Sähköpyörän akun rakentaminen

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Niille saa joten kuten säältä suojattuja sulakepesiäkin:
https://www.wandamotor.fi/sulakepes-lat ... 20075.html

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Autohifihommista löytyy tällaisia jämerämpiä sulakepesiä.

Tuommosta mä hypistelin Partcossa. Isohan se on, mutta jos ei riitä, sitten pitänee vaihtaa tuommoiseen.

Näyttää b-kaupasta saavan 30a lattasulakepesiäkin.

Liitteet
img20200625_091112.jpg
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja samuel »

Mätänetissä on diesel-sulakkeen nimellä hehkun sulakkeita, mutta alkavat 30A:sta. Ruuviväli 30mm. Sitten on MEGA-sulake, joka on tavallisen lattasulakkeen näköinen mutta n., 25mm leveä. En löytöänyt sille jännitteen kestoa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

janx kirjoitti:

Lattasulaketta ei voi laittaa, koska ATO (kuulemma) on vain 32Vdc.

Esson baarissa saa olla kovin lähdekriittinen. Tuossakin on totta vain toinen puoli. Peruslattasulake on tuollainen, mutta alan liikkeistä saa paljon muutakin kuin bulkkikamaa. Esim sieltä Partcosta olisit todennäköisesti löytynyt korkeampi jännitteiseen asennukseen sopivia ;)

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

ukram2 kirjoitti:

Sain yhden kiinalaisen? lipo akun, siis 7.4V ja 20 Ah, kyllä siihen ainakin menee virtaa, saa nyt nähdä paljonko purkaessa tulee takaisin :mrgreen:

mittauksen mukaan akussa oli noin 6 Ah, vaikka piti olla 20 Ah. No oli se vähän sinne päin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Näyttää b-kaupasta saavan 30a lattasulakepesiäkin.

Sen maksimi on 32VDC. Akun jännitteet vaihtelee 36-42VDC. Toki voidaan kysyä, että kuinka merkittävä tuo ylitys on...

jviirret kirjoitti:

Niille saa joten kuten säältä suojattuja sulakepesiäkin:
https://www.wandamotor.fi/sulakepes-lat ... 20075.html

Kuten on tämäkin.

ukram2 kirjoitti:

Autoissa käytetään lattasulakkeita, kai semmoisen saa laittaa pyöräänkin. Menee ehkä suoraan lattaliittimiin?

Niin saa laittaa, mutta se on speksattu vaan 32VDC.

jooseha kirjoitti:

Esson baarissa saa olla kovin lähdekriittinen. Tuossakin on totta vain toinen puoli. Peruslattasulake on tuollainen, mutta alan liikkeistä saa paljon muutakin kuin bulkkikamaa. Esim sieltä Partcosta olisit todennäköisesti löytynyt korkeampi jännitteiseen asennukseen sopivia ;)

Ei ollut Partcossa kahvikone auki, vaikka niin toivoin, koska korona, mutta siellä me tätä juuri mietittiin. Lattasulakkeita löytyi yli 32VDC kestolla, mutta ei niille speksattuja sulakepesiä.

Kerta vielä. 32VDC. :mrgreen: Ei mulle selvinnyt, että mihin ne isommat sulakkeet sitten tungetaan. Oletettavasti johonki laitteeseen, mutta ei tuollaiseen pieneen sulakepesään.

Edit: Radioduosta löytyy näemmä paremmin. https://www.radioduo.fi/kauppa/tarkenne ... ulakepidin mutta ei selkeää osumaa sielläkään.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mikä merkitys sulakkeessa yleensäkkin on virtapiirin jännitteellä? Eikö se pala riittävän nopeasti poikki kun virtaa kulkee valokaaressa vielä pienen ilmaraon ylikin? Vai onko kyse turvallisuudesta, 32V sulake voi olla sellainen jossa jännitteemlisiin osiin voi koskea mutta 230v ei?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Mikä merkitys sulakkeessa yleensäkkin on virtapiirin jännitteellä? Eikö se pala riittävän nopeasti poikki kun virtaa kulkee valokaaressa vielä pienen ilmaraon ylikin? Vai onko kyse turvallisuudesta, 32V sulake voi olla sellainen jossa jännitteemlisiin osiin voi koskea mutta 230v ei?

Kysymys on wateista. Voltti kertaa amppeeri on watti. Esim. 42v x 25a = 1050w joten 1050w/32v = 32,8a eli tuo speksattu 42volttia 25a sulakkeella pystyy siirtämään 1050wattia ja käänteisesti 32vdc sulake pitäisi olla 32,8amppeerin suuruinen samaan wattimäärään. Janxilla ei kuitenkaan käsittääkseni ole yli 1000w moottoria, joten 32vdc 30a sulakkeet riittävät mainiosti tuohon max 42vdc (piikissä 500w?) systeemiin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mikä merkitys sulakkeessa yleensäkkin on virtapiirin jännitteellä? Eikö se pala riittävän nopeasti poikki kun virtaa kulkee valokaaressa vielä pienen ilmaraon ylikin? Vai onko kyse turvallisuudesta, 32V sulake voi olla sellainen jossa jännitteemlisiin osiin voi koskea mutta 230v ei?

Kysymys on wateista. Voltti kertaa amppeeri on watti. Esim. 42v x 25a = 1050w joten 1050w/32v = 32,8a eli tuo speksattu 42volttia 25a sulakkeella pystyy siirtämään 1050wattia ja käänteisesti 32vdc sulake pitäisi olla 32,8amppeerin suuruinen samaan wattimäärään. Janxilla ei kuitenkaan käsittääkseni ole yli 1000w moottoria, joten 32vdc 30a sulakkeet riittävät mainiosti tuohon max 42vdc (piikissä 500w?) systeemiin.

:shock: No ei todellakaan näin. Ampeeri on ampeeri ja sulake palaa sen mukaan jännitteestä riippumatta. Sulakkeen jännitteenkesto kertoo maksimijännitteen, jonka sulake pystyy luotettavasti katkaisemaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

:shock: No ei todellakaan näin. Ampeeri on ampeeri ja sulake palaa sen mukaan jännitteestä riippumatta. Sulakkeen jännitteenkesto kertoo maksimijännitteen, jonka sulake pystyy luotettavasti katkaisemaan.

Arvasin tämän. :wink: Ei se ihan suoraan nuin mene, mutta tarpeeksi lähelle. Ei ampeeri ole ampeeri jännitteestä huolimatta. Eihän sulakkeille muuten määritettäisi voltteja ollenkaan. Tuon volttirajan jälkeenkin sulake kyllä palaa.

Viimeksi muokannut Vilijami, 26 Kesä 2020, 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä ei ole eka kerta kun olen keskustellut opettajien, sähköasentajien jne. kanssa aiheesta "Onko ampeeri aina ampeeri?" Vastaus on aluksi aina selvä, mutta tarpeeksi perusteltuani lopputulema onkin epäilevä molemmin puolin pöytää.
Sulakehan on vain metallinen johdin ja jonkin paksuinen, siis tarkemmin poikkipinta-alainen.
Paksulla johtimella voi käyttää isompaa tehoa (watti) kuin pienemmällä. Eikö näin?
Voltti kertaa ampeeri on watti. Eikö jälleen näin?
Miten tuosta yhtälöstä voi yhtäkkiä pudottaa watin pois? Jos voi, niin ollaan taas askeleen lähempänä ikiliikkujaa?
Jos se watti voidaan unohtaa, niin eihän eri johdon paksuuksia tarvita tai koko sulakkeita yhtään mihinkään?

Miten järjestän tämän kyseisen "Onko ampeeri aina ampeeri"-testin kotioloissa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Voltti kertaa ampeeri on watti. Eikö jälleen näin?

Ehyen sulakkeen jännitehäviö on 0volttia, eli sulakkeella ei ole tehoa. Se on kuin lyhyt pätkä johtoa.

Isommat amppeerit vaatii paksumman johdon. Isot voltit voivat olla hyvinkin ohuessa johdossa, esimerkiksi sytytys puolat, jännite kymmeniä kilovoltteja mutta johto hiuksen ohutta.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja samuel »

Sulake-aiheesta väännettiin sukelluspuolella n. 15V sitten, koska sulake on yksi vikakohde lisää harrastuksessa jossa varusteista riippuu harrastajan henki. Kohteena oli vanhan koulukunnan ns. kanisterivalo, eli 1 tai 2 akkua rinnankytkennässä ja halogen-valopää reilu metrin johdon päässä.

Akkuliike testasi:
"7Ah lyijyhyytelöakku jonka oikosulkuvirta n.200A, lähtöjännitteellä 13.1V.
2m pitkä, 1,5mm2 johto, meni n. 5 sek kun lattaliittimen tinaus suli pois ja kaapeli irtosi, kaapeli ennätti lämmetä jonkun verran. Eli heikon lenkki petti. Heikoin lenkki on yleensä katkaisin tai liitin tai tinaus - akun rakenne kestää. Kaapelin kuori (kumi) ei vioittunut. Oikosulkemisen jälkeen akusta tuli 220 A."

Nyt kun akkujen suojana on BMS niin ei se sulake taida niin välttämätön olla näissäkään. Jos ei ole BMSää niin li-akut kuiteskin sen verran virtaa antaa että piuhat / juotokset taitaa sulaa ennen isoa vahinkoa.
Mutta tämä on vain omaa mietintöä ja silleen.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Voltti kertaa ampeeri on watti. Eikö jälleen näin?

Ehyen sulakkeen jännitehäviö on 0volttia, eli sulakkeella ei ole tehoa. Se on kuin lyhyt pätkä johtoa.

Isommat amppeerit vaatii paksumman johdon. Isot voltit voivat olla hyvinkin ohuessa johdossa, esimerkiksi sytytys puolat, jännite kymmeniä kilovoltteja mutta johto hiuksen ohutta.

Näin on, eli tehontarve (watti) on määrittävä tekijä. Se mulla just oli se pointti. Miten se unohdetaan "ampeeri on ampeeri" teoriassa?

Vastaa Viestiin