Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Wacky kirjoitti:

Väität sä pokkana et ne vanhat merkit tullaan uusimaan uusien näköisiksi vain sen takia että ulkoasu uusittiin?

En väitä enkä edes usko tienpitäjien noudattavan uuttakaan lakia. Senkin takia olisi hyvä ettei uudet lait vaatisi pelkästään muodollisia muutoksia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyor ... nnesaannot
Pyöräliitto kerännyt pyöräilijän liikennesäänöt kesäkuussa voimaan tulevasta tieliikennelaista.
En muista, ett aikasemin olis määritelty pyörän max pituutta (4m) ja korkeutta (2,5).
Siinäpä hyvät mitat :mrgreen: paljonko Samuelilla jää korotusvaraa korkopyörässä? Tandemissani on kyllä reilusti pidennysvaraa 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Luin jotain pdf:ää pyöräilijän liikennesäännöistä. Siinä taisi olla 7 tai 8 sivua. Ne pitäisi sitten osata ilman kouluja ja kortteja. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyor ... nnesaannot
Pyöräliitto kerännyt pyöräilijän liikennesäänöt kesäkuussa voimaan tulevasta tieliikennelaista.
En muista, ett aikasemin olis määritelty pyörän max pituutta (4m) ja korkeutta (2,5).
Siinäpä hyvät mitat :mrgreen: paljonko Samuelilla jää korotusvaraa korkopyörässä? Tandemissani on kyllä reilusti pidennysvaraa 8)

Mihin helvettiin tarvitaa tuotakin sääntöä, jolla määritellään polkupyörän maksimimitat. Entäs jos on enemmän. Mikäs se sitten on –"poljettava laite." Sakotetaanko tekijää vai kuskia tapauksessa, että sillä ajetaan tiellä, jossa saa ajaa vain polkupyörällä? Missä muualla tuollaisella ajaminen voisi olla laitonta. Entäs, jos se liikkuukin soutamalla ja on kuusi metriä pitkä.
Voi vitunvitunvittu, näitä liikenneministeriön pellejä. Ei ajoneuvoja voi määritellä noin, kun ei ole ulos rajaavaa sääntöä. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyor ... nnesaannot
Pyöräliitto kerännyt pyöräilijän liikennesäänöt kesäkuussa voimaan tulevasta tieliikennelaista.
En muista, ett aikasemin olis määritelty pyörän max pituutta (4m) ja korkeutta (2,5).
Siinäpä hyvät mitat :mrgreen: paljonko Samuelilla jää korotusvaraa korkopyörässä? Tandemissani on kyllä reilusti pidennysvaraa 8)

Mihin helvettiin tarvitaa tuotakin sääntöä, jolla määritellään polkupyörän maksimimitat. Entäs jos on enemmän. Mikäs se sitten on –"poljettava laite." Sakotetaanko tekijää vai kuskia tapauksessa, että sillä ajetaan tiellä, jossa saa ajaa vain polkupyörällä? Missä muualla tuollaisella ajaminen voisi olla laitonta. Entäs, jos se liikkuukin soutamalla ja on kuusi metriä pitkä.
Voi vitunvitunvittu, näitä liikenneministeriön pellejä. Ei ajoneuvoja voi määritellä noin, kun ei ole ulos rajaavaa sääntöä. :evil:

Tähän se varoitus olisi voinut ollakin paikallaan. :D :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyor ... nnesaannot
Pyöräliitto kerännyt pyöräilijän liikennesäänöt kesäkuussa voimaan tulevasta tieliikennelaista.
En muista, ett aikasemin olis määritelty pyörän max pituutta (4m) ja korkeutta (2,5).
Siinäpä hyvät mitat :mrgreen: paljonko Samuelilla jää korotusvaraa korkopyörässä? Tandemissani on kyllä reilusti pidennysvaraa 8)

Mihin helvettiin tarvitaa tuotakin sääntöä, jolla määritellään polkupyörän maksimimitat. Entäs jos on enemmän. Mikäs se sitten on –"poljettava laite." Sakotetaanko tekijää vai kuskia tapauksessa, että sillä ajetaan tiellä, jossa saa ajaa vain polkupyörällä? Missä muualla tuollaisella ajaminen voisi olla laitonta. Entäs, jos se liikkuukin soutamalla ja on kuusi metriä pitkä.
Voi vitunvitunvittu, näitä liikenneministeriön pellejä. Ei ajoneuvoja voi määritellä noin, kun ei ole ulos rajaavaa sääntöä. :evil:

Tähän se varoitus olisi voinut ollakin paikallaan. :D :lol:

TÄytyy varmaan laittaa varoitus allekirjoitukseen, niin on varoiksi aina, jos joku tarvitsee. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

En muista, ett aikasemin olis määritelty pyörän max pituutta (4m) ja korkeutta (2,5).

Hip! Jos polkupyörä on yli neljä metriä pitkä, niin ei ole pakko ajaa pyörätiellä, vaikka sellainen olisi. Silloin voi ajaa ihan rauhassa autotiellä, eikä tarvitse pelätä pihaliittymistä tai parkkipaikoilta eteen tunkevia autoja. Täytyykin ruveta pidentämään Milanin pyrstöä 1,3 metrillä... ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos polkupyörä on liian pitkä niin tielle ei ole asiaa, ei kai siinä tarvi miettiä mikä se on :roll: Kaikesta sitä ihmiset osaa mielensä pahoittaa :wink:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Korkeus rajaa myös purjeen kokoa aika pieneksi :? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei huolta. Yleisen laintulkinnan mukaa vanhoille ajoneuvoille riittää, että ne täyttävät käyttöönottoajan vaatimukset. Olemassa olevat saavat siis noudattaa teknisiltäosilta vanhaa lainsäädäntöä. Rekisteröimättöminä omavalmisteisten pyörien uusiksi todistaminen on liki mahdotonta :roll: :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Ei huolta. Yleisen laintulkinnan mukaa vanhoille ajoneuvoille riittää, että ne täyttävät käyttöönottoajan vaatimukset.

Koskeeko tämä siis polkupyörän ajo- ja takavalopakkoakin?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Ei huolta. Yleisen laintulkinnan mukaa vanhoille ajoneuvoille riittää, että ne täyttävät käyttöönottoajan vaatimukset.

Koskeeko tämä siis polkupyörän ajo- ja takavalopakkoakin?

Näissä tähän takavalopakkoon liittyvissä uutisissa puhutaan yleisesti pyöräilijöistä, joten tulkitsen, että kaikkien sellainen pitäisi ruuvata pyöräänsä. https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ ... lla-sakko/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Moottoripyörissä tuli vilkut pakolliseksi vuonna 1982. Sitä vanhemmissa moottoripyörissä ne ei ole vieläkään pakolliset.
Mopoilijoiden kypäräpakko tuli voimaan samoihin aikoihin ja koskee myös vanhempia mopoja, eli on kuljettajan eikä ajoneuvon pakollinen varuste.

Polkupyörän valomääräykset eivät koske ajoneuvoa vaan ovat kuljettajan varusteita jolloin ne koskevat myös vanhempia polkupyöriä? vai täh?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:

Moottoripyörissä tuli vilkut pakolliseksi vuonna 1982. Sitä vanhemmissa moottoripyörissä ne ei ole vieläkään pakolliset.
Mopoilijoiden kypäräpakko tuli voimaan samoihin aikoihin ja koskee myös vanhempia mopoja, eli on kuljettajan eikä ajoneuvon pakollinen varuste.

Polkupyörän valomääräykset eivät koske ajoneuvoa vaan ovat kuljettajan varusteita jolloin ne koskevat myös vanhempia polkupyöriä? vai täh?

Tässä on verkkoversio aikaisemmin mainitsemistani säännöistä: https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyor ... nnesaannot

Valoista siellä sanotaan:

"Pimeällä ja hämärällä täytyy käyttää valoja: etuvalo on valkoinen ja takavalo punainen.
Valot saa kiinnittää joko pyörään, pyöräilijään, reppuun tai vaikka kypärään."

Tuosta neljän metrin pituusrajoituksesta, niin ainakin näiden isompien tavarapyörien kanssa pituus voikin tulla ongelmaksi (lain hampaissa). Jos rakenteiden puolesta järkevä mitta olisikin 4,1 metriä, niin se on sitten laiton ja aiheuttaa suunnittelijoille harmaita hiuksia lisää.
Kuva
Mitenhän noi kontit on kiinni tuossa? Jos vaikka ajaa eteen kääntyvän auton kylkeen alamäessä...

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Aivan älytön tuo polkupyörän pituusrajoitus samalla kun maantiellä kulkee yhä pidempiä yhdistelmiä. Polkupyörän pituusrajoituksen perustelu olisi hauska kuulla. Nimenomaan kuulla siltä, joka sen on sinne halunnut. TÄytyyhän toimella, joka vaatii työtä olla pätevä perustelu. :evil:

Maantiekuljetukset, jotka ovat ylikokoisia ovat perustellusti luvanvaraisia. Mikä voisi olla se tapaus polkupyörällä, että ylikokoisella pyörällä ajaminen aiheuttaisi haittaa liikenteessä. Nythän puhutaan kuitenkin pienen henkiköauton pituudesta ja vain pitkän miehen pään korkeudesta tavallisella herrainpyörällä. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin