Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olishan se kyllä aika upeaa pystyä ajamaan cheetahilla talvet, mä kun niin tykkään siitä. En vaan tiedä kuin helppoa sitä on hallita vähänkään liukkaammalla alustalla. Esim. jos on vähänkään soraa niin 28mm kumeilla ajaminen on sellaista taiteilua josta en pidä sitten yhtään. No varmaan aika selvää että esim. 40mm kumit olisivat huomattavasti paremmat soralla kuin 28mm. En tiedä, ehkä asiaa pitää kokeilla.

Jos tää seuraava talvi olisikin jäinen ja urainen viime talveen verrattuna niin mikäs sen parempi kuin huristella trikellä hymyssä suin. Mut viime talven sohjoa, raskasta ja märkää lunta en todellakaan kaipaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

No varmaan aika selvää että esim. 40mm kumit olisivat huomattavasti paremmat soralla kuin 28mm.

Mun mielestä kumin leveyden vaikutus esim. irtosoralla on yllättävän pieni. Pyörä luiruaa samalla tavalla. Asia ehkä korjaantuisi hyvin karkealla nappulakuviolla, jonka väliin sora pääsee lukittumaan eikä pyöri kumin alla niinkuin sileissä tapahtuu.
Nastarenkaat vaan alle nojakkiin niin kaksipyöräisellä pärjää 90%:sti suomen talvessa. Kahdeksan prosenttia voi ajaa normaali kevytvälitteisellä mummiskalla ja loput kaks prosenttia taluttaa sitä tai menee kävelemällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ah, niin joo. En oikein osannut tuoda ajatuksiani esille - tarkoitin siis että oikeilla paineilla 28mm rengas tuntuu suorastaan kimpoavan noista irtosorakappaleista. Kunnon sorapatjalla luiruaa aika moni rengas, tosin 28mm tuntuu uppoavan sinne. Mutta irtosora asvaltilla tekee sen että pari kertaa eturengas pompannut aavistuksen sivuun kun sorankappale onkin antanut renkaan alta periksi ja lentänyt ties minne. Ai niin, jos mä nyt vertaan miehen paseota muistaakseni juuri 40mm renkailla ja omat 28mm renkaat niin mies pääsee noista sorapatjoista huomattavan paljon nopeammin ja helpommin yli, eikä sen pyörä näytä niin epävakaalta. Vai onko lopulta kyse myös rohkeudesta uskaltaa ajaa reippaasti huonon pinnan yli? No on sillä etujousituskin, mahtaako vaikuttaa asiaan.

Kaksipyöräinen olisi huomattavasti helpompi taluttaa huonoista kohdista kuin trike. 406 nastarenkaita löytyy valmiina varastosta, ainoastaan nastallinen takarengas puuttuu. Ehkä tuota täytyy ihan piruuttaan kokeilla :twisted: . Ommella ensin kaatumissuojat pyörälle ja kuskille :mrgreen: ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

40 millistä pitää vielä ajaa aika kovilla paineilla. Maastureissa ei noin ohutta käytetäkään ;)
Siinä paseossa on myös enempi korkeutta, pystympi nojakulma ja pienempi tilleri. Asioita jotka auttaa huonolla alustalla.

vaaka kirjoitti:

Miten käy, jos siihen kaatuu tosi matalalla pyörällä?

Sattuu vähemmän kuin korkeammalla :wink: Helppo testata kierähtämälle matolta, sohvalta ja pöydältä lattialle :roll:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jäi siihen sanan viittaus huomioimatta sinulta jooseha, eli sepeli.

Kesällä täpärillä luisti takarengas asfaltin päällä olevalla hiekalla/hiekoitussepelillä kerran 35 mm Kojakilla ja ei kertaakaan 40 millin Matathon Racerilla 559 takarenkaalla. Pisti mietityttämään, kun olin juuri hankkinut 28 millisen GP4000 renkaan. Suunnitteluissa ollut keväällä laittaminen siirtynee tappajasepelin siivoamisen jälkeiseen aikaan.

Muistelisin lukeneeni viime talvena jonkun täällä kaatuneen vauhdissa sepelille ja vaatteiden hajonneen sekä ihon naarmuuntuneen.

Muoks jos kangassysteemin ainoa este on aiempien projektien ulkonäkö, sinulla on etu, kun osaat kangashommat. Tee omaa silmää miellyttävä :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Jäi siihen sanan viittaus huomioimatta sinulta jooseha, eli sepeli.

Noup! Jätin vaan lainaamatta, mutta kysymys taitaakin olla retorinen :roll:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei ollut kysymykseni retorinen ja korkeus ei ollut ihmettelyn kohde, vaan se, miten vaarallista sepeli on. Eli avattuna, miten paljon vaarallisempaa on ajaa sepelillä kaksipyöräisellä kolmipyöräiseen verrattuna. Se on ainakin täällä kivihelvetissä erittäin tärkeä valintakriteeri pyörälle talviajoon.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

vaaka kirjoitti:

Muoks jos kangassysteemin ainoa este on aiempien projektien ulkonäkö, sinulla on etu, kun osaat kangashommat. Tee omaa silmää miellyttävä :D

Se että osaa ommella saumaa ei tarkoita että osaa kaik kangashommat :D . Kankaat venyvät eri suuntiin ja niitä voi olla tosi hankalaa pingottaa ilman että jostain lerputtaa kuitenkin. Ja varsinkin jos jossain on vielä vetoketju. Joten kiitos ideasta ja kannustuksesta, mutta jätän joka tapauksessa tällasen projektin väliin :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ymmärrän kyllä vastahankaisuutesi, jos ei mikään projekti edetä loppun asti, mutta don't sell yourself short, kokemattomuus ei tarkoita sitä, että et osaisi tehdä ainakin ekasta versiosta oppmalla hyvää. Jos tekee ainakin osalle kankaan peittämää aluetta tukea, homma helpottuu, jos toki pyörään meno ja poistuminen voi myös vaijeutua, jos ei tee tuista vetskarin avauksen myötä saranalla pois edestä taittuvaa. En mä muuten kiusaisi asialla kuin, että tämä on ihan normaalia urheiluvalmentajahommaa, kun porukka epäilee itseään ja pelkäävät aloittaa ja se on suurin este oppimisen tiellä. Ei älyn ja neuvokkuuden pute, kun työ opettaa tekijäänsä. Eiköhän sulla ole riippumattojen kärkeä työn laadussa itse tehty tai ei :-D Sillä epäilen ajan ja miettimisen kautta olevan onnistumisen vaara tuollaisessakin projektissa. Toinen taka-ajatus on istutta idea päähäsi itämään, jos vaikk jonain myöhempänä talvena paremmalla ajalla ja kokemuksella sekä onnistumisen luomalla itsevarmuudella jotain tapahtuisikin. Minkä teet, kun olen sukulainen opettajille. Teknisen alan. Ja toisaalta oma koulutus myös liittyy porukan kehittämiseen, vaikken maikka olekaan.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin kun kyse ei välttämättä ole siitä ettenkö osaisi jonkinlaista versiota tehdä, ennemminkin kyse on siitä että mua ei innosta :wink: . Ajattelen myös pidemmälle huoltokysymyksiä, kangas kulahtaa ja venyy, miten se pestään, uv-valon vaikutus kankaaseen, meneekö vetskari rikki. Nämä kaikki saa mut miettimään että otan mieluummin yhtenäistä koppaa pintaan, se on helppo pestä.

Kävin tänään kuitenkin kokeilemassa StyleRide:ssa Electran pyörää. Siellä oli Electra townieita ja tää mitä mä kokeilin niin en enää muista mikä Electran malli se oli, mutta siinä oli ulkovaihteet ja vannejarrut ja hyyyvin leveä ohjaustanko. Satula ainakin oli mukava. Menen uudestaan kokeilemaan sitä ens viikon lopulla koska päädyin kokeilulla siihen että polkimet tuntuu kuitenkin olevan liian lähellä satulaa. Siihen on kuitenkin mahdollisuus laittaa joku enempi taaksepäin säädettävä satulaputki (100mm taaemmas jopa), joten halusin vielä kokeilla sellaista kokoonpanoa että miltä se tuntuu. Pyörän korkeus tuntui noin muuten ihan ok:lta, mitä nyt aika oudolta kaksipyöräisen nojakin jälkeen. En tiedä mitä tapahtuu jos pyörä osoittautuu säätämällä huomattavasti paremmaksi kuin tänään. Kustom-runkojakin sieltä saisi, mutta niihin ei kuulemma ulkovaihteita oikein saa ja kuulemma oli kokemusta suht matalalla kustomilla ajettaessa että liukkaalla perä lähtee aika helposti alta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jep motivointiahan tuo idean istuttaminen on pitkällä tähtäimellä :-D Anteeksi ;-) Paitsi sitten jos joskus teet hyvän ja tykkäät siitä, eli siihen asti? Heehee. Mutta purjekankaasta enemmän tietävät osannevat kertoa, miten helppo ja kestävä se on sään, psesun, UVn ja ommeltavuuden suhteen. Lienee muitakin vaihtoehtoja olemassa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No juu...mutta jos vertaan vaikka toissakesäiseen vuokrakinneriin, johon ihastuin senkin puolesta kun sitä oli niin kiva pestä. Siis oikeasti kun pesin sitä niin mietin että vitsit tämä on kivaa. Pesusieni ja ämpärillinen pesuvettä, siinä kaikki. Kinnerin peseminen on ainakin omasta mielestä vähintään 10 kertaa kivempaa kuin tavan nojakin. Pitäiskö perustaa kinneripesula :wink: ?

Kangasversiossa varmaan joo kankaan voi irrottaa ja heittää pesukoneeseen mutta siinä se onkin. Se pitää irroittaa, erikseen, koko hökötystä ei saa pestyä samalla kertaa, kankaan pitää kuivua. Siksikin se on omasta mielestä tylsempi vaihtoehto kuin koko kuori samaa ainetta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vaikka tarrakiinnitetyn kankaan irrottaa käden käänteessä, ei siivous ole sama juttu, tosin purjekankaan voi pestä paikallaan aivan kuten kiinteätkin osat. Ekaa kertaa kuulen jonkun tykkäävän pyörän pesemisestä, joten se komppaa hyvin ekaa kertaa pesemisen valintakriteerinä kuulemista :D

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin, mutta kangas pitää kuitenkin irroittaa johonkin roikkumaan. Kopalla varustettu kinneri seisoo kiltisti paikallaan. En mä tavallisen nojakin pesemisestä kauheesti nauti, varsinkin mitä enempi piuhoja ja muita kikkareita pyörässä on niin sen vaikeemmaks se menee. Kinnerin pesemisestä nautin just siks että siitä saa pestyä laajoja pintoja kerralla eikä tartte puunata minkään pulloharjan kanssa :wink: .

Ei ole kuvia mutta eilen aloitin taas boksiriippuvuuden hoidon eli tekeillä on lasikuitukopallinen peräkärry. Valmiista muotista on nyt maalattu ensin koppaan tuleva kansiosa, kirkkaankeltaisella. Täytyyhän tätä boksiriippuvuutta jollain tapaa hoitaa, saattaa iskeä muuten vieroitusoireet :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mikä idea purjekankaassa on? Yleensähän kangaskatteet näyttää olevan tehty aivan erityyppisestä kankaasta.

Vastaa Viestiin