Törmäsin tällaiseen voimansiirron ratkaisun jossa ketjut ja rattaat mutoillaan uusiksi. Ilmeisesti saman tapaista kun moottoripyörissä on nähty joskus.
Enduo Mobility
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Enduo Mobility
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Enduo Mobility
Tarvitaanko tuota hammasmäärän puolittamista jotenkin toimintaa varten? Muuten näyttää minun silmääni lähinnä uuden ja kuluneen rattaan erolta, paitsi että puolet pienemmällä hammasmäärällä luulisi rattaan kuluvan tuplavauhtia.
Vetääkö tuo hammastus löysät pois jotenkin erilailla... pikaisesti miettimällä nyt joka hampaan kohdalle tulee tuplamäärä löysää, ja jo pienempi ketjun venymä aiheuttaa ongelmia ketjun ja rattaan välille. Vai tapahtuuko hampaiden välillä tavallaan puristumista ketjussa, kun se kuluessaan valuu "syvemmälle" rattaaseen?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Enduo Mobility
Polkumies kirjoitti: ↑03 Heinä 2024, 20:28Tarvitaanko tuota hammasmäärän puolittamista jotenkin toimintaa varten? Muuten näyttää minun silmääni lähinnä uuden ja kuluneen rattaan erolta, paitsi että puolet pienemmällä hammasmäärällä luulisi rattaan kuluvan tuplavauhtia.
Vetääkö tuo hammastus löysät pois jotenkin erilailla... pikaisesti miettimällä nyt joka hampaan kohdalle tulee tuplamäärä löysää, ja jo pienempi ketjun venymä aiheuttaa ongelmia ketjun ja rattaan välille. Vai tapahtuuko hampaiden välillä tavallaan puristumista ketjussa, kun se kuluessaan valuu "syvemmälle" rattaaseen?
Aivan oikein pähkäilit tuosta ketjun venymisestä. Jonkinlaisesta ajatusvirheestä tuossa on kyse. Tottakai venymää on myös tuon pitkän lenkin välillä, jolloin kontakti lakkaa olemasta piikin molemmilla puolilla, kuten animaatiossa esitetään, ja seuraavan hampaan kontakti nousee ylemmäs hampaalla ja päätyy samaan tilanteeseen kuin tavallista ketjukohtaktia kuvaavassa osassa samaa animaatiota.
Ketjun venymä aiheuttaa ketjun siirtymisen rattaan hampaistossa ulommas. Säde kasvaa, jolloin kasvaa myös kehämitta ja venynyt ketju istuu taas rattaalle.
On toki niin, että puolet vähemmän niveliä tuottaa puolet vähemmän kuluvia paikkoja ja vain puolet kulumasta, mutta vastaavasti kontaktivoimat ovat suuremmat ja nopeusvaihtelu vedon aikana rajumpaa.
Kuten sanoin, tahallinen tai tahaton ajatusvirhe tuo vaikuttaa olevan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Enduo Mobility
Niin minun logiikallani tuokin ketju nousee kuluessaan ylemmäs hampaalla, ja ainoa tapa, miten kontakti pysyisi videon tapaan molemmin puolin, on että ketju laskeutuisi alemmas hampaalla. Se taas vaatisi ketjuun vedon sijaan puristusta?
Kuten tällaisessa työntävässä hihnassa
Re: Enduo Mobility
Mä en saa puhelimella linkkiä auki..
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Enduo Mobility
Näköjään jotain häikkää siinä, mutta nyt on korjattu.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Enduo Mobility
Pikkuisen reilut 100 vuotta sitten tuota kokeiltiin.
- Liitteet
-
- 1896-Helical-Premier-2822-Frame-08.jpg (242.28 KiB) Katsottu 7038 kertaa