Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Uudet liikennemerkit opiskeltavissa Väylän sivuilla.
https://vayla.fi/tieverkko/liikennemerk ... k-XgeTkvqD

Tietyöhenkilö on saanut kypärän päähänsä.

Uusi tietyömerkki.png
Uusi tietyömerkki.png (139.67 KiB) Katsottu 2618 kertaa
Vanha tietyömerkki. Ukolla isot housut. :)
Vanha tietyömerkki. Ukolla isot housut. :)
Finland_road_sign_142.svg.png (13.07 KiB) Katsottu 2618 kertaa

Tämäkin on hauska.

Varsinais.jpg
Varsinais.jpg (84.97 KiB) Katsottu 2618 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://timoharakka.fi/liikenteen-ja-vie ... 0-luvulla/
Liikenneministeri Harakan puhe, nopeesti luettuna varsin myönteinen myös kevyelleliikenteelle.
Pyöräliitto nosti esiin seuraavan kohdan puheesta:
"Liikenteen osalta vapauden mielikuva liittyy vahvasti yksityisautoiluun. Tätä hyödyntää myös autokaupan etujärjestöjen kampanja otsikollaan ”Vapaus valita auto”. Mutta joku ristiriita tässä nostaa päätään. Ensimmäinen perustelu tämän kampanjan sivustolla on, että ”auto on monelle välttämättömyys”. No mikä on se vapaus valita auto, jos vaihtoehtoa ei ole? Sehän on pakoksi naamioitu vapaus. Sen sijaan ne, jotka ovat voineet vapaasti valita, ovat usein päättäneet käyttää rahansa muuhun kuin auton omistamiseen.

Kyse on nyt siitä, voiko tämän vapauden ulottaa tasa-arvon nimissä nyt muuallekin kuin suurempiin kaupunkeihin. Jos ihmisten on pakko omistaa auto arkensa järjestämiseksi, tai peräti kaksi, niin yhteiskunnan pitää tarjota vaihtoehto, jotta olisi aito vapaus valita.

Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa, on liikennejärjestelmämme epäonnistunut. Nämä pakosti vapaasti omistetut autot seisovat käyttämättöminä 95 prosenttia ajasta. Ja joka viides automatka on alle kaksi kilometriä. Joka neljäs automatka alle kolme kilometriä. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, mutta se koskee lähinnä rekkakuskeja. Suomi on lyhyiden automatkojen maa."

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://timoharakka.fi/liikenteen-ja-vie ... 0-luvulla/
Liikenneministeri Harakan puhe, nopeesti luettuna varsin myönteinen myös kevyelleliikenteelle.
Pyöräliitto nosti esiin seuraavan kohdan puheesta:
"Liikenteen osalta vapauden mielikuva liittyy vahvasti yksityisautoiluun. Tätä hyödyntää myös autokaupan etujärjestöjen kampanja otsikollaan ”Vapaus valita auto”. Mutta joku ristiriita tässä nostaa päätään. Ensimmäinen perustelu tämän kampanjan sivustolla on, että ”auto on monelle välttämättömyys”. No mikä on se vapaus valita auto, jos vaihtoehtoa ei ole? Sehän on pakoksi naamioitu vapaus. Sen sijaan ne, jotka ovat voineet vapaasti valita, ovat usein päättäneet käyttää rahansa muuhun kuin auton omistamiseen.

Kyse on nyt siitä, voiko tämän vapauden ulottaa tasa-arvon nimissä nyt muuallekin kuin suurempiin kaupunkeihin. Jos ihmisten on pakko omistaa auto arkensa järjestämiseksi, tai peräti kaksi, niin yhteiskunnan pitää tarjota vaihtoehto, jotta olisi aito vapaus valita.

Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa, on liikennejärjestelmämme epäonnistunut. Nämä pakosti vapaasti omistetut autot seisovat käyttämättöminä 95 prosenttia ajasta. Ja joka viides automatka on alle kaksi kilometriä. Joka neljäs automatka alle kolme kilometriä. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, mutta se koskee lähinnä rekkakuskeja. Suomi on lyhyiden automatkojen maa."

Hyvinhän tuo Cоро́ка kirjoittaa, hieman kuitenkin kaupunkilaisesta näkökulmasta vaikka väittää maaseudusta huolehtivansa. Ei ole maalla joka neljäs matka alle kolme kilometriä, kun pelkkä pihatie yleisen tien varteen on pidempi. Miten tuonne järjestät julkisen liikenteen palvelun. Pelkkää haihattelua.

Tuo auton omistamisen dilemma on nimenomaan kaupunkilaisten ongelma, kun auto seisoo pihalla lähinna siltä varalta, että sillä on mahdollista lähteä. Eniten turhaa auton omistamista saadaan pois kaupunkilaisten piiristä. Jo pelkästään se, että mahdollistetaan kaavamääräyksissä rakentaminen ilman pakollisia parkkipaikkoja on askel tuohon suuntaan. Tampereella on erityisjärjestelyin saatu aikaan ensimmäinen rakennus keskikaupungille, jonka ei tarvitse rakentaa omalle tontille parkkipaikkoja jokaiselle asukkaalle.

Iso merkitys matkojen vähentämiseksi on internetpalveluilla. Tämä on kyllä hyvää vauhtia paranemassa, mutta vielä on paljon tehtävää. Automaattisista kuljetuspalveluista voi jonain päivänä tulla merkittävä maantieliikenteen vähentäjä, mutta siihen menee vielä aikaa ja paljon lakeja täytyy muuttaa. Kymmenen vuotta sitten puhuttiin dronepalvelusta, joka tuo asiakkaalle kirjoja kotiin. Höh, kuka nykyään käyttää paperille painettua kirjaa. Mihin yleensä tarvitaan fyysistä kirjaa, kun sen voi tilata tiedostona kuunneltavaksi tai luettavaksi. Ruokaa tarvitaan kuitenkin lähes joka päivä.

Ruokatarvikkeiden jakelu on vielä nykyään alkeellista ja vaatii valtavasti liikennettä ja autojen käyttöä. Toistaiseksi ruokaa ei voi lähettää sähköisesti, joten se täytyy kuljettaa fyysisinä kappaleina. Hyötysuhde on tässäkin käsittämättömän huono. Kauppareissu tehdään vähintään 1,5 tonnia painavalla autolla ja kerralla tuodaan enintään 15 kg ruokakassi. Useimmiten paljon vähemmän. Minullakin seisoo auto pihalla lähinnä sitä varten, että tytär kerran viikossa haluaa käydä kaupassa autolla.

Ruokahuolto on se asia, mihin jonkin teknisen järjestelyn soisi iskevän kiinni liikenteen vähentämiseksi. Tuolla toisessa ketjussa keskustelimme lentävistä autoista. Jos tarkoitus on vain toimittaa ruoka kaupasta kotiin, ei siellä ole mitään järkeä kuljetella ihmisiä mukana muutaman kilon ruokamäärän kuljettamiseksi muutaman kilometrin matkan. Tällaisessa järjestelyssä lentävien vehkeiden "liitoluku" voisi olla ihan järjellisten kustannusten rajoissa. Tomaattien puristelu kaupassa jäisi tekemättä ja "kaupassa käynti" muutuisi erilaiseksi, mutta liikennettä tällainen palvelu vähentäisi valtavasti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Uudet liikennemerkit opiskeltavissa Väylän sivuilla.
https://vayla.fi/tieverkko/liikennemerk ... k-XgeTkvqD

Henkilöt on sukupuolineutraaleja, mutta kaikki pyörät on miesten pyöriä :wink:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja torneol »

Onneksi nojapyörät on sukupuolineutraaleja :P.

Nazca Fuego

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Noissa tulevissa liikennemerkeissä paistaa läpi se että niiden tekeminen on annettu jollekin pikkuvirkamiehelle. Kaikki on piirretty uusiksi, mutta mitään oleellista ei ole muutettu. Tämä aiheuttaa sen että suuri osa liikennemerkeistä tarvitsee vaihtaa täysin turhaan! Anna ihmiselle valtaa, niin hänen on pakko käyttää sitä :evil:

Esimerkkinä kaksisuuntainen liikenne:
Kuva

uusi.png
uusi.png (17.57 KiB) Katsottu 2354 kertaa

Tuskin kukaan huomaa edes eroa, jolleivat merkit ole vierekkäin. Mitä hyötyä siitä tulee että nämä vaihdetaan uusiin? Turhia kuluja vaan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:

Tämä aiheuttaa sen että suuri osa liikennemerkeistä tarvitsee vaihtaa täysin turhaan! Mitä hyötyä siitä tulee että nämä vaihdetaan uusiin? Turhia kuluja vaan.

Sä et taida ihan ymmärtää et liikennemerkkejä uusitaan jatkuvasti koska ne menee huonoon kuntoon. Ei vain sitä mukaan kun niitä päätetään muuttaa jollain tapaa. Kulut saadaan jäämän erittäin olemattomaksi koska siirtymäaika melkein kaikissa uusissa merkeissä ylittää huomattavasti merkkien normaali vaihtovälin joten nykyiset voi olla rauhassa tien poskessa kunnes ne kaipaa uusimista ja sit laitetaan uusi.
Ehkä kannattais pikkasen tariemmin tutustua asiaan josta alkaa narisemaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Väitätkö pokkana että maassa ei ole yli kymmenvuotiaita liikennemerkkejä?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jooseha kirjoitti:

Väitätkö pokkana että maassa ei ole yli kymmenvuotiaita liikennemerkkejä?

Minä väitän että on . :twisted: :twisted: Yllättävän paljon , joskus jossain sivulla näyttää kuin olisivat olleet iäisyyden . Väritkin ovat aivan kulahtaneet ja virtyneet . :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:

Väitätkö pokkana että maassa ei ole yli kymmenvuotiaita liikennemerkkejä?

Väität sä pokkana et ne vanhat merkit tullaan uusimaan uusien näköisiksi vain sen takia että ulkoasu uusittiin? Mä oon ainakin nähnyt vanhoja merkkejä jotka ei selvästi ole edes nykyisen näköisiä saatika uusien.
Väitän että vaahtoat ihan turhaan isoista kuluista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Väitätkö pokkana että maassa ei ole yli kymmenvuotiaita liikennemerkkejä?

Väität sä pokkana et ne vanhat merkit tullaan uusimaan uusien näköisiksi vain sen takia että ulkoasu uusittiin? Mä oon ainakin nähnyt vanhoja merkkejä jotka ei selvästi ole edes nykyisen näköisiä saatika uusien.
Väitän että vaahtoat ihan turhaan isoista kuluista.

Mitä merkitystä sillä 10 vuoden siirtymäkaudella on, jos ei vaihdu. Miksi se siirtymäkausi on sinne kirjattu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Internet osaa kertoa tämänkin asian. (Edit: tämän ikäasian)

Kuinka pitkään liikennemerkki säilyy käyttökelpoisena Suomen hankalissa olosuhteissa?
Liikennemerkit säilyvät käyttökelpoisena vähintään seitsemän vuotta, monesti huomattavasti pidempäänkin. Maanteillä on monia yli 15 vuotta vanhoja merkkejä, jotka ovat vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa. Heijastava pintakalvo on se osa liikennemerkistä, joka nopeimmin menettää ominaisuuksiaan ajan myötä. Liikennemerkkien jalustat ja pylväät voivat kestää käytössä yli 30 vuotta, mikäli kukaan ei törmää niihin.

Lähde: https://vayla.fi/-/mika-oli-suomen-ensi ... ysymyksiin

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Internet osaa kertoa tämänkin asian.

Kuinka pitkään liikennemerkki säilyy käyttökelpoisena Suomen hankalissa olosuhteissa?
Liikennemerkit säilyvät käyttökelpoisena vähintään seitsemän vuotta, monesti huomattavasti pidempäänkin. Maanteillä on monia yli 15 vuotta vanhoja merkkejä, jotka ovat vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa. Heijastava pintakalvo on se osa liikennemerkistä, joka nopeimmin menettää ominaisuuksiaan ajan myötä. Liikennemerkkien jalustat ja pylväät voivat kestää käytössä yli 30 vuotta, mikäli kukaan ei törmää niihin.

Lähde: https://vayla.fi/-/mika-oli-suomen-ensi ... ysymyksiin

Miten tämä vastasi kysymykseeni kymmeneksi vuodeksi määritellystä siirtymäajasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/ ... fC_nWFAAVM Mansessa saa opetella kohta , aikanaan autokoulussakin opittua . Ratikka tulee , ei sit väistä . :twisted: :twisted:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Miten tämä vastasi kysymykseeni kymmeneksi vuodeksi määritellystä siirtymäajasta.

Ei mitenkään. Vain keskusteluun liikennemerkkien iästä. Yllättävän lyhyikäisiä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin