunkki.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Joo Jukkahan löysi hyvän kuvan. Aika lailla tuollaista prässiä käytettiin, tosin vähän järeämpää ja varmaan 50 v vanhempaa versiota. 60 tonnia pitäisi meidän prässistä irrota painemittarin mukaan puristusta parhaimmillaan, luulisi riittävän .
TMS:ltä saatujen lokarin aihioiden työstö on edennyt hitaasti. Osin siksi että asensin vanhat muoviset hyvin lyhyet lokasuojan pätkät pyörään jotta pääsisin ajamaan ja osin siksi että vapaat ovat menneet ihan muissa merkeissä.
Takalokasuoja on kuitenkin alkanut saada muotoa. Peltisakset on laulaneet ja maalia on tarttunut pintaan.
Eiköhän tuosta ihan sopiva tule. Etummainen kiinnitys on jos valmis. Seuraava piste on lokasuojaan porattavia reikiä vaille valmis, mutta edelleen pitäisi muotoilla kaksi kiinnityspistettä lokasuojaan jotta noi kestää mun menossa mukana.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
kävin koeajamassa MetaPhattia ja helppo oli ajaa lumisilla pyöräteillä ja poluilla, ei mitään ongelmia lipsumisessa tai ohjauksessa. Alla oli läskirenkaat nastoilla ja pito oli julma. Itsekin halajaisin nojakkia talvityömatkajoon ja tällainen läski se voisi olla. Tietysti se runko pitäsi itse rakentaa kuidusta pyöräteillä ei muuta jousitusta kaipaisi kuin läskit renkaat.
Mielessä on kokeilla tuunata läskiä niin että vaihtaisi etukiekon 24" x 4.0" kokoon nykyisen 26" x 4.0" sijasta ja samalla vaihtaa etuhaarukka jolloin pyörän keulaa saisi aavistuksen alemmas ja penkki pystymmässä ilman että lonkan kulmaa pienentää molemmat parantaen näkyvyyttä eteen joka on ollut tuon pyörän suurin kompastuskivi maastossa ajamisen kannalta
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta idealta. Tosin pienempi etukiekko sitten taas ylittää esteet huonommin kuin isompi, joten siinä joutuu antamaan tasoitusta toiseen suuntaan.
MetaPhrastic 2012
Tee alaspäin mutkalla oleva keskiöaisa ja nosta penkkiä pystymmäs, saat saman ajoasento mutoksen rengaskokoa pienentämättä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Tee alaspäin mutkalla oleva keskiöaisa ja nosta penkkiä pystymmäs, saat saman ajoasento mutoksen rengaskokoa pienentämättä.
Ketjulinja laskee ehkä liian alas.
Tai ei ehkä sittenkään. Lyhyemmät kamme kuitenkin tarvitset, etteivät ota renkaaseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Edit: Kiitti Jukka mun maastometan kuvasta, sinähän oon 2x29er kiekot ja 29er keula.
Mulle tuli sama ongelma Metaan kun hankin 29er haarukan levyjarrua varten niin se nosti keulaa saman kokoisilla kiekoilla kun on tarkoitettu joustokeulan tilalle. Ongelma ratkesi kun kokeilin maasturin kiekoilla jotka ovat siis 50-559 edessä ja 50-622 takana. Puomi on lähes vakiokorkeudella eli vaakatasossa ja ajoissa en huomannu mitään huonompaa kuin maantievarustuksella.
Talviajo lähinnä mielessä, kokeiltu on myös 50-559 edessä ja 37-622 takana, Conti TopContact II Winter kitkakumit. Hyvin pelaa kuten myös maasturissa. Enemmän maastossa jos ajaa voi MP:n tasaisempi painon jakauma olla huonompi pienemmälle eturenkaalle, tuskin talvella lumella on ongelma. Maasturissa keula on huomattavasti keveempi (38% vs 49%) jolloin on paremminkin ketterämpi kuin huonompi etenemään.
Kannatan kokeilua siis.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Eiks Jorilla oo tuossa nyt väärä kuva, läskivarustuksella oleva Meta pitäs tähän ketjuun laittaa. Tiedä sitten muuttaako se itse asiaa mihinkään
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tätä kuvaa kattelin http://i1084.photobucket.com/albums/j40 ... e3bd9d.jpg
ja päättelin että aisa olisi vara taivuttaa saman verran alaspäin kuin mitä 2" pienemmällä renkaalla keula laskeutuisi, eli noin 1"
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Tätä kuvaa kattelin http://i1084.photobucket.com/albums/j40 ... e3bd9d.jpg
ja päättelin että aisa olisi vara taivuttaa saman verran alaspäin kuin mitä 2" pienemmällä renkaalla keula laskeutuisi, eli noin 1"Jukka
En ole vaihtamassa vain etukiekkoa vaan myös etuhaarukan eli saisin n. 56 mm alemmas eturankaan kohdalta ja keskiö tulis aavistuksen alemmas koska on sen pisteen etupuolella.
24" -> 26" 25,4 mm
Keulanvaihto (akseli kruunu mitat) 447 mm -> 420 mm ~ 27 mm
Pieni mutka matkassa on nyt se ettei on one joka valmistuttaa kaikki 24" tuumaiset läski osat myy pelkkää etuvannetta vaan ainoastaan kiekkosetin
Muut osat on jopa luokkaa edullisia. Pitää siis tutkia saisko jostain pelkän vanteen kun kiekko setti on vähän turhan tyyris, vaikka siitä sais vara vanteen ja ylimääräisen 135 mm etunavan ja 170 mm takanavan varastoon.
Pyörään kun tulee napadynamo ainakin jossain vaiheessa.
Kannattaa käyttää tätä kuvaa jos miettii pyörää nykyisellään kun muissa pyörä ei ole vielä ajo asetuksissaan
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
PW kirjoitti:Eiks Jorilla oo tuossa nyt väärä kuva, läskivarustuksella oleva Meta pitäs tähän ketjuun laittaa. Tiedä sitten muuttaako se itse asiaa mihinkään
Kun ei löytynyt läskimetan kuvaa siististi sivulta otettuna, päättelin, että 29-tuumaiset kiekot lienevät lähellä 559 läskejä ulkokehältään. Wackyn pyörän kapmpipuomi on Mikan kuvassa näkyvää puomia ulompana, joten pienemmän ulkokehän 507 renkaalla tuo Jukan ehdotus näyttäisi toimivalta. Varsinkin, jos yhdistää nuo molemmat muutokset, kääntyy ajoasento ihan kunnolla pystymmäksi. Ilman tuota puomin vekkiä, muutos jää tosiaan parin tuuman suuruiseksi ja ajoasento nousee vain vajaat kolme astetta, joka muuttaa siis myös ohjauskulmaa. Molemmilla muutoksilla se olisi useamman asteen, eikä Jukan ehdottamassa muutoksessa ohjauskulma muutu lisää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minusta tuossa oli Vaasassa kokeiltaessa niin hyvä ohjaustuntuma kuin vain tuollaisilla renkailla kuvitella saattaa. Haarukka ja renkaan muutoksella keula menee pystymmäksi jä jättö pienenee, itse en uskaltaisi kokeilla.
Jos puomia taivuttaa sopivasti saa vetopuolelta jättää ketjun ohjainrullan pois ja paluupuolen saa ohjattua vaikka putkella haarukan ohi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Ensisijaisesti kiipeämiskyvyn säilyttämisen takia ja toiseksi ohjauksen takia jätän kokeilematta mitä tapahtuisi 20" läskillä renkaalla. Meta myy tuota samaa runkoa myös 20/26 valmiina pakettina, toki tuossa näyttää olevan etuhaarukka aivan suora jotta jättö saadaan pysymään kohtuullisen isona.
Laskin taannoin että läskissä olisi vähän yli 70 mm jättöä jota voi hyvinkin karsia hieman ilman että pyörästä tulee vaikea ajaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)