Lausunto kevyenliikenteenväylien rakentamisesta? Parainen - Kaarina

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Lausunto kevyenliikenteenväylien rakentamisesta? Parainen - Kaarina

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tällainen henkilö otti minuun yhteyttä ja pyysi apuja. Lupasin välittää hänen viestinsä tänne, jos täältä vaikka löytyisi joku, joka haluaisi auttaa Hannua.

Mutta, onko teillä yhdistystä, joka voisi tehdä lausunnon kun tehdään uusia siltoja ja muutoksia kevytliikenneväyliin?
Nyt olisi tarvetta kunnolliseen vaikuttamiseen. Tänne rakennetaan kaksi uutta siltaa ja pienellä rahalla saataisiin korjattua myös nuo ongelmalliset kohdat pois haittaamasta kevyttä liikennettä.
Paraisilla ja Kaarinan välillä on kaksi paikkaa, jotka estävät (minun mielestä ja vähäisen kokemukseni perusteella) velomobiilin käytön kevytliikenneväylällä välillä Parainen - Kaarina. Nämä on kaksi Saaristotien (tien nro 180) alitusta Hessundin sillan edessä ja Kårkullanmäen notkossa n. 2 km ennen Kirjalansalmen siltaa (kulkusuunta Paraisilta Kaarinaan).
Tiellä 180 on kuulema Suomen vilkkain raskasliikenne, liikennemäärät yli 10000 ajoneuvoa/vrk. Tie kapea ja mutkainen, piennar varsin kapea ja kaiteiden kohdalla olematon.

Liitteenä tekemäni ehdotus ja kaksi yleiskarttaotetta sillan rakentamisista.

Toivon, että saisin teiltä tukea ja teillä olisi yhteyksiä, joilla voitaisiin vaikuttaa asiaan.
Haluaisin, että infomoisitte myös minua mahdollisista toimenpiteistänne, kiitos.

Terveisin Hannu Svegin
Puh: 0400 - 820778
Jupiterinkatu 1, 21600 Parainen

Sitten tuossa pdf tiedostossa lukee näin

Sivu 1 / 2
Kirjalansalmen- ja Hessundin sillan liittymäjärjestelyjen palaute.
Joni Ainasoja
Projekti-insinööri Infra - Oulu
Viite: Asia:
Paraisilla 21.1.2020 pidetty yleisötilaisuus tien nro 180 silloista ja liittymämuutosehdo- tuksista.
Kevytliikenteen huomioon ottaminen liikennesuunnitelmissa turvallisen liikkumisen varmistamiseksi.
Pyöräilen edelleenkin paljon Kaarinan, Turun ja Paraisten väliä.
Työelämässä ollessani ajoin polkupyörällä huhtikuun - lokakuun välisen ajan, lähes joka työvuoro Turkuun ja takaisin Turun poliisitalolle. Kesäisin kilometrejä tuli 3000 - 6600 km. Nyt n. 1500 km/vuosi. Pääkulkusuuntani on Paraisilta Kaarinaan ja itäiseen Turkuun. Sähköavusteisten polkupyörien yleistymisen vuoksi pyöräilymäärä on kasvanut Parainen - Kaarina välillä 10 kertaiseksi, oman arvioni mukaan. Ja sitä pyörätietä pyöräillään läpi talven.
Pyörätiet ovat pääsääntöisesti hyvin käyttökelpoisia Kaarina - Parainen välillä. Mutta, kaksi vaarallista paikkaa on, ja ne ovat seuraavat:

  1. Kårkullan mäen alla, kohdasta M2 noin 200 - 300 m Paraisten suuntaan.
    Pyörätie laskeutuu kohtuullisen jyrkästi alas ja pohjalla on kapea, 90 asteen kulmassa oleva Saaristotien alitus.
    Alitus tulee (paikkaa tuntemattomalle) yllättäen. Tiedän, että Saaristotien matkailijoille on tapahtunut tässä kohdassa vahinkoja raskaasti lastatuin polkupyörin. Ovat ajaneet siitä suoraan, kun jarrut (vanhempien retkeilypyörien vannejarrut) eivät ole pysäyttäneet pyörää tarpeeksi nopeasti. Yleistä tässä kohtaa, että pyöräilijät kioskin ohituksen jälkeen siirtyvät Saaristotien pientareelle. Lielahden risteyksessä viimeistään siirtyvät takaisin pyörätielle.
    Paraisilta päin tullessa on todella hankalaa, kun alamäen nopeus pitää tappaa, alittaa tie ja siitä heti alkaa raskas, jyrkkä nousu lähes pysähtymisnopeudesta.
    Velomobiileille tämä on hyvin ikävä, lähes mahdoton paikka. Näiden heikkoudet on ylämäet, koska omaa vartalon painoa ei voi käyttää tehostamassa lisäämällä poljinvoimaa. Ja toinen hankala paikka on tämä tiukka käännös. Velomobiilit eivät taitu kerralla tästä mutkasta tien alitukseen (Quest, Mango, Waw mm.) Pienen ilmavastuksen vuoksi ne kulkevat tasaisella kevyesti 45 - 60 km/h.
    Osa pyöräilijöistä ohittaa, varsinkin velomobilistit, tuon paikan siirtymällä tien pientareelle. M2:n kohdalle tehtiin muutama vuosi sitten liikennejärjestelyjä, mutta ei korjattu tätä kevytliikenteen vaarapaikkaa (koska ehdotus tuli myöhässä, vasta jo rakennusvaiheessa). Paraisten suunnasta tullessa Kårkullan mäen päällä tulee Saaristotien pientareella pyöräilijöille ahdasta, kun tiehen on lisätty kaide pientareelle. Siinä ei ole mukaavaa eikä turvallista pyöräillä, kun täysperävaunullinen pyyhkii käsivartta1.
    Ehdotus: M2 kohdasta jatketaan pyörätietä kulkemaan suoraan ilman Saaristotien alitusta Kårlahdentien ja Kårkullantien välille. Välimatka on vain 550 metriä.

  2. Valoniementien liittymän kohdalla oleva kevytliikenneväylän Saaristotien alitus / Hessundin silta. Ilmeisti kohta on S3..
    Tämä on hyvin samantapainen Saaristotien alitus kuin Kårkullanmäen kohdalla. Samat ongelmat, kapea, jyrkkä käännös, suuri laskeutuminen alitukseen ja huono näkyvyys alikulkutunneliin.

    Sivu 2 / 2
    Erona Kårkullaan on vain se, että tämä alikulku ohitetaan hyvin yleisesti ja ylitetään Saaristotie. Jos liikennetilanne ei salli tien ylitystä, kuljetaan molemmin puolin yli Hessundin sillan. Pyörätie sijaitsee sillalla vasemmalla kulkusuunnassa Kaarinaan.
    Tästäkään velomobiilit eivät taivu sisään tien alitukseen.
    Ehdotus: 1a) Kun uutta Saaristotien alitusta tehdään, sen voisi tehdä noin 30 asteen kulmaan (Kaarinassa näin on tehty Kuusistonsalmen sillan kohdalla). Tällöin siinä olisi hyvä näkyvyys ja alituksen voisi tehdä sellaisella nopeudella, joka pyörässä tai velomobiileissa sattuu olemaan. Alamäkien vuoksi nopeudet tuossa kohtaa aktiivipyöräilijöillä on arviolta noin 40+ km/h.
    2a) Tehdään uusi kevytliikenneväylä Valoniementien ja Vuoritien välille. Saaristotien oikealle puolelle suuntana Parainen. Välimatka on vain 285 m (J12 vai J13?). Tällä poistettaisiin Valoniemeen tapahtuvan kevytliikenteen Saaristotienylitys liikenneympyrän kohdalla ja voitaisiin ohjata Camping alueelle menevä pyöräilyliikenne välttäen Saaristotien ylitykset.
    3a) Jatketaan Kalkkitien ja Saaristotien risteyksestä kevytliikenneväylää uuden sillan yli, Kaarinaan päin mennessä oikealla puolella ja yhdistetään se kevytliikenneväylään Suoniityntien päästä olevaan Saarisotien alituksen kohdalle.
    Näillä ehdottamillani toimenpiteiltä Saariston rengastien kevytliikenne saataisiin sujuvaksi ja vaaranpaikat poistettua. Tämä jälkeen kevytliikenneväylä soveltuisi myös velomobiilien käyttäjille.
    Sähköavusteiset polkupyörät lisääntyvät nopeasti, joiden avustus on rajoitettu 25 kmIh. Uusien säännösten myötä liikenteeseen tulee myös sähköavusteisia polkupyöriä, joiden nopeus on avustuksella rajoitettu 45 km/h. Itsekin olen hankkimassa tällaisen nopeammin kulkevan polkupyörän sekä sähköavusteisen velomobiilin, jolla voin käydä asioillani sateessa ja huonommillakin ilmoilla Kaarinassa ja Turussa.
    Paraisilla 30.1.2020
    Hannu Svegin
    Polkupyörien korjaaja / huoltaja Jupiterinkatu 1
    21600 Parainen
    p. 0400820778, email: hannusve@gmail.com
    Kuvia velomobiileista.

Liitteet
072FA488-7343-495F-9D01-48D244260137.png
072FA488-7343-495F-9D01-48D244260137.png (756.03 KiB) Katsottu 1799 kertaa
9582547E-4AC8-4F03-B0DF-E4378F3C50A3.png
9582547E-4AC8-4F03-B0DF-E4378F3C50A3.png (989.6 KiB) Katsottu 1799 kertaa
Kirjalansalmen sillan palaute- ehdotus kevytäylistä2020.pdf
(209.25 KiB) Tiedosto ladattu 80 kertaa

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lausunto kevyenliikenteenväylien rakentamisesta? Parainen - Kaarina

Viesti Kirjoittaja PW »

En osaa muuta neuvoa - kannattaa siirtyä ajoradalle jos kevarilla on vaikeaa.
Kinnerirekisterin ylläpitäjänä mietin, kuinka paljon Paraisilla velomobiileja kulkee? Herra Svegin on ilmeisesti itse hankkimassa, ellei jo tilannut kinnerin. Foorumille ilmoitukset kinnerien hankinnasta kiitos ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lausunto kevyenliikenteenväylien rakentamisesta? Parainen - Kaarina

Viesti Kirjoittaja jori »

Vaikuttavat liikennesuunnittelijan perseillyiltä. Pyörätie vaihtaa puolta turhan takia ja kun vaihtaa, vaihtaa juuri niin kuin se kaikkein hankalinta on. :evil:
Tässä satelliittikuvat noista alikuluista. Toisessa vielä mäki niin, että varmasti on hankalaa.

Luin joskus Liikenneviraston alikulkujen suunnitteluohjetta, jossa nimenomaan kiellettiin tekemästä kohtisuoria alituksia :evil:

Kårlahdentie.jpg
Kårlahdentie.jpg (313.9 KiB) Katsottu 1639 kertaa
Valoniementie.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lausunto kevyenliikenteenväylien rakentamisesta? Parainen - Kaarina

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Tässä satelliittikuvat noista alikuluista. Toisessa vielä mäki niin, että varmasti on hankalaa.

Noissa molemmissa taitaa kuitenkin olla helpompaa ajaa Saaristotien ylitse risteyksissä, niin ei tarvitse jarrutella notkon pohjalla. Jos niistä risteyksistä pääsevät autot ylitse, niin pääsevät kinneritkin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lausunto kevyenliikenteenväylien rakentamisesta? Parainen - Kaarina

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tässä satelliittikuvat noista alikuluista. Toisessa vielä mäki niin, että varmasti on hankalaa.

Noissa molemmissa taitaa kuitenkin olla helpompaa ajaa Saaristotien ylitse risteyksissä, niin ei tarvitse jarrutella notkon pohjalla. Jos niistä risteyksistä pääsevät autot ylitse, niin pääsevät kinneritkin.

Toki voi ajaa ajoradalla, mutta tässä kai oli ideana, että kun joka tapauksessa tehdään tieremonttia, niin voisi kai noita käyttökelvottoman huonoja alituspaikkojakin entrata paremmaksi, kun niitä kerran lain mukaan pitäisi käyttää, jos "jos se on turvallisempaa".

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin