Navigointi pyörällä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja torneol »

jori kirjoitti: 19 Syys 2024, 13:33

Teksteistä huomaa kyllä, kuka käyttää polkupyörää (työmatka)liikenteeseen ja kuka vain ajastamattomaan, tai löyhästi ajastettuun ajeluun. Tamperelaisena tiedän viime vuosien perusteella, että autoliikennettäkin häiritään turhaan työmaarajauksilla. Nämä ovat kuitenkin paljon paremmin suunniteltuja kuin pyöräteiden sulkemiset, joita vaikuttaa tehdyn aivan ilman päätä.

Nämä työmaapäälliköt käyttäytyvät kuin lännen sheriffit; kaikki oikeudet, ilman vastuuta kenellekään. Kuten jo moneen kertaan olen esittänyt, jokainen työmaa on liikennehaitta ja se on kustannus jollekin. Miksi sen pitäisi olla kustannus niille, jotka eivät voi asialle mitään. Minusta aiheuttaja maksaa on periaate, joka toimii.

Työmatkapyöräilyå voi harrastaa hyvin rennolla asenteella, vaikka kellokalle onkin. Kuten allekirjoittanut tänään; työpäivän siirtymä menee yhtä näppärästi pyörällä kuin autolla. Toki tähän vaikuttaa asuinpaikka ja työpaikan lokaatio. Helsingissä asuessa alkoi ärsyttää kyllä muut asiat, kuin liikkumisen haasteet. Pyöräily voi olla ajastettua, mutta valittu aikaikkuna on niin väljä, että kiire ei siihen mahdu.

Itse olen alkanut kiinnittää huomiota aikaan. Valitettavan usein kuulee, että ei kerkiä, ei ole muka aikaa. Sehän on totaalista paskapuhetta. Kaikilla elossa ollessaan on saman verran aikaa, kyse on siitä mihin kukin sen aikansa valitsee käytettävän. Usein vedotaan työkiireisiin tai vastaaviin. Onko ainutlaatuisen elämän käyttäminen työnantajan kiireisiin niin tärkeää, että jää ne omat visiot toteuttamatta :lol:? Olen alkanut yhä enemmän toteuttaa eloa oman vision mukaan; en työnantajan tai jonkun muun ulkopuolisen tahon. Lopputulos tuntuu varsin virkistävältä. Olen löytänyt itseni pyörän kanssa paikoista, joihin en edes eksymällä osaisi mennä :mrgreen:.

Nojapyörätön kurvailija.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

Sitähän tässä juuri tehdään. Ajankäytön minimointia pääpalkkatyöhön. Mennään paikalle mahdollisimman lähellä liukuman loppua ja lähdetään sopivasti liukuman puitteissa, niin että työaikasaldo ei vähene, jotta voi pitää vapaata, kun tarvitsee. Aikaa tällaisella kaltaisellani ihmisellä on yllin kyllin käytettäväksi mihin vain haluaa - käytännössä kaikki nukkumisen, syömisen ja palkkatöiden ulkopuolella oleva aika (eli noin 8 tuntia vuorokaudessa + viikonloput). Työmatka ja töissä n+1 ennen paikalla oleminen ei sitä ole, johon en aion jatkossakaan panostaa yhtään enempää kuin on pakko.

Ps. Tänään on enemmän aikaa, koska yöunet jäi sinne 4-5 tuntiin. Normaalisti ei aamuisin ole aikaa mihinkään ylimääräiseen.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

"Lääkäri kuoli monttuun Helsingin ytimessä: Aapon videot paljastavat vaaran, joka toistuu joka ilta

Onnettomuuspaikkaa pitkään sattumalta seurannut Aapo Puskala arvioi, että kielletyn työmaa-alueen poikki kulki satoja ihmisiä päivässä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bc5e ... ba80b9b701

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja torneol »

janx kirjoitti: 20 Syys 2024, 07:16

Sitähän tässä juuri tehdään. Ajankäytön minimointia pääpalkkatyöhön. Mennään paikalle mahdollisimman lähellä liukuman loppua ja lähdetään sopivasti liukuman puitteissa, niin että työaikasaldo ei vähene, jotta voi pitää vapaata, kun tarvitsee. Aikaa tällaisella kaltaisellani ihmisellä on yllin kyllin käytettäväksi mihin vain haluaa - käytännössä kaikki nukkumisen, syömisen ja palkkatöiden ulkopuolella oleva aika (eli noin 8 tuntia vuorokaudessa + viikonloput). Työmatka ja töissä n+1 ennen paikalla oleminen ei sitä ole, johon en aion jatkossakaan panostaa yhtään enempää kuin on pakko.

Ps. Tänään on enemmän aikaa, koska yöunet jäi sinne 4-5 tuntiin. Normaalisti ei aamuisin ole aikaa mihinkään ylimääräiseen.

Joo, ton arvasin. Ei ollut kohdennettu kehenkään; enemmän semmoista pohdintaa.

Nojapyörätön kurvailija.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Tässä ja aikaisemmin Jorin linkkaamassa vanhassa ketjussa on aika paljon korostettu urakoitsijan roolia aitojen sijoittelussa. Pitää muistaa, että urakoitsijat "elää niin levällään, kuin tilaaja sallii". Eli mikäli aitojen tai työmaajärjestelyjen valinnat häiritsee, niin yhteys tilaajaan. Urakoitsija toimii asetettujen raamien puitteissa ja se on täysin väärä taho puuttua "raamien kokoon". Yhteys sinne raamien asettajaan niin alkaa asiat etenemään, jos ovat edetäkseen.

Nojapyörätön kurvailija.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti: 28 Syys 2024, 21:07

Tässä ja aikaisemmin Jorin linkkaamassa vanhassa ketjussa on aika paljon korostettu urakoitsijan roolia aitojen sijoittelussa. Pitää muistaa, että urakoitsijat "elää niin levällään, kuin tilaaja sallii". Eli mikäli aitojen tai työmaajärjestelyjen valinnat häiritsee, niin yhteys tilaajaan. Urakoitsija toimii asetettujen raamien puitteissa ja se on täysin väärä taho puuttua "raamien kokoon". Yhteys sinne raamien asettajaan niin alkaa asiat etenemään, jos ovat edetäkseen.

Ei siellä ole mitään roolia korostettu, vaan nimenomaan ehdotettu liikennehaitan tekemistä maksulliseksi, joka on juurikin vaatimus tilaajalle. Totta kai urakoitsija ottaa niin paljon tilaa kuin sille annetaan, eihän heillä ole vastuuta muusta kuin sovituista asioista. Jos ei sopimuksessa ole mitään liikennehaitasta, tehdään ihan mitä huvittaa. Urakkasopimuksessa lukee vain pyöreästi, että "sovitaan tilaajan kanssa, kun tarvitaan tilaa liikennealuilta". Kun kerran yhtä hommaa varten on "saatu sovittua" liikennehaitta, ei se poistu ennen kuin koko urakka on luovutettu. Tämän takia pitäisi luoda se liikennehaittahinnoittelu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

Palatakseni navigointiin...

Laseihin se pitäisi saada. Tämä ajatuksena näin muutaman päivän VR-laseilla touhunneena (Oculus 3). Onhan noita laseja, joissa näyttö, mutta kun tarvii olla omat lasit, että näkee, niin ne vähän huonosti auttaa. Jotain avoimia älylasiprojekteja on.

No jos nyt edes ensin avoimen lähdekoodin laite stongaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

"Kaupungin mitta tuli täyteen – katutöille uusi 371 e/pv -hinta"
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/7969725

"Kaupunki tavoittelee hinnannousulla pienempiä työmaita. Tavoitteena on, että työmaa-alueiksi rajattaisiin vain sen kokoinen alue mikä oikeasti on tarpeellista. Työmaa-alueet haittaavat liikkumista ja vaikuttavat yritysten liiketoimintaan. Hinnannostojen tavoitteena on myös saada työmaat valmistumaan nopeammin."

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 11 Loka 2024, 18:41

"Kaupungin mitta tuli täyteen – katutöille uusi 371 e/pv -hinta"
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/7969725

"Kaupunki tavoittelee hinnannousulla pienempiä työmaita. Tavoitteena on, että työmaa-alueiksi rajattaisiin vain sen kokoinen alue mikä oikeasti on tarpeellista. Työmaa-alueet haittaavat liikkumista ja vaikuttavat yritysten liiketoimintaan. Hinnannostojen tavoitteena on myös saada työmaat valmistumaan nopeammin."

No, tuleehan se sieltä, kun aikansa potkii. :D

Mikä ihmeen mitta täyteen. Hintahan pitää aina ja joka kerta määritellä niin, että se on molemmille osapuolille sopiva. Muuten ei kauppaa synny. :evil:

Kyse on siis ollut pelkästä tahdosta, että työmaat ovat venyneet pitkiksi ja haitanneet liikennettä. Nimittäin kaupungin virkamiesten tahdosta. Hinnoittelutapa on ollut liian jäykkä ja liian halpa, kun urakoitsijoiden on kannattanut pitää aidattuna liikennealueita rakennusurakan käyttöön, kun "seuraavalla viikolla tulee ikkunakuorma".

Verorahoista palkkansa saavat ihmiset eivät ymmärrä, eivätkä osaa käyttää markkinatalouden keinoja ohjata toimintaa. Kun saa vakiopalkan joka kuukausi, on vaikea hahmottaa, miten dynaamisempi hinnoittelu vaikuttaa hommien edistymiseen. Joka tapauksessa hinta on ollut liian kauan liian halpa. Nyt se muuttuu. Toivottavasti riittävän rajusti. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

Tässäpä jännän näköinen projekti myös.
https://github.com/euphi/TRGB-BikeComputer

A bike computer using the LilyGO T-RGB devices. It supports BLE sensors for speed, cadence and heart reate and a classic Forumslader V5 bluetooth connection. Navigation hints can be received from the komoot App.

trgp-bikecomputer.jpeg
trgp-bikecomputer.jpeg (107.15 KiB) Katsottu 8890 kertaa
Viimeksi muokannut janx, 19 Marras 2024, 20:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

Olisit voinut vähän avata, mikä tuossa edellisessä oli jännää. Vaikutti aika työläältä selvitettävältä, kun linkistä aukesi vain tiedostohakemisto. :shock:

Näytön perusteella vaikuttaisi samalta idealta, josta puhelimme eilen saunassa.

Olen muutaman kerran tuskastunut kaupungissa pyöräillessäni tavallisen navigaattorin tieorientoituneeseen logiikkaan, eikä liikkeelle lähtiessä ole selvillä edes suunta, mihin pitäisi lähteä. Puhumattakaan haarautuvista teistä ja ruutukaava-alueista.

Kaupungissahan ei pyörällä ajella läheskään aina teitä pitkin, vaan toreilla ja aukioilla ja puistoissa, joissa tavallinen tieorientoitunut navigaattori sekoilee ja useimmin toistuva viesti on "Lasken uutta reittiä".

Tuli mieleen, olisi toimiva pelkillä kuulokkeilla seurattava navigaattori, joka kertoisi vain suuntaa ja matkaa kohteelle. Se, että kierrät korttelin eri kautta kuin reittisuunnitelma on parhaaksi päätellyt, osoittaisi tuo vain summittain oikeaan suuntaan äänisignaalilla ja kertoisi risteyksissä kumpaan suuntaan pitää korjata.

Navigaattori voisi korttelin kuvetta pyöräilevälle kertoa: "Kohde sijaitsee seitsemän sadan metrin päässä, seitsemän astetta vasemmalla." Ja seuraavassa risteyksessä sitten ehdottaa kääntymistä vasemmalle.

Jotain tuollaista olisin kaivannut, kun Junan lähtöä odotellessani hortoilin Keravan keskustassa ja yritin löytää Lidliä eväiden ostoa varten. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

En minäkään tiedä sen enempää kuin mitä kuva kertoo, koska ei laitetta ole oikeasti päässyt käyttämään. Se on lähinnä kuvan perusteella mielenkiintoinen pyörän navigointilaitteen kehitysprojekti ja oikeasti tällä hetkellä kehittyvä projekti, koska päivityksiä on tullut viikon sisään.

Githubin idea on, että siellä jaetaan kaikki projektiin liittyvät tiedostot noin kuin ne jaetaan. Ne voi ladata itselleen. Alle on avattu vähän ominaisuuksia, mutta kehittyvä projekti...

Valmiita kaupallisia vastaavia on olemassa, mutta niiden lähdekoodi on suljettua (ja vaatii tunnukset heidän palvelimilleen). https://beeline.co/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Jos suunta ja etäisyys kohteeseen riittää, niin esim. Garminin karvalakki gepsi on siihen hyvä laite. Halpa ja toimii akuilla tai pattereilla. Siihen saa myös telineen stongaan kiinni.

Nojapyörätön kurvailija.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti: 20 Marras 2024, 14:32

Jos suunta ja etäisyys kohteeseen riittää, niin esim. Garminin karvalakki gepsi on siihen hyvä laite. Halpa ja toimii akuilla tai pattereilla. Siihen saa myös telineen stongaan kiinni.

Toimiiko tuo kuulokkeilla. Luultavasti ei. Ei siis ole tuo, jota tavoittelin. Tavoitteena on siis väline, joka toimii puhelimella, joka on taskussa, eikä erityisessä telineessä ohjaustangossa ja jota lukulasit päässä sitä sitten tihrustaen ajetaan mummoja kumoon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jorilla jäi vielä vaatimuksista ”ilmainen” mainitsematta :wink:

Tosipuheessa näen ongelmana tuon yhdistelmän ”suunta ja matka” ja ei saa reitittää eli laskea uudelleen jatkuvasti. Siis tiet ja risteykset täytyy jättää huomioimatta, niin torilla voi hortoilla ympäriinsä.
Millä aikataululla sitten korvaan huudetaan suuntaa ja matkaa? Minuutin välein? Kilometrin välein?
Entä miten sitä suuntaa huudetaan? Vasemmalle? Tyyrpuuriin? Luoteeseen?

En siis -normaaliin tyyliini- tässä nyt v*ttuile sarkasmin ja ironian keinoin, vaan ymmärrän mitä jori hakee. Itse haluaisin samanlaisen ”paikallisen oppaan” korvanappiini, mikä ohjeistaisi vain tarpeellisen. Näen kuitenkin hieman kysymyksiä toiminnassa.

Vastaa Viestiin