Paasto paasausta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuudes vuorokausi vesipaastoa menossa. Pari repsahdusta on töissä tullut. Yhtenä päivänä sentin siivu täytekakkua ja viime yönä keksi :oops:
Yksi retkahdus metsäretkellä kun söin kaksi mustikkaa :D Yksikään näistä ei onneksi ole käynnistänyt suolen toimintaa niin että olisi tullut nälkä tai alkanut tekemään mieli lisää.

Yksi uusi kokemus. Näin mässäily unta. Oltiin naapurin maatilalla kylässä ja emäntä kokkas monta tuntia ruokaa tilan antimista. Oli ainakin lihakeittoa, monenlaista salaattia, ruisleipää ja jälkkäriksi lättyjä hillolla ja kermavaahdolla. Ei kehdannut kieltäytyä kun oli toisen vaivannäön nähnyt. Hyvää oli :mrgreen:

Onko muut paastoilijat nähneet vastaavia unia, unia joissa maistaa mm. sipulin ja tuntee lihan syyt ja vdelmahillon siemenet? Mulle oli eka kerta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kuudes vuorokausi vesipaastoa menossa. Pari repsahdusta on töissä tullut. Yhtenä päivänä sentin siivu täytekakkua ja viime yönä keksi :oops:
Yksi retkahdus metsäretkellä kun söin kaksi mustikkaa :D Yksikään näistä ei onneksi ole käynnistänyt suolen toimintaa niin että olisi tullut nälkä tai alkanut tekemään mieli lisää.

Yksi uusi kokemus. Näin mässäily unta. Oltiin naapurin maatilalla kylässä ja emäntä kokkas monta tuntia ruokaa tilan antimista. Oli ainakin lihakeittoa, monenlaista salaattia, ruisleipää ja jälkkäriksi lättyjä hillolla ja kermavaahdolla. Ei kehdannut kieltäytyä kun oli toisen vaivannäön nähnyt. Hyvää oli :mrgreen:

Onko muut paastoilijat nähneet vastaavia unia, unia joissa maistaa mm. sipulin ja tuntee lihan syyt ja vdelmahillon siemenet? Mulle oli eka kerta.

Joo, päivin ja öin. Ruoanlaittounia näen oikeastaan enemmän, kuin syöntiunia, mutta niitä vähän väliä. Jotenkin sitä mielii askartelee paastotessa ruoan makujen ja rakenteen mielikuvien kanssa ja pohtii esim. kalaseljankan syvintä olemusta ja että sopiiko siihen mustajuuri vaiko ei. Unessa tulee kyllä maistettua. :oops:

En ruoista tällaisia repsahduspelkounia ole nähnyt. Tai että, jotenkin tiedän sen olevan unta ja johtuvan paastosta. Tupakasta näin repsahduspelkounia useinkin, ennen vanhaan kun en ollut ikinä tupakkaa maistanutkaan. Näin vähän väliä unia siitä, että poltan tupakkaa, kunnes sitten noin kolmekymmpisenä poltin yhden ja unet jäivät siihen paikkaan.

Tuosta keskimmäisen kappaleesi tekstistä paistaa sellainen intohimo ruokaan, että ranskalainen courmetkokkikin olisi kateellinen. :mrgreen:

Minäkin olen suunnitellut rupeavani paastolle näinä päivinä. Olisikohan tänään se päivä. :?
Taitaa olla noiden kaksiviikkoisten paastojen takia rima noussut paaston aloittamiseen, eikä muka tahdo oikein löytyä hyvää hetkeä aloittaa. Ehkä pitäisi paastoilla lyhyempiä ja epämääräisempiä aikoja, jottei aloittamisen rima nousisi noin korkealle, kuin on nyt näyttänyt nousevan. Aina on olevinaan jossain viikon päässä joku tilaisuus, jossa on noloa olla paastolla. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Perhana. Mä olin aatellut että olisi myös tässä syksyllä paastolla. En nyt tiada tähän kyytiin kuiteskaan lähteä. Tänään kerkisin jo kahviakin juoda :)

En muista unia joissa ruoka olisi ollut läsnä. Mutta päivisin kyllä. Olen tehnyt esimerkiksi toteutumattomia listoja siitä mitä teen ruoaksi sitten kun päätän paastoni.

Tässä alkaa olla sama juttu kuin pyörien emäputken kulmassa - ei sillä niin väliä kun kaikilla on ajettu kuiteskin = viimeksi menin paastolta suoraan thaimaalaiseen ravintolaan ja söin 7 eri ruokaa (tosin aika pieniä määriä).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Taitaa olla noiden kaksiviikkoisten paastojen takia rima noussut paaston aloittamiseen, eikä muka tahdo oikein löytyä hyvää hetkeä aloittaa. Ehkä pitäisi paastoilla lyhyempiä ja epämääräisempiä aikoja, jottei aloittamisen rima nousisi noin korkealle, kuin on nyt näyttänyt nousevan. Aina on olevinaan jossain viikon päässä joku tilaisuus, jossa on noloa olla paastolla. :?

Näinhän se on. Nuo mun "herkuttelut" töissä oli tiedossa, kun kesälomittajilla on ollut tapa viimeisenä työpäivänä tuoda jotakin pikku naposteltavaa. Ei kehtaa kokonaan olla ottamatta, vaikka oon aina heti paaston alkaessa kertonut että olen paastolla.
Enkä mä tämänkään paaston kestoa ole vielä päättänyt. Kaksi viikkoa tuntuu vähän turhan pitkältä, ainakin nyt. Mutta se 7vrk on ehdoton minimi, siihen mennessä ehtii rasva-aineenvaihto käynnistyä kunnolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kerran nähnyt Jorin parin viikon paaston loppupuolella. Koskaan muulloin en ole nähnyt että Jori olisi hitaalla, ettei oikein leikkaa.
Tuon perusteella sanoisin, että ei oo mun juttu, ei oo vuodessa montakaan päivää että kärsis tätä pääkoppaa hidastaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Tuon perusteella sanoisin, että ei oo mun juttu, ei oo vuodessa montakaan päivää että kärsis tätä pääkoppaa hidastaa.

Joo, ei tätä vieläkään olla "myymässä" ja tuputtamassa kellekkään. Ajattelin vain aloittaa oman ketjun, kun aiempi keskustelu on ollut tuolla karppauksen seassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Kerran nähnyt Jorin parin viikon paaston loppupuolella. Koskaan muulloin en ole nähnyt että Jori olisi hitaalla, ettei oikein leikkaa.
Tuon perusteella sanoisin, että ei oo mun juttu, ei oo vuodessa montakaan päivää että kärsis tätä pääkoppaa hidastaa.

Pääkopan hidastuminen on virhearvio, joka ei johdu sinänsä paastosta, kuten Pastorin edellisen paaston aikainen pyörätehtailu osoittaa.
Taisit Tavasti viitata tapaamiseemme laskettelurinteessä viime vuonna. Olin tuolloin suolavesihölmöilyn takia pahassa nestehukassa. Tapasimme juuri ennen minut elvyttänyttä vesitaukoa. Tässä raportti, jonka kirjoitin heti tuoreeltaan:


Olin laskettelemaan lähtiessäni miettinyt, että siellä varmaan hikoaa, joten tarvitaan suolaa. Join lähtiessä kupin merisuolavetta ja otin varmuuden vuoksi magnesiumpillerin sillä seurauksella, että heti Sappeen laskettelukeskukseen päästyäni piti mennä vessaan. Ihme juttu, että viisi päivää paastonneesta kropasta löytyi vielä joku kökkö, joka poistui erittäin pahan hajuisen veden kanssa.

Olisi tietenkin pitänyt heti juoda tuon tilalle vettä, mutta en älynnyt ja menin laskemaan. Takkuista oli, varsinkin kun luisto oli uuden lumen takia käsittämättömän huono -varsinkin rinteen alla, jossa lasketaan suksen pohjilla, eikä vanha lumi sekoitu uuteen. Luulin, että vika on laudassani, tai paaston aiheuttamassa voimattomuudessa, mutta naapurin äijä kiroili myös.

Kahvitauolla otin litran vettä, jolloin voimat palautuivat ja lumikin oli sen aikana sekoittunut, joten loppuaika 3h meni hienosti, eikä minkäänlaista heikotusta tai voimattomuuden tunnetta ollut -eikä kehittynyt.

Tavastin tapasin tuolla rinteessä ja toimitin Pastorin renkaat hänelle.
Seuraavana aamuna Tavasti piti meille kahvakkuulatreenejä, jotka menivät mielestäni ihan ok. Vähän lintsaten minä muutenkin ne treenit olen aieminkin ottanut. -Älkää kertoko Tavastille.

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 32&#p54932

Viimeksi muokannut jori, 31 Elo 2015, 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Kerran nähnyt Jorin parin viikon paaston loppupuolella. Koskaan muulloin en ole nähnyt että Jori olisi hitaalla, ettei oikein leikkaa.
Tuon perusteella sanoisin, että ei oo mun juttu, ei oo vuodessa montakaan päivää että kärsis tätä pääkoppaa hidastaa.

Taisi olla laskettelurinteessä, kun olin suolavesihölmöilyn takia pahassa nestehukassa. Tapasin Tavastin juuri ennen tuota kahvitaukoa.

Nimenomaan silloin aamulla olit sen verran hitaalla, että ei samaksi mieheksi tuntisi. Laskettelurinteessä ei keretty niin paljoa jutella, että en tiedä olitko siellä vielä enemmän...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Kerran nähnyt Jorin parin viikon paaston loppupuolella. Koskaan muulloin en ole nähnyt että Jori olisi hitaalla, ettei oikein leikkaa.
Tuon perusteella sanoisin, että ei oo mun juttu, ei oo vuodessa montakaan päivää että kärsis tätä pääkoppaa hidastaa.

Taisi olla laskettelurinteessä, kun olin suolavesihölmöilyn takia pahassa nestehukassa. Tapasin Tavastin juuri ennen tuota kahvitaukoa.

Nimenomaan silloin aamulla olit sen verran hitaalla, että ei samaksi mieheksi tuntisi. Laskettelurinteessä ei keretty niin paljoa jutella, että en tiedä olitko siellä vielä enemmän...

Niin joo, nestehukassa tehty laskettelureissu ja heti aamulla kahvakuulatreeniin toista viikkoa kestäneen vesipaaston aikana. On tosiaan kumma, jos vaikutin hitaalta. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hoksasin mitata verenpaineet, tätä olen koko alkuvuoden tehnyt silloin tällöin työterveyshoitajan pyynnöstä(paineet vähän koholla määräaikaistarkastuksessa). Ei viikon paasto ainakaan arvoja huonontanut, ihan parhaimpien tulosten joukkoon pääsee tämän päivän mittauksella.
Alkoi tekeen mieli ruokaa, taidan illalla nukkumaan mennessä pistää luumusosetta mahaan muhimaan ja alkaa huomenna hissukseen taas syömään. Paastosta tulee siis (vain) 7vrk mittainen.
Painon tippumisesta ei ole tietoa kun lähtöpainoa ei tullut punnittua, veikkaan aiempien kokemuksien perusteella että n.5kg. Vyötärön ympärys on pienentynyt puolenkymmentä senttiä, mutta vieläkin sitä on useampi sentti liikaa jos optimi on puolet pituudesta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulla tuli tänään puolipakollinen paaston keskeytys ensi perjantaille. Varaan itselleni mahdollisuuden keskeyttää paasto tuolloin, jos tarjolla on hyvää ruokaa ja juomaa. Ei kai viiden päivän paastoa mitenkään erityisesti tarvitse lopettaa. Sen kun alkaa vain syömään ja juomaan muutakin kuin vettä. :? Keskeytyyhän se 5/2 paastokin ihan noin vain. Tämähän on vain tavallaan sen paaston käänteismuoto 2/5. :mrgreen: Mitenkähän tosiaan toimisi dieetti, jossa syödään vain viikonloppuisin. Hyvä harjoitella tuota paastojen aloittamista ja lopettamista enemmän, ettei olisi niin korkea rimaa kumpaankaan. -No, perjantaihin asti tätä nyt ainakin siis jatkan, kun tuntuu olevan niin vaivatonta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ensimmäinen on tosiaan vaikein ja vuosi 5/2:sta tekee aloittamisesta todella helppoa.
Minä ottaisin viiden päivän paaston lopettamisenkin "ihan tosissaan", mutta mun ongelma onkin se että juon jatkuvastiliian vähän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Söin illalla pari purkkia luumusosetta, yhden omenan ja join kivennäisvettä. Yöllä heräsin mahakipuun. Kesti pari tuntia.
Oli ensimmäinen paaston lopetus johon sisältyy mahakipu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Niin joo, nestehukassa tehty laskettelureissu ja heti aamulla kahvakuulatreeniin toista viikkoa kestäneen vesipaaston aikana. On tosiaan kumma, jos vaikutin hitaalta. ;)

Minusta ei yhtään kumma. Tosin ei se kahvakuula siihen nyt mitenkään liittynyt, olit hitaalla jo sitä ennen. Itsellä on noita raskaita treenejä (laskettelua raskaampi) 2-3x viikossa, ja päässä pitäis liikkua vähäintän töissä.
Mieluusti ajatus sais liikkua muutenkin, ettei joku ilta käy 'ai katos, yksi lapsista puuttuu, sen haku on unohtunut logistiikkakaaviosta. No mennään hakeen, eihän siihen mee ku tunti'.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Itsellä on noita raskaita treenejä (laskettelua raskaampi) 2-3x viikossa, ja päässä pitäis liikkua vähäintän töissä.
Mieluusti ajatus sais liikkua muutenkin, ettei joku ilta käy 'ai katos, yksi lapsista puuttuu, sen haku on unohtunut logistiikkakaaviosta. No mennään hakeen, eihän siihen mee ku tunti'.

Yks ehdoton hyöty paastosta sinulle voisi olla se, että se pakottaa hidastamaan ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin