Lifebike

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, avasin tuon kotelon minkä päähän akku kiinnittyy, ja siell oli tuo controlleri ja melkonen nippu johtoo. Controllerin kyless alumiinis oli lommo niiku ois lyöty ulkoo mutt ei vaikuta sulamiselta tai palamiselta. Jos akku irrallaan painaa katkasijasta virrat päälle, pitäskö tuohon katkasijaan syttyy punane valo ja takavaloon kans ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Purkaminen on niitä harvoja asioita jotka tässäkin hommassa miulta luonnistuu, jotenkin :D Purin akun molemmat päät ku meinasin mitata suoraan sieltä "navoista" mutt ei tuosta tajuu mistä pitäs mitata ku piuhaa lähtee akun molemmista päistä sinne sun tänne.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Purin akun molemmat päät ku meinasin mitata suoraan sieltä "navoista" mutt ei tuosta tajuu mistä pitäs mitata ku piuhaa lähtee akun molemmista päistä sinne sun tänne.

Semmosia ne lithium akut on, vaikka kennot ovat sarjassa/rinnan niin jokaista valvotaan ainakin ladatessa erikseen. Kännykän akussakin on 3nastaa vaikka kennot(2kpl) on kytketty sarjaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Mittarin löysin ja olin ymmärtävinäni nuo + ja - navat joista sain mitattua 26,4 V, se on siis 24 V akku , eli virtaa käsittääkseni on. Laturi kans näyttää heti vihreetä kun laittaa akun siihen. Eri paikoista mittailin noista akun ympärillä kulkevista johdoista, +johto tuntus antavan akun liittimelle asti. Mutta -johto menee tommoseen "piirilevyyn" jossa runsaasti tosi pientä härpäkettä ja siitä levystä lähtevään -johtoon virta ei enää kulje.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Oleppa sit varovainen kun mittailet siellä. Vaara on ettätuhoot niitä MIKROPIIREJÄ jotka valvovat latausta ja syöttöä akulta. Itse jättäisin kyllä tuon tutkiskelun tässä vaiheessa , jollekin pien sähkö korjaajalle. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Oleppa sit varovainen kun mittailet siellä. Vaara on ettätuhoot niitä MIKROPIIREJÄ jotka valvovat latausta ja syöttöä akulta. Itse jättäisin kyllä tuon tutkiskelun tässä vaiheessa , jollekin pien sähkö korjaajalle. :oops:

Enpä tiijä kannattaako tuota akkua mihinkään oikeelle korjaajalle viedä, kalliiks tullee ( ei kunnalla rahhaa :D ). Mutt tuo taitaa tosiaan olla se joka vahtii latausta, ainakin siihen tulee/lähtee johto laturin pistokkeelta. Mutt toi -johto akulta menee myös sen kautta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei sitä piirilevyä tosiaan kannata mittailla. Ei siitä paljon kostu, jos ei ole oikea elektroniikkanörtti. Jos siinä on vika, näkyy se tavallisimmin selvästi mustuneena komponenttina tai pullistuneena kondensaattorina. Paras arvaus sulakkeen jälkeen on hajonnut anturi. Jarrukahvoissa lienee kytkimet, jotka sammuttavat vedon, kun jarrutetaan. Kytkin voi jumiutua tai johto katketa. Tiedä häntä, kummin päin se on kytketty. Myös pedelec anturi voi olla toimimaton johdon kateamisen, irtoamisen tai vaikkapa magneetin irtoamisen tai anturin sirtymisen takia. Se vaatii siis kammen mukana pyörivän magneetin aiheuttamia pulsseja tai jännitettä, jotta veto pysyy päällä. Vedon saa yleensä toimimaan myös ilman pedelec anturia, kun vaan jättää sen kytkemättä tai valitseen dip-kytkimistä no-pedelec moodin. En nyt tarkkaan muista miten, mutta kaverin pyörässä ei ole pedeleciä, kun sitä poljetaan sekä eteen, että taakse (Retrodirect), eikä pedelec toiminut, kuin toiseen suuntaan polkien. Joka tapauksessa ensimmäiseksi kannattaa kokeilla jarru- ja pedelec kytkinten irroittamista yksi kerrallaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Ei sitä piirilevyä tosiaan kannata mittailla. Ei siitä paljon kostu, jos ei ole oikea elektroniikkanörtti. Jos siinä on vika, näkyy se tavallisimmin selvästi mustuneena komponenttina tai pullistuneena kondensaattorina. Paras arvaus sulakkeen jälkeen on hajonnut anturi. Jarrukahvoissa lienee kytkimet, jotka sammuttavat vedon, kun jarrutetaan. Kytkin voi jumiutua tai johto katketa. Tiedä häntä, kummin päin se on kytketty. Myös pedelec anturi voi olla toimimaton johdon kateamisen, irtoamisen tai vaikkapa magneetin irtoamisen tai anturin sirtymisen takia. Se vaatii siis kammen mukana pyörivän magneetin aiheuttamia pulsseja tai jännitettä, jotta veto pysyy päällä. Vedon saa yleensä toimimaan myös ilman pedelec anturia, kun vaan jättää sen kytkemättä tai valitseen dip-kytkimistä no-pedelec moodin. En nyt tarkkaan muista miten, mutta kaverin pyörässä ei ole pedeleciä, kun sitä poljetaan sekä eteen, että taakse (Retrodirect), eikä pedelec toiminut, kuin toiseen suuntaan polkien. Joka tapauksessa ensimmäiseksi kannattaa kokeilla jarru- ja pedelec kytkinten irroittamista yksi kerrallaan.

Eiks tuosta akustakin pitäs saada virta mitattua kun se on irrallaan ? Tuntus ett vika on tuossa akussa tai siis nimenomaan tuossa piirilevssä koska sen jälkeen ei saa mittaus tulosta ennää.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Tarakka on vähän vinossa ja pieni nirhauma siinä niiku ois jääny johonkin väliin, etu korissa samalla puolella lommo. Akkukotelossa ei kuitenkaan näy minkäänlaista jälkee.
No, sanoin vaimolle ett ottakaa vielä yhteyttä sinne Ruottiin, joulun alla olivat yrittäneet mutt olivat vissiin lomilla. Tuo ei itseasiassa ole alkuperänen akku vaan eka oli menny takuuseen noin vuoden ikäsenä.
Akut ja niiden elektroniikka taitaa olla näissä sähköpyörissä se hankalin, kalliita, lyhytikäsiä, vaikeita korjata tai huoltajia ei ole ym. Ootellaan kehitystä, tosin aina ei tiedä kumpaan suuntaan kehitys kulkee.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

tappara
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2012, 20:27

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja tappara »

Moro
Mulla vuoden 2010 mallinen pyörä,akussa pieni ero.Mun akussa 4-nastaa ulostulossa.Elikkä :maa (-) ja 26,4v (+).Loput kaksi nastaa noin puoliakkujännitteessä,elikkä 13v.Niillä oli aluksi noin voltin ero mutta nykyään lähes identtiset jännitteet.Vaikka jännitteet pikkasen muuttuneet ,niin toiminta säilynyt ennallaan.En tiedä mitä ymmärrät sähköstä,yritän parhaani.Akkujen näpäjännitteet siis voit mitata suoraan irrallisesta akkupaketista -tasajännitemittaus.Muuta elä yritä.Tuo 26,4v tulee vuoden 2010 mallissa ohuilla johdoilla - ei siis moottorille.Se tulee mielestäni etuvaloille ja poljintunnistimelle.Jos valo syttyy poljintunnistimella tämä jännite tulee sinne ja pyöritettäessä poljinta valo vilkkuu.Mulla oli vastaava vika -ei vetänyt moottori aina.Tämä jännite puuttui - moottori pyöri kyllä kun painoi käyttöpaneelista talutusnappia.Syy oli akkuliittimien kontakti,kun väänsi laitimmaisia nastoja pikkasen ulospäin niin kaikki ok.Tämä tapahtui vuosi takaperin talvella.Tuo 13v jännite mielestäni pääjännite moottorille.Laitoin sinne jännitemittarin nastoihin ohuella johdolla kiinni ja kokeilin kaasua käyttöpaneelista - jännite nousi ylöspäin.Etupyörässä on harjaton moottori alennusvaihteella,harjattomalla moottorilla kolme johtoa joita pulssipiiri ohjaa.Et voi siis kytkeä akusta jännitettä suoraan moottorille ,se ei ole tavallinen tasavirtamoottori.Jos jokin moottorin kolmesta johdosta olisi poikki ei moottori käy,se voi kyllä nykiä ja väristä.Akkupaketin jo avasitkin ,siellä rinnankytketty kaksi kolmijalkasta transistoria ( jäähdytyslevy ruuvattu molempiin kiinni )tunnus muistaakseni 428.Ne mielestäni säätää tämän 13v jännitteen ulostuloa,saattaisivat olla rikki jollei 13 tule ulos.Ne muistaakseni fet:tejä ,eli tavallinen dioditestaus ei paljasta.Ne pikkupiirit ja vastusryhmät liittyy lataukseen ,kaikkille ( 8 ) kennoille oma valvonta.Lataus toiminee kuten koititkin.Mulla oli myös tuon sulakkeen kosketus huono ,se lämpeni ajossa paljon (muovi suli läheltä ).Puristin liitimen tiukemmalle ,niin ok.Jos akkukennoista jokin olisi huono ,niin pienellä kuormituksella se voisi tipahtaa alemmas ja moottori ei käy.Tuota 26,4v en suosita kuormittaan kokeeksi kylläkään ,koska se ei ole pääjännite ja luultavasti se on reguloitu.Laitoin itselleni tehokkaamman etuvalon jota tuo 26v ohjaa ,mielestäni lampulle tulee pikkasen suurenpi jännite kuin akun navoissa ( välissä luultavammin regulaattori/hakkuri).Tuo akkuhan maksaa ruotsissa vissiin 250-300 ekua.Niiden pitäisi kyllä kestää käyttöä.Itse olen sahannut sillä kaksi talvea harjunrinnettä ylös 5000km täällä piilaaksossa.Fillarissa mielestäni sähköpuoli parempi kuin muu.Tutki siis sulakkeen ja akunliittimen kosketukset.Tarkista talutusnappulan toiminta ja poljintunnistimen toiminta ( punanen valo ).Vain tasajännitemittauksia tehden.Jos sulla tulee etupyörälle vain kolme johtoa niin ne tulevat nopeudensäätimeltä joka lienee siellä lootassa akun päässä.Nopari voi olla mikropiiri - kokoa tulitikkuaski ,ilman jäähdytyslevyä.Mulla etupyörään tulee muistaakseni 6-8 johtoa ,nopari siis kapassa sisällä.Näissä on eri sähkövermeet kyllä keskenään.Tehoissa sanotaan 20w eroa.Kysymyksiä vaan.Tämän siis itse oppinut kokeilemalla,ettei nyt kukaan enempää luule.
t:Kari

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos vastauksesta ja en ymmärrä sähköstä mitään vaikka poika on sähkömies :D mutta sehän jo antaa oikeuden räplätä kaikenlaisia sähkövempaimia :wink:
Aikoinaan "korjasin" kuorma-autostani tuulilasinpyyhkijän, alko savu nousta jalkojenvälistä ratinjuuresta. Katkasin sieltä johtoja 2-3 kunnes savun tulo loppu :D Toimii vieläkin (15 V ) Ehkä joku tihkutoiminto tai vastaava puuttuu mutt haittaaks se ?
Mutt jos palataan aiheeseen ni mie sain tuon 26,4 V mitattua noista paksummista johdoista mutta se virta ei tullu tuonne liittimelle asti. Tämän takia epäilin ett vika on akun sisällä tai kylessä olevissa "härpäkkeissä".
Nyt tais tulla tieto ett akku pitäs lähettää Ruottiin, ovat visiiin saaneet yhteyven sinne. Ihan mielenkiinnosta tuota koitin " ymmärtää " ja korjata.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

tappara
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2012, 20:27

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja tappara »

Moro taas

Kyllä varmaan jäljillä oot,että akkupaketissa vika.Koska sieltä tulee siinä mallissa 3 johtoa niin siinä ei voi olla nopari sisällä.Se nopari lienee avaamassasi purkissa oleva "controlleri".Näin myös käsijarru taikka poljintunnistin ei vaikuta akkuun - vain nopariin.Tuo kun sanoit akussa " - " johdossa olevan härpäkkeitä ,on yleinen tapa.Jännite voidaan säätää taikka katkoa myös maajohdolla.Tuo tarakan vinous myös mulla ,oikeallepäin - ominaisuus.Mulla moottori pyörii sähköttömänä kevyesti,jopa kevyemmin kuin takapyörä.Mainitsit omassasi raskautta.Siinä varmaan kehitytty.Nyt heillä uudet mallit panan moottorilla.Huonoa tuuria ollut kun kaksi kertaa akku sökönä.Mutta kerrohan kun akku tulee takasinpäin,että homma toimii.Eipä näistä täälläkään käyttökokemusta ole.

t:Kari

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-05-07 17.36.31.jpg
2015-05-07 17.36.31.jpg (222.79 KiB) Katsottu 13718 kertaa
2015-05-07 17.36.43.jpg
2015-05-07 17.36.43.jpg (141.35 KiB) Katsottu 13718 kertaa
2015-05-07 17.31.20.jpg
2015-05-07 17.31.20.jpg (223.49 KiB) Katsottu 13718 kertaa

Vaimo tuli tällä työpaikan pyörällä pitkästä aikaa kotiin. Sähköissä taas jotain vikaa, ei toimi kuin ykkös teholla - + napista kun painaa, ei tapahdu mitään ja miinusta kun painaa häviää kaikki tehovalot ja pitää sammmuttaa ja käynnistää uudestaan. Arvaukseni on ett tuossa napissa olis vika? Onko parempia ehotuksia.
Tähän edellisten ongelmien jälkeen on vaihdettu ainakin akku.
Tein koeajon korttelin ympäri, jarruttaessa huomasin ohjauslaakereissa väljyyttä. Enenku enempää puran/sären aattelin kysästä viisammilta, näyttääkö tuo kierteettömältä ja liekkö siellä se tavallinen käpy. Stemmin reijästä jo löysäsin kuusiokolopulttia, jostain syystä pultin ympäri oli kuin hakkaamisen jäljiltä vai oisko tuo löysyys aiheuttanu hinkkautumista. Ihmettelin myös tuota rakoa, emäputken alapäässä :?
Vaimo väitti ett ei oo juuri käytetty - no ei ihme jos on noin huonos kunnossa - mutt ei tallissakaan pitäs tommoseen kuntoon mennä :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Haarukan laakerointi olikin tuttu kierteellinen tuo mutterien päällä ollu suojakuppi hämäs. Ohjauslaakerit kiristetty.
Sähkölootasta avasin kannen mutt + napin painelu ei edelleenkään auttanu mitään. Kärpäsenpaskan kokosta hilpetööriä sisältönä - ei ymmärrä :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

tappara
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2012, 20:27

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja tappara »

Moro

Itellä toiminut kohta viisi vuotta oma pyörä, myös alkuperäinen akku.
Tuo " ohjauspaneli " , missä valot ja kytkimet. Sen jouduin vaihtamaan, koska pintakelmu rikki ja vesi pääsi elektroniikkaan.
Mulla nuo kytkimet kaikki kolme olivat ruostuneet toimimattomiksi. Ne ovat mulla kaikki samoja keskenään, avautuvia - siis ei lukkiudu auki/kiinni.
Kalvokytkin kyseessä, kun painaa keskeltä niin kytkin käväisee oikosulussa. Sulla luultavasti katkos kytkimessä. Vastaavia kytkimiä olen nähnyt vain
lyhyemmillä tapeilla. Jos tuo talutuskytkin tarpeeton, senkin voisi vaihtaa tuon tilalle.Kytkimissä on neljä jalkaa, piirilevyllä kaksi oikosulussa keskenään.
Siis kaksi napaa jäljellä, joita mitata. Niiden kuuluu käydä oikosulussa silloin kun nappia painetaan pohjaan, mahdollisesti oikosulussa myös silloin kun
pidetään nappia pohjassa. Nämä voi mitata yleismittarilla ohmisesti, sähköt pois fillarista tietty. Tuo fillarihan tulee ykköstehoille, kun käynnistetään.
Sulla tuo miinusnappihan toimii, voisi olettaa mikropiirin olevan ok. Itselläni kokeilin irtokytkimellä tuon, tilasin kuitenkin uuden " panelin " Ruotsista.
Elikkä jos yleismittari tuttu, niin vertaa + ja - kytkimien toimintaa keskenään. Haet kytkimistä sen " avoimen " välin, toinenhan aina 0 ohmia. Painamalla
kytkintä se käväisee 0 ohmia taikka jokin muu arvo. Kaikki sähköt siis pois, varmaan muutoinkin kun pelkkä " käyttöpaneli " pöydällä tutkittavana. Varovaisuutta
tietty, koska fillarihan toimii vielä pikkutehoilla. Liittimessähän neljä pinniä/reikää, mahdollisuus vaihtaa toisenmerkkiseen kuitenkin riskaa peliä. Omastani
mittasin kyllä noita lähtöjä, jossain pitäisi olla ylhäällä jännitteet. Mielestäni sisälle tuli noin 5 volttia ( taikka regulla alennettiin 26v viiteen ) ja ulos antoi 2,4 -4,6 volttia.

t:Kari

Vastaa Viestiin