Kokeilin hydrauliikkaletkun käyttöä kinnerin ohjausnivelenä.
Oletuksena oli, että letkun sisällä oleva ristikkäinen teräskudos sallisi mutkalle vääntämisen, mutta estäisi joustamisen sivusuunnassa.
Konstruktio, josta ei valitettavasti ole kuvaa, oli seuraavanlainen:
Ohjaustangosta/ratista lähti metalliputki.
Metalliputken päässä hydrauliikkaletku kiinnitettynä puristimilla
Letku taivutettuna n. 60 asteen kulmaan.
Toisesta päästä kiinni metalliputkessa, joka kiinnittyi etupöriä kääntävään ohjausakseliin.
Letkun kiinnitys putkiin on kohtalaisen työläs operaatio.
Vaatii suuren määrän sovittamista sekä letkun sisällä että metalliputkessa, ja oikeanlaiset puristimet.
Suurin ongelma on luistamisen estäminen. Kiinnitys perustuu puristukseen. Esimerkiksi reiän poraaminen letkuun (jotta saisi muutterikiristyksen) on (ainakin allekirjoittaneelle) mahdotonta kotikonstein.
No, kiinnitys onnistui lopulta ja pääsin kokeilemaan käytännössä.
Koeajojen jälkeen totesin, että ohjausnivel-käytössä tuo ratkaisu ei ole hyvä:
Ohjauksen jäykkyys on hirmuinen verrattuna metalliseen nelisuuntaniveleen. Kaksin käsin täytyy ajaessa vääntää, kun aiemmassa konstruktiossa pystyi kevyesti operoimaan yhdellä kädellä. Jäykkyys johtuu ilmeisesti tällaisten yhdistelmästä:
-Vaikka letku onkin teräsvahvisteinen, se silti joustaa pituussuunnassa ja jousto vie osan voimasta- Kulmalle taivutettu letku jäykistää ohjausta. Ts. käännön aikana täytyy ponnistella myös letkun kulman aiheuttamaa voimaa vastaan.
Kiinnitykset vaativat paljon puristimia. Ohjaussauvan kokonaispaino puristimeen ja letkun painon kanssa on n. 50% enemmän kuin nelisuuntaniveleen perustuvassa konstrutiossa. Tätä pystyy jonkin verran optimoimaan, jos intoa riittää.
Onko muilla kokemusta?