Ennätys Wawilla oli 80km/h, vapaalla alamäessä jossa oli vähäsen uria, siihen ihan pikkunen tuulen puuska sivulta ja oli kapiini täynnä käsiä ettei härveli karkaa... Jos jotain sähköavustettua meinataan niin 45 km/h on ehoton maksimi mun mielestä ja siinäkin sivutuuliominaisuuksiin pitää suunnittelussa kiinnittää erityistä huomiota. Wawilla kun ajo peltoaukeilla kovassa sivutuulessa niin ei pystynyt polkemaan yli 40 km/h kun se rupesi hakemaan tietä niin pahasti, että meno ei ollut turvallista maantienlaidassa. Tyynessä säässä joku 50 km/h tasasen näköisellä oli ihan jees ja alamäessa vapaalla lasketellen pikasen kovempaa. Sileällä asfaltilla ja tyynellä säällä noi on hyviä mutta (ilma)jousituksen kehittelyyn kannattaisi panostaa... ja siihin sivutuuliherkkyyteen.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Samoilla linjoilla, tai siis siten, että sähköavun pitää lakata 25 km/h nopeudessa ja loppu on sitten kuskista kiinni. Jos ollaaan nopeampaa sähkömopoa rakentamassa, niin sitten pitää alkaa miettimään kolariturvallisuutta, hallintaa kovissa nopeuksissa, näkyvyyttä, kuskin näkökenttää ja niin edespäin. Ja niiden paikka ei sitten enää ole klv:llä. Oma kokemukseni Mangolla oli, että klv:llä hallinnassa olevan tuntuinen vauhti oli reilusti alle 40km/h.
Ennätys Wawilla oli 80km/h, vapaalla alamäessä jossa oli vähäsen uria, siihen ihan pikkunen tuulen puuska sivulta ja oli kapiini täynnä käsiä ettei härveli karkaa... Jos jotain sähköavustettua meinataan niin 45 km/h on ehoton maksimi mun mielestä ja siinäkin sivutuuliominaisuuksiin pitää suunnittelussa kiinnittää erityistä huomiota. Wawilla kun ajo peltoaukeilla kovassa sivutuulessa niin ei pystynyt polkemaan yli 40 km/h kun se rupesi hakemaan tietä niin pahasti, että meno ei ollut turvallista maantienlaidassa. Tyynessä säässä joku 50 km/h tasasen näköisellä oli ihan jees ja alamäessa vapaalla lasketellen pikasen kovempaa. Sileällä asfaltilla ja tyynellä säällä noi on hyviä mutta (ilma)jousituksen kehittelyyn kannattaisi panostaa... ja siihin sivutuuliherkkyyteen.
Olen miettinyt voisiko kaarteessa kääntämisen ohella myös kallistaa kolmipyöräistä velomobiilia...jousitus olisi ikään kuin kääntyvän kolmion alla jota ohjattaisiin ratilla yhtäaikaa etupyörän kanssa.
Sivutuulikomponentti on varmaankin tosiaan aika merkittävä koska laitteet on niin kevyitä. Kiitos kommenteista.
Liitteet
kallistuva zydeemi
13-nissan-land-glider-press_610x406.jpg (38.98 KiB) Katsottu 3564 kertaa
Viimeksi muokannut Lizard100, 09 Joulu 2012, 00:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämä aihe tuli vastaan kun huomasin että suunnittelemani velomobiilin huippunopeus saattaisi helposti kivuta 60-70 km/t luokkaan...onko se liikaa ?
Koeta nyt välillä keskittyä johonkin muuhun kuin ilmanvastukseen ja nopeuteen, ei nämä koskaan etene kuvaputkea pidemmälle tuolla tavalla.
Jukka
Kiitos kommmentista...sivuillasi on paljon luovia ratkaisuja. Miten esimerkiksi tollasen ison etukeskiön rieskan konstruoiminen onnistuu kotikonstein ?
Kiitos kommmentista...sivuillasi on paljon luovia ratkaisuja. Miten esimerkiksi tollasen ison etukeskiön rieskan konstruoiminen onnistuu kotikonstein ?
En tiedä mikä on sopiva huippunopeus, kaikkihan on lopuksi kuitenkin kiinni polkijasta. Maantiellä pitää kait polkupyörälläkin noudattaa nopeusrajoituksia. tässä Milan SL ja melkosta menoa maantiellä kaveri pystyy pitämään - reilua ylinopeutta 60 nopeusalueella - lähtiskö kortti vai pelkkää rahallista muistutusta ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.