Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Harrastan hikiliikuntaa...

päivittäin.

6
32%

viikottain.

10
53%

silloin tällöin.

2
11%

musiikki on pelastanut liikunnalta.

1
5%
 
Ääniä yhteensä: 19

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja janx »

Jatketaan aiheesta, joka mielestäni liittyy oleellisesti liikunnan harrastamiseen. Uni. Jos ei nuku kunnolla, ei jaksa liikkua. Nukun pahimpina hellejaksoina sohvalla, mutta se ei ole yhtä hyvä nukkua kuin sänky. Jäähdytys ei sen sijoittelusta johtuen oikein vaikuta makuuhuoneeseen.

OT: Kesäreissussa nukuttiin muutamassa AirBnb-kohteessa. Kuinka hämmästyttävää oli nukkua jopa +20 asteen lämpötilassa ja vieläpä melko hyvin. Se on tässä kahden vuoden aikana unohtunut, kun omassa makuuhuoneessa on vähintään 25 astetta jatkuvasti. Helmikuussa oli kerran -22 astetta ulkona, niin taidettiin päästä johonkin 21 asteen huitteille. Patteriventiili on kiinni. Hallitsematon lämmönlähde on vaatehuoneessa. Takuunalainen rakennusvirhe ja mielettömyyttä suunnittelussa. Mielettömyys liityy siihen, että joku on halunnut maalauttaa talon julkisivun mustaksi. Jäähdytän ilmalämpöpumpulla maaliskuun alusta syyskuun loppuun, mutta asetusarvo on 24-25 astetta, jotta sähkölasku ei olisi ihan mieletön. Tähän sitten päälle vielä kaikki muut mahdolliset unta häiritsevät tekijät.

Edit: Saiskohan viriteltyä jonkun ohjainverhon, jotta ilpin sisäyksikkö puhaltaisi lähinnä makuuhuoneeseen. Hmm...

Viimeksi muokannut janx, 22 Elo 2020, 16:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Totta, uni on tärkeä. Olen aina ollut huonohko nukkuja, mutta tämän närästyksen johdosta iltasyöminen on loppunut ja yöuni on parantunut huomattavasti. Luulin 44-vuotta, ettei uni tule jos ei syö kokonaista perhepizzaa klo 23 jälkeen, mutta väärässä olin. Nykyisin kun menen nälkäisenä nukkumaan, niin uni on hyvä ja aamulla levännyt olo. Vähällä energialla kuumuuskaan ei haittaa niin paljon kuin ennen.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Totta, uni on tärkeä. Olen aina ollut huonohko nukkuja, mutta tämän närästyksen johdosta iltasyöminen on loppunut ja yöuni on parantunut huomattavasti. Luulin 44-vuotta, ettei uni tule jos ei syö kokonaista perhepizzaa klo 23 jälkeen, mutta väärässä olin. Nykyisin kun menen nälkäisenä nukkumaan, niin uni on hyvä ja aamulla levännyt olo. Vähällä energialla kuumuuskaan ei haittaa niin paljon kuin ennen.

Herään yöllä syömään, jos en syö ennen nukkumaan menoa. Perhepizzaa ei tosin tarvita. Semmosta kevyttä ja vähän närästävää tarpeeksi reilusti (1-2h) ENNEN nukkumaanmenoa. Olen siirtynyt jossain tuotteissa gluteenittomaan, joka on auttanut närästyksen kanssa. Esim. tänään tehdään gluteenittomia vohveleita.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ilpin puhallussuunnan lisäksi on yhtä tärkeä miettiä paluu/imuilma. Pulloon ei voi puhaltaa.
Voisko makkariin tehdä reikää katonrajaan ilpin imuilmaaukon kohdalla. Jos ilp imee osan ilmasta makkarista niin ovesta menee automaattisesti viileämpää tilalle.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:

Ilpin puhallussuunnan lisäksi on yhtä tärkeä miettiä paluu/imuilma. Pulloon ei voi puhaltaa.
Voisko makkariin tehdä reikää katonrajaan ilpin imuilmaaukon kohdalla. Jos ilp imee osan ilmasta makkarista niin ovesta menee automaattisesti viileämpää tilalle.

Unohdat, että omistustaloyhtiössä ei tehdä oikein mitään ainakaan ilman merkittävää lupa- ja tarkistusprosessia. Hyvin kaikki muut huoneet on jäähtyneet. Eikä koneellisessa tulopoisto-ilmanvaihdossa ole kuin tuloilma-aukko ulkoseinässä. Se on putkitettu suoraan LTO-koneelle. Käytännössä siis ilpin ainoa tehtävä on vain kuljettaa lämpö ulos sillä ilmalla, mitä on asunnossa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Unohdat, että omistustaloyhtiössä ei tehdä oikein mitään ainakaan ilman merkittävää lupa- ja tarkistusprosessia. Hyvin kaikki muut huoneet on jäähtyneet. Eikä koneellisessa tulopoisto-ilmanvaihdossa ole kuin tuloilma-aukko ulkoseinässä. Se on putkitettu suoraan LTO-koneelle. Käytännössä siis ilpin ainoa tehtävä on vain kuljettaa lämpö ulos sillä ilmalla, mitä on asunnossa.

Ei sitä kukaan tule katsomaan, kunhan et itse mainosta. Ja muutenkin noissa asioissa helpompi pyytää anteeksi kuin lupa. :wink:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Ei sitä kukaan tule katsomaan, kunhan et itse mainosta. Ja muutenkin noissa asioissa helpompi pyytää anteeksi kuin lupa. :wink:

Huono asenne hallituksen pj:lle. Kyllä ne sitten myyntikuvissa näkyy. Mitään pysyviä lupia vaativia muutoksia en aio tehdä. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yhtä kaikki, sieltä makkarista pitää saada kuuma ilma pois että voi tilalle työntää kylmää. Kylmä leviää paremmin lattioita ja lämmin paremmin kattoja myöten. Jos kylmää yrittää työntää kattoa myöten niin kone vetää ison osan takaisin ja kylmä jää kiertämään koneen lähiympäristöön.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja yaana »

Uusien asioiden aloittamisessa valmentaja auttaa kummasti. Mä luulin, että kuntosalit ei ole mun juttu, mutta reilu vuosi sitten päätin kumminkin aloittaa pt:n kanssa. Tarkoituksella valitsin salin, joka on keskittynyt työssäkäyvien arkeen ja käsittelee kaikkia hyvinvoinnin osa-alueita (liikunta, ruoka, uni, palautuminen, kokonaiskuormitus jne).

Kas kummaa, kun pieni pala kerrallaan on tullut isoja onnistumisia. Alussa lihaskunto kasvaa joka viikko ja kummasti ruokkii motivaatiota. Sitten kun on heikompi viikko, niin koutsi muistuttaa että se on ihan normaalia. Sit vaan nenä eteenpäin, mitä tehdään seuraavaksi ja miten raivataan tilaa palautumiselle. Koutsin homma on maadoittaa: nostaa pystyyn kun rypee kuopassa ja hillitä, kun meinaa mopo keulia liiasta innostuksesta.

Viime talvi oli ensimmäinen mun elämässä, että tuli joka viikko liikuttua 2-4 kertaa. Vieläpä suht fiksusti eri juttuja. Tän kesän pyöräilyissä huomasi ison eron. Sekä peruskunto että lihaskunto on selvästi paremmat kuin koskaan ennen. Tästä mä haluan pitää kiinni.

Onhan sillä hintalappunsa, mutta mä olen laskenut, että se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin seuraavien vuosikymmenten aikana. Heitetään vitsillä vaikka tasainen vaatekoko, vähemmän särkylääkkeitä ja lohturuokaa :lol:

Koutsin kanssa kokee myös sellaisia onnistumisia, joita ei itse olisi koskaan yrittänyt. Salilla on monta kertaa yllättynyt, kuinka paljon rautaa liikahtaa, kun ei turhaan mieti. Samoin tuulitunnelissa "tee koutsin perässä" -ohjeella on tullut yllätettyä itsensä monta kertaa :D Tälläkin viikolla hätkähdin huomatessani vasta videolta, kuinka valtavat tehot oli yhdessä harjoituksessa. Siinähän mä nätisti istuin ilman tuolia. Jos oisin tiennyt ilmavirran nopeuden, niin pelko olisi haitannut liikaa.

Onko tuo toisaalta niin ihme, että tämä asento on kotoisa...

Sit still, look pretty.JPG
Sit still, look pretty.JPG (111.4 KiB) Katsottu 2552 kertaa

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja janx »

janx kirjoitti:

... Mitään pysyviä lupia vaativia muutoksia en aio tehdä. :roll:

Ja heti puhuin palturia. Asennutin mä ton ilmalämpöpumpun. Ei sitä voi ottaa muuttaessa mukaan ja tarttesi luvankin. :D

yaana kirjoitti:

... Onhan sillä hintalappunsa, mutta mä olen laskenut, että se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin seuraavien vuosikymmenten aikana. Heitetään vitsillä vaikka tasainen vaatekoko, vähemmän särkylääkkeitä ja lohturuokaa :lol: ...

Tämä on myös hyvää pohdintaa. Mitä on valmis maksamaan liikunnasta. Mitä se tuo takaisin. Ihan tavoittelemisen arvoisia asioita em vitsillä mainitut.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja torneol »

Miksi ilpoa ei voi ottaa muuttaessa mukaan? Kyllä ammattilainen ajaa kylmäaineet yksikköön tai pulloon ja purkaa pois. Fiksaa asennus jäljet ja kone kainaloon ja uuteen paikkaan.

Se että kannattaako, on toinen tarina.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja janx »

torneol kirjoitti:

Miksi ilpoa ei voi ottaa muuttaessa mukaan? Kyllä ammattilainen ajaa kylmäaineet yksikköön tai pulloon ja purkaa pois. Fiksaa asennus jäljet ja kone kainaloon ja uuteen paikkaan. Se että kannattaako, on toinen tarina.

Voi tietty, mutta jos haluaa toimia sääntöjen mukaan, niin mun mielestä se on kielletty taloyhtiön säännöissä. Enkä nyt tiedä miten esim. lautajulkisivun saa niin kuin se oli ennen asennusta. Ei mitenkään. Terassissa on myös reikä putkia varten.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja janx »

Liikuntaa se oli tämäkin. Vaihdoin autoon öljyt ja öljyn suodattaminen asfalttiparkkipaikalla. Siinä saa nousta useammankin kerran maasta ylös ja laskeutua taas alas. Etenkin kun ajaa niin vähän, että joutuu vaihtamaan vain kerran vuodessa, niin unohtuu toimintatavat ja tarvittavat työkalut. :D

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ähräsin tänään 4h pihalla auringonpaisteessa kun vaihdoin kinneriin kaikki renkaat, säädin etujousitusta ja vahasin ketjut. Hiki tuli ja keskivartalon lihaksissa tuntui epäergonomiset työasennot, joten laskettaneen liikunnaksi?:)

Markus Heikkilä

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikunta - vinkkejä liikunnan lisäämiseen

Viesti Kirjoittaja janx »

Mahe kirjoitti:

Ähräsin tänään 4h pihalla auringonpaisteessa kun vaihdoin kinneriin kaikki renkaat, säädin etujousitusta ja vahasin ketjut. Hiki tuli ja keskivartalon lihaksissa tuntui epäergonomiset työasennot, joten laskettaneen liikunnaksi?:)

Liikkuu liikkuu.

Sitten varusteet on yksi mikä auttaa tosiaan liikkumisen lisäämiseen. Menin tänään autolla, kun satoi vähän väliä. Toimivilla sadekamppeilla olisi ehkä voinut puoli tuntia vesisateessa maatakin.

Tänään selvittelin pöytätenniksen pelaamisen mahdollisuutta. Ehkä tuo onnistuu. Lentopallon alkeiskurssinkin löysin syksylle. Jospa semmonen sitten, jos vaan aikatauluihin osuu.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin