Pyörän valot ovat pääasiassa itse nähdyksi tulemista varten. Maastossa asia on vähän toisin, mutta itse en ainakaan kovin paljon aja maastossa nojapyörällä...
Minusta tärkeää on että valo on käytettävissä kun sitä tarvii, riittävän tehokas jotta sokeampikin sen näkee ja suunnattavissa niin että autoilijoilla ei ole valittamista. Ensimmäinen edellyttää hyvää kiinnitystä tai toteutuu riittävän huonolla lampulla itsekseen.
Toinen toteutuu melkein kaikilla mitä kaupasta saa, kunhan paristot/akut/muu virtalähde ovat kunnossa. Kolmas on erityisesti tehokkaammilla tai halvimmilla vaikeimmin toteutettavissa. Valokeila tahtoo olla mitä sattuu ja häikäistyminen ainakin vilkkutoiminnoilla taattu.
Itse olen huomannut pimeällä tärkeäksi triken kanssa sen, että minulla on valot molemmilla puolilla. Yritin aluksi yhdellä, keskelle sijoitetulla lampulla. Erityisesti pyöräilijät sekoilivat lampun takana tulevan "leveän" kulkimen kanssa ja jouduin pari kertaa väistämään ojaan asti etten jää "osittain yliajetuksi". Ainakaan poliiseilla ei ole ollut mitään sanottavaa kahdesta etulampusta. Nehän täyttävät määräyksen "valkoista valoa näyttävä etuvalaisin". Korkeuskin täyttyy, ihan reilusti.
Kuvassa näkyvät valot ovat muistaakseni Biltemasta tai Honkkarista ja hinta oli sellainen että noiden menettäminen ei edes harmittaisi. Asennusta varten laitoin ohjausvarsiin nousukahvat. Lähes kaikki pyörävalaisimethan olettavat että a) sinulla on poikittainen vaakasuora ohjaustanko b) että sinulla on pystysuora satulan kannatinputki takavalon kiinnittämistä varten. Takavalona on takahaarukan alle kiinnitetty samaa sarjaa oleva ledisarja. Yritin ensin pitää sitäkin ohjausvarressa, mutta ei se suostunut siinä pysymään niin ettei tarvi joka ajon jälkeen kiristää.