Laskin että hurinan puolittaminen 12V-->6V 50A virralla vaatisi melkein 100.000uF:n kondensaattorin, ei tule halvaksi ja riskinä tosiaan että diodisillat kärähtää.
Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?
Laskin että hurinan puolittaminen 12V-->6V 50A virralla vaatisi melkein 100.000uF:n kondensaattorin, ei tule halvaksi ja riskinä tosiaan että diodisillat kärähtää.
Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?
Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy. Jos se on sopivasti 24 V tasolla, tuohon virran tasaamiseen kävisi pieni- tai jopa rikkinäinenkin lyijyakku, joka toimisi ikään kuin elektrolyyttikondensaattorina. Tuollaisen akun ei tarvitse olla kunnossa kapasiteetiltaan. Vain käyttöjännitteen pitää olla lähellä täyden akun jännitettä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?
Eipä tuo haittaa, kun käyttökin on niin satunnaista, tyyliin minuutti viikossa. En tiiä lämmöistä, kun moottori on koteloiden sisällä.
Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy. Jos se on sopivasti 24 V tasolla, tuohon virran tasaamiseen kävisi pieni- tai jopa rikkinäinenkin lyijyakku, joka toimisi ikään kuin elektrolyyttikondensaattorina. Tuollaisen akun ei tarvitse olla kunnossa kapasiteetiltaan. Vain käyttöjännitteen pitää olla lähellä täyden akun jännitettä.
Äh, ed viestissä puhuin 12V vaikka piti olla 24V...
Kovin pieni akku ei käy, koska sen pitää kyetä latautumaan ja purkautumaan nopeasti, mutta jos laittaisi/jättäisi ne pilalle menneet alkuperäiset akut?
Mekaanisesti kai tuo hurina on vaarallisempaa moottorille, sen ja muiden osien kiinnityksille kuin sähköteknisesti.
Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy.
Huonosta alkuperäisestä viisarimittarista päätellen voltit on moottorin käydessä ehkä 20 volttia. Suunnilleen samaa näyttää kuin 24v lyijyakut ihan tyhjänä.
Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy.
Huonosta alkuperäisestä viisarimittarista päätellen voltit on moottorin käydessä ehkä 20 volttia. Suunnilleen samaa näyttää kuin 24v lyijyakut ihan tyhjänä.
Joo, ei tuo jännite sitten riitä...
Tai riittäisikö sittenkin. EIhän tuossa akusta tule kuin 4/24 tehosta ajon aikana, kun loppu tulee suoraan virtalähteestä. Itse asiassa vähemmänkin, kun akku syöttää virtaa moottorille, ei virtalähteen jännite laske noinkaan alas. Tuohan voisi toimia, kunhan latausjännite saadaan sovitettua. Sen pitää olla riittävän alhainen, ettei akku kiehu, mutta riittävän korkea, että hieman lataa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma