Ilmeisesti melko lähellä sarjatuotantoa on hollantilainen Raptobike, etuvetoinen low racer: http://www.raptobike.com/index.php
Ennakkohinta on edullinen 1095,-. Tuosta kuvasta http://www.raptobike.com/foto_3.php päätellen kontakti kantapäiden ja vaihteensiirtäjän välillä syntyy helposti, lienee näissä etuvetoisissa yleistä? Voihan tietty olla ettei siitä ole suurempaa haittaa.
Raptobike - FWD lowracer
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Raptobike - FWD lowracer
Amsterdamin kauppiaalla ei vielä pyörää ollut, mutta loppuvuodesta kuulemma tulee, jos oikein muistan. Pyörä esitelty kesäkuun alussa Cyclevisionnissa.
Näppärältähän tuo vaikuttaa; etuvedoissa luonnollisesti omat ongelmansa.
En usko kantapään ottavan vaihtajaan kiinni, onhan rengaskin siinä edessä ensin. Lyhyet ajajat voivat tietenkin kokea ongelmia.
...hinta ei päätä huimaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Raptobike - FWD lowracer
Jarcco kirjoitti:Tuosta kuvasta http://www.raptobike.com/foto_3.php päätellen kontakti kantapäiden ja vaihteensiirtäjän välillä syntyy helposti, lienee näissä etuvetoisissa yleistä?
Onpa tottavie mahtava vaihteensiirtäjä. Yhteensä yli 20 cm pitkä navasta mitattuna.
Muuten pyörä näyttää takavetoiselta, jonka veto on siirretty eteen. Etuvetoisessa on tärkeää, että takapuoli on lähellä etupyörää, jotta vetävä pyörä pitää. Samalla kantapäät siirtyvät eteemäksi kauemmas kolisemasta eturenkaaseen tai vaihteensiirtäjään.
Etuvetorakenne mahdollistaa matalan istumakorkeuden vaikka etupyörä olisi suurikin. Haluttaessa voidaan käyttää vetävänä suurempaa pyörää, mikä mahdollistaa pitkät välitykset ilman tolkutonta eturatasta ja hiukan pienemmän vierintävastuksen raskaammin kuormitetulla pyörällä.
Se etupyörästä, mutta miksi ihmeessä pyörässä on iso takapyörä (edestä vetävä takavetoinen). Pienemmällä takapyörällä olisi saatu painoa pois. Vierintävastuksen pienentäminen kevyemmin kuormitettua pyörää suurentamalla on hullun hommaa.
Kuten sanoin, pyörä näyttää takavetoiselta lowracerilta, jonka veto on siirretty etupyörään. Ehkä näin on tarkoituskin. Tekijä tietää, että tämä on taloudellisesti kannattavaa, vaikka se ei teknisesti olisikaan järkevää. Ei liian suurta muutosta kerralla, jotta ostajan silmä ehtii tottua ja aikanaan saa myydä toisenkin pyörän tämän yhden sijaan
Jori
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
On mielikuva että isolla takapyörällä saadaan myös pienempi ilmanvastus lowracerissa. Kattamattomissa kilvanajovehkeissä onkin yleensä tälläinen rakenne, vrt. esim. Velokraft Nocom.
Niin tai näin, etuveto varmaankin yleistyy kunhan se opitaan tekemään oikein. Ihmeen vähän Zox on saanut seuraajia, ainakin yhden kuitenkin:
http://www.leiba.de/index.php?option=co ... 5&catid=24
bike-trike konversio.