sähköpyörän latailu matkan varrella?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11350
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja jori » 20 Touko 2020, 16:04

jooseha kirjoitti:Tuolla jorin laittamalla bensan kwh-sisällöllä, jos laskee tuon katetun Innovan tehon tarpeen 90km/h nopeudessa olettaen moottorin hyötysuhteeksi 30%.

1,1l/100km/(100km/90km/h)*30%*9kwh/l=2,7kw.

Mankissa on vain 2,6kw eli sillä ei pääsisi samaan nopeuteen edes täyden tehon kierroksilla.

Kreuzotterin mukaan Questin vastus 90 km/h nopeudessa on 1100 W. Vaikea uskoa, että tuon vastus olisi tähän verrattuna tupla. Taitaa siis olla, että tuon katetun nojaskootterin satapiikin hyötysuhde ei ole parhaimmillaan 90 k/h nopeudessa ja siis tuo arvaamasi 30% on jonkin verran alempi.

Satapiikin teho lienee luokkaa 10 kW, jolloin moottorilta otettaisiin 90 nopeudessa tehoa vain n. 20%, mikä tarkoittaa simpukkadiagrammista päätellen maksimihyötysuhteen pienenemistä vähän yli puoleen maksimihyötysuhteesta.

Tässä kuva henkilöauton ominaiskulutuksen muuttumisesta eri kuormitustilanteessa.
Kuva
Pystyakselilla on kuormitusaste, mikä on käytännössä vakionopeudella ajettaessa sama kuin kaasun asento. Viidesosa teholla ominaiskulutus on noin tupla verrattuna parhaaseen, eli hyötysuhde noin puolet maksimista. Siksi tuo 30% on varmasti yläkanttiin arvioitu. Parempi arvaus olisi 20% tai hieman alle. Tämä tarkoittaisi vehkeen 90 km/h tehontarpeeksi 2,7 kW x 20%/30% = 1,8 kW.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4462
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja jooseha » 20 Touko 2020, 16:17

Onhan tuo huomattavan korkea kinneriin verrattuna ja lattia on auki eli varmasti isompi ilmanvastus.
jori kirjoitti:Satapiikin teho lienee luokkaa 10 kW, jolloin moottorilta otettaisiin 90 nopeudessa tehoa vain n. 20%, mikä tarkoittaa simpukkadiagrammista päätellen maksimihyötysuhteen pienenemistä vähän yli puoleen maksimihyötysuhteesta.

6,85kW ja katetun yksilön välityksiä on pidennetty 52%.

Sen 30% vedin ihan hatusta, jotta sain edes jotain laskettua. Aika ihme olisi, jos se kohdalle osuisi :)

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja ukram2 » 23 Touko 2020, 16:18

Kävin läpi erilaisiä höyryjuttuja, esim. tesla-turbiini on mielenkiintoinen, mutta tosiaan joutuisi tekemään kai itse, ja on melko haastava, pitäisi olla sorvi, cnc kone jne.

Mutta kaupasta saa paineilmatyökaluja, esim:

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10092145

Siihen joutuisi laittamaan perään jonkun kestomagneettimoottorin generaattoriksi, jotka on kai melko standardikamaa. 25 000 rpm tosin on aika korkea kierrosluku?

Silti joutuisi tekemään jonkunlaisen höyrypöntön. Esim. tuon paineilmahärvelin kulutus on 127 l/min, eli jotain 75 ml vettä höyrystettynä / min, eli jotain 4 litraa per tunti. Jotain 3kW lämpötehoa tarvittaisiin, eli retkikeitin tai nuotio.

En oikeastaan tiedä mitä tuo 127 l /min tarkoittaa, 6 barin ilmaa vai 1 barin? Vaikuttaa laskelmiin kertoimella 6...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11350
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja jori » 23 Touko 2020, 16:29

ukram2 kirjoitti:Kävin läpi erilaisiä höyryjuttuja, esim. tesla-turbiini on mielenkiintoinen, mutta tosiaan joutuisi tekemään kai itse, ja on melko haastava, pitäisi olla sorvi, cnc kone jne.

Mutta kaupasta saa paineilmatyökaluja, esim:

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10092145

Siihen joutuisi laittamaan perään jonkun kestomagneettimoottorin generaattoriksi, jotka on kai melko standardikamaa. 25 000 rpm tosin on aika korkea kierrosluku?

Silti joutuisi tekemään jonkunlaisen höyrypöntön. Esim. tuon paineilmahärvelin kulutus on 127 l/min, eli jotain 75 ml vettä höyrystettynä / min, eli jotain 4 litraa per tunti. Jotain 3kW lämpötehoa tarvittaisiin, eli retkikeitin tai nuotio.

En oikeastaan tiedä mitä tuo 127 l /min tarkoittaa, 6 barin ilmaa vai 1 barin? Vaikuttaa laskelmiin kertoimella 6...

Tällainen nyrkkisääntö auttaa hahmottamaan tehonsiirtoa paineisen aineen avulla: Litra sekunnissa virtaus yhden baarin paineella vastaa 100 Watin tehoa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4462
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja jooseha » 23 Touko 2020, 23:27

ukram2 kirjoitti:Kävin läpi erilaisiä höyryjuttuja, esim. tesla-turbiini on mielenkiintoinen, mutta tosiaan joutuisi tekemään kai itse, ja on melko haastava, pitäisi olla sorvi, cnc kone jne.

Teslalla ei varmasti ollut cnc ohjattuja koneita :wink:

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa - Kuninkaanmäki
Viesti:

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja ajou » 24 Touko 2020, 18:05

Saksanreissulla 2018 ladattiin kolmen miehen akkuja joka päivä parin tunnin lounastauon yhteydessä. Ajettiin päivisin n. 2 x 4h satseissa. Istuttiin siis aika tarkalleen pari tuntia joka päivä n. klo 11-13 ja pidettiin taukoa ja syötiin hyvin. Saatiin akkuihin lisälatausta niin, että yhden päivän maksimiksi saatiin 129 km. Silloin tosin ladattiin vielä toisen kerran klo 17 paikkeilla. Joka kahvilassa ja ravintolassa kysyttiin lupa ja aina se saatiin. Yhden kerran löin yhden euron tiskiin, kun pizzerian tyttö vähän nikotteli ;-) Suomesta ei ole kokemusta, mutta eiköhän tuo samalla tavalla suju täälläkin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint + Bafang 750W ja Arcus -kate - 2020 Azub Tricon 26" Shimano Steps e8000 ja Arcus II -kate

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11350
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja jori » 24 Touko 2020, 18:31

ajou kirjoitti:Saksanreissulla 2018 ladattiin kolmen miehen akkuja joka päivä parin tunnin lounastauon yhteydessä. Ajettiin päivisin n. 2 x 4h satseissa. Istuttiin siis aika tarkalleen pari tuntia joka päivä n. klo 11-13 ja pidettiin taukoa ja syötiin hyvin. Saatiin akkuihin lisälatausta niin, että yhden päivän maksimiksi saatiin 129 km. Silloin tosin ladattiin vielä toisen kerran klo 17 paikkeilla. Joka kahvilassa ja ravintolassa kysyttiin lupa ja aina se saatiin. Yhden kerran löin yhden euron tiskiin, kun pizzerian tyttö vähän nikotteli ;-) Suomesta ei ole kokemusta, mutta eiköhän tuo samalla tavalla suju täälläkin.

Hmm... Pitää varmaan ryhtyä sähköpyöräilijäksi, niin saa venyttää baaritaukoja pidemmiksi. :P
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja ukram2 » 27 Touko 2020, 00:41

Kaasuturbiini olisi tavallaan suoraviivainen tapa pyörittää generaattoria, ei tarvi vettä eikä höyryä, mutta en ole nähnyt valmiita rakennusohjeita, pitäisi tehdä itse joku CFD laskelma? Siis minkä muotoinen turbiinin palotilan pitäisi olla ja pitääkö olla ahdin jne.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11350
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja jori » 27 Touko 2020, 08:48

ukram2 kirjoitti:Kaasuturbiini olisi tavallaan suoraviivainen tapa pyörittää generaattoria, ei tarvi vettä eikä höyryä, mutta en ole nähnyt valmiita rakennusohjeita, pitäisi tehdä itse joku CFD laskelma? Siis minkä muotoinen turbiinin palotilan pitäisi olla ja pitääkö olla ahdin jne.

Kaasuturbiinissa pitää olla ahdin, jotta palolle saadaan ilmaa, ja ennen kaikkea jotta saadaan tehoa ulos. Turbiinilla tehdään mekaanista tehoa paine-energiasta, joka muodostuu ahtimen tuottaman paineen ja ulos virtaavan pakokaasun tilavuusvirran tulosta. Jos ei ole ahdinta, ei ole pakokaasussa painetta.

Kaasuturbiinissa ylimääräinen teho luodaan lisäämällä ahtimen paineistaman kaasuun tilavuutta kuumentamalla ylipaineista ilmaa. Paine-energia lisääntyy, kun kuumentumisensa takia tilavuudeltaan lisääntynyt määrä pakokaasua annetaan purkautua turbiinin läpi ahtimen tuottamasta paineesta ilmakehän paineeseen.

Prosessi menee siis näin.
1. Ahdin puristaa ilmaa ylipaineiseksi, mikä kuluttaa tehoa ahtimen tuottama ylipaine kertaa puristetun ilman tilavuusvirran tulon verran.
2. Polttokammiossa tuo sama ilma kuumennetaan vaikkapa tuhanteen asteeseen, mikä aiheuttaa ilman tilavuuden kasvun reilun kuusinkertaiseksi. Paine-energia nousi poltossa kuusinkertaiseksi, ei paineen, vaan tilavuusvirran nousun takia.
3. Kun tämän kuuman kaasun annetaan vapauttaa ylipaineensa turbiinin läpi se maksaa akselin kautta ahtimelle paineistusvelkansa luovuttamalla ensin 1/6 ulos purkautuvan kaasun tehosta ahtimen pyörittämiseen.
4. Lopulla paine-energialla (ahtimen paine kertaa edellisestä jäänty tilavuus) voidaan sitten pyörittää generaattoria tai puhaltaa kaasu maksimaalisella nopeudella pihalle tuottamaan työntövoimaa.

Edellä käytettiin lämpötilana tuhatta astetta, mikä on mahdollista vain jäähdytyskierrolla varustetuissa turbiinieissa. Siipimateriaalit eivät vain kestä suuria voimia suurten lämpötilojen alaisena. SIksi pienissä turbiineissa lämpötila (=polttoainetta/ilma), ja siis hyötysuhde on alempi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja ukram2 » 31 Touko 2020, 17:28

http://www.honda-engines-eu.com/documen ... digitalCDI

Tuommoinen 4-tahti 25 cm3 moottori on esim. kannettavissa ruohonleikkureissa, voisi toimia generaattorin voimanlähteenä. Paino 2.88kg ilman nesteitä, siis raahattavissa pyörällä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12107
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja jviirret » 31 Touko 2020, 18:45

Nämä 2-tahti moottorit taitaa olla keveämpiä:
https://youtu.be/H0Yp2GmM2qM

Jos nyt väkisin pitää jotakin negatiivista yrittää kaivaa niin tuo ääni...
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4462
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja jooseha » 31 Touko 2020, 21:13

Ensinnäkin olen samaa mieltä kuin jviirret, että sähköä on saatavilla myös muualta kuin pääkaupunkiseudulta. Lisäksi olen Viljamin kanssa samaa mieltä että ottomoottoria on järkevämpi käyttää suoraan ajomoottorina kuin generaattorin pyörittämiseen. Paremman hyötysuhteen lisäksi siirtyy silloin pärinä lepoajalta ajoajalle. Lepo ei ole lepoa, jos aggregaatti jauhaa korvan juuressa. Lisäksi ääni rajaa käytännössä toisten ihmisten läheisyyden pois, ellei sitten ole täysi m*lkku.
Jos kuitenkin haluaa välttämättä aggregaatin, niin paljon helpommalla ja luultavasti halvemmalla pääsee ostamalla valmiin. Kaikki ei paina 18 kiloa.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja ukram2 » 01 Kesä 2020, 16:17

rc lennokin moottorit on keveitä, mutta niissä (ja yleensä 2-tahtimottoreissa) tarvitaan öljyä polttoaineen seassa, siis kauhea käry kauhean metelin lisäksi.

Tuossa esimerkissä oli vissiin auton laturi, nekin on aika painavia. Ajattelin jotain itse kyhättyä kestomagneetti generaattoria. Youtubessa näkee pelkästään magneetti + kela pohjaisia, siis ei ollenkaan rauta/laminointi magneettipiiriä, mahtaako toimia? Auttaako jos välityksellä nostaa kierrokset pilviin?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1254
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja samuel » 01 Kesä 2020, 16:40

Toimisiko esim. 4-tahti trimmerin moottori, vaikka 3-vaiheinen 1000w RC-moottori generaattoriksi ja tasasuuntain perään.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 418
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 23:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

ViestiKirjoittaja kuparinen » 01 Kesä 2020, 20:28

Olisiko helpompaa pihistää sähköä suoraan "ilmasta": leiri pystyyn korkeajännitelinjan alle ja riippumaton viereen (tai ympäri "sadekatoksen runkona") muutaman metrin mittainen "rysä", muutamia kymmeniä kierroksia piuhaa kelaksi? Tasasuuntaaja perään ja akkua latamaan.... :mrgreen:


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: hjv1527 ja 2 vierailijaa