Miten PW säilytät puikkoja? Itse säilytän pannuhuoneessa kaukolämpöputkien vieressä noin 35 asteen lämpötilassa. Jos puikkoja jää talliin pariksi päiväksi, hitsaaminen on huomattavasti vaikeampaa. Ammattilaiset käyttävät puikkouuneja kuivaukseen, koska puikon päällyste imee ilmankosteuden itseensä.
Ne nyt on vähän missä sattuu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ja sitäkin voi testata, että liottaa puikkoja vuorokauden vesiämpärissä, sitten hitsauskoneesta virrat täysille, niin pystyy leikkaamaan metallia. Itse käytän tätä kohteisiin mihin ei rälläkkä tai rautasaha mahdu.
Tuossa talttauspuikon käyttöohjeessa mainittiin ett ruostumattoman hitsauksessa ohut hiilikerros pitää hioa pois, olisko tää just ruostumattoman puikon ominaisuus mikä miullakin on noissa reikien täytöissä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nyt kun alan hatarasti muistelemaan 15v sitten tekemääni rosteriperäkärryn hitsausta, niin siinä piti piikillä kaivaa tuommosta mustaa hiiltä niistä saumanpäiden kraatereista, ennen kuin lopetuskohdan sai umpeen
Tein dropparit metallista, jota luulin jonkin sortin ruostumattomaksi. Rälläköidessä siitä lähti kovin vaalea suihku ja runsas rätinääkin kuului ja ne lastutkin paloivat vielä maassa - alko epäilyttää, mitähän tavaraa tuo on. Hitsatakin yritin pari ekaa heppaus yritystä ja palikka tippu pois. Nyt siell on toinen droppari hitsattuna kunhan jäähtyy, pitää mennä koittamaan kestääkö vai tartteeko tehdä jostain muusta. Onko arvauksia mitä tavaraa tuo pelti on?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tein dropparit metallista, jota luulin jonkin sortin ruostumattomaksi. Rälläköidessä siitä lähti kovin vaalea suihku ja runsas rätinääkin kuului ja ne lastutkin paloivat vielä maassa - alko epäilyttää, mitähän tavaraa tuo on. Hitsatakin yritin pari ekaa heppaus yritystä ja palikka tippu pois. Nyt siell on toinen droppari hitsattuna kunhan jäähtyy, pitää mennä koittamaan kestääkö vai tartteeko tehdä jostain muusta. Onko arvauksia mitä tavaraa tuo pelti on?
Juu eli ei kestäny - ehkä etsin jotain missä on ruostetta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tein dropparit metallista, jota luulin jonkin sortin ruostumattomaksi. Rälläköidessä siitä lähti kovin vaalea suihku ja runsas rätinääkin kuului ja ne lastutkin paloivat vielä maassa - alko epäilyttää, mitähän tavaraa tuo on. Hitsatakin yritin pari ekaa heppaus yritystä ja palikka tippu pois. Nyt siell on toinen droppari hitsattuna kunhan jäähtyy, pitää mennä koittamaan kestääkö vai tartteeko tehdä jostain muusta. Onko arvauksia mitä tavaraa tuo pelti on?
Juu eli ei kestäny - ehkä etsin jotain missä on ruostetta
Seuraava palikkakin oli ruostumatonta, ilmeisesti sitä aito-oikeeta - suihku oli heikko, keltainen eikä rätissy Palikan painoikin paljon enemmän kuin tuo eka outo(oisko siinä reilusti magneesiumia, ehkä jotain muuta) - ja droppareistakin saattaa harjottelun jälkeen tulla paremmat
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Älä hukkaa tuota valkoisen kipinäsuihkun tavaraa. Se on todennäköisesti titaania. Siitä kun tekee pyöräilykengän pohjaan klossin vaihtopaikkaan ruuvattavat palat, niin tulee komeat kipinät, kun alamäessä jarruttaa kenkiä asfalttiin laahaamalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Älä hukkaa tuota valkoisen kipinäsuihkun tavaraa. Se on todennäköisesti titaania. Siitä kun tekee pyöräilykengän pohjaan klossin vaihtopaikkaan ruuvattavat palat, niin tulee komeat kipinät, kun alamäessä jarruttaa kenkiä asfalttiin laahaamalla.
Milläs sitä hitsataan?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Älä hukkaa tuota valkoisen kipinäsuihkun tavaraa. Se on todennäköisesti titaania. Siitä kun tekee pyöräilykengän pohjaan klossin vaihtopaikkaan ruuvattavat palat, niin tulee komeat kipinät, kun alamäessä jarruttaa kenkiä asfalttiin laahaamalla.
Milläs sitä hitsataan?
Tigillä titaanilisäaineella argon suojakaasussa, jota pitää olla myös juuren puolella ja onnistuu vain toiseen titaanipalaan. Ei koskaan muuhun metalliin. Kitkahitsaamalla lienee mahdollista hitsata myös kiinni vaikka teräkseen, mutta laitteisto maksaa miljoonan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
20160327_165756.jpg (167.96 KiB) Katsottu 4116 kertaa
20160327_165820.jpg (156.27 KiB) Katsottu 4116 kertaa
Hitsausharjottelua, samanlaista räkimistä ku ennenkin. Saumaan jää koloja, joissa kuonaa - miten nuo vois välttää ja saada ehjää saumaa? Puikolla siis hitsaan.
Noita koloja ei meinaa saada täyteen, pitäskö se kuona saada ihan kokonaan putsattua pois ett hitsaus onnistuu? Hitsaanko liian isolla virralla ja siks joudun liikuttaan puikkoo liian nopeesti? Sattuneesta syystä hitsaan nyt turhan paksulla puikolla - alusinkittyä putkee ruostumattomalla puikolla OK63.
Toisessa kuvassa pari reikää puikko polttanu, miten nuo oikeeoppisesti saa umpeen? Pari reikää sain umpeen kun tökin puikolla nopeesti, reijän reunoille. Nuo pari ei oo viel menny vaan reikä täyttyy kuonasta Joskus oon laittanu reikään pultin tai jotain muuta täytteeksi ja hitsannu kiinni - hiomalla sileeks.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.