Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:

Otit lääkelaitoksen siirron Kuopioon esimerkiksi ja pidit sitä huonona ideana. Eli puolustit senkin keskittämistä takaisin helsinkiin.

Henkilökohtaisesti minulle on yhdentekevää missä tuo laitos sijaitsee, jos se hoitaa sen tehtävän (järkevän ajan kuluessa), johon se on tarkoitettu. Linkkaamani artikkeli piti sitä huonona ideana. Enhän edes tiedä mitä tuo laitos käytännössä tekee (ennen kun luin wikipediasta äsken), joten miten voisin väittää suorilta käsin, että Kuopioon siirto olisi huono idea.

jooseha: Niin. Se on politiikkaa. Aina löytyy joku, jonka mielestä on väärässä. Siitä syystä politiikkaa ei varmaan tällä foorumilla isommin kaivatakaan.

Viljami: Koitan pitää itseni mielummin vihollisettomana. Helpointa se on vaikenemalla. Turkulaisia saatan vähän joskus solvata huumorilla. Johtuukohan sekin heidän entisestä pääkaupungin maineesta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Vilijami kirjoitti:

Sitä on varmasti vaikea hoksata siellä Uudellamaalla, että medioiden uutisotsikot käsittelevät 80% pääkaupunkiseudun paikallisuutisia. "Katupöly on joka keväinen ongelma" huudetaan vuodesta toiseen, vaan eipä ole ikinä itseä häirinnyt? "Lumimyrsky pysäytti liikenteen" no eipä ole täällä pysäyttänyt? Nämä jatkuvat päivästä ja vuodesta toiseen.

Tälle muistan provosoituneeni kun asuin Joensuussa. Varmaan ihan paikkaansapitävä asia vieläkin ja supistaa kulttuuria kun uutiset kertoo käytännössä vaan yhden alueen asioista. Uskon kyll et riippuu tosi paljon siitä et mistä lukee.

Noin muuten Kiteellä, Savonlinnassa, Kuopiossa, Joensuussa, Helsingissä, Espoossa ja Kirkkonummella asuneena oon tän saman eeppisen "Siellä maalla..., Siellä Helsingissä..." tarinan kuullu about jokaisesta kulmasta. Siks lähinnä tietopohjaiset lähteet jaksaa enää kiinnostaa enemmälti.

Optima Baron | 1kw Velogatti

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja wwhv »

hesarin kolumnistikin pohtii uusimaa - muu suomi -tilannetta:

https://www.hs.fi/junkkari/art-2000006475529.html

(liekö käynyt salaa lukemassa tätä foorumia...)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Välillä toimittajat edes yrittävät lähestyä uuttamaata positiivisemmastakin näkökulmasta, mutta eivät sentään valtakunnallisessa mediassa :)
Valtakunnan mediassahan ne uutisoidaan ihan tössyköinä ja lapatossuina jotka ajaa ojaan tai toisen perään jos sataa lunta ja joiden vuoksi kirveessä pitää olla käyttöohje 14 eri kielellä. Median mukaan ne keksii hassuja ongelmia ja niihin sitten näppäriä ratkaisuja jotka muualla Suomessa on ihan järjen köyhiä, esim. tämä pyöräteiden suuntanuoli asia :mrgreen:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja MM »

Aikanaan uusmaalainen työtoveri, suuren tietotekniikkatalon koodari, joka kävi tuostanoin viikonloppuna Pariisissa rokkikonsertissa, lomalla Balilla ja sitärataa, kyseli tarkoin ohjeita miten sinisellä junalla käydään Kouvolassa vanhaa sukulaista tervehtimässä. Kuljin itse kolmekin kertaa viikossa junalla Kuopiosta, joten järjestimme niin, että hän osti lipun samaan junaan ja matkustimme yhtä matkaa Kouvolaan asti eikä hänen tarvinnut hermoilla.
Tämä siis tuohon Junkkarin toteamukseen, että uusmaalaisen identiteetti on enemmän maailmalle.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja janx »

MM kirjoitti:

...Tämä siis tuohon Junkkarin toteamukseen, että uusmaalaisen identiteetti on enemmän maailmalle.

Se on myös hinta- ja ilmastokysymys. 100 eurolla voi päästä Etelä-Euroopan lämpöön, mutta (ainakaan minun) autolla ei pääse lähellekään Lappia. Lentokentälle pääseminen tästä (Helsinki) maksaa nykyään 2,80e suunta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:
MM kirjoitti:

...Tämä siis tuohon Junkkarin toteamukseen, että uusmaalaisen identiteetti on enemmän maailmalle.

Se on myös hinta- ja ilmastokysymys. 100 eurolla voi päästä Etelä-Euroopan lämpöön, mutta (ainakaan minun) autolla ei pääse lähellekään Lappia. Lentokentälle pääseminen tästä (Helsinki) maksaa nykyään 2,80e suunta.

Mikäs V8 bensakrematorio siellä pihassa oikein on?
Tavallinen corolla luokan auto syö noin 7 litraa/100km ja pensan hinnaksi sanotaan nyt 1,4€/litra. Kyllä kai sillä satasella 1000km pääsee? Ainakin lapista pääsis helsinkiin, mutta ai niin, se matkahan oli toiseen suuntaan pidempi :wink:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Mikäs V8 bensakrematorio siellä pihassa oikein on? Tavallinen corolla luokan auto syö noin 7 litraa/100km ja pensan hinnaksi sanotaan nyt 1,4€/litra. Kyllä kai sillä satasella 1000km pääsee? Ainakin lapista pääsis helsinkiin, mutta ai niin, se matkahan oli toiseen suuntaan pidempi :wink:

Jos mä menisin Lappiin (olen suunnitellut meneväni lähivuosina), luultavasti menisin UKK:hon. Eli Saariselälle. Kotoota ja takaisin yhteensä 2116km, koska kotiin ajattelin myös palata. Tosiaan pääsen tuolla pihistelemällä ehkä 6l/100km matka-ajossa, mutta seittemän on tupannut menemään (talvella 8-9l/100km). Jos nyt lasketaan tuon 7 mukaan, se tekee 207,36e. Sitten kun laitetaan Suomen hintatasolla vielä majoitus ja muonat kertaa 2, niin en ihmettele, että ihmiset lentää Espanjaan.

Bensakulut ei mee koskaan puoliksi, mutta oman lentolipun maksamisessa ei ilmekään värähdä. :roll: Vertailun vuoksi koronan sotkema matka Malagaan oli kahdelta lentoineen ja asumuksineen 9 yöltä 750 euroa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kun menet Espanjaan niin teet sen eri valtioiden tukemalla lentoliikenteellä. Perillä on myös kevyemmät rakennus määräykset, byrokratia ja verotus.

Suomessa kun matkustat ja majoitut niin maksat joka eurosta vähintään 24% helsinkiläisille ja niiden keksimän byrokratian vuoksi hinnat ovat kovemmat :twisted:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kun menet Espanjaan niin teet sen eri valtioiden tukemalla lentoliikenteellä. Perillä on myös kevyemmät rakennus määräykset, byrokratia ja verotus.

Suomessa kun matkustat ja majoitut niin maksat joka eurosta vähintään 24% helsinkiläisille ja niiden keksimän byrokratian vuoksi hinnat ovat kovemmat :twisted:

Tiesittekö, että lentopolttoaine on verovapaata kaikkialla. Hinta on ollut globaalisti alle 0,5 € litra. Nyt alle 0,1 €, Onko tuo mikään ihme, että lentäminen on halpaa. :? Barreli on 117,3 litraa.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos tosissaan ilmastosta välittää, jättää kyllä molemmat matkat väliin. Kumpikin on turhaa saastutusta. Samoin jos antaa hinnan ratkaista :mrgreen:

Suomenmaassa näyttää olevan aiheeseen sopiva juttu. Lappiin vuodeksi muuttanut tubetähti: "Täällä olen tajunnut, kuinka Helsinki-keskeisesti asioista usein ajatellaan"

Nosta tuosta jutusta esiin yhden lainauksen vaikka se offtopikkia onkin. Pistää vaan yleisesti miettimään omaa ajatteluaan ilmastovouhotuksessa.

 Moni tun­tuu ta­ju­a­van, et­tä ih­mis­kun­ta on aja­mas­sa päin sei­nää il­mas­ton läm­me­tes­sä. Ku­kaan ei kui­ten­kaan ha­lu­ai­si luo­pua omas­ta elä­män­ta­vas­taan, sik­si syyl­li­nen et­si­tään muu­al­ta.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

janx kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mikäs V8 bensakrematorio siellä pihassa oikein on? Tavallinen corolla luokan auto syö noin 7 litraa/100km ja pensan hinnaksi sanotaan nyt 1,4€/litra. Kyllä kai sillä satasella 1000km pääsee? Ainakin lapista pääsis helsinkiin, mutta ai niin, se matkahan oli toiseen suuntaan pidempi :wink:

Jos mä menisin Lappiin (olen suunnitellut meneväni lähivuosina), luultavasti menisin UKK:hon. Eli Saariselälle. Kotoota ja takaisin yhteensä 2116km, koska kotiin ajattelin myös palata. Tosiaan pääsen tuolla pihistelemällä ehkä 6l/100km matka-ajossa, mutta seittemän on tupannut menemään (talvella 8-9l/100km). Jos nyt lasketaan tuon 7 mukaan, se tekee 207,36e. Sitten kun laitetaan Suomen hintatasolla vielä majoitus ja muonat kertaa 2, niin en ihmettele, että ihmiset lentää Espanjaan.

Bensakulut ei mee koskaan puoliksi, mutta oman lentolipun maksamisessa ei ilmekään värähdä. :roll: Vertailun vuoksi koronan sotkema matka Malagaan oli kahdelta lentoineen ja asumuksineen 9 yöltä 750 euroa.

Tojotiahan ei kuulema tartte huoltaa tai korjata mutta kai niissäkin renkaat kuluu :shock: 0,01€/km x 2000km = 20€. Halparenkailla pääsee halvemmalla mutta joskus aikanaan tein vertailua niin hintaeron hävisi tyyliin tuplaten polttoaineissa.

Omassani laskisin huoltoväli 15tkm, huollon ja korjausten keskihinta 600€ niin 2 tkm osuus tuosta on 80€

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kun menet Espanjaan niin teet sen eri valtioiden tukemalla lentoliikenteellä. Perillä on myös kevyemmät rakennus määräykset, byrokratia ja verotus.

Suomessa kun matkustat ja majoitut niin maksat joka eurosta vähintään 24% helsinkiläisille ja niiden keksimän byrokratian vuoksi hinnat ovat kovemmat :twisted:

Tiesittekö, että lentopolttoaine on verovapaata kaikkialla. Hinta on ollut globaalisti alle 0,5 € litra. Nyt alle 0,1 €, Onko tuo mikään ihme, että lentäminen on halpaa. :? Barreli on 117,3 litraa.

Tehdäänpä laskelma, jos kerosiinia verotettaisiin kuten bensaa Suomessa. Bensan litrahinta olkoon 1,4€. Veroja siitä on 68% eli 0,681,4€=0,952€.
Lentokoneen polttoaineenkulutus matkustaa kohden on 2,35 l/100km. Espanjaan on noin 3000 kilometriä. Puuttuvan veron osuus on siis 30
2,35*0,952=67,1€.
Barceloonaan näyttää lippu olevan 204€ eli polttoaine verotettuna se olisi 271€.
Iso suhteellinen muutos tuo on. mutta en usko että se isosti muuttaisi lentämisen määrää. Ei ihmiset sitä kuitenkaan viimeisillä rahoillaan tee.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja janx »

Näitä asioita minä mietin päätöstäni tehdessä useamman viikon. En ollut alunperin lähdössä ollenkaan, mutta tein poikkeuksen, koska oli tarkoitus käydä samalla sukulaisia moikaamassa (he tulivat autolla kesäksi Suomeen kriisin pahetessa). Niin matkustamisessa minulla usein on, kun on ystäviä ympäri maailmaa. Ei siitä tosin kannattaisi täällä eikä nykyään missään muuallakaan kertoa. Saa kuin haukut. :roll:

Edit: En suostunut lähtemään vain viikoksi vaikka siihen painostettiin. 10 päivää oli kompromissi. 2 viikkoa tai mielellään 4 viikkoa lomalla pitäisi olla. Näistä em. syistä myös vetäydyin suunnitellusta Spezi-matkasta taannoin. No kummastakin saa haukut. Eräs sanoi, että "koetko nyt olevasi joku maailmanpelastaja, kun et lennä". Joten pitää tehdä kuten laki sallii ja itsestä tuntuu. Kyllä pikavipeilläkin matkustetaan - näinhän niitä oikein markkinoidaan. :evil:

terppa kirjoitti:

Tojotiahan ei kuulema tartte huoltaa tai korjata mutta kai niissäkin renkaat kuluu :shock: 0,01€/km x 2000km = 20€. Halparenkailla pääsee halvemmalla mutta joskus aikanaan tein vertailua niin hintaeron hävisi tyyliin tuplaten polttoaineissa. Omassani laskisin huoltoväli 15tkm, huollon ja korjausten keskihinta 600€ niin 2 tkm osuus tuosta on 80€

Totta. Autossa on muutakin kuluvaa ja kuluttavaa kuin bensa. Vaihdan lähinnä öljyt säännöllisesti 10tkm välein a 40e kerta. Tämä siksi, että 2002 asti (vaikuttaa vielä mallissa 2003) on ollut VVT-i -koneissa männänrenkaiden jumituksia ja öljyä katoaa ajaessa. Se on nyt 5 vuoden aikana vähentynyt 10tkm öljynvaihtovälillä. Toyota sanoi, että aikaisempikaan öljynkulutus ei ole heistä mikään ongelma (1-2dl parilla tonnilla), että katsotaan sitten jos pahenee. Ovat vaihtaneet vanhoihinkin autoihin puolimoottoreita. Aikaisemmin 2 kertaa vuodessa, mutta nykyään vain kerran. 2000 euron autossa ei ole niin tarkkaa. Katsastuskunnossa se on silti. Muuten korjataan sitä mukaa kun vikaa tulee, jos on pääsy talliin. No nyt ei ole ollut, joten vikoja on kertynyt.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti:

Mulla oli joskus folkkari ja sen käyttöohjeessa luki että 1,5 litran öljynkulutus per 1000 kilometriä on normaalia :shock: Mittatikun ylä- ja alarajan väli oli 0,5 litraa eli 333 kilometrin välein pitäisi pysähtyä lisäämään öljyä ihan rutiininomaisesti. Ei ollut saksalaiset ajatelleet kovin loogisesti, kun tankillisella polttoainetta pystyi kuitenkin ajamaan 1500 kilometriä maantietä!

Aivan normaalia myös tuolta konsernilta. Tässä tämän auton tarina. "Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen" https://yle.fi/uutiset/3-8020573

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin