Hiilikuituputken liitoskyssäri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Täällä on aika monta hiilikuitua käyttävää rakentelijaa.

Mulla olisi teoreettinen mahdollisuus saada hillikuituputkea käyttööni - siis tuommoista runkoputken paksuista.

Lisää jossittelua. Jos vaikka olisi tekemässä tämän Gritters Lowracerin (en ole) kaltaista pyörää jossa on suoria putkia liitelty meille monille tutulla tavalla rungoksi.

Kuva

Kysymys kuuluu.

Miten samanmoisen voisi tehdä hiilikuituputkella.

Voisiko esim. tehdä jostain materiaalista (alumiini? jokin muu matsku, mikä?) palikan tuonne putkien sisään (kts. kuva) tai tehdä palikan johon putkille porataan reikä ja sijoitetaan se palikan sisään. Palikkahan tuntee nimen muhvi :) Mutta palikka kuulostaa niin kivalle.

Niin. Jos putket sitten voisi liimata jollain liimalla kiinnin muhviin. Voisko tämmöinen toimia?

hiilariputken_liitos.png
hiilariputken_liitos.png (4.29 KiB) Katsottu 3570 kertaa
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ei ole kokemusta hiilikuidusta, mutta eikös tässä mallissa http://nojakki.fi/page78.html ole käytetty juuri tuota tekniikkaa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiiitti. Näköjään on.

Millähän noi on liimattu tuohon alumiiniin?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja PW »

En miekään mitään tiijä :D mutt jossain keskustelussa mahollisesti tällä foorumilla mainittiin ett metallin ja hiilikuidun liittäminen on erittäin haastavaa. Se metalli täytyy "karhentaa" jotta saadaan tartuntaa tarpeeksi. Käsittääkseni nuo liimataan samalla epoksilla jolla hiilikuitukin. Ehkä nuo muhvit olis kuitenkin paras tehdä hiilarista nekin, jotain uretaanin tapasta sisus ja päälle kuitua.
Toivottavasti joku korjaa joka asiasta oikeesti jotain tietää :D
Hiilari pyörähän sopii kyllä karppaajalle, voi sanoo ett laitan ne hiilarit tähän nojakkiin mieluummin ku suuhun :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hiilariasiantuntijamme stern 3 -ketjusta:

mhelander kirjoitti:

Ja jotkut laittavat lasikuitua epoksilla alumiiniosien päälle, sitten kuivuttuaan karhennus ja hiilikuitua perään. Itse tein keskiöpalkin niin että jätin eloksoinnit alumiiniseen BB30-BSA adapteriin, sivelin siihen epoksia "lakaksi" pintaan pari kerrosta ja kuivuttuaan hieman karhensin ennen hiilikuidun laminointia.

Onko sitten jotain eroa kun näissä liitetään hiilikuitua alumiinin sisään eikä toisinpäin? Lämpölaajeneminen vaan tuli mieleen ettei sitten pakkasella yhtäkkiä irtoa. On noita vastaavia liitoksia ollut pystäreissäkin mut en tiiä onko enää.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja PW »

Se tais olla mhelanderin tekstiä,oliko niin ett hiilikuitu ei saa ottaa suoraan metalliin. Siksi tuo epoksi sively metalliin ja vasta sen jälkeen hiilaria. Taas huonomuistisen arvailua :oops:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Meidän koulun insinöörit olivat joskus sitä mieltä että:

  • titanium olis paras
  • alumiini on ok - riskejä on sitten jos on jotain meren lähistön suolavesi tms. Kosketusta

Saapiko hiilikuitua tai jotain muuta matskua josta noi palikat voisi työstää?

Mielessä on siis se että muhvi jostain matskusta ja sitten liimaus. Mitenkään suurta intoa ei ole ryhtyä operoimaan minkään kuitumaton kanssa.

Voisiko tämmöinen herpes simplex tyyppinen karppausratkaisu toimia?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Se tais olla mhelanderin tekstiä,oliko niin ett hiilikuitu ei saa ottaa suoraan metalliin. Siksi tuo epoksi sively metalliin ja vasta sen jälkeen hiilaria. Taas huonomuistisen arvailua :oops:

Jep, näin aiheen tutkiskelu minulle paljasti. Jos hiilikuitua laminoidaan epoksilla alumiiniin kiinni galvaaninen eroosio irroittaa ne toisistaan. Hiilikuitu ei saa päästä suoraan kosketuksiin alumiinin kanssa, siksi ovat käyttäneet lasikuitukerrosta välissä.

Metalleista alumiini on huonoin suoraan laminointiin ja titaani paras. Teräkset siltä väliltä. Lämpölaajeneminen on erilaista metalleilla keskenään ja hiilikuidun kanssa. Siksi en pitäisi kesä-talvi käytössä tuollaisia osia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Voisiko esim. tehdä jostain materiaalista (alumiini? jokin muu matsku, mikä?) palikan tuonne putkien sisään (kts. kuva) tai tehdä palikan johon putkille porataan reikä ja sijoitetaan se palikan sisään. Palikkahan tuntee nimen muhvi :) Mutta palikka kuulostaa niin kivalle.

Niin. Jos putket sitten voisi liimata jollain liimalla kiinnin muhviin. Voisko tämmöinen toimia?

Warren teki stick-biken jonka sitten myöhemmin modasi Z-runkoiseksi. Siinä on vinkkejä miten suoria putkia liitetään toisiinsa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Voisiko esim. tehdä jostain materiaalista (alumiini? jokin muu matsku, mikä?) palikan tuonne putkien sisään (kts. kuva) tai tehdä palikan johon putkille porataan reikä ja sijoitetaan se palikan sisään.

Mitä etua tällä saavutetaan siihen nähden että tekisi koko rungon siitä alumiinista? Muhvit, keskiöputki, emäputki, dropoutit yms. yms on kuitenkin molemmissa alumiinia niin ei painon säästö pelkkien suorien putkien kohdalla kummoinen enää ole, varsinkin kun liitoksissa ovat kaksinkerroin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tietenkin ne hiilikuituputket liitetään toisiinsa hiilikuidulla!

Putken päät sahaillaan oikeaan kulmaan, sisään vaikka uretaani-palikka. Pieni hionta, päälle hiilikuitua, epoksia, ja siihen päälle rullaamaan talouskelmua että tulee puristus.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Jos hiilikuitua laminoidaan epoksilla alumiiniin kiinni galvaaninen eroosio irroittaa ne toisistaan. Hiilikuitu ei saa päästä suoraan kosketuksiin alumiinin kanssa, siksi ovat käyttäneet lasikuitukerrosta välissä.

OK. JOstain mäkin olen tommottis lukenut. Ehkä sun tekstiä jossain muussa ketjussa :)

mhelander kirjoitti:

Warren teki stick-biken jonka sitten myöhemmin modasi Z-runkoiseksi. Siinä on vinkkejä miten suoria putkia liitetään toisiinsa.

Hyvä. En muistanut itse tuota, vaikka olinkin sen joskus kahlannut läpi.

jviirret kirjoitti:

Mitä etua tällä saavutetaan siihen nähden että tekisi koko rungon siitä alumiinista? Muhvit, keskiöputki, emäputki, dropoutit yms. yms on kuitenkin molemmissa alumiinia niin ei painon säästö pelkkien suorien putkien kohdalla kummoinen enää ole, varsinkin kun liitoksissa ovat kaksinkerroin.
Jukka

Etu olisi se että voisi teettää oppilastyönä noi palikat. Ja putken palat saisin mittaan tehtyinä = kiva rakennussarja.

tavasti kirjoitti:

Tietenkin ne hiilikuituputket liitetään toisiinsa hiilikuidulla!
Putken päät sahaillaan oikeaan kulmaan, sisään vaikka uretaani-palikka. Pieni hionta, päälle hiilikuitua, epoksia, ja siihen päälle rullaamaan talouskelmua että tulee puristus.

Ehkä mä ryhdyn harkitsemaan tätä hiilikuituhommaa sitten kuiteskin. Pitää kysyä koulun muoviukoilta konsulttiapua.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mitä etua tällä saavutetaan siihen nähden että tekisi koko rungon siitä alumiinista? Muhvit, keskiöputki, emäputki, dropoutit yms. yms on kuitenkin molemmissa alumiinia niin ei painon säästö pelkkien suorien putkien kohdalla kummoinen enää ole, varsinkin kun liitoksissa ovat kaksinkerroin.
Jukka

Etu olisi se että voisi teettää oppilastyönä noi palikat. Ja putken palat saisin mittaan tehtyinä = kiva rakennussarja.

tavasti kirjoitti:

Tietenkin ne hiilikuituputket liitetään toisiinsa hiilikuidulla!
Putken päät sahaillaan oikeaan kulmaan, sisään vaikka uretaani-palikka. Pieni hionta, päälle hiilikuitua, epoksia, ja siihen päälle rullaamaan talouskelmua että tulee puristus.

Ehkä mä ryhdyn harkitsemaan tätä hiilikuituhommaa sitten kuiteskin. Pitää kysyä koulun muoviukoilta konsulttiapua.

Täytyy tunnustaa että yritin toissa keväänä hieroa kauppoja Savenmaan kisarakkineesta. Siinä oli suorasta hiilikuituputkesta tehty Z-runko jossa liitokset oli tehty alumiinisilla osilla. On tuo siis mahdollista.

Kuitenkin suosittelen että jos hiilikuidun tielle lähdetään tehdään kaikki mahdollinen siitä. Ei edes emäputkea tai dropoutteja tarvi tehdä metallista. Hiilikuidusta vaan on vähän enemmän hommaa mutta saa ne siitäkin tehtyä.

Brittiläiset rakentajat on tehneet kaiken mahdollisen hiilikuidusta... kuten se yksi monokokki streamlineri jossa oli 1-lapainen täys-hiilikuituinen etuhaarukka etuvetoineen...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

kuten se yksi monokokki streamlineri jossa oli 1-lapainen täys-hiilikuituinen etuhaarukka etuvetoineen...

Heh. Tuohan olisi kiva nähdä - sattuuko sulla olemaan linkki jemmassa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

kuten se yksi monokokki streamlineri jossa oli 1-lapainen täys-hiilikuituinen etuhaarukka etuvetoineen...

Heh. Tuohan olisi kiva nähdä - sattuuko sulla olemaan linkki jemmassa.

Voin sanoa että oli lujassa... mutta löytyi täältä :

Kuva

Projektissa on tosiaan about kaikki tehty hiilikuidusta, etuveto napakin on kavennettu Hope levyjarrullinen malli. Aika extreme mutta tuli kuulemma vakaa ajettava.

Tälle on blogikin jossakin mutta se pitää taas kaivaa... Briteillä tuli foorumillaan riitaa tuossa vuosi sitten joten homma pirstoutui täysin ja siksi nämä mun linkitkin oli hukassa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin