Mielessä on pyörinyt sellainen peräkärry, johon voisi hyvin asentaa täyslastatun rinkan. Rinkassahan on kaikille varusteille oma paikkansa, tavarat pysyisivät järjestyksessä ja rinkan voi hyvin kuljettaa esim. nojakin pysäköintipaikalta majoituspaikkaan.
Sh 2:ssa minä olen sijoittanut rinkan kuvassa olevalla tavalla ja se toimi hyvin.
Piirsin allaolevan pikaisen luonnoksen yksipyöräisestä rinkkaperäkärrystä. Tadpolessa se voisi ehkä toimia paremmin.
Kevyet tavarat olisi pakattava rinkan yläosaan ja painavat alas. Rinkan pohja voisi olla esim. 4 mm:n koivuvaneria.
Sakari
Liitteet
Erilainen peräkärry.png (416.62 KiB) Katsottu 1510 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mitä tavoittelet tällaisella rakenteella. Pari ongelmaa nimittäin tulee heti mieleen: Matkatavaroiden paino on käytännössä kokonaan pienellä peräkärryn pyörällä, mikä lisää vierintävastusta. Lyhyt akseliväli voi olla ajovakauden kannalta ongelmallinen, varsinkin kun matkatavaroiden paino on keskimäärin aika ylhäällä esimerkiksi Bob Yakiin verrattuna.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mitä tavoittelet tällaisella rakenteella. Pari ongelmaa nimittäin tulee heti mieleen: Matkatavaroiden paino on käytännössä kokonaan pienellä peräkärryn pyörällä, mikä lisää vierintävastusta. Lyhyt akseliväli voi olla ajovakauden kannalta ongelmallinen, varsinkin kun matkatavaroiden paino on keskimäärin aika ylhäällä esimerkiksi Bob Yakiin verrattuna.
Tuo paino peräkärryn päällä on todella hyvä asia, koska se rasittaa liitoksia paljon vähemmän siten. Ei autossakaan pidä lastaa peräkärryä niin että painaa hulluna koukkua, tosin tähän on se peruste ettei eturenkaat ohjaa kun laittaa tarpeeksi painoa taakse. Eikä tuota painoa niin hurjasti tule yhdelle pyörälle niin että vastus olis kohtuuton kun tuskin sä lastaat yli 50 kg rinkkaan kuitenkaan ja jos jää selvästi sen alle niin vastus jää häviävän pieneksi.
Tuo korkea painopiste taas on hankala tuollaisessa yksi pyöräisessä.
Mitä tavoittelet tällaisella rakenteella. Pari ongelmaa nimittäin tulee heti mieleen: Matkatavaroiden paino on käytännössä kokonaan pienellä peräkärryn pyörällä, mikä lisää vierintävastusta. Lyhyt akseliväli voi olla ajovakauden kannalta ongelmallinen, varsinkin kun matkatavaroiden paino on keskimäärin aika ylhäällä esimerkiksi Bob Yakiin verrattuna.
Tuo paino peräkärryn päällä on todella hyvä asia, koska se rasittaa liitoksia paljon vähemmän siten. Ei autossakaan pidä lastaa peräkärryä niin että painaa hulluna koukkua, tosin tähän on se peruste ettei eturenkaat ohjaa kun laittaa tarpeeksi painoa taakse. Eikä tuota painoa niin hurjasti tule yhdelle pyörälle niin että vastus olis kohtuuton kun tuskin sä lastaat yli 50 kg rinkkaan kuitenkaan ja jos jää selvästi sen alle niin vastus jää häviävän pieneksi.
Tuo korkea painopiste taas on hankala tuollaisessa yksi pyöräisessä.
Tavoittelen lähinnä lyhyempää kokonaispituutta ja tavaroiden saavutettavuutta matkan varrella pysähtyessä. Kombinaation seisottamista varten kaksipyöräinen nojakki olisi varustettava kaksipuolisella seisontatuella. Suurin ongelma on tuo painopisteen suuri korkeus, joka kaatanee ainakin kaksipyöräisten osalta koko hankkeen.
Minun rinkkani paino omavaraisilla vaelluksilla on liikkunut 25-30 kg:n vaiheilla.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ei autossakaan pidä lastaa peräkärryä niin että painaa hulluna koukkua
Ei voi verrata autoon. Auton kärryissä on samat renkaat kuin autossakin, eli vierintävastuksen kannalta sama mitkä renkaat sitä kuormaa kantaa. Autossa kärry ei tee myöskään ajamista kuljettajalle yhtään raskaammaksi kun lisääntynyt energian tarve otetaan kuskin koipien sijaan polttoaineesta. Henkilöautojen koukkustandardi on vain tehty 50kg:n aisapainolle vaikka monessa tilanteessa olisi järkevämpi käyttää suurempia aisapainoja.
Moottoriajneuvopuolelta löytyy paljonkin esimerkkejä suuremmista aisapainoista, esim. puoliperävaunu rekat ja traktorit. Traktoreissa tällä saadaan pitoa vetäville pyörille ja kärryihin lisää kantavuutta kun osa kuorman painosta tulee traktorin isojen takapyörien kannateltavaksi. On myös kevyempi vetää näin.
Muutin suunnitelmaa. Lavan yläpäässä olisi poikki puola kädensijoja varten jolloin tällaistä peräkärryä voisi tarvittaessa käyttää tavarankuljetukseen kuten kottikärryä.
Sakari
Liitteet
Erilainen peräkärry. 2.png (844.76 KiB) Katsottu 1440 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Hyvältä ja käyttökelpoiselta idealta vaikuttaa, kannattaa kuitenkin testailla varovasti millainen on ajossa kun painopiste tulee aika korkealle. Lekan blokeissa http://trapinka.blogspot.com/2011/07/mina-ja-bob.html on juttua Bob yakista kun se on "väärin" lastattu. Itsellä ei vielä ole kuin 12 kg rahtaamisesta kokemus bobilla, en tiedä oliko kuvitelmaa vai sattumasta kiinni mutta ajo tuntui aavistuksen kevyemmältä jos kuorma oli kärryn etuosassa eli paino tuli fillarin takarenkaalle joka oli 26 tuumainen.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"