Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja juuva »

jori kirjoitti:

Jihuu! :D :D :D
Tämä tulee olemaan iso kulttuurimuutos, joka leviää läpi suomen –hitaasti, mutta varmasti. :D

Jos tämän läpimenemiseen meni lähes sata vuotta niin hidasta se on ainakin :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

juuva kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jihuu! :D :D :D
Tämä tulee olemaan iso kulttuurimuutos, joka leviää läpi suomen –hitaasti, mutta varmasti. :D

Jos tämän läpimenemiseen meni lähes sata vuotta niin hidasta se on ainakin :D

Hidasta kyllä, kuten kaikki kulttuurimuutokset. Tähän väliin mahtuu kokonainen aikakausi polttomoottoriauton dominanssia, johon liittyivät sellaiset älyttömyydet kuin toimivien kaupunkiraitioteiden purkaminen Turusta ja Viipurista ja pitkälle edenneen raitiotiehankkeen peruuttaminen Tampereella, johdinautojen johdotusten purkaminen Turussa ja Helsingissä (Helsingin johdinautolinjat purettiin vasta 1985) ja pyörätienkäytön määrääminen pakolliseksi pyöräilijälle. Ei ihme, jos aikaa kuluu noiden tyhmyyksien korjaamiseen –tai siis sen korjaamiseen, joka nuo tyhmyydet sai aikaan. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Vastustus on viel aika kovaa, äänestys tuloksesta päätellen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/3 ... sa-selitys
Tampereelakin kevyenliikenteen uudistuksia. En kyllä ymmärtäny mitä nuo punapohjaset numerot viitassa tekee paikannimen lisäksi? Onko niitä numeroita sitten ripoteltu reitin varrelle ilman nimikylttiä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/3 ... sa-selitys
Tampereelakin kevyenliikenteen uudistuksia. En kyllä ymmärtäny mitä nuo punapohjaset numerot viitassa tekee paikannimen lisäksi? Onko niitä numeroita sitten ripoteltu reitin varrelle ilman nimikylttiä?

Ne on numeroituja pidempiä reittejä, jotka johtavat kauemmas naapurikuntien puolelle. Vähän samaan tapaan kuin punaiset valtatienumeroinnit.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Laitan taas PIkajalan pääkirjoituksen tänne näkyviin, kun olette sen tekemiseen osallistuneet.

Samaa tuttua vääntämistä. Nyt otsikolla "Apartheid-liikennepolitiikkaa".

Apartheid-liikennepolitiikkaa.pdf
Pikajalka 37 pääkirjoitus 5/2016
(83.62 KiB) Tiedosto ladattu 115 kertaa

Nyt on niin hyvä lehti, että laitan osan teaseriksi tähän, markkinointimielessä. :)
Valitettavasti liitetiedosto ei voi olla yli kaksimegainen, joten on jätettävä osa pois.

Teaseri-Pikajalka1-9.pdf
Tuossa sivut 1-9. Koko lehti on tällä kertaa 32-sivuinen.
(863.56 KiB) Tiedosto ladattu 103 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

Siirsin tämän pätkän ketjusta "Nojapyörä mediassa" -jori
Kuva

vph kirjoitti:
Anna-lehti 19/2016 kirjoitti:

"Pahimpia ovat ne selällään polkevat pyöräteiden kuninkaat, joilla lippukin liehuu merkiksi, että pois alta risut ja männynkävyt... eikun naiset, lapset ja muut hitaat."

Elava ammus.jpg

Olen Iinan kanssa samaa mieltä. Pois nopeat pyöräilijät kevenliikenteenväyliltä ajoradalle. Tämä vaatii toki lakiin muutoksen, mutta huonot lait pitää muuttaa. :evil:

Samaa mieltä kuitenkin olen kuin tuon jutun kirjoittanut Iina Alanko. Hitto, että pelottaa ajaa vastaan, kun työmatkatempoa ajavat kiihdyttävät Hervannan valtaväylän kupeella kulkevalla kevytväylällä alamäessä täyteen vauhtiin ja joutuvat oikomaan kovan vauhtinsa takia kurveissa, tunneleissa ja silloilla. :shock:

Heh, tuo viiri voi siis saada tuollaisenkin reaktion aikaiseksi. Tavallisesti vaaditaan viiriä, "kun sua ei näy".:roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kuuluukohan Iina niihin tien käyttäjiin, jotka omistavat molemmat kaistat plus autotien ja lastu joessa tarkoittaa ylävirran reviirille eksyneen tapporeissua? Ei kai hän sitten ihan pöllöin ole, jos nojapyöräilijät kingeiksi tunnistaa, vaikka autolla ei lapsen korkuisia näekään, kun lippu pitää löytyä jalankin kulkien näköesteen alarajan ylittämiseen. Joillain on oma napa niin iso, että ei näe sen läpi kovin alas, eli juuri se tilanne, mistä pyöräilijöistä osaa syytetettiin.

Primitiivireaktiot vaihtelevat nopeuden suhteen. Lain sallima 25 km/h aiheuttaa ylävirtalaisen Joukahaisen tapporetken reaktion joissain tien omistajissa, kun tien omistajalle ei sovi niinkin läheltä ajo kuin pyöräkaistalla olo, kun kukkia katsellaan kävelijöiden kaistalla. Tuntematta tilannetta, ei voi sanoa, kuuluuko Iina tuohon joukkoon, mutta kyseistä ajatusmaailmaa näkee täällä päin. En tiedä, miten erot kaupunkien pyöräilyjärjestelyissä ja -kulttuurissa menevät vauhtien ja jalankulkijan ohitusetäisyyden suhteen.

Sitten on vielä ajatusmaailmaerot ajoneuvon hallinnasta. Pyörää hallitseva voidaan mieltää vaaralliseksi, kun oman pyörän jarrut hidastavat huonosti ja reaktioaika sekä ohjaustaidon puutteet mielletään muidenkin ongelmaksi. Kun kukaan ei voi osata paremmin kuin minä, on oman mukavuusalueen (ja taidon) nopeammat kuskit kamikaze kröh lentäjiä, jotka eivät pysähdy kuin törmäämällä.

Reviirin kokoa on tutkittu ja metsäkansalla on paljon etelän asujia suurempi kuviteltu tilan tarve. Jotkut ovat syvemmästä metsästä kuin toiset ja muuttoa esiintyy erämaasta kaupunkiin, joten vaihtelua kävelijöiden itse arvioimassa tilan ja tilannenopeuden tarpeessa esiintyy. Lakihan ei mieleen kaikille tule, kun omasta perspektiivistä toinen hurjastelee holtittomasti kymnentä kilsaa tunnissa. Ja toinen ei ole moksiskaan 25 ja kolmas laittomista vauhdeista, kun vaarallisuuden arviot ovat yksilöllisiä. Monta ylipoliisia ja yli lainsäätäjän vaatimuksilla varustettua löytyy, kun haluavat muiden toimivan rajoitetummin kuin laki sallii.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Lain sallima 25 km/h aiheuttaa ylävirtalaisen Joukahaisen tapporetken...
...Ja toinen ei ole moksiskaan 25 ja kolmas laittomista vauhdeista, kun vaarallisuuden arviot ovat yksilöllisiä. Monta ylipoliisia ja yli lainsäätäjän vaatimuksilla varustettua löytyy, kun haluavat muiden toimivan rajoitetummin kuin laki sallii.

Niinpä!
Mitään 25 km/h lakiahan ei polkupyörille ole olemassa –vaikka kyllä pitäisi olla. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja juuva »

jori kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Lain sallima 25 km/h aiheuttaa ylävirtalaisen Joukahaisen tapporetken...
...Ja toinen ei ole moksiskaan 25 ja kolmas laittomista vauhdeista, kun vaarallisuuden arviot ovat yksilöllisiä. Monta ylipoliisia ja yli lainsäätäjän vaatimuksilla varustettua löytyy, kun haluavat muiden toimivan rajoitetummin kuin laki sallii.

Niinpä!
Mitään 25 km/h lakiahan ei polkupyörille ole olemassa –vaikka kyllä pitäisi olla. 8)

Ylinopeus taitaa määräytyä viereisen ajoradan mukaan ja 25km/h on ollut ehdotuksissa vilissyt numero. Mielestäni mitään noita ei pitäisi olla lakiin kirjattuna - vaan kuljettajan oman harkinnan pitäisi olla riittävä nopeusrajoitus. Tietty muut tiellä liikkujat pitää ottaa huomioon eikä tarpeettomasti aiheuttaa mielipahaa, saatikka vahinkoa, muille liikkujille - se nyt sattuu vaan toisinaan olemaan hieman haastavaa, kun samalle väylälle on sijoitettu yli nelinkertaista nopeutta liikkuvia ajoneuvoja (polkupyörä, jo alle 20kmh nopeudessa verrattuna hitaanpaan jalankulkijaan) sekä täysin arvaamattomasti liikkuvia (pienet lapset, eläimet, jalankulkijat yleensäkin..) kulkijoita.

Mitä itse artikkeliin tulee - ei se mielestäni enää rakentavan kritiikin sarjaan kuulu. Ensireaktiona oli huvitus - mutta tuossa lähes mustamaalauksen sävyjä oli havaittavissa, jotka varmastikin ovat varsin pienen ryhmän aiheuttamiin kokemuks(een/iin) perustuvia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

juuva kirjoitti:
jori kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Lain sallima 25 km/h aiheuttaa ylävirtalaisen Joukahaisen tapporetken...
...Ja toinen ei ole moksiskaan 25 ja kolmas laittomista vauhdeista, kun vaarallisuuden arviot ovat yksilöllisiä. Monta ylipoliisia ja yli lainsäätäjän vaatimuksilla varustettua löytyy, kun haluavat muiden toimivan rajoitetummin kuin laki sallii.

Niinpä!
Mitään 25 km/h lakiahan ei ole olemassa –vaikka kyllä pitäisi olla. 8)

Ylinopeus taitaa määräytyä viereisen ajoradan mukaan ja 25km/h on ollut ehdotuksissa vilissyt numero. Mielestäni mitään noita ei pitäisi olla lakiin kirjattuna - vaan kuljettajan oman harkinnan pitäisi olla riittävä nopeusrajoitus. Tietty muut tiellä liikkujat pitää ottaa huomioon eikä tarpeettomasti aiheuttaa mielipahaa, saatikka vahinkoa, muille liikkujille - se nyt sattuu vaan toisinaan olemaan hieman haastavaa, kun samalle väylälle on sijoitettu yli nelinkertaista nopeutta liikkuvia ajoneuvoja (polkupyörä, jo alle 20kmh nopeudessa verrattuna hitaanpaan jalankulkijaan) sekä täysin arvaamattomasti liikkuvia (pienet lapset, eläimet, jalankulkijat yleensäkin..) kulkijoita.

Juuri noin, paitsi että ylimmän kevytväylänopeuden kirjaaminen pakottaisi poistamaan laista pyörätienkäyttöpakon, jotta nopeasti pyöräilevien kulkuajat eivät kasvaisi kohtuuttomasti. Jos joku haluaisi ajaa yli 25 km/h, pitäisi se tehdä ajoradan reunassa. Ihan hyvä mielestäni.

Kevytväylän nopeusrajoitus on tarpeen myös suojatien väistämissäännön muuttamiseksi. Jotta voitaisiin vaatia ajoradan kulkijoita väistämään kaikkea liikennettä suojatiellä, pitäisi nopeuden suojatielle tullessa olla esim. 10 km/h, jotta havainnointi olisi mahdollista ja mahdolliset törmäykset eivät olisi fataaleja. Nopeusrajoitus suojatielle tullessa on ilman muuta järkevää kääntyvien autojen ja pyöräilijöiden törmäysriskin pienentämisksi. Eilen taas ajoin umpipakettiautoa. Sieltä ei tosiaan näe millään keinolla takaviistoon peilin näyttämän kulman ulkopuolelle ja sivuikkunasta näkyvän takapuolelle –juuri sinne, mistä pyörätietä ajava pyöräilijä lähestyy, kun pakulla käännytään oikealle pyörätien yli. Pyörätienopeuden muuttaminen esim. 50 nopeudesta suoraan 10 km/h on liian paljon ja jää tekemättä. Siksi sitä nopeusrajoitusta kevytväylille haluan. Se on keino saada läpi muita järkeviä muutoksia tieliikennelakiin.

25 km/h on itse asiassa myös laissa. Se on uudessa sähköajoneuvolaissa määrätty sähkökulkineiden ylimmäksi nopeudeksi kevytväylillä. Lisäksi on määritelty 15 km/h maksiminopeus jalkakäytävällä. Polkupyörille ei nopeusrajoitusta kuitenkaan ole määritelty –vaikka mielestäni pitäisi.
Kuva
Kuten kuvasta näkyy, on sekavuus äärimmäistä ja kaikki kiinni siitä, miten ajoneuvo määritellään. Jos tuo laki –ja koko kevytväylien liikennettä koskevat muutkin lait– kirjoitettaisiin ajoneuvokohtaisen määrittelyn sijaan väyläkohtaisiksi, muuttuisivat säännöt helpoiksi. Kolme erilaista nopeusrajoitusta eri väylillä, siinä kaikki. Siksi pidän kevyenliikenteenväylälle nopeusrajoituksen saamista järkevänä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kelvin nopeusrajoitus luultavasti kelpaisi Iinalle, mutta luku voisi olla muuta kuin 25 ja mielipiteet vaihtelevat. En ihmettelisi, jos kukannuuhkijat haluaisivat luokkaa 10-15 km/h pyörille moottorista riippumatta ja kävelyavustimille myös. Automaattisesti en vastustaisi, jos saisi ajaa piennarta, jos en olisi nähnyt autojonoa ruuhkassa. Siinä ei pyöräkään liiku ja autoilla teki tiukkaa. Kaikkialla ei ole samanlaisia ruuhkia kuin Helsingin pääväylällä.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tuanoinniin, mä en tajunnut logiikkaa tuossa ylläolevassa. Kukaan ei kai ollut kokonaan häätämässä fillareita kelveiltä. Jos se jono ajoradalla seisoo ruuhkassa ja pyöräilijä SAA käyttää kelviäKIN kunhan ajaa vaikka 15 km/h tai 25 km/h tai mitä nyt onkaan säädetty, niin eikös silloin ole parempi seisomisen sijaan ajaa sitä kelviä, vaikka ei saakaan paahtaa niin kovaa kun jaloista lähtee?

Ehkä mä en vaan osaa asettua tosissaanajajan pään sisään, missä kävelyvauhtia ei ole olemassakaan...

Tänään nauratti aamulla taas kuinka nopeasti joillain se kisavietti syttyy. Ajelin kelviä kaikessa rauhassa sukkispyöräilijän perässä (sukkikset mullakin, lähtiessä oli kylmä :). Sekin ajeli rauhakseen, aika tasatahtia mentiin. Alamäessä sitten mulla oli parempi kiihtyvyys niinkun nojakilla tuppaa olemaan, ja menin ohi, polkien samalla lisävauhtia seuraavaan ylämäkeen. Tuli toiseen vauhtia, spurttasi ylämäessä ohi (pari aikasempaa oli hissutellut) ja katosi horisonttiin, mutta joutui pysähtymään liikennevaloihin ja ajoin rinnalle odottelemaan. Siinä sitten kyräiltiin sivusilmällä, ja kun valo vaihtui niin suurinpiirtein takapyörä sutien liikkeelle (siis hän, en minä, mulla oli jo 45 km pohjalla ja muutenkin rento fiilis :)

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

25 km/h on itse asiassa myös laissa. Se on uudessa sähköajoneuvolaissa määrätty sähkökulkineiden ylimmäksi nopeudeksi kevytväylillä. Lisäksi on määritelty 15 km/h maksiminopeus jalkakäytävällä. Polkupyörille ei nopeusrajoitusta kuitenkaan ole määritelty –vaikka mielestäni pitäisi.

Tuo 25 on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Vastaava kuin mopolla tai kuorma-autolla. Se on voimassa kaikkialla. Ei fillarille kiitos!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

25 km/h on itse asiassa myös laissa. Se on uudessa sähköajoneuvolaissa määrätty sähkökulkineiden ylimmäksi nopeudeksi kevytväylillä. Lisäksi on määritelty 15 km/h maksiminopeus jalkakäytävällä. Polkupyörille ei nopeusrajoitusta kuitenkaan ole määritelty –vaikka mielestäni pitäisi.

Tuo 25 on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Vastaava kuin mopolla tai kuorma-autolla. Se on voimassa kaikkialla. Ei fillarille kiitos!

Niinhän ne ovat nykyisin ajoneuvokohtaisia kaikki kevyen liikenteen rajoitukset, kun väyläkohtaisia ei ole älytty säätää. :evil:
25 km/h on ihan hyvä rajoitus kaupunkialueella kevytväylälle, siis sille, jossa on tämä merkki.
Kuva tai tämä Kuva
Maaseudulla, jossa kävelijöitä tai koirankusettajia on vähemmän, voisi kevytväylän merkitä tällä
Kuva
merkillä, joka voisi tarkoittaa, että pyörällä saa ajaa rajoituksetta. Ehkä lakien koherenssin takia 45 km/h kai pitäisi olla nimellisenä rajoituksena.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin