Sähköpyörän akun rakentaminen

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12168
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Kesä 2020, 11:31

Vilijami kirjoitti:Näin on, eli tehontarve (watti) on määrittävä tekijä. Se mulla just oli se pointti.


Luitko edes vastausta :lol: Sulakkeella ei ole tehoa eikä tehon tarvetta.

Teet virtapiirin jossa 12v akku, sulake ja polttimo. Laitat volttimittarin miinus johdon sulakkeen toiseen napaan ja plussan toiseen. Näyttää aika tarkkaan 0volttia. Sulakkeen teho on siis 0v x virtapiirin virta, eli 0w

Sitten otat sulakkeen pois tai vaihdat rikkinäiseem. Lamppu sammuu ja volttimittari näyttä 12v. Virtaa ei kulje, eli amppeerit on 0a. Sulakkeen teho 0a x 12v = 0w.

Voit vaihtaa sulakkeen tilalle minkä tahansa löytämäsi sulakkeen mallista ja jännitteestä riippumatta niin toimii samalla tavalla. Tai tehdä kokeen verkkojännitteellä niin edelleen sama lopputulos. Vasta jos sulake on virran kestoltaan liian pieni se palaa.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4385
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Kesä 2020, 13:37

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Näin on, eli tehontarve (watti) on määrittävä tekijä. Se mulla just oli se pointti.


Luitko edes vastausta :lol: Sulakkeella ei ole tehoa eikä tehon tarvetta.

Teet virtapiirin jossa 12v akku, sulake ja polttimo. Laitat volttimittarin miinus johdon sulakkeen toiseen napaan ja plussan toiseen. Näyttää aika tarkkaan 0volttia. Sulakkeen teho on siis 0v x virtapiirin virta, eli 0w

Sitten otat sulakkeen pois tai vaihdat rikkinäiseem. Lamppu sammuu ja volttimittari näyttä 12v. Virtaa ei kulje, eli amppeerit on 0a. Sulakkeen teho 0a x 12v = 0w.

Voit vaihtaa sulakkeen tilalle minkä tahansa löytämäsi sulakkeen mallista ja jännitteestä riippumatta niin toimii samalla tavalla. Tai tehdä kokeen verkkojännitteellä niin edelleen sama lopputulos. Vasta jos sulake on virran kestoltaan liian pieni se palaa.

Joojoo. Tämän ymmärrän että sulakkeella ei ole tehoa, mutta koko virtapiirillä on. Tuohon haluamaani testiin tarvittaisiin portaattomasti säädettävät virtalähteet ja tehovastukset.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12168
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Kesä 2020, 14:04

Sulake ei tiedä koko virtapiirin tehoa, eikä se sitä kiinnosta. Se on eri komponenttien murheita :)

jooseha kirjoitti:Sulakkeen jännitteenkesto kertoo maksimijännitteen, jonka sulake pystyy luotettavasti katkaisemaan.


Eli tällaisessa kohteessa jossa ei ole niin väliä että katkeaako virran tulo just sillä millisekunnilla kuin sulakkeen speksesissä lukee vai meneekö muutaman millisekuntia kauemmin voi ihan hyvin käyttää vähän pienemmälle jännitteelle tehtyä sulaketta?
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4500
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja jooseha » 26 Kesä 2020, 15:48

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Sulakkeen jännitteenkesto kertoo maksimijännitteen, jonka sulake pystyy luotettavasti katkaisemaan.


Eli tällaisessa kohteessa jossa ei ole niin väliä että katkeaako virran tulo just sillä millisekunnilla kuin sulakkeen speksesissä lukee vai meneekö muutaman millisekuntia kauemmin voi ihan hyvin käyttää vähän pienemmälle jännitteelle tehtyä sulaketta?

Jos sulakkeen voi mitoittaa siten ettei se katkaise virtapiiriä tarvittaessa, on koko sulake tarpeeton. Kuvittele tilanne, jossa sulakkeen lanka korvautuu valokaarella. Äläkä sano ettei sitä voi käydä näillä jännitteillä. Ei sulla ole hitsatessakaan kuin hieman reipas parikymmentä volttia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4385
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Kesä 2020, 16:11

Taitaa koko sulake (pesineen?) haihtua ilmaan noin sekunnissa, jos sulakelanka muuttuu valokaareksi. Moottorilta virta katkeaa kyllä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3018
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki, Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja janx » 26 Kesä 2020, 16:36

Komponenttivalmistajat antavat speksit, että suunnittelijoiden ei tarvitse käydä tällaista keskustelua. Etenkin jos speksataan kaupallista tuotetta ei valmistajan antamille spekseille kannata viitata kintaalla. Eikä valveutuneen harrastajankaan minusta kannata. Tai sitten unohtaa varolaitteet kokonaan. Esim. kuten tässä ehkä on tehty. https://enerprof.de/en/ebike-batteries/softpacks/36v-10s-batteries/435/softpack-battery-36v-15-ah-bms-20a-xlr-3-with-50m?c=10

Tässä oli aika hyvin avattu "voltage rating":
"Fuses are first rated by the ac and/or dc circuit voltage into which they can be safely applied. A fuse installed in an AC circuit performs differently than when installed in a DC circuit. With AC circuits, the current is crossing the zero potential at 60 or 50 cycles a second. This helps in breaking the arc that forms when the fuse element melts and creates a gap. In dc circuits, the voltage does not go to a zero potential, making it more difficult to suppress the arc in the melting element’s gap.

Generally, fuse ac voltage ratings coincide with the utility supply, e.g., 110V, 240V, 415V, etc. This means that a fuse is suitable for use with these nominal voltages and is tested for voltage levels at least 15% higher than the nominal rating. This is not true with dc voltage ratings, which are normally maximum ratings and should not be exceeded. More specifically, the voltage rating of a fuse must be equal to or greater than the maximum voltage expected in the application.

Fuses are insensitive to voltage changes within their ratings so selecting the proper voltage rating is strictly a safety issue. Fuses can operate at any voltage below or equal to their rated voltage." Lähde: https://www.powerelectronics.com/techno ... pplication.

Esimerkkinä ATO-sulakkeen datalehti: https://m.littelfuse.com/~/media/automotive/datasheets/fuses/passenger-car-and-commercial-vehicle/blade-fuses/littelfuse_atof_datasheet.pdf
Viimeksi muokannut janx, 26 Kesä 2020, 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12168
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Kesä 2020, 16:53

jooseha kirjoitti:Kuvittele tilanne, jossa sulakkeen lanka korvautuu valokaarella. Äläkä sano ettei sitä voi käydä näillä jännitteillä. Ei sulla ole hitsatessakaan kuin hieman reipas parikymmentä volttia.


Ei sitä tarvitse kuvitella kun pienen hetken siellä sulakkeessa on valokaari sulakkeen palaessa. Hitsaukseen eroa se, että sulakkeeseen ei tule lankaa lisää. Kyse on vain siitä että kuinka kauan pidempään se valokaari palaa jos jännitettä nostetaan n.25% ja onko se hyväksyttävissä oleva aika.

Verkkojännitteellä jo ihan eri asia, valokaari voisi palaa niin pitkään että sulattaisi sulaketta ja sulakepesää niin että menisi oikosulkuun.

Mutta jos haluaa pelata varman päälle niin ei tietenkään ylitä mitään raja-arvoja.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3018
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki, Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja janx » 26 Kesä 2020, 19:28

Poika on tullut kotiin, mutta tää ei sauno. :mrgreen: Laitoin Pompulalle tuollaisen mustan keinonahkatakin, niin on vähän tyylikkäämpi. Keltainen teippi ei muuttanut pakettia edukseen, mutta en viitsinyt tehdä muovitusta uudelleen. Sulakkeetkin tuohon etikettiin olisi hyvä ollut merkata.

Akku kutistemuovissa 10s4p.jpg
Akku kutistemuovissa 10s4p.jpg (118.65 KiB) Katsottu 523 kertaa
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3018
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki, Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja janx » 27 Kesä 2020, 17:57

Lainattu toisaalta kokeneemman akuntekijän kommentista: "Sulakkeet aina tilanteen mukaan. Olen kennottanut noin 70kpl sähköpyörän akkua ja potkulautaa. Monessa potkulaudan akussa ei ole lainkaan sulakkeita. BMS hoitaa ylivirta, ylijännite, alijännitte ja oikosulkusuojauksen. Testasin kerran erään toimittajan BMS:siä ja tosiaan oikosuljettaessa vain pieni kipinäkaari syntyy ja BMS pistää shuntit kiinni. Muutamassa vesimopossa on 30A autosulake tyyliset pesät ja sulakkeet."

samuel taisi jo vastaavaa haastella tässä ketjussa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Pentti M Reku
Viestit: 137
Liittynyt: 17 Helmi 2017, 00:40

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja Pentti M Reku » 28 Kesä 2020, 00:44

Nätti paketti!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4500
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja jooseha » 29 Kesä 2020, 15:28

janx kirjoitti:Lainattu toisaalta kokeneemman akuntekijän kommentista: "Sulakkeet aina tilanteen mukaan. Olen kennottanut noin 70kpl sähköpyörän akkua ja potkulautaa. Monessa potkulaudan akussa ei ole lainkaan sulakkeita. BMS hoitaa ylivirta, ylijännite, alijännitte ja oikosulkusuojauksen. Testasin kerran erään toimittajan BMS:siä ja tosiaan oikosuljettaessa vain pieni kipinäkaari syntyy ja BMS pistää shuntit kiinni. Muutamassa vesimopossa on 30A autosulake tyyliset pesät ja sulakkeet."

samuel taisi jo vastaavaa haastella tässä ketjussa.

Eipä noita sulakkeeita autossakaan tarvitse, jos ajattelee vain akun kannalta. Onpahan laitettu sulakkeet että saadaan vikatilanteessa hallittu hajoaminen. Sama juttu on kotona. Ei voimalaitos käyttöpaikan sulakkeita kaipaa :twisted:

Ei sillä että jos joku haluaa jättää ne pois, Mun puolesta on aivan sama. Toivottavasti vain ymmärtää mikä tarkoitus sulakkeella on ja osaa siten päättää sen tarpeen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4500
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja jooseha » 05 Heinä 2020, 21:16

Piti olla puuttumatta tähän enempää, mutten osaakaan Kuva
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Näin on, eli tehontarve (watti) on määrittävä tekijä. Se mulla just oli se pointti.
Joojoo. Tämän ymmärrän että sulakkeella ei ole tehoa, mutta koko virtapiirillä on.

Moottorin tehoa ei pidä sotkea sulakkeen tehoon. Ne on sarjaankytkettyjä eritehoisia laitteita. Samoin virtalähteen jännitettä ei pidä sotkea jännitteeseen (ehjän) sulakkeen kantojen välillä. Sähkötekniikan perusasioita.
Sulake jätetään yleensä laskuista pois, koska sen vaikutus niihin on merkityksettömän pieni. Resistanssi sillä kuitenkin on ja siten myös teho, jolla lämmitetään tarvittaessa lanka poikki. Esim. ketjun mukaisen 15A lattasulakkeen teho nimellisvirralla on P=I²R=(15A)²*0,0048Ω=1,08W.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12168
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Heinä 2020, 21:37

Noinkaan laskien sulakkeen teho ei muutu koko virtapiirin jännitteen muuttuessa. Esimerkkisulakkeen teho on sama n.1W olipa virtapiirin jännite 12v tai 220v tai vaikka 10kv.
Siihen vaikuttaa vain sulakkeen sisäinen vastus ja sen läpi kulkeva virta.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 221
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja ukram2 » 05 Heinä 2020, 23:17

Miten akkurakenteluun sopiva pistehitsauslaite toimii? Mietin että varmaankin jostain 200A akusta voisi ottaa virran, mutta kaupasta saatavissa ei kai ole ainakaan lyijyakkua sisällä? Olisi ehkä hyvä käyttää jotain kondensaattoria, mutta paljonko jouleja pitäisi löytyä? Ja hitsauslaitteissa ei taida olla sulaketta, ainakaan hitsauspiirissä?

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 221
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

ViestiKirjoittaja ukram2 » 06 Heinä 2020, 14:50

https://www.youtube.com/watch?v=LYGWTbIPTxk

Tuolla on kuvaus, laite avattuna. Muuntaja siellä on, samantapainen kuin mikroaaltouunissa, mutta toisio on vain pari kierrosta paksua lankaa. Isommassa virta yli 600 A.


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa