Paasto paasausta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulla nälkä katosi ja ja pääsin stationäärivaiheeseen. Aamulla oli "se erinomainen paasto olo". Sitten suoli ilmoitti, että sinne oli jäänyt jotain. Jessus, mikä työ oli saada se ulos. Noin pahaa ummetusta en ole ennen kokenut. Hyvä ettei pönttö haljennut, niin kovaa oli ulos tullut tuote. :shock: Veden puutteestahan tuokin tietysti kertoo. Olisi pitänyt juoda enemmän, mutta tällä kertaa olen sinun mallisi mukaan juonut veteni enimmäkseen lämpimänä ja sitä inkivääriäkin olen laittanut sekaan –varsinkin eilen, kun makuja teki mieli. Ilmeisesti tämä monimutkaisuus vähensi vedenjuontia verrattuna "suoraan hanasta lasiin" verrattuna. :? Täytyy ottaa taas vesipullo käyttöön, niin eiköhän tämä tästä. :)

Nyt kun oloani enemmän tunnustelen, niin mielen kirkkaus on vielä saavuttamatta. Varsinkin ymmärtävä hyväntahtoisuus tuntuu vielä odottavan tulemistaan. :? Sitä odotellessa jatkan paastoa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Kävin vaakassa. Ekana paastopäivänä puolilta päivin oli painoa 113. Tänään kuudentena samaan aikaan 106. Kilo päivässä näyttäisi olevan. Valtaosa on varmasti nestettä ja tuon edellisen viestin tavaraa, joka nyt siis puuttuu kokonaan, mutta rasvaa tuosta lienee vajaa puolet. Naama näyttää kapoisemmalta ja jotenkin miehekkäämmältä. 8) Aika komea olen oikeastaan. :mrgreen: :mrgreen:

Taitaa olla paaston tuomaa euforiaa tuo edellinen. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kävin vaakassa. Ekana paastopäivänä puolilta päivin oli painoa 113. Tänään kuudentena samaan aikaan 106. Kilo päivässä näyttäisi olevan. Valtaosa on varmasti nestettä ja tuon edellisen viestin tavaraa, joka nyt siis puuttuu kokonaan, mutta rasvaa tuosta lienee vajaa puolet.

Se paino, mikä lähtee 1kg/vrk nopeudella, tulee paaston jälkeen takaisin viikossa kun alkaa syömään. Vaikka ei söisi kuin kurkkua ja vesimelonia.
Näin ainakin mulla on käynyt joka kerta. Tämä 1kg/vrk tahti on mulla kestänyt n.4-6vrk, sen jälkeen ei lähde kuin 200-300g/vrk. Se on sitä "pysyvää" läskin lähtemistä, eli ei tarvi kummoistakaan itsekuria niin ne grammat ei tule takaisin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kävin vaakassa. Ekana paastopäivänä puolilta päivin oli painoa 113. Tänään kuudentena samaan aikaan 106. Kilo päivässä näyttäisi olevan. Valtaosa on varmasti nestettä ja tuon edellisen viestin tavaraa, joka nyt siis puuttuu kokonaan, mutta rasvaa tuosta lienee vajaa puolet.

Se paino, mikä lähtee 1kg/vrk nopeudella, tulee paaston jälkeen takaisin viikossa kun alkaa syömään. Vaikka ei söisi kuin kurkkua ja vesimelonia.
Näin ainakin mulla on käynyt joka kerta. Tämä 1kg/vrk tahti on mulla kestänyt n.4-6vrk, sen jälkeen ei lähde kuin 200-300g/vrk. Se on sitä "pysyvää" läskin lähtemistä, eli ei tarvi kummoistakaan itsekuria niin ne grammat ei tule takaisin.

Jukka

Sama havainto täällä. Ekoina päivinä lähtee se kilo ja sitten tahti hiljenee. Sen jälkeen lähtee vain se päivässä käytetty energiamäärä läskiä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Paastopäivä 8/14. Kävin puntarissa. Startti oli siinä 79 kilon hujakoilla - paino nyt 72. Viime yönä tapahtui semmoinen jänskä että aamulla oli lärvi aivan kuiva ja nahkat retkotti irrallaan. Juu. Mulla on atopia. Mutta illalla ei ihan vastaavaa ollut. Toivon mukaan siellä nyt olisi jokin käänne tulossa ihon hyvinvoinnissa. Molemmilla edellisellä kerralla on tullut. Nyt ei vielä se ole oikein käynnistynyt.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Paastopäivä 8/14. Kävin puntarissa. Startti oli siinä 79 kilon hujakoilla - paino nyt 72. Viime yönä tapahtui semmoinen jänskä että aamulla oli lätvi aivan kuiva ja nahkat retkotti irrallaan. Juu. Mulla on atopia. Mutta illalla ei ihan vastaavaa ollut. Toivon mukaan siellä nyt olisi jokin käänne tulossa ihon hyvinvoinnissa. Molemmilla edellisellä kerralla on tullut. Nyt ei vielä se ole oikein käynnistynyt.

Voihan se olla, että paastoonkin tottuu ja tarvitaan aina pidempi jakso oikean safe moden aikaan saamiseen. Minulla oli paino tänään 105. Vain kilo toissapäivästä, vaikka alussa tosiaan kilo päivässä. Pahoja iho-oireita ei tällä kertaa ole ollut, vain hieman turvotusta ranteessa ja huulessa. Paastoajan tyyliin tulevat ja lähtevät nopeasti. Aika haastavaa minun hommassani ottaa paasto näin vapun alle, kun opiskelijat raivokkaasti tekevät harjoitustöitään loppuun ennen vappua ja tarvitsevat apua koko ajan. Työpäivät ovat olleet pitkiä, joten aika väsy on jo. Vielä pitäisi lasketella pyörällä Hervannasta keskustaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Paastopäivä 8/14. Kävin puntarissa. Startti oli siinä 79 kilon hujakoilla - paino nyt 72. Viime yönä tapahtui semmoinen jänskä että aamulla oli lätvi aivan kuiva ja nahkat retkotti irrallaan. Juu. Mulla on atopia. Mutta illalla ei ihan vastaavaa ollut. Toivon mukaan siellä nyt olisi jokin käänne tulossa ihon hyvinvoinnissa. Molemmilla edellisellä kerralla on tullut. Nyt ei vielä se ole oikein käynnistynyt.

Voihan se olla, että paastoonkin tottuu ja tarvitaan aina pidempi jakso oikean safe moden aikaan saamiseen. Minulla oli paino tänään 105. Vain kilo toissapäivästä, vaikka alussa tosiaan kilo päivässä. Pahoja iho-oireita ei tällä kertaa ole ollut, vain hieman turvotusta ranteessa ja huulessa. Paastoajan tyyliin tulevat ja lähtevät nopeasti. Aika haastavaa minun hommassani ottaa paasto näin vapun alle, kun opiskelijat raivokkaasti tekevät harjoitustöitään loppuun ennen vappua ja tarvitsevat apua koko ajan. Työpäivät ovat olleet pitkiä, joten aika väsy on jo. Vielä pitäisi lasketella pyörällä Hervannasta keskustaan.

Joo. Muutenkin tuntuu että tää ei ole käynnistynyt kuten ennen. Mutta enivei. Kahdella viikolla mennään kuiteskin.

Tämä vuodenaika on todella haastava mulle muutenkin. Lämpötila pyörii tuossa nollan yläpuoella ja aamuisin on ollut allekin. Mulla on ollut ihan järjetön horkka eilen ja tänään.

Ensivuonna homma sitten normaalipaikalla toukokuun lopussa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja PW »

En oo koskaan paastoa uskaltant kokeilla. Ayervedafacebook ryhmässä sitä tunnutaan harrastavan ja jotkut säännöllisesti kuunkierron mukaan, 11päivä täydenkuun jälkeen :?
Suolen tyhjennykseen annettiin tämmöinen ohje: "2 jälkiruokalusikallista suolaa, 2 sitruunaa, 1 litra LÄMMINTÄ vettä. Juuri tein seoksen ja join." Samaan liittyi ohje "Suolen tyhjennys tehdään pitkässä paastossa ennen paastoa ja lyhyessä sen jälkeen."
Tämä kokenut paastoaja kertoi myös lyhyet paastot 1-2vrk pitävänsä täysin ilman ruokaa ja juomaa :shock:
Laitan vielä lopuksi: "Älä kokeile kotona" jotta pääsen vastuusta :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Rajulta kuullostaa tuollaiset iho-oireet. Mitä olette yleensä tehneet puuttuvasta energiasta johtuvalle palelulle? Minulle tuttua, kun välillä saa työskennellä kylmässä. Syöminenkin auttaa nollat usein. Kokeilin tänä talvena ei ilmastoidussa kämpässä tuulen tullessa sopivasta suunnasta ja kovassa vedossa kylmällä ilmalla nukkuessa kesäsään makuupussissa nukkumista. Paransi unien pituutta, laatua ja vähensi palelua. Olin reilusti alilämpöinen. Pari viikkoa mittasin aamulla ja kahdesti muulloin lämpöni ja alin aamulämpö ennen makuupussissa oloa oli 34,7. Ja kämpässä 19 alimmillaan.

Olen palellut aiemmin vähemmän viluisena syömättämyydestä johtuen, vaikka kyseessä on vain vuorokauden paussi. Luulisi noin pitkässä paastossa korostuvan Michelin miehen vaatekerrosten määrän tarve.

Mitä kokemuksia paastosta ja pukeutumisesta teillä on? Korostuuko tarve pyöräillessä, vai putoavatko vauhdit ja viima niin, että normivaatteet riittävät?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Rajulta kuullostaa tuollaiset iho-oireet. Mitä olette yleensä tehneet puuttuvasta energiasta johtuvalle palelulle? Minulle tuttua, kun välillä saa työskennellä kylmässä. Syöminenkin auttaa nollat usein. Kokeilin tänä talvena ei ilmastoidussa kämpässä tuulen tullessa sopivasta suunnasta ja kovassa vedossa kylmällä ilmalla nukkuessa kesäsään makuupussissa nukkumista. Paransi unien pituutta, laatua ja vähensi palelua. Olin reilusti alilämpöinen. Pari viikkoa mittasin aamulla ja kahdesti muulloin lämpöni ja alin aamulämpö ennen makuupussissa oloa oli 34,7. Ja kämpässä 19 alimmillaan.

Olen palellut aiemmin vähemmän viluisena syömättämyydestä johtuen, vaikka kyseessä on vain vuorokauden paussi. Luulisi noin pitkässä paastossa korostuvan Michelin miehen vaatekerrosten määrän tarve.

Mitä kokemuksia paastosta ja pukeutumisesta teillä on? Korostuuko tarve pyöräillessä, vai putoavatko vauhdit ja viima niin, että normivaatteet riittävät?

Minulla iho-oireet käyvät paastotessa läpi pikakelauksella niitä oireita, joita minulla on ollut aiemmin elämässäni sillä erotuksella, että ihottumat tulevat ja menevät muutaman tunnin aikana. Tänä aamuna oli herätessä vasemmassa kyynärtaipeessa kutiava, hieman turvonnut paikka, ja kokemuksesta arvaan, että puoleen päivään mennessä se on kadonnut.

Kylmäoireet tulevat liian vähäisestä lihastyöstä liian vähissä vaatteissa liian kylmässä. No, paastossa kai sitten välttelee lihastyön määrää luonnostaan, joten sitä pitää tietoisesti lisätä, jos vilu kapajaa. Paleluoireet ovat pahimmillaan paaston alussa, siihen asti, kunnes keho on mennyt täyteen ketoosiin. Minulla hiilihydraattejä välttelevänä tämä on normaali tila, joten viluoireet alussa ovat vähäisiä. Tavallisesta hiilihydraattikierteestä täydelliseen ketoosiin pääsy vie kai noin neljä päivää.

Täytyy myöntää, että sormien palelu on paastotessa selvästi herkempää, mutta ei se silti epätoivoista ole. Toissa talvena ajelin paaston aikana mopolla melko kovassakin pakkasessa reilun 10 km työmatkaa ja monen paaston aikan on käyty avantouimassa, eikä se ole tuntunut ollenkaan pahalta, kun saunoo välillä.

Minulla on paleluun salainen ase, jota käytän, kun on väsy ja palelee. Laitan makuupussin vetoketju auki, tai ihan tavallisen peiton reunan alle puhaltamaan saapaskuivurin ja kömmin itse perässä. Tämä pikasauna elvyttää viluisen ja väsyneen nopeasti. Saapaskuivuri on siis virallisesti nimeltään kenkien kuivain ja puhaltaa sellaista 50 asteista ilmaa peiton alle lämmittäen pienen tilan minuutissa. Noissa on ajastin, jolla sen saa pysähtymään määrätyn ajan kuluttua. Ukon lämmittämiseen menee puolisen tuntia. Itse käytän tuota paljon, niin paaston kuin normaalinkin ajan puitteissa aina kun on kylmä ja väsy yhtaikaisesti.:D
En löytänyt samanlaista, kuin minulla, mutta tässä Bilteman vastaava.
Kuva
PS. Sopii myös kenkien ja saappaiden kuivaamiseen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Jottette luule minun menehtyneen paastooni, pitää tähän päivittää jotain.
Iho-oireet jäivät tällä kertaa tuon 8. päivän noin kymmenen tunni sisään. Uusia ei ole ilmaantunut. Olo on hyvä, jopa erinomainen.

Pari kertaa olen nähnyt unta syömiseen repsahtamisesta. Joitain päiviä takaperin unen, jossa ostin työmaaruokalasta ruoka-annoksen ja söin pari haarukallista salaattia, kunnes unessa huomasin rikkovani paastoa ja fiksusti möin unessa lopun annokseni kaverille. :mrgreen: Viime yönä näin unen, jossa ohi kävellessäni nappasin suuhuni leikkelesiivun. :oops: Sitten heräsin ja huomasin sen olleenki pelkkää unta. :D

Paino oli eilen työpaikan vaakalla tarkkaan mitaten 103,6. Reilu kymmenen kiloa on siis poistunut kymmenessä päivässä kannettavaa taakkaa –liekö osa ollut raskaita syntejä, kun ei tunnu olo läheskään noin paljon kevyemmältä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Elossa ollaan täälläkin. Outoa oli se että eilen ja tänään aamun paino oli sama. Hyvät fiilarit on täälläkin. Vähän jo paperille listasin mitä aion syödä kun tästä alkaa taas ruokailemaan. Unet on niin syviä etten kyllä mitään muista aamulla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Elossa ollaan täälläkin. Outoa oli se että eilen ja tänään aamun paino oli sama. Hyvät fiilarit on täälläkin. Vähän jo paperille listasin mitä aion syödä kun tästä alkaa taas ruokailemaan. Unet on niin syviä etten kyllä mitään muista aamulla.

Nämä muistamani ovakin juuri niitä vähän ennen heräämistä näkemiäni. Mitä lie olenkaan tehnyt niinä aikoina, kun en muista. :shock:
Tuo painon muuttumattomuus voi johtua siitä, että olet antanut maksallesi aikaa ja mahdollisuuden täydentää glukoosivarantoja gukoneogeneesillä. Sokeri sitoo vettä enemmän kuin rasva.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Outoa oli se että eilen ja tänään aamun paino oli sama.

Sama ilmiön koin aikoinaan pisimmässä 14vrk paastossani. Oli ihan siellä loppupuolella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Johtuisiko kropan itsesuojelusta ja säästöliekille menosta painon säilyminen?

Vastaa Viestiin