Talvipyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja rutunen »

samuel kirjoitti:

Onks toi eturatas ihan oikeesti noin pieni vai puuttuuko kokonaan niinkuin polkimetkin? :shock:

Mäkin ihmettelen sitä mutta niin ne vaan on Boschilla pieniä. 15T. Saa myös 18T ja 20T jos tilaa varaosana, n. 14€ kpl. Ei vaikuta huippunopeuteen koska sensorit.

Quest Carbon -2015

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja samuel »

rutunen kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Onks toi eturatas ihan oikeesti noin pieni vai puuttuuko kokonaan niinkuin polkimetkin? :shock:

Mäkin ihmettelen sitä mutta niin ne vaan on Boschilla pieniä. 15T. Saa myös 18T ja 20T jos tilaa varaosana, n. 14€ kpl. Ei vaikuta huippunopeuteen koska sensorit.

Eli vaikka satasen kadenssilla (1,67r/sek), eturatas 15 ja pienin takaratas vaikka 11 hammasta, renkaan kehä n. 2,1 metriä ( 559) niin
ajonopeus vain 17 km/h.

Missä mää laskin väärin?

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

samuel kirjoitti:

Eli vaikka satasen kadenssilla (1,67r/sek), eturatas 15 ja pienin takaratas vaikka 11 hammasta, renkaan kehä n. 2,1 metriä ( 559) niin
ajonopeus vain 17 km/h.

Tuolla varmistetaan kätevästi, ettei ajeta ylinopeutta :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Oliskohan tuolla moottoripaketissa nopeuttava välitys kammille?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Siellä on vaihdelaatikko . Saavat nämä kierokset helpommin hallintaan näin . Mulla on Ymahan mootori kotosalla . Siinä on sisällä alennusvaihde ja moottorin pyörimisnopeutta säätää elekroniikka .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Electra näyttää käyttävän samaa moottoria sähköpyörissään

Kuva

Sen näköinen sähköpyörä että kelpaisi minullekkin ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Elä osta tuota Electran pyörää ellet ole sen verran nikkarimies että osaat asentaa siihen ketjurullan jolla ketjun heiluntaa saa vähemmäksi :)

Tuossa on rattaiden välit niin pitkät että ketju huljuu paljon ja jos poljet töyssyn kohdalla ja ketju on vähänkin löystynyt niin se lähtee irti. Nimim. Electran omistaja itsekin.

Derailleur-Electralla ongelman ei luulisi olevan niin paha koska takavaihtaja pitää sitä kireällä mutta kyllä siitäkin saanee ketjut irti jos kunnolla töyssyissä polkaisee.

Ketjurulla ratkaisisi minusta kaikki ongelmat, eli jos sellaisen laittelee niin avot!

Muutenhan Electran pyörät ovat oikein mukavia leppoisaan ja ranteita / hartioita rasittamattomaan ajoon.

Viimeksi muokannut rutunen, 25 Tammi 2017, 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

helvetin hyvät naurut repes täällä! :mrgreen: :mrgreen:
se voi olla siinä ja siinä saako Jukka peukaloa sen verran syrjään, että välirissan saa asennettua!
:wink: :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Elä helevetissä osta tuota Electran pyörää ellet ole sen verran nikkarimies että osaat asentaa siihen ketjurullan jolla ketjun heiluntaa saa vähemmäksi.

Vaikea uskoa, että pieni vapaan ketjun pituuden lisäys aiheuttaisi juuri tässä pyörässä jotain erikoista. Paljon pidempiä ketjupyörävälejä on takavetoisissa nojapyörissä ja tandemeissa, eikä niissä ole mitään ongelmaa ketjun hyppimisen suhteen, ellei ole ketju selvästi löysällä. Myös moottoripyörissä on paljon pidempiä ketjupyörien akselivälejä.

Voisiko olla niin, että sinullakin oli pyörässäsi vain ketju liian löysällä. Eihän riittävän kireälle säädetty ketju mitenkään erityisesti heilu. Jos heiluu, se on liian löysällä ja pitää kiristää. Ei sen takia kannata jättää ostamatta, eikä mitään erityistä ketjuohjainta asentaa. Alamäkipyörissä on ohjaimet, koska ketjunkiristin ei riitä oikeasti kovassa rytyytyksessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Elä helevetissä osta tuota Electran pyörää ellet ole sen verran nikkarimies että osaat asentaa siihen ketjurullan jolla ketjun heiluntaa saa vähemmäksi.

Tuossa on rattaiden välit niin pitkät että ketju huljuu paljon ja jos poljet töyssyn kohdalla ja ketju on vähänkin löystynyt niin se lähtee irti. Nimim. Electran omistaja itsekin.

Mulla on ollut tuollainen sähkötön Electra jo kohta kuusi vuotta talvipyöränä:
https://nojis.wordpress.com/2011/05/18/ ... tten-tuli/
Ensiasennusketju oli niin heikkolaatuinen että se venyi ja sitä piti kiristellä jatkuvasti kun löystyi liikaa. Vaihdoin uuden ja laitoin sille jopa ohjurin: https://nojis.wordpress.com/2015/01/30/ ... electraan/ mutta venymisongelma ei poistunut. Vasta kun vaihdoin parempilaatuisen ketjun ja suojasin sitä niin ettei kiekotushiekka lennä renkaalta suoraan ketjulle niin ongelmat ovat loppuneet. Ohjaamaton löysä ketjuhan ei pysy rattailla, aivan sama onko ne 40 vai 50cm etäisyydellä toisistaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii, ja joo, en ole tuota sähköelectraa ostamassa. Hintalappu muistaakseni 1800E + rahti :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Jos ketjun laittaa tuossa pyörässä todella kireälle niin silloin ongelmaa ei ole. Tosin ajan kanssa (pari viikkoa) ketju löystyy navan tullessa eteenpäin itsestään ja sitten se pitää taas kiristää. Menee työlääksi. Kiristys on lisäksi raskaampaa pitkän ketjun ansiosta jos yksin kiristelee. Vääntömomenttina olen käyttänyt 37 Nm, koska perusmutterit alkoivat korkata kun niihin laittoi ohjekirjan suosittelemat max 45 Nm. Ketju on Bilteman sinkulaketju (KMC). Siitä voi yrittää etsiä myös syytä, tai sitten ei.

Uskon että jos mutterit kestäisivät 45 Nm väännöillä niin silloin kiristelyväli olisi pidempi kuin 2 vk.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Tosin ajan kanssa (pari viikkoa) ketju löystyy navan tullessa eteenpäin itsestään ja sitten se pitää taas kiristää.

Ei mulla napa liikku mihinkään :shock: Jokaisen kiristyksen jälkeen piti säätää jarrupaloja koska alkoivat ottamaan kumiin kiinni, eli ketju kiristyksen jälkeen rengas tuli taemmas kuin ennen kiristystä.
Eihän tämä Electra eroa dropouttien suhteen mitenkään muista kolmivaihteisista pyöristä, eli miten tuollainen navan liikkuminen on edes mahdollista? Jos se ketjuvoimien vaikutuksesta liikkuu niin renkaan pitäisi kääntyä samalla vinoon kun ketjuvoimat kohdistuu lähes kokonaan toiseen päähän napaa.

rutunen kirjoitti:

Kiristys on lisäksi raskaampaa pitkän ketjun ansiosta jos yksin kiristelee.

Tässäkään minä en huomannut mitään eroa normaali pyörään. Ensin mutteri löysälle ketjun puolelta, vääntää renkaan niin vinoon että ketju on liki riittävän kireällä ja mutteri kiinni. Sitten toisen puolen mutteri löysälle, rengas suoraan ja kiristys. Joskus vaatii saman toimenpiteen pari kertaa koska rengasta ei saa väännetyä eka kerralla tarpeeksi vinoon.

rutunen kirjoitti:

perusmutterit alkoivat korkata kun niihin laittoi ohjekirjan suosittelemat max 45 Nm.

Mulla ei oo mitään käsitystä momenteista, normaali "rannemomentti" on ollu hyvä. Yksikään mutteri tuossa, eikä missään muussakaan pyörän navassa ole korkannut. Kierteet olen öljynnyt aina eka avaus kerralla, sillä on iso merkitys kuinka helposti kierteet korkkaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ajoin eilen suurimman osan työmatkasta jäisellä kelvillä (huikea muutos yhdessä yössä, edellisenä päivänä oli ollu vielä lunta ja nyt se oli sitten muuttunut luistinradaksi kun yöllä oli tihuttanut vettä), ilman nastoja. Jösses että osasi olla liukasta. Tuli taas mieleen että mun tarvii oikeasti tehdä noihin pyöräilykenkien kärkiin jotkin irrotettavat nastalärpättimet koska olin aika pulassa yhdessä mäessä. Takarengas sutasi, vauhti loppui, laskin jalan maahan ja totesin et prkl kenkä ei meinaa pitää. Ihmeen kaupalla hivuttauduin pyörä jalkojen välissä oikeaan reunaan josta sain paremmin tukea, mutta lähellä oli ettei lähteny kaikki alta. Sen jälkeen ajoin aika hissukseen mutta senkin jälkeen meinasi kerran lähteä pyörä karkuun. Mun korjausliikkeet oli varmaan mielenkiintosta katsottavaa ja taas ihme etten menny nurin :shock: .

Vaihdoin sitten suosiolla nastat läskiin ja ajelin niillä tänään töihin. Melkoinen ropina ja vastus kasvoi, mutta ei tarvi sutia jäällä ylämäissä. Ei se silti mikään rento trike ole mut parempi kuitenkin.

Tuli nyt jo uusi talviajoennätys kuukaudelle, vaikka tätä kuukautta on vielä vähän jäljellä joten ehdin vielä kerryttämään kilsoja vähän lisää :) .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Tästä talvesta yritän selviytyä White XC 290 pro:lla.
Läskipyörä on myyty ja tilalla on siis 29 maasturi.
Välitykset riittää varmasti talviajoonkin.

Läskipyörässä ei ollut mitään vikaa, mutta ei tullut kuitenkaan metsässä paljon ajeltua.
Metsään ajamaan päästäkseni olisi pitänyt ajaa ensin autolla parempien maastojen lähelle. :oops:
Lisäksi nastarenkaat on vähän turhan kalliita.

Työreissussa olen ollut edelleen pyörä juna pyörä tyylillä.
Kesällä ajoin Mangolla perille suoraan.
Sähköveturiavustus on antanut parhaimmillaan 185 km/h nopeuden. :D
Junassa on kahdenlaisia pyörätelineitä eli tankoroikotusteline renkaat seinää vasten tai renkaat lattianuriin normaalisti pystyssä.

Työmatka-ajossa pitäisi nyt mennä vähemmän aikaa kuin viime talvena, mutta saas nähdä toteutuuko.
Konttorille en ole ajanut talvipyörällä vielä kertaakaan.
T:Jere

Pyörän väri on taas oikea eli oranssi.
Pyörän väri on taas oikea eli oranssi.
Riihimäkiasema.jpg (245.98 KiB) Katsottu 4782 kertaa
Vastaa Viestiin