Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Nukkuisin paremmin, jos olisi varaa ajaa aina taksilla.

Hauskaa kuulla just tämä kommentti Toyotan omistajalta.
Monta kertaa vuodessa minulta kysytään: "Mikä auto kannattaisi ostaa?"
Vakiovastakysymykseni on: "Ajaisitko mieluiten taksilla kaikki ajosi, jos se olisi rahallisesti mahdollista?" Jos vastaus on kyllä, suosittelen niin uutta (ja pientä) Toyotaa kun vain on mahdollista järkevällä budjetilla, muuten vanhaa ja isoa Mersua.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Mä olen kanssa testannut 98:a 95:n sijaan ja ainoa mitattavissa oleva ero oli ostohinnassa. Kulutus ei siis laske yleispätevästi.
edit testasin vapaastihengittävällä moottorilla. Turbon kanssa eron pitäisi olla hieman selvempi.

Kuinka pitkään testaus kesti kilometreissä?
Minkä vuosimallin autosta oli kysymys?
Oliko ajo pääasiassa maantieajoa?
Joillain autoilla sievän maantiajon (eli huonon hyötysuhteen) kulutuksessa ei tosiaan ole juurikaan eroa, mutta kyläpyörityksessä kyllä on. Se on myös havaittavissa, että mitä korkeampi on moottorin litrateho, niin sitä suurempi on kulutusero. Hyvä esimerkki on briggs&strattonin ruohonleikkurin moottori. Äärimmäisen matalaviritteinen sivuventtiilimoottori. 200cm3 ja 3,5hv, eli 2 litrainen moottori olisi 35hv. Se kuluttaa saman verran 95, 98, 85, tärpättiä, muottiöljyä, jne. millä sen vaan sattuu saamaan käyntiin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Noin 10tkm, 2005 ja etupäässä maaseutuajoa yhden kunnan alueella. Taajamaa ja pieniä sivuteitä merkittävä osuus. Eli ei tasaista maantieajoa.

Yksinkertainen (ruohonleikkurin) moottori ei tietenkään voi edes hyötyä oktaaneista, koska siinä ei ole tietokoneella säätyvää sytytysennakkoa tai voisihan se, jos säätää ennakon manuaalisesti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oletan, että Joosen testi ei ole tehty premiumautolla?
Perusautoissa käytetään moottorinohjauksen ohjelmointiin huomattavasti vähemmän henkilötyövuosia, kuin kalliimmissa.
Perusauto asetetaan toimimaan halvimmalla polttoaineella, koska taksimatkailusta haaveileva ihminen tankkaa vain sitä halvinta. Jos tällaisesta autosta haluaa hyödyn irti paremmasta polttoaineesta, tulee sytytyskarttoja muuttaa.
(Ladassa oli oktaanin pikasäätö virranjakajan kyljessä.)
Premiumautoissa moottorinohjaus on sopeutuvampi, omassa -98 mersussa pystyi tankkaamaan RE85 polttoainetta 80% ja 20% 98:a ongelmitta, ilman mitään muutoksia.

Näistä pienistä asioista se premiumauton laatu muodostuu. Joka paikka on tehty vähän paremmin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Perusautolla ajaja ostaa halvimmat renkaat, laiminlyö sytytyslaitehuollon, ajaa tukkoisella ilmanputsarilla ja tankkaa huonomman energiasisällön polttoainetta.

Tällöin en koe huonoa omaatuntoa ajaessani hyvässä iskussa olevalla tehokkaalla autolla, joka ei kuluta yhtään enemmän polttoainetta.

Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä tätä ja kauhistelee autoiluani.

Nykyinen autoni söi ostaessa 8L/100km maantieajossa. Siitä kaikki paikat vimpan päälle, niin nyt 6,2L/100km ja siinä on vielä kattotelineetkin paikoillaan ilmanvastusta lisäämässä. Kattotelineet vielä veks ja ilmastointi pois päältä, niin todennäköisesti pääsisin tehtaan ilmoittamaan 5,8 kulutukseen. Remmiahdettu (remmiahdin lisää kulutusta) 1.8L ja 156 hv sekä automaattivaihteisto. Ei paha toistakymmentävuotta vanhalle 1500kg autolle.

Kulkeeko samanikäinen 1,6 litrainen vapaasti hengittävä Corolla manuaalilaatikolla merkittävästi vähemmällä? Tehoa ja painoa on kuitenkin huomattavasti vähemmän.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Oletan, että Joosen testi ei ole tehty premiumautolla?

Subarulla merkkiliikkeen kehotuksesta. Muiden etujen lisäksi piti tulla halvemmat polttoainekulut. Eivät tienneet mistä puhuivat :(

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Vilijami kirjoitti:

Perusautolla ajaja ostaa halvimmat renkaat, laiminlyö sytytyslaitehuollon, ajaa tukkoisella ilmanputsarilla ja tankkaa huonomman energiasisällön polttoainetta.

Tässä ollaan ytimessä. Etanolilla ajaessa tulpat ja öljyt filsuineen vaihtuu 10 tkm välein. Ilmanputsari tutkitaan ajoittain. On moottorille halpa henkivakuutus, kun hoitaa ton öljynvaihdon filttereineen tarpeeksi usein. Longlife ei ole minua varten. Jos 30 minuutin askartelulla pari kertaa vuodessa saa mielenrauhan 50 euron kuluilla, niin aika halvalla tulee.

Aikoinaan kun Saabilla siirryttiin viinan polttajaksi, niin luin foorumeilta juttuja joiden perusteella viina rikkoi autot. Totuus on se, että viina on polttoaineena hivenen vaativampi kuin bensa, joten sytkäosien, ilmamassamittareiden ja muiden on syytä olla kunnossa. Jos niistä viis veisasi ja polki lappu lattiassa ja pata porsi, niin johtopäätös saattoi olla, että viina rikkoi auton. Ei rikkonut, kun ymmärtämätön käyttäjä.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Nukkuisin paremmin, jos olisi varaa ajaa aina taksilla.

Hauskaa kuulla just tämä kommentti Toyotan omistajalta. Monta kertaa vuodessa minulta kysytään: "Mikä auto kannattaisi ostaa?"
Vakiovastakysymykseni on: "Ajaisitko mieluiten taksilla kaikki ajosi, jos se olisi rahallisesti mahdollista?" Jos vastaus on kyllä, suosittelen niin uutta (ja pientä) Toyotaa kun vain on mahdollista järkevällä budjetilla, muuten vanhaa ja isoa Mersua.

Noh ei tuo sinunkaan pääsi ole sitten pelkkä hattuteline, kun se noin fiksuja haastelee. :lol:

Edit: 1.6 Corolla kulkee tasaisessa matka-ajossa 6l/100km ja seka-ajossa (keskiarvo) 7,5l/100km. Heposia on 110 (jos kaikki on tallissa). Omamassa on 1 245 kg.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aptera_Motors

Vaikeaa on olla aikaansa edellä, josko tänä vuonna onnistuisi. :roll:

As of 2019, the first planned production Aptera will be a two-seat, three-wheeled passenger battery electric vehicle (BEV). It will feature three wheel hub motors and an estimated range of up to 1600 km (1000 miles) with a 100 KWh battery pack.

It's unique aerodynamic design and lightweight resin composite construction will allow it to achieve that range by requiring less than 100 Wh of energy per mile, making it about 2.5 times as energy efficient as a Tesla Model 3.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tässäkin arvaten kolariturvallisuus 0/5 :roll:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Tässäkin arvaten kolariturvallisuus 0/5 :roll:

Moottoripyöräkategoriassa -mihin tämä kuuluu- on varmaan keskiarvon paremmalla puolella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tässäkin arvaten kolariturvallisuus 0/5 :roll:

Moottoripyöräkategoriassa -mihin tämä kuuluu- on varmaan keskiarvon paremmalla puolella.

Ei paiskaudu turvallisesti kanervikkoon vaan jää tölkkiin puristuksiin?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tässäkin arvaten kolariturvallisuus 0/5 :roll:

Moottoripyöräkategoriassa -mihin tämä kuuluu- on varmaan keskiarvon paremmalla puolella.

Ei paiskaudu turvallisesti kanervikkoon vaan jää tölkkiin puristuksiin?

..., kuten autossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Uskomattoma huonot ilmanvastusominaisuudet ovat tuohon Apteraan saaneet. Volkkarin L1 painaa tuplaten, mutta kykenee samaan kulutuslukemaan.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Lightyear One sanotaan testeissä pääseen 83 Wh/km
https://lightyear.one/technology
Siinä taas yksi muka erityisen pienen kulutuksen omaava sähköauto

Vastaa Viestiin