Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotim ... istuksessa
Pyöräliiton toiminnanjohtajan haastattelu.
”Tieliikennelakiesitys julkaistaan vappuna. Se vaikuttaa kaikkeen liikenteeseen, myös pyöräilyyn. Yritämme vaikuttaa lakiin yhdessä liikuntajärjestöjen kanssa.”

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

http://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotim ... istuksessa
Pyöräliiton toiminnanjohtajan haastattelu.
”Tieliikennelakiesitys julkaistaan vappuna. Se vaikuttaa kaikkeen liikenteeseen, myös pyöräilyyn. Yritämme vaikuttaa lakiin yhdessä liikuntajärjestöjen kanssa.”

Mää juttelin Matin kans eilen ja toissapäivänä. Lupasin laittaa meidän juttelut sille koosteena. Kuulkaas - on niitä kanavia oikeesti vaikuttaa. Matti on tosi ahkera jätkä asioimaan virkamiesten ynnämuiden kanssa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Rutunen esitti äsken tärkeän puheenvuoron omassa päiväkirjaketjussaan, niin tärkeän, että kopioin sen tänne muistuttamaan siitä, miten tärkeää on sekoittaa liikenteessä eri kulkupelejä, jo pelkästään siitä syystä, että ne tulevat näin paremmin havaituiksi.

rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 01.03.2016
Ajokilometrit yhteensä: 3613

Tänään löysin netistä artikkelin joka osasi muotoilla paljon paremmin sanoiksi sen, miksi olen olettanut ihmisillä olevan vaikeuksia havaita kinneriä, tai nojapyörää liikenteessä.

Aivojen pikakirjoitus

Aivoillamme on olemassa eräänlainen visuaalinen pikakirjoitus (tai välimuisti) eri objekteille. On esimerkiksi mahdollista, ettet oikeastaan näe mitään ympärilläsi juuri nyt, varsinkaan jos olet tutussa ympäristössä. Näet vain välimuistissa olevat pikakirjoitusmerkit, jotka aivosi asettavat paikoilleen säästääkseen prosessointitehoa ja huomiointikykyä.

Tämän vuoksi väsyt nopeammin ulkomailla tai jollain muulla ennestään tuntemattomalla maaperällä. Aivosi työskentelevät ylikierroksilla yrittäessään ottaa huomioon kaikki ne asiat, joita ne eivät tavallisesti näe. Tästä samasta syystä jollet odota näkeväsi moottoripyörää tai jalankulkijaa tietyllä aamuisella työmatkareitilläsi, aivosi saattavat ignoroida motoristin tai jalankulkijan, vaikka hän onkin edessäsi. Varsinkin, jos nämä eivät liiku sivuttain näkökenttääsi nähden.

Panen tähän muistiin foorumilla aiemmin asiasta lausuttuja kommentteja ja käytyjä keskusteluja:
Näkeminen ja katsominen
Tämä ja seitsemän seuraavaa viestiä on juuri tuota.
Näkeminen ja havaitseminen on kaksi eri asiaa.
Näkeminen on muutakin kuin katsomista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Joensuun polkijoiden twiittaa järkevän tuntusta tekstiä - Pastoriko tuonut järjenvalon :wink:

Karjalaisen juttu linkin takana :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Joensuun polkijoiden twiittaa järkevän tuntusta tekstiä - Pastoriko tuonut järjenvalon :wink:

Karjalaisen juttu linkin takana :shock:

Olisinko siis mää joka twiittailee - joo. Ja lainaus oli täältä meiltä foorumilta.

Polkijat myäs webis http://joepo.info

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joensuun polkijoiden twiittaa järkevän tuntusta tekstiä - Pastoriko tuonut järjenvalon :wink:

Karjalaisen juttu linkin takana :shock:

Olisinko siis mää joka twiittailee - joo. Ja lainaus oli täältä meiltä foorumilta.

Polkijat myäs webis http://joepo.info

:wink: Sinäkö se olit myös alkuperäisenä kansalaistottelemattomana, joka nosti tämän asian mediaan juuri oikealla hetkellä. Maksetaan sakot kolehtina. Joko ne päästivät sinut pois putkasta, vai saako nykyään pitää kännykkää putkassa. :wink: :wink:

Minä taisin tuolla aiemmin puhua, että mielelläni näkisin kohun tästä asiasta, jotta saisimme median kiinnostuksen kohdistettua ongelman piiriin ja pääsisimme kertomaan ratkaisumme.

Ota yhteyttä tähän kaveriin ja kutsu perjantaina Suomi Pyöräilee tietoisku tapahtumaan kertomaan motiiveistaan.

Nyt äkkiä Joensuun polkijat julkaisemaan jalkakäytävän käytön filosofiasta juttu ainakin omalla sivullaan ja Facessa. Näin hyvää tilaisuutta ei kannata jättää käyttämättä. Vastapuoli käytti jo tilaisuuden antamaan pyöräilijöistä kuva väkivaltaisina sääntöjenrikkojina. :evil:
Tässä yksi teksti, jota voi käyttää sellaisenaan tai muokattuna tähän tarkoitukseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Terveisiä pyörämessuilta

Viesti Kirjoittaja jori »

Laitan tämän tähän osioon, sillä messujen kapupallinen puoli ei herättänyt minussa mielenkiintoa, kuin ehkä tankotanssiesitysten osalta. :P

Pyörämessujen avajaisten yhteydessä on jo vuosikaudet järjestetty Suomi Pyöräilee tietoisku, jossa pyöräilyjärjestöjen porukat kokoontuvat kertomaan kuulumisia toisilleen. Tuon tilaisuuden järjestää Pyöräilykuntien verkosto, joka on jonkinlainen ammattilaisten sisäpiiri, johon ei yksityisjäseniä oteta. :evil: Järjestö julkaisee "Poljin" lehteä.

Tällä kertaa menin sinne intoa puhkuen, kun luvassa oli ennakkotietoja tieliikennelain valmistelun vaiheista pyöräilyn kannalta. Pyöräliiton puheenjohtaja Matti Koistinen kertoi millaisia näkökulmia olivat ajaneet lain valmistelussa.

Näytti peräti hyvältä. :D Päällimmäisenä oli pyörätienkäyttöpakon kumoaminen, kaiken suojatietä liikkuvan liikenteen väistämisvelvollisuus, liikennevaloissa pyöräilijälle oikeus kääntyä oikealle myös punaisten valojen palaessa ja muitakin muualla käyttöön otettuja pyöräilyä helpottavia säntöjä.

Tavoitteet ovat siis oikean suuntaiset, mutta jalkakäytävällä pyöräilyn suhteen olemme vieläkin eri mieltä. Koistinen itse oli myönteisempi, mutta yleisöstä tuli tiukempia näkökulmia. Valitettava seikka tässä on, että tätä lakia tai sääntöä ei voi tarkastella vain pyöräilijän ja jalankulkijan näkökulmasta, vaan kyse on ratkaisevan tärkeästä kaupunkiliikenten rakenteen määrittävästä seikasta, jonka ymmärtäminen vaatii laajempaa näkökulmaa, kuin pelkästään jalkakäytävällä kävellen tai pyörän sarvissa voi saada. Kapeasta näkökulmasta ajautuu liikennevälineiden erottelun tielle, jonka tekee mahdottomaksi saada aikaan toimivaa laki- ja liikennejärjestemäkokonaisuutta.

Tämä on perustavaa laatua oleva kysymys, jossa pyöräilykielto jalkakäytävällä on monessa mielessä ristiriidassa liikennsuunnittelun periaatteiden ja esim. uuden sähköajoneuvolain näkökulmasta. Näitä Joensuun kansalaistottelemattomia tarvitaan siis vielä lisää.

Vaikeinta tässä näyttää olevan sen viestin välittäminen, miten läpikäyvästi jalkakäytävällä pyöräilyn kielto liittyy muihin kevyen liikenteen lainsäädännön ongelmiin ja miten helposti se muutamalla (Nojapyöräfoorumin liikennepoliittinen manifesti) pienellä lainmuutoksella on ratkaistavissa.

Messujen paneelikeskustelussa selvisi myös se, miten vähän liikenneministeri tietää liikenneasioista ja miten vähän voi sanoa, vaikka puhuisi paljon. Myötämielinen hän oli kuitenkin ihan kaikelle. :roll: Tällekin nykyhallituksen ministerille olisi varmaan ollut parempi pitäytyä bisneksen tekemisessä ja jättää politiikka ihmisille, jotka pyrkivät yleiseen yhteiseen hyvään pienen piirin etujen ajamisen sijaan.

Kuten alussa sanoin, ei teknisellä puolella ollut mainittavaa mielenkiintoista. Yleiskuvana voisi sanoa, että pyöräilyyn on nousemassa takaisin myös liikennöintinäkökulma, joka kävi ilmi runsaana sähköpyörien markkinointina. Sähköpyörät olivat tuoneet mukanaan myös pyörätaksit ja pyörällä tehtävän palveluliikenteen –hetikohta 50 vuodan tauon jälkeen. :D

Yksittäinen huomio:
Sähköpyörien speksiteksteissä on vihdoin siirrytty käyttämään akun kapasiteetin yksikkönä Wattituntia (Wh). Vain BIlteman sähköpyörissä oli vielä Ampeeritunnit ainoana merkintänä. Muistakaamme siis mekin pyöräalan spesialisteina kertoa aina akun kapasitteei Wattitunteina, pelkät Ampeeritunnit kun ei kerro akun kapasiteetista* mitään ilman jännitetietoa ja senkin jälkeen pitää tuo kertolasku, –Voltit kertaa Ampeeritunnit– laskea, ennen kuin akun kiinnostavin tieto selviää. Moitin Biltemaa tuosta ja lupasivat korjata.

*Ampeeritunti (Ah) ei ole akun kapasiteetin eli energiasisällön yksikkö, vaan kapasitanssin, siis kondensaattorin tärkeimmän ominaisuuden, eikä akun eli energiavaraston, jonka tärkein ominaisuus on energianvarastointikyky.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Imatralla jalkakäytävällä ajaminen on jo käytännössä - kaikki muut ajaa jalkakäytävällä paitsi mie ja muutama muu 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Imatralla jalkakäytävällä ajaminen on jo käytännössä - kaikki muut ajaa jalkakäytävällä paitsi mie ja muutama muu 8)

Se on kaikkialla käytössä, sitä ei vain haluta tunnustaa. :evil:
Jalkakäytävällä pyöräilyyn puututaan vain muutamalla poliisin tehoiskulla vuosittain ja jatkuvalla yleisönosastomarmatuksella. Merkittävää haittaa siitä ei ole kokonaisuuden kannalta. Tottakai jalankulkijoilta viedään yksinoikeus reviiriinsä, josta he äänekkäästi huomauttelevat ja syyllistävät pyöräilijöitä. Tämä on kuitenkin ainoa ongelma.

Haastan löytämään onnettomuuksia, tai muita ongelmia, jotta niitä voidaan verrata erillisen pyörätien kustannuksiin niin tilan kuin saavutettavuuden mielessä tai niihin liikennekustannuksiin, joita aiheutuu siitä, että pyöräilijät oikeasti ajaisivat nykysääntöjen mukaan. Vaihtaisivat aina ajoradalle, kun pyörätie päättyy ja takaisin pyörätielle, kun sellainen on näköpiirissä, puhumattakaan siitä, että pyöräilijät kulkisivat oikeasti jalkakäytävällä pyörää taluttaen ja vieden näin tuplasti tilaa ajavaan pyöräilijään nähden.

Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden (samat henkilöt paikkaa vaihtaen monta kertaa päivässä) sovittaminen yhteiselle liikennealueelle on erinomaisen helppoa, kunhan ei tehdä sääntöjä, jotka mahdollistavat simputtamisen ja riitelyn sääntöihin vedoten. Tämä on sama periaate, jota liikennesuunnittelussa yhä enemmän noudatetaan ns. Shared space -tekniikalla.
Kuva
Ihmiset ovat siis jo toteuttaneet kehityksen, johon liikennesuunnittelijat ovat pyrkimässä ja lainsäätäjät vielä ihmettelevät, mitä oikein tapahtuu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla on semmonen tuntuma ettei jalkakäytävällä ajamisesta kukaan motkota, eikä poliisit siihen puutu Imatralla. Toki täällä on hyvin vähän jalkakäytäviä, tai niiksi ymmärrettäviä alueita jos taas noudattas liikennemerkkejä menis arpapeliks. Ehkä siitä johtuukin ettei poliisi puutu, eikä kukaan muukaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Miulla on semmonen tuntuma ettei jalkakäytävällä ajamisesta kukaan motkota, eikä poliisit siihen puutu Imatralla. Toki täällä on hyvin vähän jalkakäytäviä, tai niiksi ymmärrettäviä alueita jos taas noudattas liikennemerkkejä menis arpapeliks. Ehkä siitä johtuukin ettei poliisi puutu, eikä kukaan muukaan.

Teillä siellä Imatralla liikennesuunnittelu on niin pihalla, että se on vahingossa perustanut suuren Shared spacen. Tuollaisen ideahan on, että poistetaan liikennemerkit ja ylimääräiset säännöt ja annetaan ihmisten liikkua, kuten haluavat. Kaikki toimii. Tämä on eräänlaista niukkuuden viisautta. Kun ei ole varaa, tai muuten kapasiteettia puuttua kaikkeen, puututaan vain olennaiseen. :D

Rivipoliisihan ymmärtää tämän hyvin, siksi noita jalkakäytävälläpyöräilyn tehovasvontaiskuja –jollaisen takia tuota Joensuulaista jalkakäytävälläpyöräilijää rangasitiin– onkin vain poliitikkojen (ja muiden korruptoituneiden oman- ja kaverineduntavoittelijoiden) sellaisen järjestäsessä. Tulee vain mieleen, että miksi niitä iskuja ja Aamulehden pääkirjoituksia sitten tehdään, jos kaikki sujuu käytännössä hyvin. :shock:

Ainoa tarpeellinen tehoisku pitäisi tehdä lainsäädäntöön siivoamaan sieltä väärin toimivat ja muun lakijärjestelmän kanssa ristiriitaiset lait, joiden noudattamattomuus toimii paremmin kuin noudattaminen. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Miulla on semmonen tuntuma ettei jalkakäytävällä ajamisesta kukaan motkota, eikä poliisit siihen puutu Imatralla. Toki täällä on hyvin vähän jalkakäytäviä, tai niiksi ymmärrettäviä alueita jos taas noudattas liikennemerkkejä menis arpapeliks. Ehkä siitä johtuukin ettei poliisi puutu, eikä kukaan muukaan.

Teillä siellä Imatralla liikennesuunnittelu on niin pihalla, että se on vahingossa perustanut suuren Shared spacen. Tuollaisen ideahan on, että poistetaan liikennemerkit ja ylimääräiset säännöt ja annetaan ihmisten liikkua, kuten haluavat. Kaikki toimii. Tämä on eräänlaista niukkuuden viisautta. Kun ei ole varaa, tai muuten kapasiteettia puuttua kaikkeen, puututaan vain olennaiseen. :D

Rivipoliisihan ymmärtää tämän hyvin, siksi noita jalkakäytävälläpyöräilyn tehovasvontaiskuja –jollaisen takia tuota Joensuulaista jalkakäytävälläpyöräilijää rangasitiin– onkin vain poliitikkojen (ja muiden korruptoituneiden oman- ja kaverineduntavoittelijoiden) sellaisen järjestäsessä. Tulee vain mieleen, että miksi niitä iskuja ja Aamulehden pääkirjoituksia sitten tehdään, jos kaikki sujuu käytännössä hyvin. :shock:

Ainoa tarpeellinen tehoisku pitäisi tehdä lainsäädäntöön siivoamaan sieltä väärin toimivat ja muun lakijärjestelmän kanssa ristiriitaiset lait, joiden noudattamattomuus toimii paremmin kuin noudattaminen. :evil:

Joskus onnistuu vahingossakin - vahingossa miunkin pyöristä on tullu ajettavia - "maantapa" :D

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa videossa mm. vetailua Lontoon ja Hollannin liikennekulttuurin välillä sekä Hollannin pyöräilyn kehittymistä.
https://video-amt2-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=56DECB70
Sori, korjasin linkin- muutaman kerran :oops:

Viimeksi muokannut PW, 08 Maalis 2016, 10:34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Tuossa videossa mm. vetailua Lontoon ja Hollannin liikennekulttuurin välillä sekä Hollannin pyöräilyn kehittymistä.
https://www.facebook.com/

No nyt olisi voinut vähän tarkempaa linkkiä laittaa. Linkitit naamakirjan etusivulle.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Saukki kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuossa videossa mm. vetailua Lontoon ja Hollannin liikennekulttuurin välillä sekä Hollannin pyöräilyn kehittymistä.
https://www.facebook.com/

No nyt olisi voinut vähän tarkempaa linkkiä laittaa. Linkitit naamakirjan etusivulle.

Mikähän tuossa on - ei onnistu :oops: - aikansa kun yrittää ni onnaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin