Jori:
"Ne muut kytkentäpaikat ovat todennäköisesti pysäytysasentoa varten. Tuulilasinpyyhkijä vaatii, että moottori pysähtyy täsmälleen oikeaan paikkaan, kun virta katkaistaan. Siellä on siis sisäinen kytkin, joka katkaisee virran, kun ulostuloakseli on tietyssä paikassa.
Jotta jotain viisastuisimme, mittaa moottorin ottama virta (kytke yleismittari 10A asennossa virtapiirin kanssa sarjaan). Moottori haukkaa lähdössä varmasti toista kymmentä amppeeria, mutta muutam sekunti ei haittaa tavallista yleismittaria, kunhan amppeerit laskevat myöhemmin alle sen 10 A. MIttaamalla virran saat käsityksen moottorin ottamasta sähkötehosta (Voltti kertaa Amppeeri) ja jonkunlaisen arvion sen antamasta tehosta takapyörälle. Virtamittaus auttaa myös päättelemään, mitkä niistä liittimistä pitää kytkeä, kun halutaan täystehoista vetoa moottorilta ja kuinka kauan sillä seitsemällä (oikeammin noin viidellä, sillä lyijyakkua ei kannata ajaa ihan kuivaksi) ajelee. Aloita mittaukset ylös nostetulla vetopyörällä, niin saat tiedon myös systeemin nollatehosta (paljonko moottori ottaa tehoa sisäisiin vastuksiinsa ilman kuormitusta).
Jori"
Hyvä, täytyy tehdä kyseiset mittaukset. Siirtyvät viikon loppuun, kun olen kohta lähdössä Helsinkiin Marjatta-tyttäreni taidenäyttelyn avajaisiin galleria Aarniin (Tapiolassa, WeeGeessä, entinen Weilin&Göösin talo) Näyttely on siellä auki 28.5-21.6. klo 18-20. Abstraktia avantgardea! Avajaiset tänään klo 18-20. Suosittelen!
Ehtisikö joku kertoa, miten oikeasti tällaisella hankkimallani mittarilla mitataan:

Olen kysellyt sieltä sun täältä, mutta kukaan ei ole kunnolla pystynyt selittämään. On niin pirusti erilaisia lukemia
Täytyy vain summanmutikassa kokeilla eri asentoja. Mihin kohtaan on kulloinkin mittausta varten kierrettävä keskiviisari ja johtojen pistokkeet asennettava?
Voikohan tällaisen mittarin kytkeä kiinteästi 12 V:n virtapiiriin:

Ostettu muuten aikoinaan Tikkakosken Ilmailumuseon Katinhäntä-myymälästä.
Vai tarvitaanko kärähtämisen estämiseksi jonkin kokoinen etuvastus? Vai onkohan sellainen laitteeseen jo sisään rakennettu.
Olishan se mukava ajon aikana seurata paljonko on apuvoimaa vielä käytettävissä.
Sakari