CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja ajou »

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pyörien plug in hybridi. Ihan kiva. Ei ketjulinja enää tuota ongelmia.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja tm »

Sarjahybridi... sopii käyttötarkoituksiin, missä ei niin väliä vaikka puolet polkemistehosta hukkuu häviöihin... ("puolet" = sopivasti provosoiva osuus ).

Eli jos pyörää ja kuskia eteenpäin liikuttavassa sähkömoottorissa on riittävästi vääntöä ja tehoa hoitamaan homma yksin ilman kuskin avustusta, niin miksei.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Polkemis tuntuma on aika varmasti sellainen ettei yhtään enemmän polkeva ihminen halua hirveesti käyttää, mutta joku autosta tai pyöräilyn ulkopuolelta tuleva ei välttämättä häiriinny.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On tuo kokonaisuutena mielestäni parempi vaihtoehto kuin polkimeton sähköskootteri.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 03 Joulu 2024, 14:45

On tuo kokonaisuutena mielestäni parempi vaihtoehto kuin polkimeton sähköskootteri.

Juu, sitä se on. Ongelmaksi tulee lähinnä et se on lähes täysin lisäkustannus sellaiseen kun moottorista ei pääse säästämään, mut akusta voisi nipistää ehkä pikkaisen. Toki jos lakiteknisistä syistä se voisi saada jotain etuja niin sit se voisi olla järkevä ja myytävissä ihmisille.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja ajou »

Ymmärsinkö oikein, että tämä toimii myös ilman akkua, eli sähkö suoraan moottoriin. Tossa on kyllä poljinvoiman tunnistus, eli siihen saadaan kyllä sellainen vastus asetettua, että tuntuu enemmän polkupyörältä. Mitenhän siinä Podbikessa tuo asia on? Siinähän polkimet on kaiketi vaan generaattori.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On kyllä niin hyvä se Tsdz2 moottorin poljintunnistus, että siltä pohjalta uskoisin polkutuntumasta saatavan melko aidon tuntuisen.
Saattaahan tuo toimia ilmankin akkua, mutta akun lataus auttaa varmaan saavuttamaan järkevän tuntuisen poljinvasteen? Ilman akun latausta kammen pyöritystä joutuisi jarruttamaan turhaan muuttamalla liikettä lämmöksi.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mä kyllä näen polkemisen raskauden toisinpäin.
Mielestäni puhtaasti sähköisellä voimansiirrolla ilman sähköapua polkeminen olisi tuskaisen raskasta ja muutenkin kummallisen tuntuista. Kuten Riku ja tm jo sanoivatkin.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja ajou »

Eikös tuo raskaus riipu aivan generaattorin välityksistä. Sehän voi olla tehty niin, että polkeminen on jops "liian" kevyttä. Vähän niin kuin kuntopyörällä kevyellä vastuksella.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikös keneraattorin vastus kasva , kun vetävän moottorin viran tarve kasvaa. Aikas lailla samassa suhteessa . Kun esim. nousemme mäkeä . Niin vastus kasvaa aika paljonkin , silloin tarvitaan akulta lisää ampeereja ,polkeminen käy näinkin raskaammaksi .
Samalla tavalla kuin ketju käyttösissä vempeleissä .

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Härski »

ajou kirjoitti: 04 Joulu 2024, 12:25

Eikös tuo raskaus riipu aivan generaattorin välityksistä. Sehän voi olla tehty niin, että polkeminen on jops "liian" kevyttä. Vähän niin kuin kuntopyörällä kevyellä vastuksella.

Lähinnä tarkoitan polkemisen hyötysuhdetta.
Sama kuin ajaisi normaali polkupyörällä tyhjillä renkailla ja ruosteisella ketjulla pitkää matkaa. Kyllä raskaaksi käy polkea vaikkapa 100km huolimatta kevyestä välityksestä.

Jos mekaaninen energia muunnetaan sähköksi ja sama toisinpäin, menee puolet tehdystä työstä taivaan tuuliin.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja ajou »

Onko tämä sitten vain mainosmiesten puhetta?
"Pedaling energy is recovered and transferred to propulsion to enable riding without battery power and to increase ride range. Choose your power level and enjoy your ride, whether it's a stroll or a training session.
Pedal without a battery."

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti: 04 Joulu 2024, 17:44

Lähinnä tarkoitan polkemisen hyötysuhdetta.
Sama kuin ajaisi normaali polkupyörällä tyhjillä renkailla ja ruosteisella ketjulla pitkää matkaa. Kyllä raskaaksi käy polkea vaikkapa 100km huolimatta kevyestä välityksestä.

Jos mekaaninen energia muunnetaan sähköksi ja sama toisinpäin, menee puolet tehdystä työstä taivaan tuuliin.

Eihän tuossa olekaan järkeä -ilman akkua-, mutta akun kanssa voi vastuksen säätää mieleiseksi.
Polkemisen hyötysuhde ei ole sen huonompi, jos verrataan 1000w sähköpyörää ilman kammen vääntömomentin tunnistusta. Tai ei tarvitse olla niinkään tehokas. Mulla on Radiuksessa Yosen 250w sarja ja jos siinä avustuksen laittaa täysille, niin polkemisen hyötysuhde on luokkaa 5%.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2024, 18:28
Härski kirjoitti: 04 Joulu 2024, 17:44

Lähinnä tarkoitan polkemisen hyötysuhdetta.
Sama kuin ajaisi normaali polkupyörällä tyhjillä renkailla ja ruosteisella ketjulla pitkää matkaa. Kyllä raskaaksi käy polkea vaikkapa 100km huolimatta kevyestä välityksestä.

Jos mekaaninen energia muunnetaan sähköksi ja sama toisinpäin, menee puolet tehdystä työstä taivaan tuuliin.

Eihän tuossa olekaan järkeä -ilman akkua-, mutta akun kanssa voi vastuksen säätää mieleiseksi.
Polkemisen hyötysuhde ei ole sen huonompi, jos verrataan 1000w sähköpyörää ilman kammen vääntömomentin tunnistusta. Tai ei tarvitse olla niinkään tehokas. Mulla on Radiuksessa Yosen 250w sarja ja jos siinä avustuksen laittaa täysille, niin polkemisen hyötysuhde on luokkaa 5%.

Nyt menee hyötysuhteet ja tehosuhteet sekaisin. Rinnakkaishybridissä mekaanisen välityksen hyötysuhde on yli 90% ja sähköisen, kuormitusasteesta riippuen 15%-85%. Sarjahybridissä myös mekaanisen polkemisen hyötysuhde vaihtelee 15%-85%.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin