Laatikkopyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No nythän tämä alkaa jo näyttää joltain!
Jalatkin yltää maahan, eikä kuljettajan painopiste ole niin korkealla.

Liitteet
CF Cargo.JPG
CF Cargo.JPG (40.47 KiB) Katsottu 2824 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kumpi jäykkäriputki on hienompi? :?

Liitteet
CF Cargo 1.JPG
CF Cargo 1.JPG (42.76 KiB) Katsottu 2814 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kolmas vaihtoehto.

Liitteet
CF Cargo 2.JPG
CF Cargo 2.JPG (38.38 KiB) Katsottu 2813 kertaa
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Suora putki minusta paras, en tykkää turhista mutkista :mrgreen:


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Jätä jäykkäri pois ja takakolmio vähä paksummasta putkesta, esikuvassakaan ei oo.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Koska kyseessä on kolmipyörä, voi ja kannattaa kampikeskiön olla alhaalla. Tai ei ainakaan ole tarvetta olla kallistuksen takia ylhäällä.

_kallistuva_kolmipyörä ;) Mut joo, ihan turha tehdä mitään offroada maavaraa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Suora putki minusta paras, en tykkää turhista mutkista :mrgreen:

Ja on vähiten edessä jos haluaa nostaa jalan tuosta kohti pyörän yli.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Jätä jäykkäri pois ja takakolmio vähä paksummasta putkesta, esikuvassakaan ei oo.

Oon tehnyt kaksi tuommosta pyörää vuosina -96 ja -01. Kummassakin oli liian löysä runko väännön, siis pitkittäisen kiertymän suhteen. Jäykkäri on sen takia. Rungoksi on jo hommattu 40x60x2 kanttiputkea.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä kannatan pw:n ajatusta. Tällöin kuskin pukille on helppo mennä, kun jalkaa ei tarvitse nostaa niin paljoa. Miesten pyörään tottuneelle tietysti aivan sama, mutta mutta...
Riittävän jäykkyyden saa sopivan kokoisilla putkilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Satulaputki+jäykkäri painavat saman tai enemmän kuin tuo runkoputki, mutteivät ole yhtä jäykkä rakenne. Eikö runkoputki voisi nousta satulalle asti ja kiinnittää satulan sen yläpäähän klemmarilla niin, että satulaa säädettäisiin tuosta klemmarista säätämällä satulaa etu-ala-taka-ylä-suunnassa.

Kannattaa varmaan venyttää laatikkoa hieman edemmäs, jotta lastauksesta ei tule niin helposti takapainoinen ja ajoneuvosta sitä myöten labiili ajettava. Varsinkin (lasten)istuimet pitää olla niin, että istujien painopiste on laatikossa melko lähellä akselilinjaa. Tuossa laatikkopyörässä laatikon takareuna lasteineen ja ohjauskahva toimivat kuin valtava tilleri, joka tunnetusti ei ainakaan paranna pyörän stabiilisuutta.

Liitteet
Villenlaatikko.png
Villenlaatikko.png (73.51 KiB) Katsottu 2699 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nythän tämä karkas ihan käsistä :mrgreen:
Alkuperäisenä ajatuksena oli käyttää joutilaan hybridipyörän takakolmiota sellaisenaan, jossa ois ollu tekniikka valmiina. Mutta ei, ei niille pystärin rungoille oo oikein viimeisen päälle hyvää käyttötarkoitusta olemassa. Saapa nähdä saanko edes niitä 622 kiekkoja tässä lopulta hyödynnettyä. Ois neljä vailla käyttöä :mrgreen:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei ole istuimia näkynyt lapsilla kaupallisilla laatikkopyörillä ajavilla. Laatikon sivulevyjen huipun kurvi alas etupäätä kohden on huono juttu äkkipysäyksissä, jos on lapsia kyydissä. Voivat lentää yli helpommin kuin korkeasta etupäästä, mikä tekee lastaamisesta työläämpää, mutta lisää kuljetustilavuutta. Säädettävä keulan korkeus ratkaisisi ongelmat, jos ei halua vähentää kuljetustilaa penkeillä ja turvavöillä.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja MM »

Tsupparikokemuksella 60-luvulta yhdyn jorin jorinoihin pyörän kaatumisherkkyydestä väärinlastattuna. Ainakin kääntymiskulman rajoitin pitäisi olla.
Aikanaan autottomassa saaristossa olivat lavatavaramopot työkäytössä suosittuja, mutta niissä oli pääosin ackerman-ohjauksella etuakseli lavan alla kääntyvine etupyörineen. Sellainen olisi vakaampi ajettava. Jos lavan haluaisi alemmas ja kuorman laatu sen sallisi, voisi pyöräkotelot tehdä samalla tavalla kuin ennen traktorikärrissä, peltitynnyrin puolikaasta. Isot pyörät tosin jäisivät silloin odottamaan.

http://mo-ped.se/tra10.htm#20

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mielikuva hyvästä kuorman sijainnista laatikossa on varmastikkin monella väärä. Nopeasti ajateltuna kaikki raskas kannattaa kuormata laatikon takareunaan, mutta tämähän lisää kaatumisherkkyyttä koska laatikon takaosa liikkuu ohjatessa ulkokurviin päin. Kurvin aiheuttama keskipakovoimakin pyrkii käännätämään ohjausta lisää jos laatikko on takaosastaan raskaasti kuormatu. Koskee siis tällaista "vankkuriakselista" laatikkopyörää...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tässä viimeinen(?) versio. Vaakarunko 40x60x2 ja satulaputki 45x45x2, jonka sisään sujahtaa 40x40 penkinsäätöputki.

Liitteet
CFC sivu.JPG
CFC sivu.JPG (41.68 KiB) Katsottu 2546 kertaa
CFC ylä.JPG
CFC ylä.JPG (24.78 KiB) Katsottu 2546 kertaa
Vastaa Viestiin