Selkävaivaisten keskusteluketju

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

NikoK kirjoitti:

Löytyisikö ideoita arvon foorumilaisilta. Olen selkävaivojeni takia (3 pahaa välilevyn pullistumaa) siirtynyt näihin nojapyöriin vuonna 2013 ja saanut selkäni suunnilleen kuntoon. Erityisesti vuodet 2015-2017 oli selkä mainiossa kunnossa kun ajoin erittäin makaavassa asennossa ensin TiCalla ja sitten Vendettalla.

Voisko olla niin, että kakspyöräisellä nojapyörällä (ja etenkin mbb:llä) tulee tasapainon pidon vuoksi enemmän liikettä ja vartalonhallintaa juuri alaselkään? Quattrolla voi runtata nukahtamisen rajalle, kun taas kaksipyöräinen ois mennyt väsymyksestä herpaantuneena ojaan jo ajat sitten?

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Vilijami kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Löytyisikö ideoita arvon foorumilaisilta. Olen selkävaivojeni takia (3 pahaa välilevyn pullistumaa) siirtynyt näihin nojapyöriin vuonna 2013 ja saanut selkäni suunnilleen kuntoon. Erityisesti vuodet 2015-2017 oli selkä mainiossa kunnossa kun ajoin erittäin makaavassa asennossa ensin TiCalla ja sitten Vendettalla.

Voisko olla niin, että kakspyöräisellä nojapyörällä (ja etenkin mbb:llä) tulee tasapainon pidon vuoksi enemmän liikettä ja vartalonhallintaa juuri alaselkään? Quattrolla voi runtata nukahtamisen rajalle, kun taas kaksipyöräinen ois mennyt väsymyksestä herpaantuneena ojaan jo ajat sitten?

Tuo selän kuntoon tuleminen voi johtua osittain myös siitä että tuo ajoasento on ollut sellainen joka vahvistanut ilmeisestikin juuri oikeita lihaksia selästä jolloin oireet helpottaneet.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Itsekin olen miettinyt tuota tukilihasten aktivoitumista kaksipyöräisellä ajaessa. Erityisesti tietty Vendettalla sitä tapahtuu paljon. Sillä saattaa hyvinkin olla suuri vaikutus.

Mielenkiintoinen ajatus tuo keskiön siirtäminenkin. Ei taida vaan jalat mahtua pyörimään jos siirtää keskiön puomin alapuolelle. Siirtyy sen verran paljon heti kerralla. Sitäpaitsi luulen että ajoasento menisi keskiön siirtämällä kauemmas noista kaksipyöräisistä, kun niissä oli keskiö hirmu korkealla.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sylikulman osalta asento lähenisi kaksipyöräistä vaikka keskiön korkeus putoaisikin. Asento olisi siis vähemmän köyryselkäpyöräilijän kuin nyt. Yhdistin Quattrovelon ja Vendettan sivukuvat havainnollistamaan mitä tarkoitan. Vendettassa on paljon avarampi sylikulma. 15 astetta jouduin kuvaa kiertämään :o

qv.jpeg
qv.jpeg (33.75 KiB) Katsottu 3651 kertaa
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja NikoK »

jooseha kirjoitti:

Sylikulman osalta asento lähenisi kaksipyöräistä vaikka keskiön korkeus putoaisikin. Asento olisi siis vähemmän köyryselkäpyöräilijän kuin nyt. Yhdistin Quattrovelon ja Vendettan sivukuvat havainnollistamaan mitä tarkoitan. Vendettassa on paljon avarampi sylikulma. 15 astetta jouduin kuvaa kiertämään :o
qv.jpeg

No niinpä näyttää! Aika hurjaa. Ei se istuin niin paljon pystymmältä vaikuta kinnerissä. Vaikka minulla oli pidempi chainstay Vendettassa niin ei sekään vaikuta niin paljon, muistaakseni 6cm tuli keskiö korkeammalle sillä.

Ihan tulee mieleen että ei tästä millään muutoksella ajoasentoa saa tarpeeksi muutettua. Jos ei venyttelyt, jumpat ja joogat auta, niin sitten kinneri ei vaan sovi mulle. :( Menin vielä myymään sen Vendettankin kun totesin aika pian että vielä mieluummin ajaisin kinnerillä.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

NikoK kirjoitti:

Jos ei venyttelyt, jumpat ja joogat auta, niin sitten kinneri ei vaan sovi mulle. :( Menin vielä myymään sen Vendettankin kun totesin aika pian että vielä mieluummin ajaisin kinnerillä.

Ostat Vendettan sen kinnerin lisäksi, ni voit ajaa vuorotellen. Ei sitä kukaan pärjää yhdellä nojapyörällä :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja PW »

Hankala homma, kaikki konstit kannattaa kuitenkin kokeilla - Joosen ehottama sylikulman kasvattaminenkin.
Azub maxillako selkä tykkää ajaa?
Itse tykkäisin myös ajaa enempi makaavassa asennossa ku kinnerillä pystyy. Kinneri on ainut jossa lonkat ja pakarat välillä vihottelee ja tosi pienestä kiinni, ett saa korjattua asennon.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja NikoK »

PW kirjoitti:

Hankala homma, kaikki konstit kannattaa kuitenkin kokeilla - Joosen ehottama sylikulman kasvattaminenkin.
Azub maxillako selkä tykkää ajaa?
Itse tykkäisin myös ajaa enempi makaavassa asennossa ku kinnerillä pystyy. Kinneri on ainut jossa lonkat ja pakarat välillä vihottelee ja tosi pienestä kiinni, ett saa korjattua asennon.

Sellainen tunne minullakin tästä on että se voi olla tosi pienestä kiinni. Keksis vaan.

Maxilla selkä pysyy ok kunnossa. Siinäkin on hivenen makaavampi asento kuin kinnerissä. Maxilla ajan kyllä melko vähän. Oikeastaan vain työmatkat silloin kun ei muulla pyörällä pääse järkevästi. Nyt kun mietin niin tuntuu tosiaan että Maxilla selkä pysyy sellaisena kuin on, matalista racereista se suorastaan tykkäsi, parani. Tiedä sitten tulisiko siitäkään enää samaa vaikutusta, onhan siellä selässä voinut jotain muuttuakin.

Kyllä minä tuon joosehan ideankin aion ihan tutkia mittanauhan kanssa. Ihan silmäilemällä se vaan näyttää sille että lähes kantapäät osuu maahan keskiö siirtämällä.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Vilijami kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Jos ei venyttelyt, jumpat ja joogat auta, niin sitten kinneri ei vaan sovi mulle. :( Menin vielä myymään sen Vendettankin kun totesin aika pian että vielä mieluummin ajaisin kinnerillä.

Ostat Vendettan sen kinnerin lisäksi, ni voit ajaa vuorotellen. Ei sitä kukaan pärjää yhdellä nojapyörällä :wink:

Jos olisi aikakone, niin Vendettan pitäisin kyllä ohessa enkä myisi. 8) Mutta uuden ostaminen tuntuisi törkeältä tuhlaukselta. Vai olisiko vain virheen myöntämistä :oops:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja jori »

NikoK kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Jos ei venyttelyt, jumpat ja joogat auta, niin sitten kinneri ei vaan sovi mulle. :( Menin vielä myymään sen Vendettankin kun totesin aika pian että vielä mieluummin ajaisin kinnerillä.

Ostat Vendettan sen kinnerin lisäksi, ni voit ajaa vuorotellen. Ei sitä kukaan pärjää yhdellä nojapyörällä :wink:

Jos olisi aikakone, niin Vendettan pitäisin kyllä ohessa enkä myisi. 8) Mutta uuden ostaminen tuntuisi törkeältä tuhlaukselta. Vai olisiko vain virheen myöntämistä :oops:

PW varmaan luopuu Vendettan uushankintaa edullisemmin jostain monista todella makaavassa asennossa ajettavasta MBB-pyörästään - tai tekee aivan uuden. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

NikoK kirjoitti:

Itsekin olen miettinyt tuota tukilihasten aktivoitumista kaksipyöräisellä ajaessa. Erityisesti tietty Vendettalla sitä tapahtuu paljon. Sillä saattaa hyvinkin olla suuri vaikutus.

Ei selkä pyöräilemällä parane. Selän kiputilat johtuvat pääasiassa siitä, että keskivartalon selkää tukevat lihakset ovat harjoituksen puutteessa heikentyneet. Näin tapahtuu luonnostaan 35 ja 45 ikävuoden välillä. Vaivaan auttaa vain se, että alkaa tosissaan harjoittaa keskivartalon lihaksia. Tarvitaan siis vatsalihaksille linkkuveitsiä ja lankutusta, selkälihaksille selkärutisruksia ja poikittaisille lihaksille vartalon kiertoharjoituksia. Tätä evankeliumia olen yrittänyt jo moneen kertaan saarnata ja jatkan sitä yhä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja NikoK »

ajarmala kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Itsekin olen miettinyt tuota tukilihasten aktivoitumista kaksipyöräisellä ajaessa. Erityisesti tietty Vendettalla sitä tapahtuu paljon. Sillä saattaa hyvinkin olla suuri vaikutus.

Ei selkä pyöräilemällä parane. Selän kiputilat johtuvat pääasiassa siitä, että keskivartalon selkää tukevat lihakset ovat harjoituksen puutteessa heikentyneet. Näin tapahtuu luonnostaan 35 ja 45 ikävuoden välillä. Vaivaan auttaa vain se, että alkaa tosissaan harjoittaa keskivartalon lihaksia. Tarvitaan siis vatsalihaksille linkkuveitsiä ja lankutusta, selkälihaksille selkärutisruksia ja poikittaisille lihaksille vartalon kiertoharjoituksia. Tätä evankeliumia olen yrittänyt jo moneen kertaan saarnata ja jatkan sitä yhä...

No oli se varmaan liioittelua että se pyöräilemällä paranisi. Isoin muutos minulla on kuitenkin tapahtunut pyörässä, ei sekään merkityksetön asia ole. Tekemäni lihaskuntoharjoitteet ovat muuttuneet paljon vähemmän. Toki varsinkin lihashuoltoa pitäisi lisätä, niin aion tehdäkin, en haluaisi pyöräilystä luopua.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajarmala kirjoitti:

Ei selkä pyöräilemällä parane.

Saattaa mielipide muuttua, kun polkee Flevolla yhden kesän. Itselläni ei ole ollut koskaan selkä niin notkeassa kunnossa kuin muutama vuosi sitten flevoillessa. Pääkin pyöri ku pöllöllä. Aluksi siinä tuli jokainen selkä- ja vatsalihas kipeäksi, että kyllä se oikeanlainen pyöräily aktivoi tukilihaksia.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Lonkankoukistajat ovat hankalahkot venytellä. Ja hierontapallolla hierominen tuntuu minusta erittäin epämukavalta. Pitänee harjoitella näitä lisää muun jumpan lisäksi, niin ehkä tämä tästä vielä.

Lisäksi ostan oman vanhan Vendettani takaisin tkartulta. Ei siitä monipuolisemmasta pyöräilystä ainakaan haittaa ole :!:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Selkävaivaisten keskusteluketju

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilen kävin toisen kerran jäsenkorjaajan käsittelyssä, lonkka ja selkä oli paremmassa kunnossa ku ennen ekaa käsittelyä. Selkä edelleen kovin jäykkä, ei juuri taivu. Yllättävän kipeitä paikkoja löyty oikean reiden sivulta.
Otin loppupäivän rauhallisesti kuunnellen kehoa, pientä kipua illalla oikean pakaran yläpuolella. Nyt aamulla ei juuri kipuja.
Olisko nuo joogan jälkeen tehdyt riippumiset kuitenkin vähän väljentäneet nikamavälejä :? Joogan jälkeen (2/viikko) tuntunu paremmalta, välillä jopa aatellu, ett ei tartte mennä roikkumaan ku ei kipuja - menin kumminkin :) Ja onhan talvella tullu mbb ajelua 800km verran, ehkä sekin notkistanu lonkkaa ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin