Muut harrastukset.

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja samuel » 17 Loka 2019, 09:46

Tämä on sitten Suomen toinen missä on erillinen kannatusvaijeri vetokelkalle.
Tuo kannatusvaijeri kuulemma lisää sivuttaisjäykkyyttä huomattavasti, näin siis isoilta pojilta kuulin testin jälkeen.

Täällä on vastapainoina 10 kpl 2,7 tonnia painavia graniittikuutioita kummallakin tolpalla. Kannatusvaijeria kun kiristettiin niin painojen kelkka siirtyi muutaman sentin.

Sään puolesta moottori ei tarvitse suojausta. Ehdotin moottorille koppaa lähinnä äänieristeeksi kun vieressä on uimaranta, ja muutenkin on kuulunut soraääniä, koska "hyvä uimaranta pilataaan". Tämä wake-alue on kyllä rannan vieressä, mutta käytetty tila on raivattu metsästä. Ranta ei ole pienentynyt olleskaan.
Saas nähdä iskeekö Sarjakairaaja tänä talvena...
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10573
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja jori » 17 Loka 2019, 10:10

samuel kirjoitti:Ehdotin moottorille koppaa lähinnä äänieristeeksi kun vieressä on uimaranta, ja muutenkin on kuulunut soraääniä, koska "hyvä uimaranta pilataaan".

Erittäin viisaasti ajateltu tuosta ääniasiasta. Korkealla tolpan nokassa vaihdemoottori naukuu kyllä kuuluvasti, ellei jotenkin suojata. Runkoääniäkin varten kannattaisi varautua ripustamalla moottori kumitassuille.

Kun heti alusta asti noihin ympäristöhäiriöihin kiinnitetään huomiota, tulee yleisölle vastuullinen vaikutelma, eikä -joka tapauksessa nouseva- vastustus pääse liian kovaksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja samuel » 17 Loka 2019, 11:48

jori kirjoitti:
samuel kirjoitti:Ehdotin moottorille koppaa lähinnä äänieristeeksi kun vieressä on uimaranta, ja muutenkin on kuulunut soraääniä, koska "hyvä uimaranta pilataaan".

Erittäin viisaasti ajateltu tuosta ääniasiasta. Korkealla tolpan nokassa vaihdemoottori naukuu kyllä kuuluvasti, ellei jotenkin suojata. Runkoääniäkin varten kannattaisi varautua ripustamalla moottori kumitassuille.

Kun heti alusta asti noihin ympäristöhäiriöihin kiinnitetään huomiota, tulee yleisölle vastuullinen vaikutelma, eikä -joka tapauksessa nouseva- vastustus pääse liian kovaksi.


Moottori on suoravedolla, taajuusmuuttaja on merikontissa siinä vieressä. runkoääniä tulee tolppiin kyllä.
Ei taida onnistua kumityynyt, helposti ainakaan.
Vetovaijerin paino on taittorullan varassa eli rulla-moottoripaketti on pultattu tolppaan, tukevasti.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10573
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja jori » 17 Loka 2019, 12:35

samuel kirjoitti:
jori kirjoitti:
samuel kirjoitti:Ehdotin moottorille koppaa lähinnä äänieristeeksi kun vieressä on uimaranta, ja muutenkin on kuulunut soraääniä, koska "hyvä uimaranta pilataaan".

Erittäin viisaasti ajateltu tuosta ääniasiasta. Korkealla tolpan nokassa vaihdemoottori naukuu kyllä kuuluvasti, ellei jotenkin suojata. Runkoääniäkin varten kannattaisi varautua ripustamalla moottori kumitassuille.

Kun heti alusta asti noihin ympäristöhäiriöihin kiinnitetään huomiota, tulee yleisölle vastuullinen vaikutelma, eikä -joka tapauksessa nouseva- vastustus pääse liian kovaksi.


Moottori on suoravedolla, taajuusmuuttaja on merikontissa siinä vieressä. runkoääniä tulee tolppiin kyllä.
Ei taida onnistua kumityynyt, helposti ainakaan.
Vetovaijerin paino on taittorullan varassa eli rulla-moottoripaketti on pultattu tolppaan, tukevasti.

Ahaa, sitten pitää kokoeilla ensin tuo jo valmiiksi rakennettu meluisa versio ja sitten muuttaa vetomoottori ulkoroottorityyppiseksi, joka ripustetaan tolppaan symmetrisesti kumipuslan varaan kuten plokipyörä. Tuollainen ulkoroottorimoottori löytyy helposti väärinkäyttämällä sähköajoneuvon napamoottoria ja rakentamalla renkaan tilalle köysipyörä.

Paljonko tuossa moottorissa on tehoa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja PW » 19 Loka 2019, 16:39

9192019163523.jpg

9192019163543.jpg

Kiristysvaijeri (10mm) saatiin tänään paikoilleen, sitä voi säädellä tuolla ketjutaljalla. Pari harusta molemmissa päissä. Ehkä huomenna vetovaijerin (8mm) asennus.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja PW » 21 Loka 2019, 12:24

Onkos siitä Tohloppijärven vetokelkasta kuvaa? Täällä päin on muuten valmis mut vetokelkka tekemättä, kai sillä voi nyt jo ajaa.
Olivat suunnitelleet semmosen W-mallisen kelkan joka roikkuu ylemmissä vaijereissa rissojen varassa. Ite mietin, voisko sen ripustuksen tehdä vaijerilla tai köydellä, olis kevyempi? Vai tartteeko sen olla jäykempi, paksusta pellistä tehty paketti?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja samuel » 21 Loka 2019, 12:47

Täällä on Wake stationin laitteisto.
Tuossa kuva kelkasta heidän sivuiltaan. Muistaakseni kannatinvaijeri on 11 millinen.
Kelkan kylkipellit on ohuempaa tavaraa.

kelkka.JPG
kelkka.JPG (28.71 KiB) Katsottu 579 kertaa
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10573
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja jori » 21 Loka 2019, 13:32

Vähän parempilaatuinen kuva.
WakeStation_cable-system_two-tower_2.0_wakeboarding_wake_cable-wake_05.jpeg
WakeStation_cable-system_two-tower_2.0_wakeboarding_wake_cable-wake_05.jpeg (141.27 KiB) Katsottu 565 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10573
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja jori » 21 Loka 2019, 14:44

Nuo ovatkin pykälää surempia ja massiivisempia laitteistoja, kuin olen tähän asti luullut.

Vetoköyden taittopyörän halkaisija onkin 300 mm pintaan ja jänneväli jopa 300 m. Tuon kokoisella taittopyörillä pyöritysnopeus on nollasta kymmeneen kierrosta sekunnissa, mikä on tavalliselle oikosulkumoottorille liian vähän ja vaatii summittain 1:4 alennusvaihteen, jotta mitoitus olisi kohdillaan ja lähtökiihdytys räväkkä.

Tämä tarkoittaa, että pitää olla vaihdemoottori ja ettei riitä aivan pieni, vaan tehoa täytyy olla noin isossa systeemissä ainakin parikymmentä kilowattia netto.
Kyllä noita napamoottoreita saattaisi löytyä tuollekin teholle, muttei taida olla painon takia kannattavaa laittaa suoravetoista ainakaan noihin suurimpiin jänneväleihin, joissa pelkkä kiihdytysköysilenkki painaa yli 200 kg. Lisäksi ukko lautoineen päälle, niin voi arvata, ettei kiihdy ihan mopon moottorilla.

JOs vetolenkiksi vaihtaisi vaijerin tilalle Koneen uusimmissa korkeissa hisseissään käyttämän UltraRope hihnan, voisi vetopyörä olla pienempi, vaikka teho olisikin sama. Moottori voisi olla suoravetoinen, eli paljon halvempi ja kevyempi. :?
Kuva
https://www.architectureanddesign.com.a ... -travel-1k
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja samuel » 21 Loka 2019, 15:17

jori kirjoitti:Nuo ovatkin pykälää surempia ja massiivisempia laitteistoja, kuin olen tähän asti luullut.


Epilässä on 5,5kW moottori.
Nyt kun haastelit moottoritehoista tuohon malliin niin pakkohan siinä vaihteisto sit on oltava.
En nähnyt moottoria kuin vasta tolpan nokassa.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja PW » 22 Loka 2019, 16:00

Vähän takapakkia, piti löysätä vaijerit kun toinen tolppa oli vähän kallistunut - harusten painot oli liikkuneet :? Mutu pohjaltahan noita on värkätty, suurin virhe oli, ett suoraan taakse suuntautuva harus vielä puuttui, sehän olis pitäny laittaa ekana :oops: Haruspainoja pitää varmaan suurentaa, ennen kiristystä.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja samuel » 22 Loka 2019, 19:09

Etupuolelle kandee myös laittaa harus. Ihan siltä varalta että jos sattuu vetovaijeri paukahtaan poikki/irtoomaan kelkasta niin ei tolppaa kaadu taaksepäin.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja PW » 22 Loka 2019, 19:29

samuel kirjoitti:Etupuolelle kandee myös laittaa harus. Ihan siltä varalta että jos sattuu vetovaijeri paukahtaan poikki/irtoomaan kelkasta niin ei tolppaa kaadu taaksepäin.

Siinä on kuitenkin se ylävaijeri lisäks, ei kai ne yht aikaa katkee? Ja kun nää tolpat seisoo neljällä jalalla :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja samuel » 22 Loka 2019, 19:33

Lankku etenee. Jigin jäljiltä kaarevuus aika tasainen ja päät 7cm lattiasta. Jyrsimellä reunojen viistoamista.
En taida luottaa pelkkään liimaan, laitan ruuveja pitämään kerroksia yhdessä ettei vauhdissa räpsähdä.

Vielä pitää pähkiä mahdollista kärkien ohentamista, kuinka sen tekisi siististi ja symmetrisesti. DIY-suksien tekovideoita kattelin, oli laittanut ohjurit aihion kahtapuolta, joita pitkin veteli jyrsintä. Kunka saada ohjurien kaarevuus passeliksi laudan kaarevuuden kanssa?

IMG_20191022_185818.jpg


IMG_20191022_192445.jpg


1571761929562357272163.jpg
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

ViestiKirjoittaja samuel » 28 Loka 2019, 09:44

Tässä lauta ohenee kannen puolelta 18mm -> 9mm.
60*120*3cm pöytälevyssä on 8mm reikiä 10cm välein.
Lauta on kiilattu ruuveilla levyyn. Valkoiset listat toimii madaltuvina ohjureina. Jyrsin on ruuvattu parketin palaan ja terä tulee 1mm verran alta näkyviin. Tällä vedellään pitkin laudan pintaa.

IMG_20191026_160504.jpg
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: janx ja 4 vierailijaa