Nyt tarttis tietää kummankin pyörätyypin plussat ja miinukset.. Millaisia kokemuksia ja kumpaa suosittelisit ja miksi ? Minulla nyt ajossa Kettwiesel. Ei kokemusta toisesta mallista. Ois tarkoitus jossain vaiheessa ostaa nojapyörä.
TADPOLE vai DELTA ???
TADPOLE vai DELTA ???
Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: TADPOLE vai DELTA ???
Ajostahan se riippuu kumpi sopii paremmin. Matalat tadpolet pysyy paremmin kaarteissa pystyssä, deltat yleensä korkeampia joten kaatuvat herkemmin. Deltan "taluttaminen" helpompaa, kannetaan eturenkaasta ja vedetään perässä. Deltat vie monesti vähemmän tilaa varastoitaessa koska voi nostaa pystyyn seinää vasten. Tadpoleen saa kätevämmin lastenistuimen tai normipyörän sivulaukut. Delta on mun mielestä helpompi rakentaa, jos siis suunnittelee tekevänsä itse.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: TADPOLE vai DELTA ???
Kaupallisissa deltoissa on vähän valikoimaa ja matalia ei taida olla ollenkaan.
Deltan miekin tekisin mieluummin tai siis tein jo
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: TADPOLE vai DELTA ???
PW kirjoitti:Kaupallisissa deltoissa on vähän valikoimaa ja matalia ei taida olla ollenkaan.
Jouta on matala
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: TADPOLE vai DELTA ???
Runko ohjattava delta! Yritä päästä kokeilemaan Eskon pyörää ja tee/teetä semmoinen.
Re: TADPOLE vai DELTA ???
deltaa voi lyhyempi ihminen taluttaa suoraan myös head restistä .mä mietin tuossa mäki ketjussa että kummalla mallilla pääsisi polviystävällisemmin mäkiä
Re: TADPOLE vai DELTA ???
Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: TADPOLE vai DELTA ???
Jos se Delta on riittävän takapainoinen niin pitoa on yhtä paljon yhdessä vetävässä pyörässä kuin tadpoleissakin, yli kolmasosa ajokin painosta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: TADPOLE vai DELTA ???
kmb kirjoitti:Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.
ymmärsin että lauttasaaren liikkeen gekkoko se oli , oli ainakin vaihteet erikseen etu - ja takapyörään
Lainaus korjattu.t:MSK
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: TADPOLE vai DELTA ???
Gekkossa ei todellakaan ole kuin yhden pyörän veto ja se on takapyörä. Siinä pyörässä on kuitenkin sekä edessä että takana vaihteita kuten monissa ketjuvaihteisissa yleensäkin on. Toiset vaihteet on siinä kampiakselissa ja toiset takanavassa.
Gekko kulkee kohtalaisen hyvin talvella kunhan upottavaa pintakerrosta ei ole kauheasti.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: TADPOLE vai DELTA ???
ki kirjoitti:kmb kirjoitti:Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.
ymmärsin että lauttasaaren liikkeen gekkoko se oli , oli ainakin vaihteet erikseen etu - ja takapyörään
Lainaus korjattu.t:MSK
Niin tarkennan vaan(ehkä itsestään selvyys, anteeksi), ei niissä etupyörissä ole vaihteita, eikä siis vetoa. Etuvaihtaja toki on, eturattailla mutta sekin vaikuttaa takapyörään.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: TADPOLE vai DELTA ???
jviirret kirjoitti:Ajostahan se riippuu kumpi sopii paremmin. Matalat tadpolet pysyy paremmin kaarteissa pystyssä, deltat yleensä korkeampia joten kaatuvat herkemmin. Deltan "taluttaminen" helpompaa, kannetaan eturenkaasta ja vedetään perässä. Deltat vie monesti vähemmän tilaa varastoitaessa koska voi nostaa pystyyn seinää vasten. Tadpoleen saa kätevämmin lastenistuimen tai normipyörän sivulaukut. Delta on mun mielestä helpompi rakentaa, jos siis suunnittelee tekevänsä itse.
Jukka
Talutan tai oikeastaan vedän omaa tadpoleani (greenspeed gt3) tavaratelineestä kiinni pitäen takapyörä ilmassa. Näin se kulkee todella helposti ja kevyesti mukana pitemmänkin matkan. Voin kulkea selkä suorana, kädet luonnollisessa asennossa ja pyörä seuraa nöyrästi mukana. Pitempää matkaa olen tosin joutunut taluttamaan vain kerran rengasrikkotapauksessa, kun paikkausvälineitä ei ollut mukana. Mielestäni tadpolen taluttaminen ei siis kuitenkaan ole mitenkään ongelmallista.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: TADPOLE vai DELTA ???
Nii, joo, takaperin vedettynä tadpole on kuin delta
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: TADPOLE vai DELTA ???
jviirret kirjoitti:Nii, joo, takaperin vedettynä tadpole on kuin delta
Paitsi vähän painavampi kannatella ylhäällä.
Oletteko muuten ajatelleet, miksi positiivisjättöistä ajoneuvoa on mahdollista hinata takaperin? Eikö etupyörien pitäisi haukata vinoon ja muutenkin käyttäytyä huonosti. ...
Kyllä, perän nostaminen ylemmäs muuttaa ohjauskulmaa ja syö pois positiivisen jätön ja muuttaa sen negatiiviseksi, joka taas taakse päin vedettäessä onkin positiivista jättöä. Tämä tarkoittaa, että kovin vinoilla ohjauskulmilla varustettua ajoneuvoa pitää hinata perä riittävän ylhäällä, jotta hinausasennon aiheuttama jätön muutos on riittävä.
- Liitteet
-
- Tätä on siis hinattava pitämällä perää vähintään noin korkealla. Mieluummin ylempänä, jolloin etupyörille muodostuu positiivista jättöä taakse liikuttaessa.
- Takaperinhinaus.jpg (40.87 KiB) Katsottu 10874 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: TADPOLE vai DELTA ???
jori kirjoitti:Paitsi vähän painavampi kannatella ylhäällä.
Oletteko muuten ajatelleet, miksi positiivisjättöistä ajoneuvoa on mahdollista hinata takaperin? Eikö etupyörien pitäisi haukata vinoon ja muutenkin käyttäytyä huonosti.Kyllä, perän nostaminen ylemmäs muuttaa ohjauskulmaa ja syö pois positiivisen jätön ja muuttaa sen negatiiviseksi, joka taas taakse päin vedettäessä onkin positiivista jättöä. Tämä tarkoittaa, että kovin vinoilla ohjauskulmilla varustettua ajoneuvoa pitää hinata perä riittävän ylhäällä, jotta hinausasennon aiheuttama jätön muutos on riittävä.
Tässä tuli siis selityskin. Kiitos siitä.
Perän saamista riittävän ylhäälle vaadittavan jätön muutoksen aikaansaamiseksi on GS gt3:n tapauksessa helppoa mm. pienen Brompton-standardin mukaisen pyöräkoon (349) vuoksi. Perä nousee väkisinkin riittävän korkealle (eli riittävään kulmaan), kun käsi on tavaratelineen viimeisellä poikkipienalla ja käsi sekä selkä suorana. Olen huomannut, että paljon matalampikin korkeus riittää hyvän ohjattavuuden (eli riittävän ja oikeansuuntaisen jätön) saavuttamiseksi. Pyörä painaa n. 17 kg. Takana on vain tavarateline, pieni takapyörä, lokasuoja ja rataspakka sekä vaihtaja. En tiedä, mikä on asiaan vaikuttava pyörän kuormittamaton painonjakauma, mutta todella kevyeltä pyörä tuntuu näin vedettäessä.