Päivää kaikille tasapuolisesti, pohjustellaan stooria sillä, että keväälä työpaikan metalliromulavalle tuli 2 pyörää. Ruokailun yhteydessä tokasin että joku sitte oikeesti ottaa noi pyörät ja vie pois, muuten saan jonkun "vision" ja niinhän siinä sitte kävi. Siis se visio tuli ja taas on vapaa aika ongelmat ratkottu.
Jostain syystä python on saatava, ei muuta kuin tekemistä sitte vaan. Ohjausnivelen laakeri on nopsasta keskiölaakeri uudelleen käytettynä, navassa on 7 pykälää eteen ja jarru taakse. Jotain perus kulma mitoitusta löysin netistä. Tämä pyörä oli melkein valmis ennenkuin löysin tämän sivuston.
Kuvien järjestys on hämmentävä mutta sekava, tarkkaavainen huomaa että joko pyörälle on tapahtunut takapakki tai kuva on vanhempi kuin eka ja niin se on. Taustalla näkyy jo kolmas raato ja visiot alkaa olemaan jo niillä leveyksillä että aamuinen vihreäpilleri ei enää riitä.
Takalokaria vajaa, tuntuu just sopivalta, joskin en vieläkään pysy pystyssä tällä Alku harjoittelut meni muutoinkin päin puita ja seiniä, tein aikatarkasti kaiken sen mitä ei pitäisi. Melkonen vempula tai ainakin kuskilla ja pyörällä on täysin eri ajatukset minne ja miten nopeasti ollaan menossa, loivaan ylämäkeen melkein osaan, mutta muutoin homma onkin kesken. Ajatellut jopa jotain ympärikääntyviä apupyöriä että löytäisi sen ajatuksen tai fiiliksen miten tällä mennään, on kovin epäselväasia.
Jakkara tuntui fiksulta joten eikun uutta kutia piippuun, nyt tehdään pyörä jota voi ohjatakin tai vaihtoehtosesti osia jäi liianpaljon ylitse edellisestä "visiosta" ota siitä sitte selvää. Pythonissa on pieni kumijousi mutta tämä on täys jäykkis, pidetään homma mahdollisimman yksinkertasena. Harmitus vaan sinänsä että en oikein osaa millään tehdä kevyttä, vaan kaikki on louhoksen kestävää, eli näillä molemmilla voi ihan hyvin polkea kiviä louhoksesta, kestää kyllä.
Ensimmäinen penkkiversio, loistava fiasko, taustalla näkyy oikein penkkimuottikin, mutta vaneri ei vaan totellu niinkuin ajattelin. Jakkaran runko on muotoiltu kaarevaksi mutta vaneri ei sitä sitte halunnu seurata, juu ohuempaa ja laminointia.... Oppiminien on tehokkaimmillaan kun päätä kopsottaa vähä pöydänpintaan....
Ensitestailut takametsikössä, vaihdevaijeri oli löysällä vaihteet oli hmm hänessä välillä. Jarruvaijeri luisti, tossa kauheesti kyllä jarruja ole vaijerilla tai ilman, penkkiä hienosäädin moneen kertaan, välillä vaan ihan kokeeksi että miten vaikuttaa, penkin kulma tässä on ihan fiasko. Kantapäät ylttyy eturenkaaseen, kuvassa muuten on puythonista rengas lainassa edessä, oli kovin levoton isolla renkaalla. Niin se isompi eturengas, laakerissa välystä milli ihan pesässä, pikanen säätö ja nyt se on pyörässä kun ei vaella tai hae enää. Tässä vielä pitkä selkänoja joka meni poistoon turhana. Tangonkiinitys juttukin käänty takaperin, tulee ehkä vähä liki nyt mutta ei ole miljoonalaatikossa nyt sopivampaakaan "juttua" tilalle.
Jakkara uusiksi, pituussäädöt oli jo vanhassakin enemmän kuin riittävät, samoin selkänojan kulma, mutta istuinosan ja selkänojan kulma oli väärä. Uudessa jakkarassa sekin on säädettävissä, nyt saa periaatteessa penkin asentoon jos toiseen, kokeilematta on kovin hankala tietää. Selkänojasta metsuroin pituutta 200mm pois, nyt aluksi. Itse istuinpalanen on jo nyt heti paöljon paremmin kuin vanhassa.
Tämän hetken tilanne näyttääpi tältä, kummallista etten ole yhtään kuvaa saanu toiselta puolelta, tarkistaa piti ja ei ole. Ketjulla on 2 ohjurirullaa, paluupuolella heti eturattaan takana, väistetään etu haarukka ja ennen takahaarukkaa yksi iso, joka oikeastaan vaan pitää kilinät ja kolinat poissa. Kierrätys osilla mennään vahvasti, mitään hipojuttuja ei löydy. Painoa pyörällä takuulla niin ettei neuvolavaakaa tarvita. Tämä on tarkoituksena säätää kohdilleen ja ehkä jopa maalata, eteen voisi myös harkita jarruvaijeria oikein kaupasta asti hommattuna. Ennen on tullut pystypyörällä ahvenanmaata myöden kierrettyä, jossain välissä meni ranne särki ja pyöräilyt jäi aika tarkasti siihen, pää ei kestä seuraavaa päivää.
Mitäs sitte seuraavaksi, niin Nyt olis lähellä näppylöitä 28" maastopyörän raato ja mites siitä sitte saisikaan aikaan. Nyt on niin pitkään tässä kirjottanu etten muista enää mitä piti kysyä siihen liittyen, höh
kyselen tuonnempana...