janx kirjoitti:Jarruadapteriin pidätinruuvit kierteellä M3x0,5 mm. Joku taisi ehdottaa kolmea reikää ja töissä sanoivat, että yksikin pitäisi riittää estämään pyörähdys. Laitoin sitten siitä väliltä eli 2 pidätinruuvia.
Sitten vaan kaikki kierrelukiteella nippuun.
Jarruadapterin pidätinruuvit M3x0.5.jpg
Ei taida olla pidäntinruuvilla mitään merkittävää virkaa. Tehdään pieni laskelma:
Kiekon ulkohalkaisija 500 mm
Kierteen halkaisija < 50 mm
Kitkakerroin renkaan ja tien välissä 1
Kuormitus per pyörä 40 kg = 400 N
Jarrumomentti 400 N x (500/50)mm = 4000 N
M3 poikkileikkausala kierteen pohjalta 4 mm²
Ruuveja 2 kpl, joten molemmille ruuveille tasattuna tulee leikkausjännitystä 500 MPa.
Tämä tarkoittaa, että tuo voi juuri ja juuri kestää hetken, jos ruuvien jännitykset tasaantuvat tasan molempien ruuvien kesken. Muuten katkeaa.
Edellinen laskettu pelkälle pidätinruuvile niin, että uuville on kunnollinen kuoppa, johon se painuu kierteen läpi. Jos navan uroskierreosassa ei ole kuoppaa, pitäisi kitkakertoimen olla teräs/teräs parille yli 1 jotta pitäisi.
Johtopäätös:
Pidätinruuvit eivät yksin kanna yksin jarrutusmomenttia. Toisaalta pidätinruuvien kiristäminen ennen liiman kuivumista ohentaa liimaa vastapuolelta ja pitävyys heikkenee. Kannattaa siis liimata kunnolla ja kiertää adapteri paikoilleen, mutta kiertää pidätinruuvit paikoilleen vasta liiman kokonaan kuivuttua –jos silloinkaan sillä ruuvit repivät ruuvin puolen liimaukseen rakoa.
Jos pidätinruuveille saa porattua kunnolliset reiät tilanne paranee hieman, mutta vaikeuttaa tekemistä huomattavasti, sillä reikien pitää olla erittäin tarkasti oikealla kohdalla, jotta jännitys tasaantuu pidätinruuvien kesken.
Itse luottaisin liimaan sellaisenaan ilman pidätinruuveja. Messuilla kyselin liimatiskillä millaisia jännityksiä liimasaumoille voi suunnitelmissa laskea. Kertoivat, että heikoimmillekin voi laskea 5-10 MPa ja kovimmalle heidän tiskin liimalle yli 20 MPa. Tämä tarkoittaisi halkaisijaltaan 40 mm ja pituudeltaan 5 mm kierteellä 4000 N /(200 mm² x pii x 5) = 4/pii = 1,3 MPa jännitystä, eli heikoinkin kierrelukite pitää mennen tullen, kunhan sille annetaan mahdollisuus, eli liimakerrosta ei rikota liimausvaiheessa. Joka tapauksessa liimauksessa on aivan riittävästi varmuutta ilman hankalia ja haitallisia pidäntinruuveja.