Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Liikenneturvan ohje autoilijoille, pyöräilijöiden turvalliseksi ohittamiseksi.
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankoh ... ilijan-ohi#

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://m.facebook.com/groups/618057351 ... 9609473270
Pyöräliiton tavoitteet hallitusohjelmaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

MikaH kirjoitti:

Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.

Niin..? Ei suojatiellä ajamisessa ole mitään pahaa tai kiellettyä. Kunhan ei siellä ajellessaan hätyyttele jalankulkijoita. Tässäkin tapauksessa kyseessä on pyörätienjatke (mitä, eikö näy kuvasta?), joten sitä suuremmalla syyllä siinä saa ajaa. Mutta sen jälkeen seuraavalla jalkakäytävällä ei saa.

Kunnon pyöräilyinfra lisää pyöräilyä. Huono pyöräilyinfra lisää ihmisten välisiä konflikteja, autoliikennettä ja pahaa mieltä. Valitettavasti kuvan mukaisessa paikassa juuri tulee esiin satunnaisesti tai muuten vain vähän pyöräilevien (kaupunkipyörällä liikkeellä) kokemattomuus ja/tai säännöistä välittämättömyys. Älköön siitä syyllistettäkö niitä, jotka ajavat oikein, ja eivät siksi pääse median palstoille.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:
MikaH kirjoitti:

Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.

Niin..? Ei suojatiellä ajamisessa ole mitään pahaa tai kiellettyä. Kunhan ei siellä ajellessaan hätyyttele jalankulkijoita. Tässäkin tapauksessa kyseessä on pyörätienjatke (mitä, eikö näy kuvasta?), joten sitä suuremmalla syyllä siinä saa ajaa. Mutta sen jälkeen seuraavalla jalkakäytävällä ei saa.

Kunnon pyöräilyinfra lisää pyöräilyä. Huono pyöräilyinfra lisää ihmisten välisiä konflikteja, autoliikennettä ja pahaa mieltä. Valitettavasti kuvan mukaisessa paikassa juuri tulee esiin satunnaisesti tai muuten vain vähän pyöräilevien (kaupunkipyörällä liikkeellä) kokemattomuus ja/tai säännöistä välittämättömyys. Älköön siitä syyllistettäkö niitä, jotka ajavat oikein, ja eivät siksi pääse median palstoille.

Ainoa asia, joka tuossa on väärin, on pyörän kuvien puute tuossa liikennemerkissä. :evil:
Kuva
Toisaalta, jos laki ja säännöstö saataisiin muuttumaan väyläkohtaiseksi, eikä ajoneuvoluokkakohtaiseksi, voisi koko ongelman unohtaa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tuossa kuvan horisontissa näkyvässä talossa 22 vuotta asuneena sanoisin, että jos tässä ongelma halutaan nähdä niin se ongelma on se etta silta on ylitetty väärää puolta. Kun tuon sillan ylittää enemmistön pyöräilijöistä kanssa sillan kulkusuunnassa oikeaa puolta, niin mitään ongelmaa ei muodostu vaan reitti torille jatkuu mukavasti pitkin Hakaniemenrantaa. Sillan eteläpuolella on silloin ylitettävä suojatie, mutta sen yli ajavat kaikki ilman ihmettelyä enkä tiedä onko se itse asiassa jopa kelvin jatke virallisesti, koska suojatien molemmin puolin on kevyen liikenteen väylä.

Itsekin joskus ajanut hitaasti pitkin tuota kuvassa näkyvää jalkakäytävää, ja Raittisen Jussi piti mulle luentoa :)

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kyllä tuotakin puolta siltaa pyöräilyreitti jatkuu. Luulen, että pyöräilyreitti ympyrätalon suuntaan on suuniteltu menevän tuosta vasemmalle Pitkänsillan rantaan ja sieltä kiertäen. Siis normaalia helsinkiläistä pyöräilyreittisuunnittelua. Reitti samaan määränpäähän autoillen 100 metriä, pyöräillen 300m.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Edusk ... +2018.aspx
Tieliikennelain kokonaisuudistus ilmeisesti eduskunnassa hyväksytty.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://cykelframjandet.se/goteborg/2018 ... ykelbanan/
Tuon lehtijutun mukaan Ruottissa ois nyt sallittu käyttää ajorataa kun nopeusrajotus on korkeintaan 50km/h. Ehkä politiikkomme jossain vaiheessa ymmärtää tässäkin ottaa oppia naapurista (länsi-).

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Tämä ketju näyttääkin kaipaavan sopivasti pientä päivitystä.

Law and order -sarjamme saa jatkoa Marjutin tuoreesta blogista:
https://vastamelu.fi/2018/09/25/karajao ... a-vastaan/

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

On mielenkiintoista kuulla, miten tämä juttu etenee. Pliis linkatkaa llisäinfoa, jos tulee.

Olen nähnyt paremmin ja huonommin koulukiusaavia lapsia. Ihan samat lähtökohdat ja toimintatavat ovat usealla tasolla järjestelmää tässä tapauksessa. Ihan vaikka poliisilla olisi oikea rikoksentekijä kiinni oikeasta syystä, proseduuri on olemassa hyvästä syystä. Ja sille kakkiessa poliisi, syyttäjä ja päätöksentekijä eivät julkisuudessa olevien ja virkavelvollisuuden määrittämien virallisten dokumenttien mukaan ole toimineet lain hengen mukaisesti. Oikeusoppineet ja ylemmät oikeusasteet tarpeen toiminnan ja päätösten laillisuuden määrittämisessä.

Se missä munittiin ehkä eniten, on kansalaisten lainkuuliaisuuden vaarantaminen keinotekoiselta näyttävän toiminnan perusteella.

Te vastaan me ajattelijat tuppaavat turhan usein luulemaan, että he hallitsevat ja vain he määräävät, miten toimitaan. Historia on todistanut päinvastaista. Yksikään dynastia ei ole kestänyt pitkässä juoksussa. Pitkään ennen kaatumista valtaapitävien pelot ovat vaihtelevalla tiheydellä realisoituneet, kun joku muukin vaikuttaa asioihin. Eli valtaapitävät eivät olekaan ainoita hyökkääjiä ja sortajia.

Yhteistyön merkitys ja henki läpi yhteiskunnan ei vielä ole mennyt jakeluun kaikille tässä maassa. Ulkomailla on paremmin tunnettu painokas puhe me kunkku te kuollut ajattelun tuhoista sen virheen tekijöille. Marsalkka Sir Arthur Harrisin puhe toisen maailmansodan pommituksista kertoo, miten tuhoisaa virhepäätelmät kyykytyksestä ovat. Puheessa totesi saksalaisten aloittaen sodan luullen pommittavansa muita ja olevansa turvassa muiden pommituksilta.

Harris johti puolta liittoutuneiden Saksaan kohdistamista strategisista pommitusjoukoista, jotka repivät muutaman suurkaupungin maan tasalle. Hampuri yhteistyössä toisen puolen kanssa 80 % taloista pois 3 päivässä, Dresden yksin yhdessä yössä kokonaan, Essen yhteistyössä koko sodan läpi niin, että sodan lopussa ainoa seisova talo oli tuomiokirkko ja harvoina kaupunkeina maailmassa väkiluku putosi 1930-1980 vertailussa. 100000 pakkia. Monta muuta paikkaa ja luultavasti yli miljoona kuollutta saksalaista myöhemmin Harris tietää, mistä puhuu, kun Brittinä näki kotona Saksan pommitustuhot ennen vastaiskujen tekoa.

Taas yksi huippujohtaja huipputuloksen kovassa paikassa tehneenä ignoroituna. Hyvä selitys sille, miksi anonyymi lähde kertoi ihmisten toistavan vanhoja virheitä, kun kukaan ei kuunnellut ekalla kerralla. Virheellinen kommentti, ainahan oppijoita on, muttei viisaita yleensä kuunnella. Mistä todisteena bloggaajan kuvaama moniorganisaatiokämmi. Asiat julkisuudesta piilossa ovat voineet olla OK, mutta optiikkaa repsahti. Kovaa. Uskomatonta munimista. Kekkosen adjektiivi tulee mieleen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Grammarian kirjoitti:

Tämä ketju näyttääkin kaipaavan sopivasti pientä päivitystä.

Law and order -sarjamme saa jatkoa Marjutin tuoreesta blogista:
https://vastamelu.fi/2018/09/25/karajao ... a-vastaan/

Tämähän on jännittävää. :P
Kovin tutun tuntuista oli poliisin, syyttäjän ja tuomarin käytös.
Marjutin blogin kommenteissa oli hyvä muotoilu:

Mikko Niskasaari 29.9.2018 11:15 kirjoitti:

"Tilaan tuomion, sen jälkeen voi arvioida.

Ihan yleisesti voin todeta, että poliisin käynnistämät niskoittelujutut menestyvät tuomioistuimissa hyvin.

Siihen, että valtakunnansyyttäjänvirasto tai sen luottosyyttäjä tekisi asiassa jotain muuta kuin väittää ”ei rikosta”, en usko.
VKSV:n itselleen ottama päätehtävä on estää poliisien ja syyttäjien rikosten tutkinta."

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hieman on kaupunkikuva muuttunut vuosikymmenten saatossa.
Kuva

TS kirjoitti:

Pyöräilijöitä Turun Martinsillan luona 1950-luvulla. Mukulakivet eivät estäneet menoa.

Iltapäiväruuhka 2018
Iltapäiväruuhka 2018
martinsilta.jpg (66.37 KiB) Katsottu 3777 kertaa

Jos oletetaan autoihin normaali yhden hengen miehitys. On ylemmässä kuvass 28 kulkijaa ja alemmassa 9.
Vaikka ajoneuvot olisivat täysiä olisi 50-luvun kuvassa silti enemmän kulkijoita. Ja autot luo muka tehokkuutta. Ei ainakaan tilankäytöllisesti :roll:

edit. Martinsilta on hyvä paikka esimerkkinä Turkulaisesta järjettömyydestä. Se on yksi niitä reittejä, joilla autoja ohjataan ruutukaava-alueen läpi :shock: Ilmankos Turku on yksi Pohjoismaiden ruuhkaisimmista kaupungeista.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mutta autot viipyvät kuvassa vähemmän aikaa. Eli esim tunnin aikana em. risteyksestä kulkee nykyään enemmän ihmisiä läpi kuin ennen vanhaan.

Saman ilmiön voi havaita nyt kun talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan. Liikenne ruuhkautuu kun kaikki viipyvät tien päällä 20% kauemmin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Mutta autot viipyvät kuvassa vähemmän aikaa. Eli esim tunnin aikana em. risteyksestä kulkee nykyään enemmän ihmisiä läpi kuin ennen vanhaan.

Saman ilmiön voi havaita nyt kun talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan. Liikenne ruuhkautuu kun kaikki viipyvät tien päällä 20% kauemmin.

Jukka

Pätee vain teoriassa ja vain suoralla tiellä. Risteyksessä suurempi nopeus vain hidastaa liikennevirtojen sekoittumista, eli risteyksen pääasiallista tointa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin