Poljinkorkeus

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
hannu619

Poljinkorkeus

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Olen meinannut rakentaa oman kinnerin, josta on oma keskusteluketju näillä sivuilla.
Mutta, millepä korkeudelle asetan polkimet, kysyy n. 65 vuotias "fossiili".
Ihminen kulkee jaloillaan, mutta nojapyörissä polkimet ovat varsin korkealla.

Fly -projektin tekijä nosti polkimia ylöspäin, oli tyytyväisempi.
Itse olen tuumaillut, että hieman persusta alempana olisi minulle mukavin asento, mutta saako siinä asennossa voimaa ja kestävyyttä polkemiseen?
Onko tutkittua tietoa missään?

Leitrassa vaikuttaisi olevan varsin alhaalla, Mangossa ylhäällä.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

PW
KOM

Re: Poljinkorkeus

Viesti Kirjoittaja PW »

Deltakolmipyörässäni kampikeskiö on 290mm korkeudella maasta. Juurikaan alemmas en voi laittaa koska kantapää ottaa maahan, pienempi kenkänen voi vähän laskea.
Penkki on alimmillaan 180 mm maasta ja asento hyvin makaava.
Tadpolessa ei ehkä saa noita noin alas. Yleensä kai pyrkimys saada keskiö mahollisimman alas.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

hannu619 kirjoitti:

Itse olen tuumaillut, että hieman persusta alempana olisi minulle mukavin asento, mutta saako siinä asennossa voimaa ja kestävyyttä polkemiseen?
Onko tutkittua tietoa missään?

Leitrassa vaikuttaisi olevan varsin alhaalla, Mangossa ylhäällä.

Leitrassa istutaan pystymmässä. Poljinkorkeus yhdessä nojakulman kanssa on kokonaisuus, ei niin että nuo päätettäisiin erikseen. Jos selkänoja on pystyssä ei polkimet voi olla ylhäällä, ajoasennosta tulee liian kippura. Jos taas selkänoja on makuuasennossa niin polkimet on hyvä olla ylempänä että voit polkea selkänojaa vasten. Puhutaan lonkkakulmasta:

Kuva

Punaisten viivojen välinen kulma. 130astetta on turvallinen lähtökohta, siitä sitten hienosäätöä suuntaan tai toiseen mieltymysten mukaan.
Suurikin lonkkakulma toimii, mutta silloin pitää osata pyörittää hyvin ja/tai olla hyvin niskaa ja hartioita tukeva penkki.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

hannu619

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Kiitos Jukka

No nyt on jotain, mistä lähteä liikkeelle.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Vastaa Viestiin