Kiitokset kaikille.
Miten pitkiä matkoja olet ajellut pyörälläsi? Uskoisitko soveltuvan matkapyöräksi? Olen vähän miettinyt nyt jonkinlaista omatekoisempaa tai jotain Airbike/python suuntaista. Tuo Staiger AirBike näyttää ainakin todella hienolta.
PW kirjoitti:Sanoisin myös että tavan nojapyörätkään ei mitään erityisiä offroad kulkineita ole. Nimimerkki mhelander on tehnyt Suomen maastokelpoisimmat nojapyörät ja niillä myös ihan oikeasti maastossa ajaa, mutta kaupallisten nojapyörien maastokelpoisuudesta en ole kovin vakuuttunut. Saukin videoistakin sen näkee, että Azubilla neulaspolku menee, mutta kivikko-juurakot voi unohtaa. Jyrkät ylä- ja alamäetkin taitaa jäädä ajamatta.
Mutta joka tapauksessa Veikolassa pääsee tutustumaan kinneriin ja on minulla tavallinen kaksirenkainen nojapyöräkin vielä tallessa, tosin eri osoitteessa säilössä. Pituudesta riippuen voi päästä koeajollekin (jos yltää/mahtuu polkemaan)
Joo taitaa olla kinnerit nyt toistaiseksi pois kuvioista mun tarkoitusperieni vuoksi. No ehkä maastopyörämäisyys oli liioitteleva ajatus, joku millä soralla pystyy kulkemaan ja pahimmassa maastossa vaikka taluttaen sitten. Täytyy tutustua Mhelanderin tuotantoon ehdottomasti.
Kiitos muuten, mikä kaksipyöräinen sulla olisi? Ei koskaan liikaa kokeiltavia. Pituus on n. 175cm.
jooseha kirjoitti:Vain varauksella. Vetopito loppuu soratiellä ylämäessä heti, jollei osaa polkea tasaisesti pyörittämällä. Jos osaa ei tiellä käytännössä tule paikkaa, josta ei voisi ajaa. Ainakaan itse en ole talvea lukuunottamatta löytänyt. Maastossa taas työntäminen/kantaminen tulee samasta syystä hyvin tutuksi.
Tuo ja hitaampi pyörään tottuminen huomioiden kääntyväkeskiöinen on oiken oiva valinta kuvaamaasi käyttötarkoitukseen. Itselläni on sellainen(python) ainoana nojakkina kesät talvet ja välillä tulee poikettua metsässäkin(helpossa) 
Python on alkanut kyllä vähän kiinnostamaan, mutta on se ehkä silti vähän turhan matala ajokki ja liian makaava asento ainakin näin ensiajatuksena. Teitkö siis itse?
Kiitos, täytyy pitää tuo mielessä. Harmi kun Kuopio on niin kaukana. Olisi ainakin hauska kokeilla miltä tuolla tuntuu ajella.
yaana kirjoitti:Jos nuo kaksi trikeä matkallansa olivat Joensuun ja Porvoon välillä, niin siellä oli minä ja Mahe. Hienoa, jos aihe alkoi kiinnostaa.
Suosittelen kokeilemaan erilaisia, niin saa ajatusta pidemmälle. Kaarikinneri ja Arto Joutsimäki (nimim ajou) sekä maahantuo että vuokraa erilaisia nojapyöriä. Siinä kohtaa, kun olin itse ostamassa toista trikeä (juuri minun haluamilla ominaisuuksilla), vuokrattiin Artolta kaksi erilaista viikonlopuksi ja testattiin ihan kunnolla tuntumaa.
http://box5353.temp.domains/arcusvel/
Ei ollut! Paljon pohjoisempana olivat. Joo Trikea kävin kokeilemassa ja täytyy sanoa että oli aika hauska sekä kyllä varmasti retkihommissa sopiva ajokki. Taitaa nyt vain budjetti ja 2pyöräisen "yksinkertaisuus" viedä.
tavasti kirjoitti:
Soralla ajaessa isot renkaat paremmat kuin pienet, eli suosittelisin minimissään 507 kokoisia renkaita, ja jotain pikkuisen leveämpää. Jousitustakin tietysti arvostaa, mutta ilmankin varmasti pärjäisi. Samoin soralla korkeudesta on etua, matalalla pyörällä ei pystyssä pysyminen on aika vaikeaa kun reagointiaikaa on kovin vähän.
Ja kolme rengasta on soralla ikävä, kolmen uran sovittaminen niin että montut kierretään on likimain mahdotonta. Eli trike ja kinneri eivät ole sorateiden ykkösvalinta. Ja toki ne eivät ole yhteensopivia maantien tärinäraidankaan kanssa.
Joo kyllä olen kallistunut suurempikokoisiin renkaisiin (kahteen) tässä. 507 ei äkkisltään sano mitään, mutta mulla oli cx enkä tiedä saisko ihan niin isoa rengasta fwd mbb rakennelmaan tai muuhun mihinkä nyt päädynkään.. Täytyy tutkia. Tällä hetkellä tosiaan joku oma rakennelma ehkä AirBike tyyppinen olisi kiinnostava. Muutama vanha pyöränraato mistä ehkä saisi jotain taiteiltua. Tosin ei hajuakaan mistä aloittaa. Varmaan pitää opetella hitsaamaan ja pitämään työkaluja käsissä.