Kruiseri

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

No nyt on alkanu nämä cruiserit kiinnostaa :mrgreen:
Syynä se, että etukampisesta on hyviä kokemuksia, ja mietin saisiko sitä vielä parannettua. Kampia voisi ehkä viedä vielä kauemmas eteen ja myös alemmas.
Tuohon Basmanin tyyliin: http://www.trianglemotor.com/fi/palvelu.htm
Ennemmin ajopeli kuin näyttelyesine olis hakusessa, eli käytettävyys menee muotoseikkojen ohi. Mutta kyllä tuplakruunuhaarukka pitäisi ainakin olla :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Oletko kysynyt tuolta saapiko tuota kautta noita renkaita tms. osia - tuolla seinällähän niitä irtona töröttää.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:

Oletko kysynyt tuolta saapiko tuota kautta noita renkaita tms. osia - tuolla seinällähän niitä irtona töröttää.

Niin pitkälle en ole päässyt pohdinnoissani. Kieltämättä tuo Basman houkuttaa, mutta epäilen että olen siihen liian pitkä. Satulan säätövara näyttää minimaaliselta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pitää tehä ite ni saa just semmosen ku haluaa :wink:
Monesti näyttää nuo tehdaskruiserit olevan aika pieniä, jopa hölmön pieniä jos kuvassa on kuskikin. Basman ei ole pahimmasta päästä:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Pitää tehä ite ni saa just semmosen ku haluaa :wink:

Jukka

Tuo on kyllä totta.

Olin näköjään väärässä, Basmanin medium sport ottaa 190 senttisen kuskinkin: http://www.chopperdome.nl/news/8/115/Basman_103_MS_XW
Ja regular on vielä 5 senttiä pidempi. Nehän tehdään Hollannissa ja siellä on pitkää väkeä. Kenties oma suku on sieltä lähtöisin. Se selittäisi tämän pyöriin vinksahtamisen... :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kiinassa tehdään mun käsittääkseni halpakopiota tuosta basmanistakin, en pika googletuksella sellaista löytänyt, mutta jos hinta tukkurille on tätä luokkaa http://www.alibaba.com/product-gs/27237 ... opper.html niin aika edullisesti noita voisi jostakin nettikaupasta löytyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Varastoista löytyi joutilas takajousitettu maastopyörän runko, joka johti alla olevaan kehitelmään. Olisi ainakin mukavuus maksimoitu. Jousitettu tarvii ketjunkiristimen (ei kuvassa) napavaihteellakin. Miksei cruiserissa voisi olla ketjuvaihdekin? Jos perä pompottaa liikaa voi jousen tilalle laittaa vaikka vanttiruuvin tai muun korvikkeen.

Liitteet
cruzeri.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Jousitettu tarvii ketjunkiristimen (ei kuvassa) napavaihteellakin.

Ei tarvi:

Kuva

Tuolla on tuhansia kilometrejä ajetttu noin, ilman kiristimiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Jousitettu tarvii ketjunkiristimen (ei kuvassa) napavaihteellakin.

Ei tarvi:
....

Jukka

Sulla on haarukan nivel lähellä keskiötä, joten joustoliike ei vaikuta niin paljon- mutta eipä kiristintä ollut mopoissakaan ennen vanhaan. Leveä ketju pysyy kapeaa paremmin rattailla. Saattaa siis toimia ilmankin jos joustoliike on lyhyt, hyvä homma.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Sulla on haarukan nivel lähellä keskiötä, joten joustoliike ei vaikuta niin paljon- mutta eipä kiristintä ollut mopoissakaan ennen vanhaan. Leveä ketju pysyy kapeaa paremmin rattailla. Saattaa siis toimia ilmankin jos joustoliike on lyhyt, hyvä homma.

Lähellä vetävää hammasratasta mopissakin nivel on. Kun tuota pyörää suunnittelin niin tavasti teki minulle exel taulukon johon syötettiin ketjulinjan pituus, haarukan kiinnityskohta ja haluttu joustoliike. Taulukosta näki sitten suoraan paljonko ketju löystyy joustoliikkeen aikana. Onkohan se vielä jossakin tallessa, just nyt ei ehdi kaivaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

40 millin joustolla (=iskarin liikematka) ketjun pituus muuttuu 6 mm, eli noin puolen lenkin verran. Rattaat ovat tässä tapauksessa 38/21 piikkiset.
Muuten etupään kulma loivenee jousi puristuneena 2 astetta ja jättö kasvaa 12 mm (75-->87).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

40 millin joustolla (=iskarin liikematka) ketjun pituus muuttuu 6 mm, eli noin puolen lenkin verran. Rattaat ovat tässä tapauksessa 38/21 piikkiset.

Itse yritin tähdätä nivelen kiinnityspisteen hieman akselien välisen linjan yläpuolelle. Näin jouston alkumatkassa ketju kiristyy hieman ja löystyy taas joustoliikkeen jatkuessa. Teoriassa siis tuolla 6mm ketjupituuden muutoksella saisi aikaiseksi 80mm jouston, tai vastaavasti lyhyemmällä joustolla ketjun pituus muuttuisi paljon vähempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jep, pitää muokata haarukkaa sen verran että nivelpiste tulee keskiö-taka-akseli linjalle joustoliikkeen puolivälissä. Eiköhän siitä ihan toimiva tule.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jääköön jousitukset toistaiseksi hautumaan, kehittelin uuden version. Jätin satulaputken pois, satula säädetään siirtämällä kiinnikettä neliöputken päällä. Rungon yläputket ovat rinnakkaiset ja yhdistyvät emäputken kohdalla.

Liitteet
Edge1.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Järjettömiä tuplaputki ratkaisuja. Kestävyyden ja painon optimointi aivan onnetonta. Turhia saumoja ja ilmanvastuskin valtava :lol: Eli juuri hyvä "terapiaprojekti", tehdään valintoja ja suunnitelmia muilla kuin pelkillä järkisyillä. Varmasti mukava ajettava. Ei suora kopio mistään valmiista, tasapainoinen ulkonäkö. Pidän varsinkin tuosta, että jos aletaan käyttään suoria putkia ja teräviä mutkia niin pidetään linja alusta loppuun.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin