Teräksiset pyöränrenkaat

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Teräksiset pyöränrenkaat

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Junan teräspyörä rullaa ilmeisen hyvin teräsraiteella. Entäs nämä:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Teräksiset pyöränrenkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 24 Kesä 2024, 20:58

Junan teräspyörä rullaa ilmeisen hyvin teräsraiteella. Entäs nämä:

Sahan piikkien kovametallikärjet purevat tiehen ja varmaan myös kiskoon, joten mitenkään kovin hyvin rullaava tuo ei kiskolla ole. Jos sen sijaan sorvataan nuo piikit pois ja saavutetaan kiskon ja teräslaipan reunan välillä pintapaine, joka ei ylitä myötörajaa miltään osin, tuo rullaa varmasti erinomaisen hyvin. Olisi kiinnostavaa kokeilla, miten hyvin rullaavan ratapyörän tuollaisesta saisi, kun jo ihan tavalliset ilmarenkaalliset kiekotkin rullaavat sileää teräskiskoa pitkin hämmentävän pienellä vastuksella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teräksiset pyöränrenkaat

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ja onko silläkin merkitystä, että pyörä joutuu tavallaan joka hampaan kohdalla nousemaan pieneen ylämäkeen ja sitten laskemaan alamäkeen, koska pinta ei ole tasainen?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Teräksiset pyöränrenkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 25 Kesä 2024, 18:15

Ja onko silläkin merkitystä, että pyörä joutuu tavallaan joka hampaan kohdalla nousemaan pieneen ylämäkeen ja sitten laskemaan alamäkeen, koska pinta ei ole tasainen?

Äärettömän hitaassa nopeudessa ei, mutta heti kun nopeus nousee, palauttaa painovoima vähemmän takaisin, kun kärjen varaan noustessa on kuluttanut. Pahimmassa nopeudessa kärjen tuottama ilmalento päätyy seuraavan nousun alun kohdalle.
Nämä siis tapahtuvat, vaikka alusta ja kärki eivät tuottaisi mitään muodonmuutosta tai liukumaa, jotka tietenkin tuottavat aina oman lisänsä vierintävastukseen. :D

Tuon "seuraavan nousun alkuun hyppäämisen" tuottaman vastuksen voi havaita kiihdyttämällä autolla paikoiltaan nimismiehenkiharaista tietä hitaasti. Vastus nousee selvästi ja nopeuden kiihtyminen samalla kaasulla selvästi hidastuu. :?

Tätä videotta tihrustamalla voi kuvitella, mitä tapahtuisi, jos seuraava pomppu olisi milläkin kohdalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin