Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mahe kirjoitti:

Tuanoinniin, mä en tajunnut logiikkaa tuossa ylläolevassa. Kukaan ei kai ollut kokonaan häätämässä fillareita kelveiltä. Jos se jono ajoradalla seisoo ruuhkassa ja pyöräilijä SAA käyttää kelviäKIN kunhan ajaa vaikka 15 km/h tai 25 km/h tai mitä nyt onkaan säädetty, niin eikös silloin ole parempi seisomisen sijaan ajaa sitä kelviä, vaikka ei saakaan paahtaa niin kovaa kun jaloista lähtee?

Ehkä mä en vaan osaa asettua tosissaanajajan pään sisään, missä kävelyvauhtia ei ole olemassakaan...

Tänään nauratti aamulla taas kuinka nopeasti joillain se kisavietti syttyy. Ajelin kelviä kaikessa rauhassa sukkispyöräilijän perässä (sukkikset mullakin, lähtiessä oli kylmä :). Sekin ajeli rauhakseen, aika tasatahtia mentiin. Alamäessä sitten mulla oli parempi kiihtyvyys niinkun nojakilla tuppaa olemaan, ja menin ohi, polkien samalla lisävauhtia seuraavaan ylämäkeen. Tuli toiseen vauhtia, spurttasi ylämäessä ohi (pari aikasempaa oli hissutellut) ja katosi horisonttiin, mutta joutui pysähtymään liikennevaloihin ja ajoin rinnalle odottelemaan. Siinä sitten kyräiltiin sivusilmällä, ja kun valo vaihtui niin suurinpiirtein takapyörä sutien liikkeelle (siis hän, en minä, mulla oli jo 45 km pohjalla ja muutenkin rento fiilis :)

Täällä on tullut vastaan valtava kirjo erilaisia suhtautumistapoja, jotka eivät todellakaan usein ole loogisesti perusteltavissa. Iinaa ja hänen analyysiään tuntematta en tahdo mollata mielipidettään. Valitettavasti olen tavannut ihmisiä, joiden mukaan heidän kävellessään muuteivät saapyöräkaistalla mennä edes hitaasti. Perstuntumalla 15 km/h. Logiikka? En minäkään löytänyt heidän käyttäytymisestään sellaista :roll:

Urheilijan viasta kärsivänä ymmärrän itsensä kehittämisen kaahaamalla.

Omaan makuun 45 km/h uppoaa paremmin kuin 25.

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Kinneröin aamupäivällä Lahdesta Vääksyyn 24-tietä. Liikennettä oli paljon ja tuuli puuskaista. Yhdessä alamäessä autoja ohitti minua helminauhana, joukossa poliisiauto. Onnistuin pysyttelemään siististi reunassa, piennartakin oli kohtuullisesti eli kaikki hyvin.

Kilometrin päässä kaksi poliisimiestä kuitenkin viittoi minua pysähtymään. Sanoivat että mielenkiintoinen kulkuneuvo ja haluaisivat vähän kysellä. Autoilijalle saattaa kuulemma tulla yllätyksenä tällainen liikenteessä. Kerroin että on juuri tavoitteena saada nostettua kinnereitä tietoisuuteen lehtijutuissa yms.

Poliisi tiedusteli olisiko mahdollista kiinnittää perään hitaan ajoneuvon kolmio, vaikka siitä varmaan aiheutuisikin ilmanvastusta. Esitin käsitykseni että kolmiot on varmaan tarkoitettu ihan muihin ajoneuvoihin, ja että lain mukaan minun ei tarvitsisi sitä käyttää. Siihen poliisi jotain että saa sitä joskus tehdä asioita vaikkei laki määräisikään. Kysyin vielä tarkemmin, olisiko sellainen edes sallittu kinnerissä. Poliisi ei oikein ollut varma, mutta lupasi etteivät ainakaan käskisi sellaista poistaa.

Poliisi oli huolissaan kinnerin näkyvyydestä. Sanoin että kirkkaan keltavalkoinen ajokkini saattaa erottua paremmin kuin tavallinen kaksipyörä. Poliisin mielestä väritys ennemminkin maastoutuu ympäristöön. :? Sitäpaitsi pyörissä on takana kirkkaanpunainen kissansilmä. Siihen huomautin, että onhan tässäkin iso punainen heijastinnauha. Katsoi ja kommentoi että niinpäs onkin.

Ihan ystävällisiä kuitenkin olivat eivätkä viiriäkään ehdottaneet. :wink: Vähän epämääräinen olo kuitenkin jäi, kun on laillisella kulkuneuvolla liikenteessä ja silti poliisi pysäyttää, koska ei ymmärrä mistä on kyse.

Sahi

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mitä mie just luin. Siis että keltavalkoinen ajoneuvo maastoutuu? Ymmärtäisin kommentin jos olisi syksy ja ympäröivät puut keltaisenaan. Olipa outo kommentti.

Tuohon yllätyksenä tulemiseen olen jo vähän aikaa pohtinut, eikö siellä autokoulussa opeteta tai voitaisi opettaa että ratin takana pitää varautua siihen, että ajoradalla voi tulla kaikenlaista vastaan. Ei tarttisi sitten enää kenenkään ihmetellä. Vois olla vaikka joku kuvasarja "kaikki nämä voit löytää ajoradalta" ja siihen sitten tosiaan kuvia erilaisista ajoneuvoista, olivat ne sitten moottoroituja tai eivät.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja yaana »

"Ajoneuvo pitää saada tarvittaessa pysähtymään tien näkyvällä osuudella." Tuo mulla on ainakin jäänyt autokoulusta mieleen.

Enpä ole kelta-valkoista asfalttia nähnyt Suomessa. Talvella keltainenkin väri katoaa puhtaaseen lumeen, mutta kinnerillä harvemmin ajellaan hangessa.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Premnas kirjoitti:

Mitä mie just luin. Siis että keltavalkoinen ajoneuvo maastoutuu? Ymmärtäisin kommentin jos olisi syksy ja ympäröivät puut keltaisenaan. Olipa outo kommentti.

Kyllä minäkin ihmettelin :) Pölyisenruskea tienreuna, ruohoa ja vihertävä pelto vieressä. Voikukkiakaan ei enää ollut.

Sahi

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Leviäähän se tieto noinkin :wink: Outo vehje, outoja kysymyksiä. Mustat kinnerit varmaan kielletään kokonaan :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

smilodon kirjoitti:

Poliisi tiedusteli olisiko mahdollista kiinnittää perään hitaan ajoneuvon kolmio, vaikka siitä varmaan aiheutuisikin ilmanvastusta. Esitin käsitykseni että kolmiot on varmaan tarkoitettu ihan muihin ajoneuvoihin, ja että lain mukaan minun ei tarvitsisi sitä käyttää. Siihen poliisi jotain että saa sitä joskus tehdä asioita vaikkei laki määräisikään. Kysyin vielä tarkemmin, olisiko sellainen edes sallittu kinnerissä. Poliisi ei oikein ollut varma, mutta lupasi etteivät ainakaan käskisi sellaista poistaa.

Se oli jossain laissa tai asetukesessa määrätty tiettyihin mottoriajoneuvoihin pakolliseksi ja toisaalla on kielletty käyttämästä muihin ajoneuvoluokkiin määriteltyjen tunnusten käyttö eli laiton on. Poliisit tietävät oikeasti hyvin vähän ajoneuvojen vaatimuksista edes liikennettä työkseen valvovat. Taitaa olla ihan riittävästi lainsäädäntöä muutenkin muistettavana :|

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Juu lakikirjat ovat pitkiä.

Oliko ympäristössä viljapeltoja tai rypsia/rapsia? Niissä on kyllä keltaista. Frisbeegolfissa on koulukunta, joka käyttää pinkkejä kiekkoja, koska väriä ei juuri esiinny luonnossa ja kontrasti ympäristöstä riippumatta on hyvä. Väritys auttaa löytämään kiekon. Pinkki on naisellinen kinneriväri :-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuten taas huomattiin, poliisiltakin tuli primitiivireaktiokommentti. Täysin uuteen ilmiöön suhtaudutaan primitiivisesti ja absurdisti.:D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kinneri on "primitiivireaktioreaktori" :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Korvaa kinneri pyöräilijällä, kun ei pystäreihinkään ole sopeuduttu, kun niitä on ollut vasta sukupolvia :roll: Sitä suurempi syy yleistää nojakit ja kinnerit, jotta edes joskus niihin totuttaisiin. Ja uhriluvun selviämistä odottaessa...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... ta/5947900
Mediakin mielellään aiheuttaa eripuraa ja vastakkainasettelua :twisted: - kommenttiosastoa ei kannata lukea :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... ta/5947900

Helsingin yliopiston liikennelääketieteen professori Timo Tervo vastasi kysymykseemme siitä, miksi liikenteessä näkee paljon kiusaamista niin autoilijoiden, pyöräilijöiden ja myös jalankulkijoiden toimesta. Vastaus kääntyi voimakassanaiseksi vetoomukseksi pyöräilijöiden liikennetapojen parantamisen puolesta.

Kysymyksemme liikennelääketieteen professori Timo Tervolle kuului muodossa "Miksi liikenteessä kiusataan toisia autoilijoita tai pyöräilijöitä ja jalankulkijoita? Esimerkiksi ei anneta tilaa toiselle tai kiilataan."

Tervon mielestä asia on monitahoinen.

– Autoiluun liittyy jo mainonnankin kautta primitiivisiä asenteita voimasta ja suorituskyvystä, joilla ajoneuvoja markkinoidaan. Kun sijoitetaan suuria summia voimakkaaseen ja kalliiseen ajoneuvoon, sitä halutaan ulosmitata ja näyttää ”vähemipiarvoisille tienkäyttäjille" niin kutsutusti närhen munat, Tervo täräyttää.

Hän kuvailee esimerkkinä tilannetta, jossa kiireisempi auto hiillostaa toista autoa ajaen korkeinta sallittua nopeutta – puskurissa kiinni.

– Hovikumarrus olisi tehtävä ja päästää ”rikkaampi” ohi. Toinen menetelmä on moottoriteiden rampeilta eteen ajo ylinopeudella.
"Pyöräilijät todennäköisesti eniten lakia rikkova ryhmä"

– Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan jalkakäytävillä, suojateillä, ajoväylillä vastavirtaan ja niin edelleen – usein yllättäen autoilijoiden eteen, jopa provokatorisesti. Päin punaisia ja erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.

Hänen mukaansa sekä autoilijat että jalakulkijat pelkäävät pyöräilijöiden yllättäviä eteenajoja.

– Autoilijatkin näyttävät pyörän selkään hypätessään unohtavan liikennesäännöt, joiden yhteinen noudattaminen on turvallisen ja sujuvan liikennöinnin perusedellytys. Muuntuminen pyöräilijöiden joukkueen jäseneksi ei oikeuta rikkomaan lakia, Tervo muistuttaa.

Hän alleviivaa myös pyöräilyn riskejä, jotka ovat paljon suuremmat kuin autoilijalla.

– Pyöräily on terveellisyydestään huolimatta ainakin kolme kertaa vaarallisempaa kuin henkilöautoll ajaminen suoritteeseen nähden. Sääntöjen rikkominen ja päihtyminen ovat Liikennevakuutuskeskuksen mukaan yleisiä syitä pyöräilijöiden onnettomuuksissa ja vain reilu 20 prosenttia pyöräilijöiden vakavista onnettomuuksista tulee poliisin tietoon. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kohdalla ikä nostaa huimasti riskiä, kertovat tilastot.

Tervon mielestä pyöräilyväylät ovat surkeassa kunnossa ja "miltei pakottavat rikkomaan lakia".

– Pyöräilijöiden toiseen ajoneuvoryhmään kohdistuvat provokaatiot – kuten ajoneuvokaistan blokkaaminen, tahallinen eteen ajo, liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen tai kääntyminen jalkakäytävältä suojatielle nopeasti – joilla ei saisi edes ajaa pyörällä – ovat niin tavallisia, että näiden takia syntyvä autoilijan raivo ja pelko ovat ymmärrettäviä – joskin vaarallisia ja asiattomia reaktioita. Jos pyöräilijät noudattaisivat liikennesääntöjä paremmin, näitä tilanteita voitaisiin vähentää.
Mallia Tanskasta

Tervo vertaa tilannetta esimerkiksi Tanskaan, jossa pyöräilykulttuuri on erittäin pitkälle kehittynyttä ja pyöräily on liikennemuotona erittäin suosittu.

– Pyöräily on siellä rauhallisempaa eikä esimerkiksi työmatkaennätyksiin tähtäävää kilpailua.

Hän väittää, että karkeat liikennesäänntöjen rikkomukset jäävät pyöräilijöiltä käytännössä kokonaan rankaisematta.

– Kun luonteeltaan yhtä härski autoilija sattuu kohtaamaan tällaisen pyöräilijän, soppa on valmis. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Hyvässä ja pahassa. Lisäksi pyörä ja moottoripyörä ovat sekä optisesti että psykologisesti vaikea havaita. Hälytys- tai pelkoreaktio ei synny autoilijalle samaan tapaan kuin, jos kyseessä olisi iso ajoneuvo, Tervo alleviivaa.

Liikennettä Århusissa, Tanskassa.
Tervo vieraili Tanskan Aarhusissa viime viikolla. – Asiallista pyöräilyä. Valoja noudatetaan, koroke turvaa jalankulkijat ja suuntamerkkiä näytetään, hän huomioi kuvasta.

Mediakin mielellään aiheuttaa eripuraa ja vastakkainasettelua :twisted: - kommenttiosastoa ei kannata lukea :wink:

Missähän oikeasti on pyöräilijöitä, jotka tahallaan ajaisivat oikeudetta auton eteen, kuten tuossa tekstissä kolmeen otteeseen väitetään. Sellainen ei ole kauaa hengissä, joten lienee kysymys autoilijan virheellisestä tulkinnasta. Näkyy toimittaja muutenkin pistävän sanoja liikennelääkärin suuhun. Mitähän ideaa on muuten kysyä lääkäriltä liikennesääntöjen noudattamisesta. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Aamu telkussa vammaisasiaa käsiteltiin ja esteettömyydesä puhuttiin, ennenkin oon pohtinut reunakivien ripottelua kulkijoiden esteeksi ja kiusaksi tuolta kannalta. Esteettömyys on kait ollut (pitänyt olla) jostain 90-luvulta, julkisen rakentamisen ohjenuorana. Luulis ett erilaiset vammaisjärjestöt haluais myös reinakivet pois kulkureiteiltä ja näin muutkin liikkujat vois kulkee sujuvammin :mrgreen:
Imatralla on joku vammaisjärjestö, jonka johdossa on paikallinen politiikko (jostain kumman syystä) ja joskus lehtien palstoilla ottavat kantaa eri järjestelyihin mutta en oo huomannu ett reunakiviasiaan. Milläs ne usuttas tämän asian kimppuun?
Imatralla on myös joku sääntö/päätös ett vammaisjärjestöö pitäs mm. liikenneratkaisuissa ja kaavotusasioissa kuulla mutta virkamies ajattelee, tämä on niin pieni asia ja muutenkin jo kunnossa, ettei kait niitä nyt kannata vaivata kun se kuulemma maksaa rahaakin :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hyvä lähestymiskulma tuo vammaisasia.

Jori epäonneksi näin pyöräitsemurhakandidaatin maanantaina syöksymässä punaista päin, tehden 90 asteen oikean käännöksen kohti päin tulevaa autovirtaa ja väistönsä vasemmalle. Näköjään keski-ikään voi päästä huonoilla impulssikontrollin tasolla. Tietämättä mitään pyöräilijästä, en tiedä, onko muita kuningasideoita ollut ennen. Ei kyllä vaikuttanut terävältä kaverilta muutenkaan :roll:

Vastaa Viestiin