No nyt on alkanu nämä cruiserit kiinnostaa
Syynä se, että etukampisesta on hyviä kokemuksia, ja mietin saisiko sitä vielä parannettua. Kampia voisi ehkä viedä vielä kauemmas eteen ja myös alemmas.
Tuohon Basmanin tyyliin: http://www.trianglemotor.com/fi/palvelu.htm
Ennemmin ajopeli kuin näyttelyesine olis hakusessa, eli käytettävyys menee muotoseikkojen ohi. Mutta kyllä tuplakruunuhaarukka pitäisi ainakin olla
Kruiseri
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Kruiseri
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kruiseri
Oletko kysynyt tuolta saapiko tuota kautta noita renkaita tms. osia - tuolla seinällähän niitä irtona töröttää.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kruiseri
Pastori kirjoitti:Oletko kysynyt tuolta saapiko tuota kautta noita renkaita tms. osia - tuolla seinällähän niitä irtona töröttää.
Niin pitkälle en ole päässyt pohdinnoissani. Kieltämättä tuo Basman houkuttaa, mutta epäilen että olen siihen liian pitkä. Satulan säätövara näyttää minimaaliselta.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kruiseri
Pitää tehä ite ni saa just semmosen ku haluaa
Monesti näyttää nuo tehdaskruiserit olevan aika pieniä, jopa hölmön pieniä jos kuvassa on kuskikin. Basman ei ole pahimmasta päästä:
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kruiseri
jviirret kirjoitti:Pitää tehä ite ni saa just semmosen ku haluaa
Jukka
Tuo on kyllä totta.
Olin näköjään väärässä, Basmanin medium sport ottaa 190 senttisen kuskinkin: http://www.chopperdome.nl/news/8/115/Basman_103_MS_XW
Ja regular on vielä 5 senttiä pidempi. Nehän tehdään Hollannissa ja siellä on pitkää väkeä. Kenties oma suku on sieltä lähtöisin. Se selittäisi tämän pyöriin vinksahtamisen...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kruiseri
Kiinassa tehdään mun käsittääkseni halpakopiota tuosta basmanistakin, en pika googletuksella sellaista löytänyt, mutta jos hinta tukkurille on tätä luokkaa http://www.alibaba.com/product-gs/27237 ... opper.html niin aika edullisesti noita voisi jostakin nettikaupasta löytyä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kruiseri
Varastoista löytyi joutilas takajousitettu maastopyörän runko, joka johti alla olevaan kehitelmään. Olisi ainakin mukavuus maksimoitu. Jousitettu tarvii ketjunkiristimen (ei kuvassa) napavaihteellakin. Miksei cruiserissa voisi olla ketjuvaihdekin? Jos perä pompottaa liikaa voi jousen tilalle laittaa vaikka vanttiruuvin tai muun korvikkeen.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kruiseri
Jarcco kirjoitti:Jousitettu tarvii ketjunkiristimen (ei kuvassa) napavaihteellakin.
Ei tarvi:
Tuolla on tuhansia kilometrejä ajetttu noin, ilman kiristimiä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kruiseri
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Jousitettu tarvii ketjunkiristimen (ei kuvassa) napavaihteellakin.
Ei tarvi:
....Jukka
Sulla on haarukan nivel lähellä keskiötä, joten joustoliike ei vaikuta niin paljon- mutta eipä kiristintä ollut mopoissakaan ennen vanhaan. Leveä ketju pysyy kapeaa paremmin rattailla. Saattaa siis toimia ilmankin jos joustoliike on lyhyt, hyvä homma.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kruiseri
Jarcco kirjoitti:Sulla on haarukan nivel lähellä keskiötä, joten joustoliike ei vaikuta niin paljon- mutta eipä kiristintä ollut mopoissakaan ennen vanhaan. Leveä ketju pysyy kapeaa paremmin rattailla. Saattaa siis toimia ilmankin jos joustoliike on lyhyt, hyvä homma.
Lähellä vetävää hammasratasta mopissakin nivel on. Kun tuota pyörää suunnittelin niin tavasti teki minulle exel taulukon johon syötettiin ketjulinjan pituus, haarukan kiinnityskohta ja haluttu joustoliike. Taulukosta näki sitten suoraan paljonko ketju löystyy joustoliikkeen aikana. Onkohan se vielä jossakin tallessa, just nyt ei ehdi kaivaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kruiseri
40 millin joustolla (=iskarin liikematka) ketjun pituus muuttuu 6 mm, eli noin puolen lenkin verran. Rattaat ovat tässä tapauksessa 38/21 piikkiset.
Muuten etupään kulma loivenee jousi puristuneena 2 astetta ja jättö kasvaa 12 mm (75-->87).
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kruiseri
Jarcco kirjoitti:40 millin joustolla (=iskarin liikematka) ketjun pituus muuttuu 6 mm, eli noin puolen lenkin verran. Rattaat ovat tässä tapauksessa 38/21 piikkiset.
Itse yritin tähdätä nivelen kiinnityspisteen hieman akselien välisen linjan yläpuolelle. Näin jouston alkumatkassa ketju kiristyy hieman ja löystyy taas joustoliikkeen jatkuessa. Teoriassa siis tuolla 6mm ketjupituuden muutoksella saisi aikaiseksi 80mm jouston, tai vastaavasti lyhyemmällä joustolla ketjun pituus muuttuisi paljon vähempi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kruiseri
Jep, pitää muokata haarukkaa sen verran että nivelpiste tulee keskiö-taka-akseli linjalle joustoliikkeen puolivälissä. Eiköhän siitä ihan toimiva tule.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kruiseri
Jääköön jousitukset toistaiseksi hautumaan, kehittelin uuden version. Jätin satulaputken pois, satula säädetään siirtämällä kiinnikettä neliöputken päällä. Rungon yläputket ovat rinnakkaiset ja yhdistyvät emäputken kohdalla.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kruiseri
Järjettömiä tuplaputki ratkaisuja. Kestävyyden ja painon optimointi aivan onnetonta. Turhia saumoja ja ilmanvastuskin valtava Eli juuri hyvä "terapiaprojekti", tehdään valintoja ja suunnitelmia muilla kuin pelkillä järkisyillä. Varmasti mukava ajettava. Ei suora kopio mistään valmiista, tasapainoinen ulkonäkö. Pidän varsinkin tuosta, että jos aletaan käyttään suoria putkia ja teräviä mutkia niin pidetään linja alusta loppuun.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...