Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin tuossa on laitettu kallelleen valmiiksi luistin. Lappeenrannan kiiturin terät oli terotettu ihan V-muotoon mutta sehän on jo vaikeempi prosessi - luulen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

[

2202020143321.jpg
220202014334.jpg
2202020143245.jpg

attachment=3]2202020143339.jpg[/attachment]
Vielä yksityiskohtia luistimista vähän eri kulmista.

Liitteet
2202020143339.jpg

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Niin tuossa on laitettu kallelleen valmiiksi luistin. Lappeenrannan kiiturin terät oli terotettu ihan V-muotoon mutta sehän on jo vaikeempi prosessi - luulen.

Yleensä noissa on ongelmana liian paksusta raudasta tehty luisimen terä, jolloin hionta on työläs ja vaikea saada onnistumaan kunnolla. Siksi vain toiselta puolen hiottu ohut luistinterä on helpompi saada luistamaan ja pitämään hyvin. Retkiluistimen terälatta on vain 1,5 mm paksu, kun jääkiekkoluistimessa se on 3 mm.

Sivuprofiilin muodon hifistelyyn ei tarvitse kiinnittää niin paljon huomiota, jos kuorma on luistimen päällä riittävän takana, mutta taakse jää kuitenkin vielä riittävästi luistinta (100-150 mm). Tahtovat kaikissa olla luistimet liian takana. TUossakin kuvassa yllä.

Pitkä luistimen keula on luiston kannalta parempi, mutta vaikeampi saada kantamaan sivusuunnassa tuulivoimia, kun nivel joutuu ylimääräisen momentin alaiseksi, luistimen keula taipuu sivulle ja haukkaa. Oman jääpurteni luistimiin laitoin tukivantin luistimen kannasta poikkipalkkiin, jotta tukee niveltä sivusuunnassa. Työntövarsi, puutikku väljiin holkkeihin luistimen keulan ja poikkipalkin väliin, olisi ollut parempi, mutta kun piti tehdä narusta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Uusi etuluistin
Uusi etuluistin

Värkkäsin uuden etuluistimen, joku valmis pellin leikkausterä, se on huomattavasti terävämpi ku 90 astetta mutta kokeilen, onko liian terävä. Ettei vaan jäätä halkase mennessään ;)
Jääoptarin rungon jätin ylipitkäksi, voihan siinä koittaa isompiakin purjeita tai vaikka kahta optarin takilaa :mrgreen: Akseliväli nyt vajaa neljä metriä.
Hiekkapakassa olis 4m/s nyt tuulta, ehkä lähen testaamaan vanhaa purtta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos tuo puuosa sinun omaa tuotantoasi, vai löytikö valmis osa "kas, siinähän se onkin" -tyyppisesti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Onkos tuo puuosa sinun omaa tuotantoasi, vai löytikö valmis osa "kas, siinähän se onkin" -tyyppisesti.

Sekä että, kuistin alta löyty ohutta saarnilautaa, sahasin poikki ja porasin reijät, terässä oli valmiina 4 reikää sopivasti.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onkos tuo puuosa sinun omaa tuotantoasi, vai löytikö valmis osa "kas, siinähän se onkin" -tyyppisesti.

Sekä että, kuistin alta löyty ohutta saarnilautaa, sahasin poikki ja porasin reijät, terässä oli valmiina 4 reikää sopivasti.

Paljonko terässä on paksuutta?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onkos tuo puuosa sinun omaa tuotantoasi, vai löytikö valmis osa "kas, siinähän se onkin" -tyyppisesti.

Sekä että, kuistin alta löyty ohutta saarnilautaa, sahasin poikki ja porasin reijät, terässä oli valmiina 4 reikää sopivasti.

Paljonko terässä on paksuutta?

En mitannu mutta kokeilun perusteella vaikutti liian terävältä, leikkaa jäätä.
Vanhaluistin toimi parmmin, tänään jää oli "rasteripintainen" - pientä nypylää vierivieressä mutt hyvin kulki :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joko tää optimistimallin piirustus oli täällä?

http://idniyra.eu/junior/docs/specsa.pdf

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Isabella purren ohjeita
Isabella purren ohjeita

En ihan varma ymmärränkö mitä tuossa tarkoitetaan.
Jäähän osuva luistimen kaari 400mm? Pitäskö sen luistimen olla kokomatkaltaan kaareva? Luulin, ett keskiosa saa olla suora?
Ja mitä tuo loppulause tarkottaa - build 2-3mm ...?
Muok. Optimisti ohjeissa mainitaan 350mm flat/tasainen - n. 900mm luistimessa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

2242020111454.jpg

Tänään purjeHasetestiä, liikkeelle lähtö on paljon herkempi ku luistimilla. Purjeessa olis säätämistä, ett saa sen muotoonsa mutt puuskassa liikkuu niin, ett pelottaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

2242020111454.jpg
Tänään purjeHasetestiä, liikkeelle lähtö on paljon herkempi ku luistimilla. Purjeessa olis säätämistä, ett saa sen muotoonsa mutt puuskassa liikkuu niin, ett pelottaa :mrgreen:

Muttei yritäkään kaatua?
Toimiiko tuo tosiaan jäällä, eikä tuulivoimat puhalla sivuluisuun.
Jos poljet alkuvauhdin, voisitko kuvitella, että (paljonkin) pienempi purje voisi riittää pitämään kohtuullista vauhtia yllä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja janx »

WindPaddle voisi hyvin riittää.

windpaddle-a-foldable-kayak-sail-0.jpg
windpaddle-a-foldable-kayak-sail-0.jpg (104.43 KiB) Katsottu 3040 kertaa

WindPaddle Sails - Rigging and On-The-Water sailing instructions.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Näin tuommoisen kanoottipurjekupin eilen Näsijärvellä yhdellä luistelijalla. AInakaan luistimilla siitä ei ollut juurikaan hyötyä, sillä luistelija ilman purjetta liikkui myötätuuleen lähes samaa vauhtia. Myötätuulipurjeesta ei siis ole varsinaista hyötyä, kun ajopelin vastus on pieni. Fillarin vastus on luistimiakin pienempi, joten tarvittaisiin nimenomaan siipimäistä purjetta, jolla purjehditaan tuulta nopeammin, eli etusektorista tulevan vaikuttavan tuulen avulla.

Kuten tuolla aiemmin piirsin, nopea, kevyesti liikkuva laite kohtaa sivumyötäiselläkin tuulen etusektorista.
Kuva
Harmaat (vaalean siniset) ovat tuulensuuntavektoreita ja pitkä vaakasuora harmaa nopeuden aiheuttama "vastatuuli". Värilliset nuolet kuvaavat eri tuulensuunnilla suhteellisen, vaikuttavan tuulen suuntaa ja suuruutta. Vihreä sivuvastaista, Sininen sivutuulta, ja Musta sivumyötäistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

2242020111454.jpg
Tänään purjeHasetestiä, liikkeelle lähtö on paljon herkempi ku luistimilla. Purjeessa olis säätämistä, ett saa sen muotoonsa mutt puuskassa liikkuu niin, ett pelottaa :mrgreen:

Muttei yritäkään kaatua?
Toimiiko tuo tosiaan jäällä, eikä tuulivoimat puhalla sivuluisuun.
Jos poljet alkuvauhdin, voisitko kuvitella, että (paljonkin) pienempi purje voisi riittää pitämään kohtuullista vauhtia yllä.

Nyt on niin vähän kokemusta mutta niin huono purje, ett voisin kuvitella ;)
Ei ollut kaatumisen tunnettakaan, vendoissa eli vastatuulikäännöksissä menee sivuluisua mutta lähti niidenkin jälkeen helpost liikkeelle.
Puomi oli heikko ja katkes, siihen loppu päivän testi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin